Polttoainepulaa ja turismia Egyptin sydänmailla – päivä 93

Ti 3.3.2015, Luxor (EG) – Qena (EG)

Olimme yrittäneet tankata autoa jo Assuanissa, mutta homma jätettiin sikseen pitkien huoltoasemajonojen vuoksi. Olihan tankissa vielä ainetta. Illalla Luxorissakin huoltoasemilla näkyi pitkiä jonoja, mutta emme vieläkään osanneet sen kummemmin tilanteesta huolestua. Kaikki ei kuitenkaan ollut niin kuin pitää. Totuus selvisi meille vasta tänään kun tankkiin piti oikeasti saada lisää dieseliä. Polttoaine oli loppu joka asemalta ja seuraavana aamuna – mahdollisesti – tulevaa kuormaa autot olivat edellisenä iltanakin huoltoasemien edessä odotelleet. Tämän olisi oikeastaan voinut arvata siitäkin, ettei kaikissa jonon autoissa ollut edes kuljettajaa. Ja ehkä myös siitä, että erään aseman polttoainemittarin luona pari kaverusta pelasi suurehkon miesporukan katsellessa tammea. Mitään ei kaiketi ollut tapahtumassa pian.

Mutta kuten todettua, tämä kaikki valkeni meille vasta tiistain aikana. Oikeastaan koko päivä meni koko lailla pipariksi. Ajelimme vain noin 70 kilometriä Luxorista pohjoiseen kaupunkiin nimeltä Qena. Pyörimme kaupungin ympäristössä ja kaupungilla, mutta polttoainetta ei ollut missään. Lopulta alkuillasta löytyi tien varresta sattumoisin asema, jossa ainetta oli. Täältäkään ei meille tosin sitä annettu kuin 60 litraa. Paikalliset suorastaan tappelivat jonossa. Hermot olivat näemmä kovin kireällä muillakin.

Ruuhkaa huoltoasemalla.

Ruuhkaa huoltoasemalla.

Egyptissä on kuulemma sääntö, jonka mukaan ainakaan joillain teillä ei saisi ajaa kuin aamukuuden ja iltakuuden välillä. Ainakin itselleni on jäänyt hieman epäselväksi, mitä teitä tämä oletettu sääntö koskee. Ainakin Niilin vierustaa kulkevalla maantiellä liikennettä oli kuuden jälkeenkin, eikä meitäkään sen kummemmin piinattu vaikka eilen itsekin ajelimme pimeän tulon jälkeen noita samaisia teitä. Sääntö kuitenkin lienee oikeasti olemassa, sillä kovin moni on siitä puhunut. Emme siten uskaltaneet jatkaa matkaa enää polttoaineen löytymisen jälkeen, olihan jo pimeä.

Päätimme majoittua Qenaan. Tämä oli helpommin sanottu kuin tehty. Kaupunki sinänsä näytti hyvin aktiiviselta illallakin. Säpinää ja valomainoksia. Kaupungin muutamat hotellit olivat kuitenkin täynnä. Lopulta löysimme yhdentoista jälkeen hyvin egyptiläishenkisen hotellin, jossa oli tilaa, vaikkakin respan mies oli alun perinkin hyvin nihkeä huoneita antamaan. Passit olivat tärkeitä, ne tuli ehdottomasti jätttää kopiotavaksi respaan. Avain irtosi lopulta ja menimme huoneeseen.

Jonkin ajan kuluttua, puolen yön maissa jo valot sammutettuamme, ovelle koputettiin. Avasin. Hotellin vastaanoton kaveri seisoi siellä passimme toisessa kädessä ja huoneen maksuun käyttämämme raha toisessa selittäen ankarasti arabiaksi jotain. Yhtään sanaa englantia hän ei taitanut. Lopulta selvisi, että mies halusi meidän poistuvan hotellista. Mikäli kaverin elekielestä mitään ymmärsin, hän oli soittanut jollekin ja pelkäsi poliisin laittavan hänet rautoihin jos hän meidät suomalaiset paikkaansa majoittaa. Tilanne oli epätodellinen. Egypti näemmä pystyy yllättämään yhä uudelleen ja uudelleen. Laitoimme kamat kasaan, vedimme vaatteet taas päälle ja marssimme autolle. Edessä olisi taas bussissa vietetty yö.

150306-2

Kaupustelijoiden valtakunta Kuninkaiden laakson kupeessa. Kuten kuvasta näkyy, ovat turistit sangen vähissä.

150306-3

Yleiskuva Kuninkaiden laaksosta. Tätäkään kuvaa ei kaiketi olisi saanut ottaa. Kuvauksen kieltäviä merkkejä oli tämän tästä, mikä ei tosin ainakaan egyptiläisiä matkailijoita tuntunut häiritsevän. Selfieitä otettiin ahkerasti.

Niin, ja harrastimmehan tiistaina sangen perinteistä turismiakin. Kävimme aamupäivällä katsastamassa kuninkaiden laakson, alueen johon lukuisia muinaisen Egyptin kuninkaita on haudattu. Laakso oli juuri sitä mitä sen ehkä voisi kuvitellakin olevan. Perin turistinen paikka. Sadan Egyptin punnan (noin 11 euroa) pääsymaksua vastaan pääsi alueelle ja katsastamaan kolme hautaa kymmenistä alueella olevista. Valintaa tosin helpotti se, että yli puolet haudoista oli suljettu. Valokuvaus oli kielletty, mutta ainakin paikalliset turistit kuvia tuntuivat ottavan.

