43 päivää ja 8000 kilometriä Afrikkaa – välitilinpäätös Darissa

To 15.1.2014, Dar es Salaam (TZ)

Aika tasan puolitoista kuukautta. Kuusi uutta maata. Noin 8000 kilometriä. Tansanian Dar es Salaam toimii tällä matkalla eräänlaisena välietappina, vietetäänhän täällä viikon hengähdystauko. Siten lienee loogista pohdiskella tähän asti nähdyn Afrikan antia juuri täällä. Mitä tästä koko operaatiosta on jäänyt käteen? Mitä olemme oppineet matkallamme Kapkaupungista Dar es Salaamiin? Varmaan montakin juttua. Mietitäänpä.

150115-kartta

Näin on tähän mennessä ajettu.

Reaaliaikainen karttaseuranta löytyy osoitteesta https://www.rantapallo.fi/pikavuoro/kartta/.

Päällimmäisenä mieleen tulee se ilmeisin, eli varmaankin kaikki yllättänyt ajamisen ja etenemisen helppous. Ainakin itse odotin vaikka minkälaisia matkantekoa hidastavia vaikeuksia, olihan Afrikalla ainakin mielikuvissani sangen hurja maine, sekä turvallisuuskysymysten että yleisen infrastruktuurin kuten teiden suhteen. Näyttää siltä, että ennakkoluuloni osoittautuivat – taas kerran – vääriksi.

Tiet reitillämme ovat olleet olosuhteet huomioon ottaen yllättävän hyviä. Toki joihinkin huonompiinkin pätkiin on aika ajoin törmätty, mutta esimerkiksi takaisin, etsimään vaihtoehtoista reittiä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut kääntyä. Tämä on ollut suuri yllätys. Oletin, että tokihan nyt Afrikassa saattaa useinkin sattua, jotta vaikkapa maantiesilta on jonkin luonnonkatastrofin seurauksena vain kadonnut. Mutta mihinkään tällaiseen ei ole täällä törmätty. Suurin hidaste tähän mennessä on ollut Malawissa tielle kaatunut rekka, eikä tämänkään tilanteen selviämistä tarvinnut kovin montaa tuntia odotella. Aika pientä.

150115-afrikan-tahti

Suunnistushommia.

Mielikuvissani Afrikan teillä mellastivat myös maantierosvot ja sekalaiset pyssymiehet. Pimeästä viidakosta kuuluu Kalashnikovin latausliikkeitä. Silmämunat vilkkuvat, muuta ei näy. Mitään tällaistakaan ei matkan varrella ole esiintynyt. Perusturvallisuuden tunne ei ainakaan omalla kohdallani ole täälläkään järkkynyt juuri millään tavoin. Aseellisia ryöstöjä ajatellen pientä perspektiiviä antaa sekin tosiasia, että monessa paikassa paikallisilla ei ole edes kenkiä jalassa tai ehjiä vaatteita päällä. Mistä ihmeestä he saisivat rahat aseeseen?

On tosin myönnettävä, että aseita täällä on ainakin paikoittain paljon. Esimerkiksi täällä Dar es Salaamissa lähes kaikilla sekalaisilla vartijoillakin näkyy olevan joko rynnäkkökivääri tai haulikko. Vaikka mitään ei ole sattunutkaan, lienee ryöstöjen suhteen hyvä olla kuitenkin aina varuillaan, myös maanteillä. Todistettavastihan niitä kuitenkin täällä sattuu ja moinen tilanne saattanee tulla eteen hyvin yllättäen. Ja ehkä tyypillisesti tuleekin. Mutta, koputetaan puuta. Useimpia ei kuitenkaan Afrikassakaan ryöstetä.

Matkallamme on osunut valtava määrä erilaisia poliisin tarkastuspisteitä. Jossain lienee joskus varoiteltu näistäkin, pysäyttäjät kun saattavat tiettävästi olla valepoliiseja. Stopeista siis kannattaisi yrittää ajaa pysähtymättä läpi, väittävät. Näkemäni perusteella en suosittele. Jos olisimme yrittäneet ajaa läpi näistä kymmenistä ja taas kymmenistä tarkastuspisteistä, emme varmaankaan olisi täällä asti. Monenlaisia selkkauksia olisi moisesta syntynyt ja oletan, että kalliiksi olisi käynyt. Tietenkään se, että emme ole valepoliiseja tai epävirallisia tiesulkuja Afrikassa kohdanneet ei tarkoita sitä, ettei niitä jossain olisi. Suuri manner on tämä, edelleen.

