Pois Kiinasta ja vesiteitse Koreaan

Ti 29,1.2013, Soul (ROK)

Sunnuntainen siirtyminen Tianjinista 50 kilometrin päässä sijaitsevaan laivasatamaan kävi lopulta melko helposti. Kaupungin metro nimittäin kulkee Tang Gu -nimiselle asemalle, josta satamaan on enää vajaan kymmenen kilometrin matka. Tämä väli taittui kätevästi taksilla, joista ei tällä kertaa ollut pulaa. Kuskit suorastaan kilpailivat asiakkaista. Laivan oli määrä lähteä yhdeltätoista ja pääsin satamaan yhdeksän maissa, hieman yli tunnin matkustamisen jälkeen. Ryhmän pääjoukkokin oli selvinnyt paikalle muutamaa minuuttia aiemmin. Tang Gun rautatieasemalle nimittäin kulkee myös suora juna Pekingistä, joten pääkaupungistakin ehti satamaan samana aamuna sangen mainiosti.

Passintarkastukset ja rajamuodollisuudet menivät satamassa taas lähes huomaamatta, rutiinilla. Laivaan alettiin päästää ihmisiä ehkä tuntia ennen sen lähtöä ja se todellakin lähti sangen täsmällisesti aikataulussa. Ulkoa päin alus vaikutti jo hieman rähjäiseltä, mutta sisätilat olivat siistit, vaikkakin sisustus henki alkuperäistä 60-lukulaista tyyliä. Laivaa voisi ehkä kooltaan ja varustukseltaan verrata vanhaan, Viron itsenäistymisen jälkeiseen Tallinnan lauttaan. Hieman nuhjuista siis, mutta merkittävästi tasokkaampaa kuin vaikkapa Hainanin autolautat olivat.

Tätä parempaa kuvaa en ehtinyt laivasta ottaa. Satamarakennukseen paattia ei nimittäin näkynyt ja laskusillan viereen matkustajat ajettiin bussilla.

Laivalta löytyi sekä muutama kauppa että muutama ravintola. Pieniä molemmat, mutta silti aivan riittäviä. Omia eväitä ei siis tarvitse mukaan välttämättä ottaa. Maksuvälineenä pystyi käyttämään Kiinan ja Korean rahaa, vaikka Kiinan Yuanin kurssi oli laivalla ehkä Korealaista vastinettaan Wonia huonompi. Hinnat olivat myös usein ilmoitettu korean rahana. Laivasta löytyi myös toimisto, jossa työskennellyt vanhempi herra vaihtoi rahaa ja tällä kertaa jopa kolikot kelpasivat. Kiinan Yanit kelpasivat miehelle ainakin ja joku taisi us-dollareitakin saada vaihdettua. Kuten Kiinassa useamminkin, tuntemattomammat Eurot olivat myös laivalla hankalia vaihdettavia. Pankkiautomaattia ei laivalla ole eikä luottokorteilla voinut maksaa.

Tatamihuone laivalta. Kuvassa pedit ovat vielä tekemättä.Tämä ei itse asiassa ollut yhtään hullumpi tapa matkustaa.

Muita länsimaisia laivalla ei näkynyt olevan. Muu matkustajakunta taisi olla pääosin kiinalaista, joista monet ilmeisesti olivat menossa ulkomaille ensimmäistä kertaa. Majoittuminen tapahtui kiintoisissa tatamipatjahuoneissa. Yhteen huoneeseen mahtui kymmenkunta ihmistä ja paikat oli merkitty lippuihin. Miehillä ja naisilla näkyi olevan oma puolensa. Toki laivalta olisi hyttejäkin löytynyt, mutta tämä matkustustapa olisi ollut jonkin verran kalliimpi. Tällä tavoin matkan hinnaksi taisi tulla aika lailla tasan 100 euroa.

Perillä Etelä-Koreassa.

Kokonaisuudessaan laivamatka kesti hieman yli vuorokauden ja perillä Etelä-Korean Incheonissa oltiin siis maanantaina iltapäivällä. Suomalaiset eivät maahan viisumia tarvitse ja rajamuodollisuudet olivat taas ohi sangen nopeasti. Matkatavaroita ei tutkittu tälläkään rajalla. Incheon ja sen satama sijaitsevat ehkäpä noin 50 kilometrin päässä maan pääkaupungista Soulista, jonka kattava metroverkko ylettyi tännekin. Siirtyminen kaupungin keskustaan kävikin kätevästi, vaikka se tosin kestikin tunnin. Jokaiselle asemalle pysähdelleen junan keskinopeus ei liene ollut kaksinen.

Soul maanantai-iltana. Kaupungissa, tai ainakin majapaikkani ympäristössä, näyttäisi olevan paljon tällaisia kapeita kujia.

Etelä-Koreassa näyttäisi olevan puhdasta ja asiat hyvässä järjestyksessä. Ihmisiä ainakaan Incheonin kaduilla ei näkynyt juuri lainkaan, ainakaan jos vertaa siihen, mihin Kiinassa oli jo tullut tottuneeksi. Nämä olivat ensivaikutelmat saapuessani myöskin hyvin puhtaaseen ja rauhaisaan Hostel-nimellä kulkevaan majoitukseeni Soulissa. Itse määrittelisin tämä tosin hotelliksi tai guesthouseksi.

Tänään kuunnellaan, maahan saapumisen ja toimivan Youtuben kunniaksi, korealaista purkkapoppia:

Hyuna – Bubble Pop

Jostain syystä tätä kappaletta kuunneltiin jo Australian pikavuorolla. Kuriositeettina tai puolivitsinä, kaiketi. Vaikka toisaalta erästä pikavuorolaista lainatakseni: tämähän tosiaan on varsinaista ”hyvän mielen musiikkia” jos mikä.

 

Facebooktwittermailby feather

2 vastausta artikkeliin ”Pois Kiinasta ja vesiteitse Koreaan

  1. Kappas vaan, itsekin huomasin tämän uutisen. Joka puolella Kiinaa rakennetaan niin paljon, ettei ole ihme että tällaista sattuu. Muistan joskus nähneeni kuvan, jossa kokonainen parikymmenkerroksinen kerrostalo oli, rakennusvaiheessa, kaatunut kokonaisena ja ehjän näköisenä talon viereen tehtyyn suureen parkkihallikaivantoon. Maa oli pettänyt perustusten alla johtuen viereisestä kuopasta. Jossain päin Kiinaa oli tapahtunut tämäkin.

Vastaa käyttäjälle TTö Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.