Libanonin ja Albanian automiehet

Ke 7.5.2014, Etelä-Libanon (LB)

Etelä-Libanon ja Albania. Näistä paikoista löytyy jotain yhteistä, nimittäin saksalaisen insinööritaidon eturivituote nimeltä Mercedes Benz. Kyseinen automerkki tuntui olevan kovassa kurssissa sekä Albaniassa, jossa niitä viime syksynä bongailin, että eteläisessä Libanonissa, jossa bongailen niitä yhä.

Hyväkuntoinen yksilö eteläisessä Albaniassa.

Hyväkuntoinen yksilö eteläisessä Albaniassa.

 

Kummassakaan maassa eivät Mersun 70-luvun mallitkaan ole harvinaisia ja niitäkin liikenteessä näkyy taajaan, tosin monesti sangen huonokuntoisina ja paikkailtuina. Jostain yksilöstä saattavat puuttua lamput, toisen ovi tai lokasuoja taas on aikojen saatossa vaihdettu eriväriseen. Silti ne vaan näyttävät paikallisten kuljetustarpeen täyttävän, huolimatta molempien mainittujen maiden mäkisestä maastosta ja osittain huonohkokuntoisista teistä.

Mersu-miehiä siis. Johtotähtimerkin suosimiseen liittynee myös statuskysymyksiä. Tuskin suhteettoman suuri osa varsinkin vanhemmasta autokannasta muuten edustaisi tätä yhtä saksalaista brändiä. En tosin ole tullut jutelleeksi asiasta paikalliset kanssa täällä, enkä myöskään Albaniassa. Arvelisin näin kuitenkin olevan, onhan Mercedes Benz ainakin monen mielikuvissa yhä tietynlainen laadun symboli, Suomessakin.

Huonompikuntoisia yksilöitä eteläisessä Albaniassa.

Huonompikuntoisia yksilöitä eteläisessä Albaniassa.

 

Libanonin liikennekulttuurista en ole henkilökohtaista kokemusta ratin takaa saanut ja sitä tuskin tällä matkalla tuen saamaankaan. Maanteiden liikennetilanteet on täytynyt havainnoida matkustajan paikalta. Kokonaisuudessaan tieliikenne Libanonissa vaikuttaa jossain määrin kaoottiselta, mutta sitä ei kuitenkaan voi verrata joidenkin Aasian maiden hulinaan ja vaikkapa Kiinaan. Paljon hurjempaakin menoa olen nähnyt. Kaksipyöräisiä kulkineita täällä on ainakin selvästi vähemmän kuin idässä.

Niin, ja liikennevalot. Ainakaan Beirutissa niitä ei tunnuttu kovin tunnollisesti noudatettavan. Jalankulkijana kannatti olla tarkkana vaikka vihreä valo tolpassa paloikin. Autoilijat eivät nimittäin ainakaan jalankulkuvaloista tuntuneet merkittävissä määrin välittävän. Tässä mielessä beirutilainen autoilukulttuuri ehkä taas poikkeaa aasialaisesta holtittomampaan suuntaan. Olisikohan sitten arabivaikutetta tai -tyyliä tämä.

Tämän jutun kuvitukseksi en valitettavasti pysty yhtään paikallista Mersun kuvaa liittämään. Valokuvaaminen ei nimittäin ole täällä oikein suositeltavaa, eikä minulla siten niitä juurikaan liikenteestä ole. Vaan onpa muutama sentään. Volvo, se on täällä työmiehen uskollinen työjuhta. Niitä ei näe paljon, mutta useimmat näkemäni ovat olleet juurikin kuvien osoittamassa käytössä.

140402_volvo-1

Urakoitsijan auto, Libanon.

 

140402_volvo-2

Erikoiskuljetus, Libanon.

 

Facebooktwittermailby feather

2 vastausta artikkeliin ”Libanonin ja Albanian automiehet

  1. Saman mersuhavainnon voin itse vahvistaa myös Jordanian ja jossain määrin myös Marokon osalta. Jordaniassa ne mersut olivat näitä 80-90-luvun versioita, kun taas uusissa autoissa ehdoton suosikki oli Dacia (varmaan hintansa vuoksi). Marokossa taas kaikki isot taksit mersuja, ja mittarissa varmaan kaikilla vähintään se puoli miljoonaa kilometriä.

    Varmaan se luotettavuus & laatu on tuohon vaikuttanut näissä maissa + itseään vahvistava ilmiö, kun kaikilla on mersut niin niihin löytyy varaosia ja paikalliset mekaanikot tuntevat mersujen tavat kuin omat taskunsa.

    • Daciaa näkyi myös jonkin verran Libanonissa. Kovasti myös mainostivat varsinkin Dusteria (maasturimalli) teiden varsien mainostauluissa. Tosin tässä Dusterin mallissa oli Renaultin merkki ja sitä muistaakseni myös myytiin Renaultin mallina. Muistelen jossain muussakin maassa nähneeni Dacian malleja myydyn konsernin päämerkillä varustettuna eli siis juurikin Renaulteina. Ei taida olla niin tarkkaa tuo brändäys kehittyvissä maissa.

      Varaosien ja laadun suhteen lienet oikeassa kun Mersuista puhutaan. Kiintoisaa on, että merkin haluttavuus ei ilmeisesti kärsinyt vaikka Mercedes-Benz käsittääkseni kärsi jossain vaiheessa (vuosituhannen vaihde?) jonkinasteisista laatuongelmista. Nuo vanhat mallit sen sijaan lienevät oikeasti hyviä ja luotettavia autoja. Eivät kai ne enää muuten liikenteessä olisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.