150115-rekka-ojassa

Rekka ojassa, peräkärry tiellä ja tie poikki.

Erilaiset taudit ja sairaudet kuuluvat myös hyvin kiinteästi siihen mielikuvamaailmaan, joka monella Afrikasta on. Tässäkin suhteessa tähänastinen matka on sujunut helpommin kuin olisi voinut kuvitella. Kukaan parikymmenpäisestä porukasta ei ole sairastunut vakavammin, vaikkapa malariaan. Jopa vakavilta vatsataudeilta on vältytty. Melko yllättävää. Yllätys oli myös se, että vaikkapa Etelä-Afrikassa ja Namibiassa hanavesi on juomakelpoista. Enpä olisi uskonut. Ehkä tämäkin kertoo siitä, että ainakin pääteiden ympäristöjen terveystilanne ei ole aina niin kehno kuin jopa virallisista tilastoista voisi päätellä.

Varsinkin alkumatkan maiden HIV-prosentit olivat sangen hurjia. Teoriassa joka viidennellä vastaantulijalla oli mainittu virus. En tiedä, miten kuvittelin tämän tosiasian yleisessä katukuvassa näkyvän, mutta kaiketi odotin sen kuitenkin jollain tavoin kyseisten maiden yleistunnelmassa ilmenevän. Ei ilmennyt. Ihan normaalin näköistä ja oloista porukkaa. Yllätys tämäkin. Vaikkei ehkä yllättyä pitäisi, eihän virustartunta mitenkään ihmisestä taida ulospäin näkyä. Lisäksi lääkitys on viime vuosina kehittynyt ja sitä ymmärtääkseni jaetaan sairastuneille ainakin Sambiassa ilmaiseksi.

Yleistunnelmasta puheen ollen, eri maissa kohtaamamme ihmiset eivät suinkaan ole olleet asenteiltaan ja luonteeltaan yhtä afrikkalaista massaa. Selviäkin eroja on ollut. Toki tällainen matka on aina vain pintaraapaisu, mutta joitain yleistyksiä rohkenen silti tehdä. Eteläafrikkalaiset ja namibialaiset olivat sangen varautuneita. Toisaalta näissä maissa homma, olisi se sitten mikä tahansa, toimi lähes länsimaisesti. Botswanassa oltiin laiskanpulskeita eikä homma oikein näyttänyt toimivan. Malawissa porukka oli kovin hymyileväistä ja iloista. Tansaniassa mukaan on tullut jonkinlainen aggressiivisempi vivahde. Ihmiset eivät enää hymyile niin paljon, mutta huutelevat esimerkiksi teiden varsilla kaikenlaista (josta ei saa selvää). Bussia yritetään myös tämän tästä viittoa pysähdyksiin. Epäilen, että mitään varsinaista asiaa ei näillä viittojilla ole. Yrittävät myydä jotain tai kertoa jonkin tärkeän asian (josta ei saa selvää). Emme ole pysähdelleet.

Tietä riittää.

Tietä Afrikassa riittää.

Entäpä miten tästä eteenpäin? Bussi on tarkoitus käynnistää jälleen ensi maanantaina ja suunnata kohti pohjoista ja lopulta Välimerta. Egyptin Aleksandriasta lähtee kuulemma laiva, jonka kyytiin Ajokki voidaan ajaa. Tästä laivauksesta on jo tarjouskin. Perillä Egyptissä on alustavasti tarkoitus olla helmi- maaliskuun vaihteessa. Jos hyvin käy ja perille tosiaan päästään kertynee kilometrejä vielä noin kuusi ja puoli tuhatta.

Jos rajojen ylittäminen ja byrokratia ovat tähän asti olleet suorastaan läpihuutojutuja, eivät ne tule olemaan sitä enää jatkossa. Matkan varrelle osuu ensin Kenia, jonne pääseminen on tiettävästi vielä helppoa. Etiopia, Sudan ja eritoten Egypti sen sijaan tullevat olemaan melkoista tuskaa. Tälläkään hetkellä ei ole selvää, voivatko länsimaalaiset saada Etiopian viisumin Kenian Nairobista. Tämä ei kai selviä kuin menemällä paikalle yrittämään. Maarajalta sitä ei käsittääkseni saa, Addis Abeban lentokentältä tuo olisi taas täysin mutkatonta. Taas maantiematkailijaa sorsitaan. Jos joku tätä lukeva sattuisi tietämään onnistuuko viisumihomma, niin kertokaa ihmeessä.

 

Facebooktwittermailby feather

19 vastausta artikkeliin ”43 päivää ja 8000 kilometriä Afrikkaa – välitilinpäätös Darissa

  1. Kiitos raporteista ja yhteenvedosta Tomi.
    Vaikka olenkin blokia seurannut päivittäin en jostain syystä ole katsonut karttaa, jotenkin ajattelin että ajatte pitkin itärannikkoa. Mutta selvisipä tuokin kartasta. Samoja ajatuksia tai ennakkokäsityksiä minullakin oli että vaarallisempaa ja monenlaisia hankaluuksia tulee vastaa. Todella helpon tuntuisesti olette kuitenkin päässeet.
    Hyvää matkaa kaikille eteenpäin. Tiukasti seuraan reissun etenemistä.

    • Kiitos seurailusta, mukava kuulla että raportteja on jaksettu myös lukea.

      Olen miettinyt, että kartta jokaisen jutun yhteydessä olisi perin kätevä ja auttaisi hahmottamaan matkan etenemistä ihan eri tavalla. Tämä tosin pitäisi varmaan tehdä manuaalisesti, enkä ole sitten kuitenkaan jaksanut moiseen väkertämiseen ryhtyä.

      Saapa nähdä miten matka tästä etenee vai päättyykö se jopa yllättävän pian. Viisumi- ja paperiasiat kun tulevat jatkossa olemaan jotain ihan muuta kuin mihin olemme tottuneet. Siis paljon vaikeampia. Kuten todettua, Etiopian viisumi on tutkinnan alla, Sudanin ja Egyptin vastaaviin en ole vielä edes uskaltanut syvemmin perhetyä. Toivotaan kuitenkin että kaikki ongelmat ratkeavat. Pääseepähän tässä ainakin soveltamaan. Sehän on monesti ainakin tämän tyyppisen matkailun suola.

  2. Reilu vuosi sitten saimme 1 kk Etiopian viisumit muutamassa päivässä Nairobissa olevasta Etiopian lähetystöstä.

    Kannattaa varata kaikki mahdolliset henkilökohtaiset ja ajoneuvokohtaiset paperit + passivalokuvia. Kopioita kannattaa papereista olla mukana, vaikkakin saimme niitä lisää maksua vastaan lähetystössä. Mm. moottoripyörän Carnet:n jokaisesta sivusta piti olla kopio. Virkailijan ”kuulustelussa” kehuimme ylisanoin Etiopian kauneutta ja miten olemme jo pitkään halunneet päästä sinne. Anomuspapereihin piti myös merkitä joku osoite Etiopiassa. Laitoimme erään hotellin Lalibelasta. Lähetystöön viisumia ei voi maksaa. Kummastakin viisumista piti tehdä omat maksusuoritukset määrättyyn pankkiin 20 usd/viisumi/hlö. Meillä oli oppaana hostellin luottotaksikuski, joka tiesi oikean pankin ja odotti pankkikäynnin ajan.

    Turvallista matkanjatkoa!

    Ulla ja Heikki

    http://www.sitmentiin.com

    • Ensiksi on todettava, että matkakertomuksenne sitmentiin.com on ollut todella suureksi hyödyksi kun täällä on jatkokuvioita suunniteltu. Kiitos paljon niistä. Voin vilpittömästi suositella sitä kaikille Afrikan maantiematkailijoille.

      Kiitos myös neuvoista. Kaikesta on hyötyä. Toivottavasti tuo viisumeiden hakeminen onnistuu meiltäkin. Tällä hetkellä saadut tiedot ovat valitettavan masentavia. Usempikin taho väittää, että Etiopian viisumeita ei suomalainen pysty Nairobista anomaan. Ne pitäisi hakea Ruotsista tai Englannista (vähän lähteestä riippuen). Saapa nähdä miten meidän käy. En tiedä miten paljon ryhmämme suuruus vaikuttaa tähän kuvioon. Meitä on toistakymmentä. Hermostuvat pian jo siitä lähetystössä jos kaikki yhdessä paikalle paukkaamme.

