Cape Crossin hylkeet ja edestakaisin ajelua – päivä 13

La 13.12.2014, Cape Cross (NAM) – Omaruru (NAM)

Cape Crossin ”hyljereservaatti” paljastui niemeksi, jossa oli hylkeitä. Paljon hylkeitä. Opaskirjan mukaan jopa toistasataatuhatta sellaista. Miksi nämä elukat kokoontuvat kyseseiseen paikkaan – saati sitten miksi moisia on edes olemassa – ei tullut aivan selväksi. Ilmeisesti ne ovat kuitenkin tehneet sitä hyvin pitkään, koska paikalle on rakennettu portti, tie ja parkkipaikka ynnä muuta infraa. Ilmaistakaan lysti ei ollut. Sisäänpääsymaksu ilkomaalaiselle oli 80 paikallista rahayksikköä ja bussille oli määritelty erillinen taksa. Kokonaisuudessaan pääsylipun hinnaksi tuli loppujen lopuksi noin kahdeksan euroa nenää kohden.

Mutta ne hylkeet. Äänekkäästi määkiviä hylkeitä oli siis valtava määrä ja haju sangen ikimuistoinen. Nyt tiedän miltä sadantuhannen moisen eläimen uloste haisee. Pahalta. Meidän autokuntamme lisäksi paikalla ei ollut muita eikä itse nimenkärjessä ollut henkilökuntaa, joten saimme ihmetellä tätä epätodellista näkyä ja tunnelmaa ihan omissa oloissamme. Piinatut sielut helvetissä, vaiko kenties kiirastulessa. En suuosittele kokemusta ainakaan vahvasti kohmeloisille henkilöille. Mielenterveys saattaa järkkyä. Joka tapauksessa hyvin kiinnostava vierailupaikka. En voi sanoa koskaan aiemmin nähneeni mitään vastaavaa.

141214-cape-cross-1

Hylkeitä.

141212-cape-cross-2

Lisää hylkeitä. Valitettavasti yhteydet ovat liian huonoja videomateriaalin lataamiseen. Ääni ja haju olivat merkittävä osa kokemusta, voin kertoa.

Mitä matkantekoon tulee, alkuperäisenä tarkoituksena oli käydä katsomassa hylkeet – tai merimursut, kuten niitä leikkisesästi bussissa nimitettiin – ja jatkaa matkaa itään, pitkin Cape Crossin läheltä lähtevää soratietä pitkin. Muutamia lyhyitä sorapätkiä ajettuamme tulimme lopulta siihen johtopäätökseen, että yli 250 kilometriä moista tietä on liikaa. Bussin takapyöristä puuttuvat lisäksi sisälokasuojat (toinen hajosi rengasrikon yhteydessä ja toinenkin otettiin lopulta pois), joka lisää alustan vaurioriskiä paljon irtoainesta sisältävällä teillä. Päätimme siis kuitenkin ajaa takaisin Swakopmundiin ja kiertää hiekkatiet.

Muuten päivämatka sujui aika tavanomaisesti. Päästyämme pois rannikolta sääkin muuttui jälleen lähes välittömästi aurinkoiseksi ja lämpimäksi. Iltapäivän lyhyen tauon yhteydessä esiintyi jopa hieman ongelmia, ensimmäisiä sellaisia johon paikallisasukkaat liittyivät. Muutama päihtynyt nuorimies tuli linja-autolle tilittämään, että joku meistä oli ottanut kuvia väärästä paikasta tai henkilöstä lupaa kysymättä. Poliiskin tuli paikalle, rynnäkkökivääreineen. Virkavalta oli kohteliasta ja näön vuoksi jostain kamerasta poistettiin muutama kuva. Tilanne laukesi. Ehkä tämä oli ensimakua tulevasta. Toivottavasti edessä ei ole maita, joissa poliisiin ei enää voi luottaa. Namibiassa poliisi on vaikuttanut hyvin rehelliseltä ja asialliselta.

Päivä päättyi Omaruru-nimiseen pikkukaupunkiin josta löytyi sangen mukava Saksan saksalaisen vanhemman herran pitämä majatalo. Yön hinnaksi kahden hengen hotellitasoisissa huoneissa tuli alle 20 euroa henkilöä kohden. Mainio aamiainenkin sisältyi hintaan. Tyypillinen hinta Namibiassa, muuten, tämän tasoisissa paikoissa.

