Lisää perinteistä Tansaniaa – Päivä 51

Ti 20.1.2015, Korogwe (TZ) – Arusha (TZ)

Jos maanantai oli leppoisa ja rento, tiistai ei oikein sitä enää ollut. Se oli enemmän perinteistä, jo tutuksi käynyttä Tansaniaa. Päivän tavoitteena oli päästä Arushaan, joka tunnetaan muun muassa suosittuna erilaisten safareiden lähtöpisteenä. Monet Kilimanjaron retket järjestetään myös kyseisestä kaupungista, sijaitseehan tämä Afrikan korkein vuori verraten lähellä Arushaa. Matkaa perille oli noin 340 kilometriä.

Lähdimme liikkeelle kaikessa rauhassa, puoli kymmenen aikaan aamupäivällä. Tie kuitenkin muuttui pian huomattavasti kehnommaksi kuin mihin olimme maanantaina tottuneet. Useampaan tietyöhönkin törmäsimme. Onneksi kiertotiet olivat sangen lyhyitä, tällä kertaa niillä ei tarvinnut viettää tuntikausia kuten joskus aiemmin. Alkoi myös sataa ja kohta tienvierustat lainehtivat, suorastaan tulvivat. Vesi ei kuitenkaan tällä kertaa tullut tielle asti. Kuoppia ja eritoten hidasteita oli taas paljon. Eteneminen oli hyvin hidasta.

150120-1

Tiistaiaamu, valmiina lähtöön.

150120-4

Perusmaisemia.

Päivämatkan varrelle osuneet kylät olivat ennen Moshia – joka näytti olevan hieman merkittävämpi asutuskeskus – sangen pieniä ja sanoisinko paikallishenkisiä. Pidimme tällaisissa paikoissa muutaman lyhyen tauon. Pidempään pysähdykseen eivät nämä kylät houkutelleet. Joutomiehiä oli nimittäin paljon, ja välittömästi pysähdyttyämme saimme kimppuumme monenlaista läpänheittäjää ja kaupustelijaa. Loput ukot tuijottivat. Ei kovin rento fiilis tule moisesta.

Mitä tulee käytökseen, Tansania on varsinkin näiden teiden varsilla sijaitsevien pienten paikkojen suhteen poikennut selvästi aiemmista maista. Monien paikallisten käytös vaikuttaa välillä jossain määrin aggressiiviselta tai ainakin röyhkeältä. Tänäänkin ajaessamme – taas lukuisten hidastetöyssyjen takia – lähes kävelyvauhtia läpi eräästä pikkukylästä, paidaton paikallinen mieshenkilö joutui bussin nähtyään näemmä suunnattoman tunnekuohun valtaan, rupesi mölisemään jotain ja juoksi kädet pyörien perässämme puolisen kilometriä. Iloinen oli kai. Tai jotain. Yleistä on myös, että bussin kylkiä koputellaan ja meidät haluttaisiin pysäyttää. Jos näiltä kavereilta sitten kysyy mitä asia koskee, vastauksesta ei yleensä saa selvää tai sitten mitään asiaa ei oikeasti ole. Kunhan vaan haluavat kätellä. Huomiota. On vaikea sanoa kuinka paljon erilaisilla päihteillä on osuutta tähän käytökseen. Arvelisin, että ainakin jonkin verran, joissain tilanteissa.

Mitä lähemmäs Arushaa pääsimme, sitä vilkkaammaksi kävi myös liikenne. Erityisesti viimeinen kahdeksankymmenen kilometrin pätkä Moshista Arushaan oli hyvin vilkas ja oikeastaan lähes katkeamatonta taajama-aluetta. Tässä vaiheessa alkoi olla jo pimeääkin. Paikalliset ammattikuskit eivät tosin paljon liikenteen vilkkaudesta tai huonista valaistusolosuhteista välittäneet. Bussit ohittelivat hitaampaa kuorma-autoliikennettä vastaantulijoista välittämättä. Erään kylän kohdalla henkilöauto joutui väistämään samalla kaistalla vastaan tullutta linja-autoa pientareelle. Joskus busseja oli kaksikaistaisella tiellä kolme rinnan, kaasu ilmeisesti pohjassa. Kuka pääsee ohi kenestä ja missä järjestyksessä? Sitä ei ilmeisesti voi tietää ennen kuin yrittää. Ja täällä linja-autokuskit näkyvät olevan hyvin halukkaita yrittämään. Välillä mietityttää, ajavatko herrat autojaan jonkinlaisissa piristeissä.

150120-2

Tauko ja hengaajat.

150120-3

Tienvierusta tulvii.

Perille Arushaan päästiin siis jälleen kerran pimeällä. Onneksi hotelli oli ehditty varata maanantaina jo valmiiksi, jottei tähän enää mennyt ylimääräistä aikaa. Arushaa ihmetellään näillä näkymin kolme päivää ja matka jatkuu Keniaan lauantaina.

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

2 vastausta artikkeliin ”Lisää perinteistä Tansaniaa – Päivä 51

  1. Tuli mieleen, että olisiko nuo bussin pysäyttämistä yrittävät haluamassa kyytiin? Kun joukkoliikenne on kehnonlaista niin eikö Afrikassa ole vähän semmoinen meininki että matkalaiset otetaan kyytiin jos tilaa on. Se on tietysti loputon suo jos yhden ottaa; sata näkee kun yksi jää kyydistä ja ne sata haluaa sitten vuorostansa mukaan kyytiin.

    • Saatat olla hyvinkin oikeilla jäljillä. Minullakin on käynyt tämä mielessä, sillä julkinen liikenne täällä toimii tosiaan hyvin kaikenkarvaisella kalustolla. Ja noita busseja on liikenteessä paljon, Hiaceista ihan oikeisiinkin linja-autoihin. Kaikkiin kai pääsee kyytiin jos tilaa on ja ne hutoo pysähdyksiin. Voi siis hyvinkin olla, että jotkut kuvittelevat myös Ajokin olevan jonkinlainen paikallinen linjabussi. Ja siten yrittävät sen sitten pysäyttää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *