Shanghaista sumuisen Nanjingin kautta talviseen Pekingiin

Ke 23.1.2013, Peking (CHN)

Sää kylmeni hieman yli vuorokauden aikana melkoisesti kun siirryimme rautateitse jo aiemmin mainostamallani luotijunalla Shanghaista hieman yli tuhat kilometriä pohjoiseen ja maan pääkaupunkiin Pekingiin. Vielä Shanghaissa lämmintä oli vajaa +10 C, mutta kaupunkien välisen matkan puolessa välissä maassa alkoi olla lunta ja harmaan sumuiset maisemat junan ulkopuolella näyttivät jo talvisen kuuraisilta. Melkoinen muutos, siis. Televisiossa jokunen päivä sitten nähdyistä lumimyrskyistä ei tosin sen kummempia jälkiä näkynyt.

Koko välin olisi voinut ajaa kerrallakin, alle viidessä tunnissa, mutta koska Nanjing oli aikatauluun merkitty, siellä myös pysähdyttiin. Perille ja majoittumaan kovin sumuiseen kaupunkiin päästiin vasta iltapäivällä, joten kaupungin katselu jäi melko vähiin. Lyhyen vierailun päällimmäiseksi jäänyt mielikuva lienee ollut paluu jo aiemminkin nähtyyn peruskiinaan – sisätiloissa yleensä paleli ja katuja kansoittivat käytännössä vain ja ainoastaan kiinalaiset. Shanghain kansainvälinen tunnelma oli siis enää muisto vain.

Nanjingin perinnemaisemia harmaassa säässä.

Kaupungissa leijuneen sakeahkon sumun alkuperä jäi epäselväksi, mutta keskiviikkoaamuna kurkku tuntui tukkoisemmalta kuin oikeastaan kertaakaan aiemmin Kiinassa. Keuhkojakin lähes ahdisti. Kovin puhdasta ja raikasta alkuperää ei liene kaupungin harmaus siis ollut.

Juna saapuu asemalle. Tällä taitettiin vajaan neljän tunnin matka Pekingiin.

Pääosan Nanjing - Peking -matkaa nopeusmittari vaunun päädyssä näytti tällaisia lukemia. Pysähdyksiäkään ei välillä ollut kuin yksi, joten nekään eivät pahemmin menoa hidastaneet. Näyttötaulusta tuli elävästi mieleen toinen, pari vuotta sitten Tiibetin matkalla nähty sellainen.

Junakyyti oli sekä tiistain että keskiviikon matkoilla perin herraskaista ja huolimatta halvimmasta luokasta (istuimia yhdessä rivissä 3+2) hankituista lipuista siitä ei juurikaan pysty löytämään. Sekä junat että asemat olivat uusia ja hyvin siistejä sekä kyyti rataosuudella, joka sekin lienee täysin uusi, erittäin tasaista. Juna ei nykinyt eikä heilahdellut käytännössä lainkaan. Erittäin miellyttävää matkantekoa kaiken kaikkiaan. Lippu Shanghaista Nanjingiin maksoi 140,- yuania ja Nanjing – Peking -väli puolestaan 444,- yuan. Euroissa matkan taittoi siis seitsemällä kympillä.

Pekingin keskustan harmaa todellisuus keskiviikkona iltapäivällä. Näkyvyys ei ollut kaksinen.

Perillä Pekingissä oltiin hieman ennen kolmea iltapäivällä. Eteläisen rautatieaseman toista sataa metriä pitkä taksijono liikkui yllättävän ripeästi ja koko matkaseurue pääsi siirtymään kaupungin keskustaan Kielletyn kaupungin läheisyyteen melko vaivatta. Pakkasta tuntui olevan muutama aste ja ilma kaupungissa erittäin sumuinen ja harmaa. Missähän asennossa lienevät ilmanlaatumittarit tällä hetkellä, mene ja tiedä. Aika luotaantyöntävältä ilma joka tapauksessa näytti. Täällä on tarkoitus viettää kolmesta neljään yötä, jonka jälkeen edessä onkin jo siirtyminen Koreaan, toivoakseni meriteitse. Laivaretken yksityiskohtia tosin vielä selvitellään, mutta eiköhän se siitä, selviä.