141214-4

Tiemaisemia iltapäivältä. Alkaa näyttää jo Afrikalta.

141214-3

Usakos, Namibia.

141214-5

”Welcome to cool spot”. Paikallinen baari. Usakos, Namibia.

 

 

Facebooktwittermailby feather

4 vastausta artikkeliin ”Cape Crossin hylkeet ja edestakaisin ajelua – päivä 13

  1. Mä olen nähnyt Californiassa jotain merimursuja/norsuja/älyttömän isoja elukoita. Ääni ja se haju oli todellakin ihan jotain hymm…joo mielenkiintoista. Mutta on ne silti kivoja!

    Miksihän se aina menee niin, että ensin joku viranomainen tulee nillittämään jotain ja sitten kun on tosi katuva ja näyttää, että nyt mä poistan sopimattomat kuvat, niin heti juttu on OK. Ei kai ne voi oikeasti olla niin tyhmiä, ettei tajua, kuinka helpolla kuvat saa palautettua tai kuinka monta sataa kuvaa pystyy hetkessä ottamaan, joten muutaman voi helposti poistaakkin.

    Mä lähden nyt Bangkokiin ja sieltä eteepäin johonkin. Pitäkää hauskaa.

    • Outoa sakkia ovat, moiset mursut. Totuuden nimessä todettakoon, etten oikeastaan tiedä mitä elukoita nuo olivat. Ehkä tarkka suomenielinen käännös ei ole hylje vaan jotain muuta. Mutta tällä kertaa seal olkoon hylje, ei sitä aina jaksa kaikkea selvittää.

      Juu, siinä tilanteessa poliisitkin olivat kiusaantuneita ja halusivat rauhoittaa niitä kiihtyneitä ja humalaisia/ huumepäisiä juippeja. Tavallaan kuvanäytelmä siis järjestettiin heidän takiaan, ei niinkään poliisille. Todettakoon vielä, että poliisit olivat hyvin asiallisia ja sanoivat vielä erikseen, että älkää suotta pelätkö Namibiassa. Luulen, että Namibian viranomaisille on tehty selväksi miten tärkeää turismi on maalle.

      Hyvää matkaa! Tuo on aina hyvä suunnitelma, lentää Bangkokiin ja jatkaa sieltä johonkin…

  2. HEJ TOMI
    Kiitoksia hienosta raportista matkan varrelta Oli edellinenkin totuudenmukainen selostus meille Pikavuoron uskollisioro seuraajille hiona luettavaa.Surku että tämä reportteri ei saa vehkeitänsä vielä oiken kunnolla pelaamaan.Voisiko kertoa Janille että tämä MAXTECH seuranta järjestelmä on vain suuri skämt. Me täällä netissä emme todellakaan saa sillä selville missä päin maailmaa liikutte. Älkää vain misään tapauksessa maksako siitä palveluksesta.Se Googlen seurantapalvelu silloin kun olittette matkalla Pikavuoro Bankokiin toimi paljon paremmin..Seuraan mielenkiinnolla matkaamme aluksi Ruotsista ja nykyisin Espanjasta käsin.En viitsiPikavuoro Afrikasta sivuille tälläista valitusta kirjoittaa mutta ehkä voit vihjaistaJanille että tälläistäkin tulee.Mutta ehdottomasti Hauskaa matkan jatkoa ja terveisiä kaikille matkalaisille.Toivottavasti pian pääsette taas kartalle mukaa
    MVH Calle Camas

    • Kiitos kiitos. Kiintoisaa, olemme itse kuvitelleet nykyisen seurannan toimivan hyvin. Itse tosin en ole paljon ehtinyt seurantaviivaan perehtymään, mutta näin olen kuullut täällä mukana olevilta jotka ovat asiaa tarkkailleet. Muistaakseni kaikki seurannat ovat toimineet hieman eri tavoin ja olleet eri palveluntarjoajilta. Muistelen itsekin Bangkokin seurannan toimineen hyvin. Jos en väärin muista, se oli satelliittipohjainen ja kallis. Tämä nykyinen toimii matkapuhelinverkon kautta, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Tiedä sitten miten se kartalla pysyy kun kenttää ei ole. Sellaisia osuuksia nimittäin oli tänäänkin useita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.