Välimeri, tuo pintatiematkailun yllättävä haaste

La 7.3.2015, Aleksandria (EG)

Virtuaalinen matkapäiväkirjani on viellä Punaisenmeren rannalla, mutta hypätäänpä silti taas hetkeksi muutama päivä eteenpäin ja nykyhetkeen, eli Välimeren rannalle Aleksandriaan. Tietyllä tavalla ensivaikutelma tästä kaupungista toi jollain tavoin mieleen Beirutin. Yhdistäviä tekijöitä ovat tietynlainen rakennetun ympäristön ranskalaishenkinen tyylikäs rähjäisyys ja tietenkin tuo meri, jonka rantaviivaa molemmat kaupungit myötäilevät. Molempien rantakatu on perin pitkä ja vilkkaasti liikennöity.

150307-11

Aleksandriaa ja Välimerta.

150307-12

Katunäkymä Beiruti… ei kun siis Aleksandriasta.

Alkuperäinen ajatukseni oli matkustaa Afrikan halki ja edelleen Suomeen lentämättä lainkaan. Syvällisempien tutkimusten perusteella tästä on tulossa paljon suurempi haaste kuin kuvittelin sen olevan. Syy tähän on juurikin tuo Välimeri, sen ylittäminen meriteitse Egyptistä Eurooppaan – Turkki, Kreikka tai jopa Kypros kävisivät – näyttää olevan äärimmäisen hankalaa, jopa mahdotonta. Matkustajia kyytiinsä ottavia laivoja ei vain näiden kahden mantereen välillä näytä kulkevan. Kaikki lentävät, ja rahtilaivatkaan eivät kaiketi halua riesakseen satunnaisia meri- tai pintatiematkustamiseen viehtyneitä kummajaisia.

Vielä muutama vuosi sitten tilanne näyttää olleen toisenlainen ja internet on yhä pullollaan vanhoja Egyptin ja Euroopan yhdistäneiden laivareittien aikatuluja. Muutokseen on varmaan vaikuttanut ainakin Egyptin epävakaa, tai sellaiseksi oletettu, tilanne. Laivalinjat on peruutettu koska matkustajia ei ole. Omaa osaansa on saattanut näytellä myös vuoden 2008 talouskriisi, jonka takia muistan ainakin Aasiassa joitain laivareittejä peruutetun.

Yhdistävä tekijä kansainvälisessä laivaliikenteessä näyttääkin olevan epävarmuus, ainakin sikäli kun puhutaan hieman eksoottisemmista reiteistä ja maailmankolkista. Tämä teema toistuu hyvin usein esimerkiksi erilaisilla overlander-foorumeilla. Pääseekö Kreikasta Israeliin laivalla? Entä vieläkö Panaman ja Kolumbian välillä kulkee autolautta? Kukaan ei tyypillisesti tiedä ja parin viikon takainen tietokin saattaa olla vanhaa. Tilanteet muuttuvat jatkuvasti. Jos laivafirma menee konkurssiin loppuu meritieyhteys siihen. Livingstonessa tapaamamme Turkista Egyptiin pyöränsä laivannut motoristiporukka ei esimerkiksi uskonut laivayhteyteen ennen kuin oikeasti näki laivan ja sen lähtövalmistelut, vaikka siis matka oli varattu ja kaiken piti olla kunnossa.

Siispä: jos joku tätä lukeva sattuisi tietämään tavan, jolla täältä Egyptistä pääsisi lentämättä Turkkiin tai Eurooppaan, tai vaihtoehtoisesti on kovin etevä etsimään kuranttia tietoa internetistä, otan erittäin mielelläni neuvoja ja vinkkejä vastaan. Matkustajalautat, risteilyalukset, rahtilaivat. Jopa yksityisveneet. Kaikki kiinnostavat. Ihan täysin en ole vielä toivosta luopunut, vaikka aika hankalalta tilanne näyttääkin.

Edit 8.3.2015

Täydennettäköön juttua vielä uutisilla itse bussin laivauksesta. Se ei siis ole ongelmallista ja Aleksandriasta lähtee sopivia autokuljetuslaivoja useampaankin kohteeseen Turkissa ja Euroopassa. Hintakin on verraten kohtuullinen. Bussin laivauskuviot ovat perin hyvässä mallissa ja paperit aika lailla kunnossa. Tilanne alkaa olla se, että auto enää pitää ajaa satamaan ja huolintaliike hoitaa loput. Mikään näistä laivoista ei vain suostu ottamaan henkilömatkustajia, mikä on harmillista.

 

 

Facebooktwittermailby feather

8 vastausta artikkeliin ”Välimeri, tuo pintatiematkailun yllättävä haaste

    • Kiitoksia, se taisi olla tuo laiva jolla itse palasitte Afrikanreissultanne? Itse en tosin jaksaisi millään lähteä Israelin kautta kiertämään, varsinkin kun lopulta olisi päästävä Istanbuliin viimeistään pääsiäiseksi. Turhan pitkä matka tulisi Italiasta. Kreikka ja Ateena vielä menettelisivät.

      Mutta katsotaan miten käy. Yksi paikallinen matkatoimisto otti asiakseen selvitellä asioita ja lupasi palata asiaan parin päivän kuluessa. Ehkä löytävät jotain…

      • Kaveri on tulossa Israelista suomi-autolla, jolla se sinne myös meni. Autolauttaliikennetta Israelin ja Euroopan välillä on olemassa.
        Voin tiedustella, jos on tarvetta. Osaa hommat paikan päällä koska on syntyisin sieltä. Laita privaa, jos kiinnostaa.

        • Kas, vai kulkee siellä vielä joku laiva. Itsekin tulin 90-luvulla matkustaneeksi Haifasta Pireuksen satamaan Kreikassa. Se yhteys tosin taidettiin lopettaa 2000-luvun alkupuolella. Tiedustele ihmeessä, jos vain viitsit. Taidan olla tavannutkin kyseisen Israelissa seikkailevan kaverin, jos oikein arvaan..?

  1. Löysin tämän, minkä ehkä itsekin olet jo löytänyt: http://www.tsf-ferry-terminal.eu/Pages/en/Home/default.aspx?cDept=589d5876-e243-443a-8b85-a1d8e917ae42&hDept=&cArr=ce6f41f9-2d23-488e-be35-09229a544db2&hArr=

    Tuolla näkyisi olevan Egypti-Turkki liikennettä monenlaisilla aluksilla, mutta kyseessä ei ole mikään Viking Line eikä netistä oikeastaan mitään detaljitietoja löydy.

    Jos tämä ei ole sama millä Ajokki menee niin kyselylomakkeen täyttäminen voisi kertoa ottavatko matkustajia ja millä ehdoilla. Ilmoittavat kuitenkin optimistisesti ”We do look forward your inquiry!” Kannattanee mainita, että kyseessä ei ole mikä tahansa turistimatka.

    • Kiitoksia linkistä. Täytyy tutkia. Kovin auto- ja ajoneuvopainotteisia tutuvat olevan nämä laivat täältä ja tänne nykyään, mutta niitä tuntuu tosiaan kulkevan aika taajaan. Viimeisen tiedon mukaan Ajokki muuten lähtee vasta 17.3. Oli halvempi kuin aiempi laiva, ja helpompi järjestääkin. Kyytiläisiä tämäkään ei tosin ota, valitettavasti.

Vastaa käyttäjälle Heikki Mustonen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.