 

Facebooktwittermailby feather

5 vastausta artikkeliin ”Shanghaista sumuisen Nanjingin kautta talviseen Pekingiin

  1. Kokemus tuokin, saastesumu. Haiseeko ilma joltakin, eli mistä arvelet ilmansaasteiden olevan peräisin? (Hiili)lämmityksestä, autoista, tehtaista, pölystä? Tuuleeko siellä lainkaan? Tuntuuko ilmassa havaittavia hiukkasia, esim. silmiin kulkeutuvia?

    Itä-Euroopassa kai vieläkin lämmitykseen paljon käytetystä hiilestä tulee helposti tunnistettava haju. Ei välttämättä epämiellyttävä, mutta suurissa määrissä saattaa ehkä aiheuttaa oireita herkimmille. Vielä 90-luvulla esim. Budapestissa oli niin paljon Trabant- ja Wartburg-autoja, että kaupungin ilma oli toisinaan epämiellyttävän pistävää.

  2. Kävin pari vuotta sitten Pekingissä ja silloin siellä oli kohtalainen savusumu. Olen menossa sinne toukokuussa uudelleen toivottavasti ilma on silloin puhtaanpaa mitä TV:stä on nyt näkynyt. Muuten tuo keskivikko iltapäivän kuva on samaa luokkaa kuin pari vuotta sitten. Suurin osa tullee autoliikenteestä. Kävin ensimmäisen kerran Pekingissä n. 25 vuotta sitten ja silloin siellä oli marraskuussa täysin kirkas ilma. Eipä silloin ollut yksityisautojakaan!

  3. Tänään aamulla sää oli muuttunut hurjasti. Aamulla verhojen takaa paljastui sininen taivas ja aurinko. Ulkona sää osoittautui paitsi aurinkoisen kirpeäksi, myös hyvin tuuliseksi. Juuri navakka tuuli lienee puhdistanut kaupungin ilman sangen hyvin. Lämpötila oli pari astetta plussalla. Kaiken kaikkiaan hyvä ilma siis oli tänään. Äkkiä ne epäpuhtaudet näköjään ilmasta lähtevät kun sää oikeanlaiseksi osuu.

    Hengityssuojaimia näki ja näkee yhä katukuvassa paljon. Pääasiassa ne näyttävät olevan kankaista tyyppiä, joka käsittääkseni ei kovin paljon loppujen lopuksi hienompia hiukkasia pysäytä. Mutta niitä kiinalaiset tykkäävät käyttää, ympäri Kiinaa niitä on näkynyt.

    Ilma ei ole oikeastaan missään vaiheessa haissut pahalle tai mitenkään tavallisesta poikkeavalta. Pikemminkin saasteet on huomannut omassa kurkussa käheytenä ja tarpeella, no, räkiä. Kiinalaiseen tyyliin, tapa joka ei enää ihmetytä.

    Syytä en tiedä, mutta liikenne lienee tosiaan suuri syyllinen. Koko tilanne oli käsittääkseni syntynyt juuri tuulettoman säätilanteen takia. Kaupungissa itsessään syntyneet ilmansaasteet jäivät poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi paikalleen kun tuuli ei niitä pois vienyt. Tämäkin ajatus tukisi teoriaa, että ilmansaasteet olisivat lähtöisin pääasiassa liikenteestä ja kaupungin omasta lämmityksestä tms. Tehtaat lienevät kaupungin ulkopuolella, joten ne eivät ehkä ole olleet tilanteen syntymisessä niin merkittävä tekijä. Arvailen tässä, en tiedä.

Vastaa käyttäjälle TTö Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.