Öinen siirtyminen Hong Kongiin

Ma 7.1.2013, Hong Kong (HK)

Ajallisesti lähes vuorokauden mittainen noin 1000 kilometrin matka Hainanin saaren etäläkärjestä Kiinan Shenzhenin kautta Hong Kongiin oli loppujen lopuksi melko raskas. Vika ei kai varsinaisesti ollut kulkuvälineessä – jona toimi siis vain makuupaikkoja sisältänyt kiinalainen linjabussi – vaan valvominen, sillä itse en linja-autossa muutaman tunnin katkonaista torkkumista lukuunottamatta juuri nukkunut. Mutta sama tilannehan on oikeastaan ollut taannoisilla yölennoillanikin, joten välttämättä vain liikennevälinettä tästä ei voi suoranaisesti syyttää.

Tässä bussissa vietettiin yli 20 tuntia. Huomaa, että ikkunatkin on jaettu vaakasuuntaisesti sänkyjaon mukaan.

Muilta matkustajilta lepääminen yön läpi ajaneessa, vaikkakin usein pysähdelleessä bussissa näytti sujuvan paremmin. Vuoteet sijaitsivat kolmessa auton pituussuuntaisessa jonossa ja niitä oli kahdessa kerroksessa. Oma paikkani oli alhaalla, aivan auton toisessa takakulmassa, joten sekään ei liene ollut huonoimmasta päästä. Tästä huolimatta olisin ehkä mieluummin istunut yön normaalissa linja-autossa tällä tavoin järjestetyn matkustamon sijaan. Liikkuminen autossa oli ahtauden takia sangen rajattua ja ehkäpä tällaista mahdollisuutta olisin kaivannut tähänkin rupeamaan. Tässä mielessä junat lienevät kulkuvälineistä parhaimmasta päästä ja var,maan myös siksi kuuluvat omiin suosikkeihini. Vaikka tilaa omassa bussilooshissa olisikin, pelkkä tietoisuus verryttelymahdollisuuden puutteesta aiheuttaa lievää klaustrofobiaa.

Huono kuva bussin sisällä vallinneesta todellisuudesta. Sänkyjä oli siis kolmessa jonossa ja kahdessa kerroksessa.

Matkaan lähdettiin aamupäivällä yhdentoisa jälkeen ja perillä Senzhenin rautatieasemalla (josta pääsee ylittämään rajan Hong Kongin puolelle ja suoraan kaupungin metroon) taidettiin olla yhdeksän aikaan seuraavana aamuna. Kyyti oli melko hidasta ja katkonaista. Pysähdyksiä oli paljon ja usein pysähdysten yhteydessä henkilökunta sytytti auton sisävalot, mikä oli myös omiaan tekemään nukkumisesta muutoin pimennetyssä bussissa melko katkonaista. Aivan tasaista kyyti ei myöskään ollut, vaan sitä rytmittivät ajoittaiset äkilliset jarrutukset sekä välillä kuoppainen tie.

Myös lautta Hainanilta Manner-Kiinaan oli selvästi hitaampi kuin menomatkalla ja vaikutti muutenkin kehnommalta. Bussiyhtiö varmaankin säästi tässä rahaa. Kiintoisaa oli myös huomata, että pääosa muista lautalla matkustajista vaikutti erilaiselta, sanoisinko köyhemmältä ja maalaisemmalta, porukalta kuin aiemmassa lautassa, tai oikeastaan muuallakaan Kiinassa näkemämme. Meitä esimerkiksi tuijotettiin melko avoimesti, mihin en muista juurikaan Kiinan kaupungeissa törmänneeni. No, eipä laivalla muita länsimaisia näkynytkään.

Kokonaisuudessaan matkan olisi paremmin järjestelyin, kuten esimerkiksi omaan käyttöön vuokratulla linja-autolla, voinut hoitaa helposti tuntikausia nopeammin. Ero välin Nanning – Hainan -matkaan oli siis suuri, ensimmäisen siirtymisen merkittäväksi eduksi.

