Rajan yli Namibiaan – päivä 3

Ke 3.12.2014, Springbok (ZA) – Grunau (NAM)

Etelä-Afrikan ja Namibian välinen raja ylitettiin siis tänään. Prosessi kävi yllättävän helposti ja henkilökunta molempien valtioiden raja-asemilla vaikutti yllättävän palveluhenkiseltä. Ero vaikkapa vuosi sitten tekemämme Itä-Euroopan kierroksen joihinkiin rajaylityksiin oli selvä. Tässä mielessä suosittelen siten ehdottomasti rajaylittelyä Afrikassa esimerkiksi Valko-Venäjän sijaan.

141204-Namibia-1

Republic of Namibia.

Bussin papereitakaan (carnet) rajalla ei kuulemma olisi tarvinnut leimata, sillä ilmeisesti sekä Namibia että Etelä-Afrikka kuuluvat jollain tavoin samaan tulliliittoon. Leima Namibiasta poistuessa ilmeisesti riittää. Varmuuden vuoksi auton paperit kuitenkin leimautettiin tästä huolimatta molemmissa tulleissa. Eihän sitä koskaan tiedä. Henkilötullissa ei ongelmia ollut. Meininki oli rennohko eikä matkatavaroista oltu kiinnostuneita tai niitä tutkittu.

Etelä-Afrikan pohjoisosa oli sangen vähäasutuksista seutua, mutta Namibian eteläosassa ei näytä olevan oikeasti juuri ketään. Ympäristö muuttui perin kuivaksi ja satunnainen muu liikenne teillä näyttää koostuvan lähinnä rekka-autoista. Vetääkseni taas Australian tähän vertailuun, muistuttaa tämä seutu jossain määrin kyseisen mantereen, ja ehkä erityisesti Pohjoisterritorioiden, outbackia eli sitä kuuluisaa korpea.

Toisaalta nämä seudut tuovat tavallaan läheisesti mieleen myös Kazakstanin, huolimatta siitä, että täällä lämpötila on saman verran, tai enemmän, plussalla kuin se oli siellä minuksella. Yhdistävä tekijä ollen nimenomaan pitkät etäisyydet, aromainen maasto sekä ihmisten puute. Tänne ei kannata autoaan hajoittaa. Voi tulla kuuma, kuten Kazakstanissa olisi tullut kylmä.

Rajalta jouduimme ajamaan puolisentoista sataa kilometriä ennen kuin kohtasimme ensimmäisen merkittävämmän asutuskeskuksen. Pieni on tosin tämäkin. Asfaltoitu tie loppui heti kylälle käännyttyämme. Majoitus kuitenkin löytyi paikallisesta lodgesta ja bussikin saatiin kyseisen alueen sisälle parkkiin. Omistaja näyttää olevan valkoihoinen ja toiminta yllättävän täsmällistä ja sanoisinko länsimaista. Etelä-Afrikassa, ja eritoten sen pohjoisosissa, nähty saksalais-hollantilainen vaikutus näyttää olevan täälläkin vahva. Kaikki on siistiä ja kortilla voi maksaa.

Internet tosin on sangen kehno, ja se taitaa olla täällä harvinaista herkkua. En välttämättä usko sen paranevan merkittävästi ennen kuin pääsemme maan pääkaupunkiin Windhoekiin. Hieman lähipäivien suunnitelmista riippuen pääsemme sinne todennäköisesti joko perjantaina tai lauantaina.

Mexico? Ei vaan huoltoasema Etelä-Afrikan pohjoisosassa.

Meksiko? Ei vaan huoltoasema Etelä-Afrikan pohjoisosassa.

141204-Namibia-2

Tällaista on Namibiassa. Ainakin jos ensimmäisiin vaikutelmiin on uskominen.

141204-namibia-3

Ensimmäinen majapaikka Namibiassa.

Facebooktwittermailby feather

3 vastausta artikkeliin ”Rajan yli Namibiaan – päivä 3

  1. Kuvien mukaan auringonvalosta ei ainakaan ole puutetta! Joko on eläimiä näkynyt?

    Minulla on sellainen käsitys, että monet eteläisen Afrikan maat, rikollisuus- ja köyhyysongelmasta huolimatta, ovat varsin hyvin toimivia yhteiskuntia. Pikavuoron Namibian rajan ylitys ja ensimmäisen majoituspaikan toiminta tukevat tätä. Namibiassa Suomella pitäisi Ahtisaaren takia olla melkoisen hyvä maine. Käyttäkää sitä hyväksi jos ongelmia tulee.

    Melkoisen suurta haastetta on tulossa matkalla Windhoekista Botswanaan. Wikipedia sanoo näin: ”Sana kalahari tulee tswanan kielestä, jossa kgalagadi tarkoittaa ’suuri jano’.” http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalahari Kannattaa oikeasti ottaa paljon vettä mukaan. Ja paikallisesta Bauhausista kolmen euron pressu, puutolppia ja narua katoksen rakentamiseksi, jos on pakko pysähtyä. Pre-Pikavuorolla rengasrikon aikaan varjon puuttuminen kai oli jonkinmoinen ongelma. Tuskin auringon paahde ainakaan vähenemään päin on.

  2. Viittasit tuohon Australian matkaan.katsoin sarjan kiehtova maailma:Eksoottiset junamatkat.

    Pitivät ihmeellisenä,kun neljä miestä ajaa junan Adelainesta Darwiniin.Jani teki saman bussilla ilman raiteita.

    • Niinpä taisi tehdä. Itse en ollut tuolla matkalla mukana, mutta juuri hiljattain siitä juttelimme. Aika haipakkaa ajoivat tuon välin. Oliko peräti, että vain yhdellä pysähdyksellä. Siinä on ollut tekemistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.