Kallioon kaivettuja pitkänomaisia tunnelikomplekseja ja paljon hieroglyfejä sekä muinaisegyptiläistä kuvataidetta. Sellaisia olivat haudat. Seinätaide lienee entistetty ja väritetty uudelleen, sillä moiset selvät ja kirkkaat värit eivät voine olla peräisin tuhansien vuosien takaa. Sinänsä ristiriitaista. Toisaalta entisöidyt toki haudat tarjoavat paljon enemmän nähtävää kuin alkuperäistilaan jätetyt haalistuneet kallioseinät tarjoaisivat. Mutta sitten toisaalta, kovin uuden oloiset ja hyväkuntoiset maalaukset tuovat väistämättä mieleen uudistuotannon ja monen ravintolan ja hotellinkin seinällä nähdyt Egypti-henkiset maalaukset ja kuvat.

Laakson sisäänpääsyn yhteyteen parkkipaikan kupeeseen oli rakennettu ”visitor center”, jossa oli myös matkamuistomyymäläsiipi, alue jonka läpi oli haudoille päästäkseen pakko kävellä. Harvinaisen piinallinen paikka. Kauppiaat suorastaan roikkuivat vähien turistien hihoissa kiinni tyrkyttäen kuka mitäkin kuppia, patsasta tai maalausta, aivan käsittämättömiin ylihintoihin, kuinkas muuten. Luulisi, että moinen kaupustelutyyli ei kovin moniin turisteihin pure. Lähinnä se vain ahdistaa. Mutta kaiketi kilpailu sitten on kovaa ja matkailijoita Egyptissä nykyään perin vähän. Kauppiaiden on pakko kaupata tuotteitaan meille vähille matkailijoille epätoivon vimmalla.

Polttoaineen etsintä jatkuu taas huomenna. Toivoakseni pääsemme silloin kunnolla eteenpäin pelkän lähes paikallaan pyörimisen sijaan.

Facebooktwittermailby feather

4 vastausta artikkeliin ”Polttoainepulaa ja turismia Egyptin sydänmailla – päivä 93

  1. Toivottavasti ehditte käydä suihkussa ennen kuin poistumiskäsky tuli. Epämiellyttävä kokemus, mutta varmasti ikimuistoinen. Näinkin voi käydä. Oletko kokeillut keskustella enkkua osaamattomien kanssa google kääntäjän avulla?

    Voisiko poliisilta tai riittävän korkealta sotilashenkilöltä saada polttoainetta? Pientä palvelumaksua vastaan tietysti. Voisin kuvitella että tällä tavalla maan oma yläluokka toimisi.

    • Heh, emme ehtineet suihkuun. Itse asiassa hotellin löydyttyä ei ollut enää edes virtaa mennä suihkuun, sen verran pitkä päivä oli takana. Lisäksi hotelli oli vaikkakin melko siisti, jossain määrin paikallishenkinen. Esimerkiksi saniteettitilat olivat käytävässä. Googlen kääntäjää ei tällä reissulla ole kokeiltu. Kiinassahan tuo metodi toimi välillä melko hyvinkin.

      Varmaan sotilailla on omat tankkinsa, mutta emme heiltä sitä kyselleet. Ja jännää on, ettei bensiinistä ollut pulaa, ainoastaan naftasta. Raskas kalusto siis seisoi, henkilöautot ajelivat normaalisti.

  2. Tuntuu tosi oudolta,ettei raha kelvannut hotellin omistajalle..pelko lienee ollut tosi suuri. Aikoinaan Luxorissa oltiin hyvin tarkkoja turistien kanssa oleilusta,jos et ollut travel agencyn hommissa, tai sinulla ei ollut kirjallista lupaa oleskella turistien kanssa,se oli pidätys vähintään,jos jäit kiinni luvattomasta ”seurustelusta” ja lupapaperia sai vilautella tuon tuostakin turistipoliiseille. Kairossa esim ei kyseisiä lupalappuja silloin tarvittu. Jos siellä on vaikka tietyilla hotelleilla lupa majoittaa turisteja..tiiä häntä..on teillä ollu vaan upee matka

    • Epäilen, että joku tuollainen juttu siinä on tainnut olla. Ehkä kaikki hotellit eivät saa majoittaa ulkomaalaisia? En tiedä, mutta tuskinpa mies meitä ihan huvin vuoksi ulos heitti. Toisaalta on kummallista, ettei missään muussa hotellissa Egyptissä ole moisia ongelmia ollut. Yritinkin selittää miehelle, että: ”hotel Luxor, hotel Aswan, hotel Abu Simbel – no problem!” Ei auttanut. Tuli mieleen sellainenkin skenaario, että kaveri oli soittanut jollekin poliisille, joka oli sitten antanut vääriä neuvoja kun ei itsekään tiennyt miten asian pitäisi mennä.

      Huoneen hinta olisi muuten ollut sangen kohtuullinen, alle 10 euroa. Rahaa ei respan kaveri tosiaan sentään yrittänyt itsellään pitää, vaan pikemminkin sitä suorastaan tyrkytti takaisin, passiemme kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.