Sekä Hong Kong että Shenzhenin rajanylityspiste ovat minulle jossain määrin tuttuja parin vuoden takaa, joten toiminta rajalla ja kaupungin kätevällä metrolla kaupungin keskustaan siirtyen kävi helposti. Rajanylitys sujui rutiinilla ja vaikka passit sekä Kiinasta lähtiessä että Hong Kongin puolelle siirryttäessä tarkistetaankin, ei raja oikein silti tunnu samanlaiselta kuin moni muu ”oikeampi” sellainen. Melkomoinen läpihuutojuttu siis tämä rajanylitys. Yksi Kiinan viisumin entry siihen tosin silti kuluu.

Perillä, 28. kerros. Näkymä hotellin (kahden hengen huone, noin 60 euroa yö) likaisen ikkunan läpi Hong Kongin.

Hong Kongissa viivytään perjantaihin asti, jolloin matka jatkuu taas varsinaisen Kiinan puolella, jälleen Senzhenistä. Internet-ongelmatkin ovat toistaiseksi historiaa, täällä netti toimii taas normaalisti.

 

Facebooktwittermailby feather

5 vastausta artikkeliin ”Öinen siirtyminen Hong Kongiin

  1. Laskitko montako punkkaa bussissa oli?
    (Pohjois)eurooppalaisen kokoisille (mies)matkustajille yöpyminen voisi olla viihtyisämpää jos punkkia olisi vain kahdessa jonossa bussin reunoilla ja keskellä olisi normaali kulkutila. Pikavuororeportterittaren mukaan sängyn koko oli 40×165 joten 30 cm tarvittaisiin lisää molempiin mittoihin jotta kaikki raajat pysyy omalla reviirillä.

    • En laskenut, semminkin kun ihan peränurkassa majailin. Olisikohan ollut vajaa kolmekymmentä. Kapeita ja lyhyitä olivat nuo punkat, mutta tuskin ihan noin kapeita. Pituutta makuupaikkoihin oli saatu lisää nostamalla jokaisen sängyn pääpuoli ylös siten, että alle jäi taaemman punkan asukkaalle jalkatilaa. Tämä lisätila huomioiden makuupaikalla mahtui kyllä makaamaan suorana (ainakin tällainen vajaa hieman vajaa 180 cm). Jalkatila oli tosin hieman ahdas, joten sääriluut kolahtelivat kääntyillessä tämän tästä tilan yläreunaan. Ja tietysti toisena tämän pitkittäisen limityksen haittapuolena oli, että punkassa maattiin yläruumis koholla.

  2. Yöbussissa oli ilmeisesti myös paikallisia matkustajia. Kuinka yhteiselo sujui heidän kanssaan ja kuinka he suhtautuivat pikavuorolaisiin? Jos ahtaassa tilassa naapuri sytyttää sätkän niin ei fiilis siitä ainakaan paremmaksi tule (vrt. Tbilisin hostel).

  3. Paikallisten kanssa ei minkäänlaisia ongelmia ollut ja bussissa ei saanut polttaa. Muutenkin Kiinassa on tullut tällä kertaa sellainen tunne, että tupakkalakeja on jopa tässäkin maassa kiristetty. Bussissa pikavuorolaiset valtasivat lähes koko takaosan, ja paikallisia oli pääosin auton etuosassa. Joku nuoripari pienen lapsensa kanssa taisi takaosassa matkustaa.

    Yleisella tasolla on syytä muistaa, että makuupaikoilla varustettuja busseja lienee Kiinassa moneen lähtöön. Laosista tulleiden pikavuorolaisten jutuista ymmärsin, että kaikki kolme Laos – Hong Kong -välillä käytettyä tämäntyyppistä linja-autoa olivat hieman erilaisia ja matkat hieman erihenkisiä.

    Normaalia perusporukkaa olivat siis paikalliset matkustavaiset. Tbilisisissä tilanne oli hieman erilainen, sillä koko kiinalaisporukka koostui nuorehkoista mieshenkilöistä (en tiedä miksi, selvisiköhän asia majatalon omistajallekaan ikinä). Ja miesporukassahan tavat tyypillisesti lienevät, sanoisinko rennommat, kansallisuudesta riippumatta.

Vastaa käyttäjälle EsaT Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.