      Oliskohan Nairobissa jonkinlaista matkatoimistoa tai ”fikseriä”, jolla suhteet lähetystöön olisivat kunnossa ja asia voisi hoitua sitä kautta. Täytyy tutkia.

      • Muutos viisumin anontaan on tullut voimaan nähtävästi kesä-heinäkuun vaihteessa 2014. Löytyi tieto, että Nairobin Etiopian lähetystö myöntäisi viisumeita ainoastaan kenialaisille.
        Toivotaan jonkun ratkaisun löytyvän.

        • Löysin tuon saman, tai samansuuntaisen, tiedon itsekin. Toisaalta lohdullista on, että myös vanhempia keskusteluketjuja löytyi joissa sanottiin tuota samaa. Siis ettei ole mahdollista. Toisaalta todistettavasti hieman yli vuosi sitten se sitä oli kun Mustoset saivat viisumin Nairobista anottua. Taitaa olla aikamoista arpapeliä koko homma.

  3. Hieno väliraportti, kiitos! ”Kaiken helppoudessa” eniten yllättää ehkä viranomaisten rehellinen ja asiallinen toiminta. Ei kyykytystä, töykeyttä tai lahjusten vaatimista. Odotin jotakin muuta.

    Hieman etsimällä olen päätynyt samoihin päätelmiin kuin sinä; lentokentällä viisumin saa heti, maanteitse saavuttaessa se pitää hankkia etukäteen. Löysin tämän maininnan (varmaan olet jo lukenutkin saman): ”I did hear a report of someone getting a ”transit” visa in Nairobi in recent weeks but only the one isolated case.” https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/africa/topics/travel-by-road-from-kenya-to-ethiopia Tämän mukaan Sudanin viisumi kannattaa hankkia jo Nairobista, mutta tieto on kolme vuotta vanha.

    Täältä voi hakea viisumia, mutta tässäkin oletuksena on että saavutaan lentäen: https://www.visumservice.se/se/Visumguide/Etiopien/Tourist-visa Aika mielenkiintoista olisi lähettää oma passi DHL:n kyydissä Keniasta Ruotsiin ja sitten odotella Kenissa ilman passia että se tulee takaisin. Teoriassa voisi toimia, ehkä käytännössäkin.

    Oletteko olleet yhteydessä Suomen suurlähetystöön Addis Abebassa? Jos sieltä voitaisiin auttaa, vaikkapa antamalla suosituskirje tms. Onhan Pikavuoro aikamoinen projekti, ihan pr-mielessäkin. Ikävää jos joku maa heittää kapuloita rattaisiin.

    • Tutkin jo hieman tuota Ruotsin vaihtoehtoa. Sain jo varovaisen vastauksenkin: saattaisi onnistua. Tuohan tarkoittaisi tosiaan sitä, että Nairobissa (tai Keniassa) pitäisi odotella se aika kun passit ensin menevät kuriirin mukana Ruotsiin, niihin anotaan viisumit, ja ne sitten palaavat takaisin Nairobiin. Jos kaikki menisi hyvin, olisi kyseessä varmaan hieman yli viikon pysähdys.

      Jos taas jälkiviisaita ollaan, kaikki nämä viimeiset viisumit (Etiopia, Sudan, Egypti) olisi kannattanut hakea jo etukäteen Euroopasta. Nythän on niin, että jos pääsemme Etiopiaan, on edessä uusi stressi ja hakukierros Sudanin ja Egyptin viisumeille. Mikäli homma tökkää niihin, on sitten edessä aivan uusi tilanne. Mihinkäs Addis Abebasta sitten ajetaan…

      Mutta mistäs näitä aina tietää. Kaiken lisäksi saattaahan olla niin, että tuo homma onnistuukin ihan ilman suurempia temppuiluja.

      Niin, ja tietenkin iso kiitos positiivisesta palautteesta. Sitä on aina mukava saada.

    • Itse asiassa koitinkin tuossa jo Jungle Junctionin sähköpostiosoitetta eilen etsiä, mutta koska sitä ei heti löytynyt, jäi prosessi kesken. Kiitoksia, tämä säästi aikaa.

      Lueskelin muuten tuossa, että suomalaiset saavat Egyptin viisumin rajalta. Tulkitsin, että myös maarajalta. Oliko niin, että se on kuitenkin passissa oltava jotta Sudaniin voisi viisumin saada? Vai luinko ja tulkitsinko väärin?

      Melkoinen viisumirumba on kyllä tämä loppu. Kilometreissä mitaten tässähän taidetaan olla jo voiton puolella, joten sitä toivoisi että saisimme vain ajaa, sinne loppuun asti.

        • Näin muistan blogistannekin lukeneeni. Täytynee hoitaa se asia sitten noin, jahka nyt Etiopiaan ensin pääsemme. Kaksi viikkoa riittänee kyllä, ellei mitään teknisiä ongelmia tule. Juuri tänään tuossa juttelimme, että Sudan varmaan ajetaan vauhdilla läpi. Sinne ei liene syytä jäädä sen kummemmin arpomaan. Ymmärsin blogistanne, että melkoisen kallistakin siellä oli. Ainakin majoitukset.

  4. Toivotaan, että Nairobissa Etiopian suurähetystössä on hyvä päivä ja hyvä henki kun menette asioimaan. Siltä varalta että asiat tökkivät on hyvä miettiä muitakin vaihtoehtoja. Tuli mieleen sellainenkin järjestely, että lentäisi Nairobista Addis Abebaan ja ostaisi lentokentältä kahden maahanpääsyn viisumin. Ja sitten saman tien lento takaisin Nairobiin. Tein pikaisen haun NBO-ADD-NBO Ethiopianilla ja hinta on noin 20000 Kenian shillinkiä eli Kauppalehden kurssin mukaan noin 190 euroa. Tuleehan siinä viisumille hintaa, mutta jos mikään muu ei auta. Etsimällä voinee löytää halvempiakin lentoja. Tietysti pitäisi varmistaa että tuollaisia viisumeita saa. En tiedä, onko edes teoriassa mahdollista, että yksi henkilö tekisi mainitun tempun koko porukan passit mukanaan ja kävisi hakemassa viisumit kaikille.

    • Joku tuollainen viritys oli Janillekin tullut yön aikana mieleen. Saattaisihan tuokin ehkä onnistua jollain tavoin. Saattaa tosin olla, että kahden entryn viisumeita ei kentältä saa. Vähän on kyllä kummallista, että asiasta on tehty noin hankala. Eivätköhän sitten halua turisteja Etiopiaan. Maassa on keväällä vaalitkin. Tämän(kin) takia joitain viisumimääräyksiä on kuulemma kiristetty.

      Mutta toivotaan parasta. Voihan se olla, että ihan turhaan stressaamme ja asia hoituu lopulta Nairobissa.

  5. Kannattaisiko varmuuden vuoksi käydä kokeilemassa Etiopian viisumia jo Dar es Salamissa? Voisi saada ainakin neuvoja lähetystöstä. Ja jos lottovoitto osuisi kohdalle niin saisi viisumit jo Tansaniasta.

    • Etiopialla ei näyttäisi olevan lähetystöä Tansaniassa. Näin ainakin internetin perusteella, kaikki haut vievät vain Nairobiin. On siis pakko odottaa Keniaan asti. Suosittelen muuten vierailua Nairobin Etiopian lähetystön verkkosivuilla. Se antaa ehkä käsityksen siitä, miten dynaamista toiminta on. Näkyvät olevan päivitetty vuonna 2008…

      • Etiopiassa ajanlasku on erilainen, on seitsemän vuotta ja kahdeksan kuukautta omaamme jäljessä. Myös vuosi vaihtuu eri aikaan.
        Etiopiassa taitaa nyt olla vuosi 2008, kai.
        Olisikohan tuo syynä lähetystön sivujen vuosilukuun.

        • Kas, hyvin kiintoisaa. Miksi ajanlasku on erilainen verrattuna tähän perinteiseemme? Se liittynee etiopilaiseen kristinuskoon, oletan.

          http://www.ethioembnairobi.org/home/

          Tuo ajanlaskuasia selittäisi kyllä copyright-vuosiluvun lähetystön sivuilla. Toisaalta sivujen ulkoasusta ja toimimattomuudesta päätellen ne kuitenkin kuuluvat jonnekin lähihistoriaan, ehkäpä juuri meidän ajanlaskumme vuoteen 2008. Näin itse arvelisin. Mutta mistäpä näitä tietää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.