Lähtö

La 18.11.2017 (pvä 1), Gaujas (Latvia)

No niin. Tavarat on pakattu varastoon ja asunto vuokrattu eteenpäin yhdeksäksi kuukaudeksi. Vuokralainen muutti jo sisään, joten oli lähdettävä. Koska vuokra-aikakin tuli sovittua noin, lienee pakko pysyä poissa ainakin tuo sopimuksen kesto, eli elokuun 2018 loppuun. 

Pakkasimme siis auton ja ajelimme kohti etelää. Tuuli oli kova ja neljän jälkeen oli jo pilkkopimeää. Ei kovin mieltä ylentävä ilma. Tästä huolimatta auto kulki hyvin ja matka eteni. Aiemmin viikolla epävarmuutta herättänyt moottorin hälytysvalokaan ei vaivannut enää, vaan pysyi kiltisti poissa päältä.

Kirjoitan tätä Latviassa, maan pohjoisosassa olevassa kansallispuistossa. Makkarat on paistettu ja nuotio hiipumassa. Taitaa olla aika käydä yöpuulle. Nukumme autossa, jossa on yllättävän lämmin. Lisälämpöä tuo 12 voltin lämpöhuopa, jonka toimivuutta sängynlämmittimenä ei ole vielä testattukaan. Saapa nähdä. Kovin valtavasti sähköä se ei vie (noin 4 A), joka on tavallaan hyvä, mutta herättää toisaalta epäliyksiä sen lämmityskyvyn suhteen.

Seuravat viikot vietämme Euroopassa. Ajelemme seuraavaksi Liettuaan, sitten Puolaan. Piipahdamme kaiketi Ukrainassa ja sitten Budapestissä, suunnaten näillä näkymin lopulta Kroatiaan Välimeren rannikolle. Ehkä siellä pimeys ei ole ihan yhtä synkkää kuin näillä leveysasteilla. Toivottavasti siellä on myös hieman kuivempaa, sillä jatkuva jäätävä tihkusadekaan ei ole se säätiloista sympaattisin.

Tämän Eurooppa-kierroksen lopullinen päätepiste on kuitenkin Belgian Antwerpen, jossa ajamme auton laivaan ja nousemme siihen itsekin viideksi viikoksi. Määräsatama on Montevideo Uruguayssa. Tällä hetkellä paatin ilmoitettu lähtöpäivä on 6.12. Seilaamme siis Suomen itsenäisyyspäivän kunniaksi suurille merille. Vuosi vaihtuu jossain eteläisellä Atlantilla, ja olemme perillä Etelä-Amerikassa tammikuun alkupäivinä.

Näin on suunniteltu. Pysykää kuulolla. Pyrimme raportoimaan tulevista käänteistä kun yhteydet sen mahdollistavat. Jo tämän tekstin julkaisusta tuli matkafiilis, sillä se oli hävitä tyystin bittiavaruuteen kenenkään sitä näkemättä. Ei olisi ollut ensimmäinen kun huonojen yhteyksien takia olisi käyny niin. Onneksi ei kuitenkaan tällä kertaa.

Ensimmäinen ilta Latviassa. Jasmin lämmittelee.

Vielä kerran koko suunnitelma.

Matkaa voi seurata myös täällä:

www.facebook.com/havaintoja

https://www.instagram.com/havaintoja.matkan.varrelta/

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

14 vastausta artikkeliin ”Lähtö

    • Tästä todella tulee aika pitkä tuotantokausi. En oikein itsekään tajua vielä sitä, kuinka pitkä. Laivakin tuntuu vielä kovin kaukaiselta. Mutta ehkä se on ymmärrettävääkin kun vasta kolmatta lähdön jälkeistä päivää elellään.

      Jaahas, lähtenemme tästä juurikin ajelemaan kohti Puolaa.

    • Kiitos kiitos, ja tervetuloa kuulolle jälleen EsaT.

      Juu, ajattelimme tehdä tällaisen ikään kuin lämmittelykierroksen tähän pohjalle. Koitamme toki vähän taukojakin pitää ja yöpyä muuallakin kuin autossa. Seuraava stoppi on mitä todennäköisemmin Lviv Ukrainassa, ja siellä majoitumme pariksi yöksi ohan sisätiloihin.

  1. Moi
    Joku etiäinen sai eilen katselemaan Rantapalloa. Ensin katselin onko Unelmasta arjeksi Virpillä päivityksiä, ei ollut ja sitten ihmettelemään pikavuoroa, sen kautta tulit mieleen. Yllätys oli suuri kun huomasin pakettiauton varustelua.
    Mietin tuossa eilen illasta että jos kovin pelkäät Etelä-Amerikan diiselin puhtautta niin opettele ilmaamaan kone ja vaihtamaan suodattimet ja varasuodattimia omasta takaa mukaan. Euroopasta niitä saa helposti. En nyt googlaillut mistään mutta sitten tuli mieleen että kannattaisiko tankata kanisteriin ja siitä erikseen pumpata aine auton tankkiin omalla pumpulla ja erillisellä suodattimella. Pitäs siis rakennella joku systeemi. Sitten veneissä oli joskus ongelmia polttoainessa kasvavan jonkun ”levän” suhteen ja niihin laitettiin tankkaamisen yhteydessä jotain erillistä ainetta. Ongelma tuli biodieseleiden myötä.
    Mut hyvää matkaa.
    Timo

    • Tervehdys Timo, ja tervetuloa taas seurailemaan tämänkertaisia käänteitä.

      Hmm, mielenkiintoinen idea tuo polttoaineen omasta kanisterista suodattimen kautta tankkiin pumppaaminen. Jotenkin en kuitenkaan osaa kuvitella dieselin olevan niin älyttömän huonoa Etelä-Amerikassakaan. Käsittääkseni kuitenkin näitä samoja Nissaneita myydään sielläkin, joten luulisi myös asiantuntevia huoltopuljuja löytyvän. Mutta sittenhän tuo nähdään. Luulisin polttoaineasiankin selviävän aika pian kun Etelä-Amerikan mantereelle selviämme. Näin uskon.

      Oman varapolttoainesuodattimen hankkimenen mukaan olisi tosin varmaan hyvä idea. Suodatin vaihdettiin huollossa juuri ennen lähtöämme, ja se ei ollut ihan halpa. Muistaakseni noin 80 euroa. Lisäksi se sijaitsee kaiketi auton alla, polttoainetankin vieressä, joten ihan kivuton operaatio sen vaihto ei taida olla. Ainakin auto pitää saada ajettua paikkaan, jossa sen alle pääsisi kunnolla. Täytyykin muuten tarkistaa, miten usein polttoainesuodatin pitäisi valmistajan ohjeiden mukaan vaihtaa.

      • Jos nyt oikein autosi merkin ja mallin katsoin niin Motonet 19-8479 ja hintaa 34,90€. Löytynee jostain Länsi-Euroopan varaosamarketista hyvin. Sitten itse varaisin ilmansuodattimen tai pari mukaan ja ehkäpä raitisimansuodattimenkin. Ei tarvi ainakaan heti ekan ongelman tullessa alkaa etsiä varaosaliikettä.

        • Hyvä idea, täytynee ostaa ainakin jotain näistä Saksasta. Meillä on siellä paikallinen kontakti, joka osannee neuvoa tien Saksan Motonetiin.

          Terveisi muuten Slovakiasta. Kovin on sumuista ja vuoristoista tällä. Ja pimeää. Maisemia osannee arvostaa paremmin huomenissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *