Livingstonesta kohti Sambian pääkaupunkia – päivä 28

Su 28.12.2014, Livingstone (ZM) – Choma (ZM)

Myöhäinen startti, lyhyt matka ja hyvä puolipilvinen ajosää. Siinä sunnuntai tiivistettynä. Bussin kyytiin saatiin taas uusia, sunnuntaina Sambiaan saapuneita matkustajia, joten liikkeelle päästiin vasta neljän aikaan iltapäivällä. Noin 180 kilometrin matka Livingstonesta kohti Sambian pääkaupunkia Lusakaa kuitenkin sujui hyvinkin joutuisasti. Tie nimittäin oli poikkeuksellisen hyvää ja muu liikenne vähäistä, maasto taasen sangen vehreää ja melkeinpä metsäistä.

Yö päätettiin viettää Choma-nimisessä pikkukaupungissa, johon päästiin perille sopivasti hämärän laskeutuessa. Mikäli koko matka Lusakaan on yhtä hyvää tietä kuin tänään nähty, huominen kolmensadan kilometrin ajopäivä ei tule ongelmia tuottamaan. Saapa nähdä tuottaako niitä sitten itse Lusaka. Itse en nimittäin muista lukeneeni kyseisestä kaupungista yhtään mairittelevaa tai kiittävää arviota. Likaista ja tylsäntympeää vain. Vaarallistakin. Saapa nähdä.

141228-1

Hyvää tietä Sambiassa, väliltä Livingstone – Choma.

141228-2

Erään kylän raitti päivämatkan varrelta.

Loppumatkan reititystä silmällä pitäen törmäsimme Livingstonen viimeisenä iltana mielenkiintoisiin kaveruksiin. Kanssamme samassa majapaikassa majoittuneet sveitsiläiset olivat matkalla kohti Etelä-Afrikkaa ja olivat tulleet moottoripyörineen vesiteitse Turkista Egyptiin vasta noin kaksi kuukautta sitten. Motoristien Sudanin ja Etiopian läpi kulkenut reitti oli kutakuinkin sama jota me – ja oikeastaan lähes kaikki muutkin Afrikan läpi pintateitse omalla ajoneuvollaan kulkevat – tulisimme käyttämään, mikäli siis Välimeren rannoille pyrkisimme. Viesti oli jossain määrin lohdullinen: heidän mielestään reitti on maaston ja teiden puolesta ajettavissa myös linja-autolla.

141228-3

Sveitsiläiset pyörät. Africa Twin on edelleen kova sanapari.

Haasteitakin matkaan tosin mahtuu. Kaikki lauttayhteydet Egyptistä Eurooppaan tai Turkkiin ovat hyvin epävarmoja ja vaihtelevia. On suuri kysymysmerkki, löytyykö sopivia yhteyksiä Egyptistä muutaman kuukauden kuluttua. Sveitsiläisten käyttämä laivareittikin oli kuulemma lakkautettu jo pian heidän merimatkansa jälkeen.

Lisäksi oman lisämausteensa tähän soppaan tuo byrokratia. Egyptin ja Sudanin rajoja on kuulemma turha pyrkiä ylittämään ilman paikallista ”fikseriä”, operaattoria joka hoitaa paperityöt. Kaikki kaavakkeet ovat arabiaksi ja niitä – kuten myös erinäisiä ajoneuvon tullaukseen liittyviä luukkuja, toimistoja ja virkamiehiä – on paljon. Hankalin ja epämiellyttävin paikka tässä mielessä on kuulemma ehdottomasti Egypti. Kaverusten mielipiteet osuivat hyvin yhteen aiemmin kuullun ja luetun kanssa. Mikään ei kuitenkaan ole mahdotonta. Ainakin moottoripyörillä tuo reissu on ollut tehtävissä ja vieläpä kuluneen syksyn aikana. Tästä kohtaamamme motoristit toimivat elävinä todisteina. Lohdullinen ajatus. Saa nähdä mihin tässä vielä päädytään.

Sveitsiläisillä oli blogigin. Moottoripyöräilijöiden matkaa voi ihmetellä englannin kielellä osoitteessa www.findingrichard.com.

 

Facebooktwittermail

2 vastausta artikkeliin ”Livingstonesta kohti Sambian pääkaupunkia – päivä 28

  1. Sveitsiläisten blogista löytyi mielenkiintoinen kohta, eli maininta marraskuun alussa avatusta uudesta reitistä Egyptin ja Sudanin välillä.
    Heidän reittinsähän kulki egyptiläisen fixerin perässä n. 230 km Assuanista Abu Simbeliin ja Nasser-järven ylitys oli armeijan operoimalla lautalla.
    Edelleen 60 km:n taival fixerin perässä rajalle ja hän hoiti paperityöt. Sudanin puolella oli vuorostaan paikallinen fixeri hoitamassa oman osuutensa.
    Vaikuttaa hyvältä ja nopealta reitiltä Nasser-järven ylitykseen verrattuna.

    • Tästä itse asiassa keskustelimmekin motoristien kanssa. Reitti on tosiaan uusi ja ilmeisesti helpottaa paljonkin siirtymistä Sudanista Egyptiin. Tuo 60 kilometrin tienpätkäkin on ilmeisesti armeijan hallinnoima, mikäli oikein ymmärsin.

      Ehdin muuten laittaa jo mailia Egyptin fikserillekin. Vastasi juuri. Bussin saaminen aegyptiin ja ajaminen siellä ei ole kuulemma ongelma. Samankaltainen paketti kuin sveitsiläisillä (mutta toiseen suuntaan) kustantaisi kuulemma noin kuusisataa taalaa. Kuulostaa lupaavalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *