Maailman ympäri 139 päivässä – Mitä maksoi?

Ehkä yleisin kysymys, jonka olen pidemmän maailmalla kiertämisen jälkeen kotikonnuilla kuullut, koskee kokemukseni mukaan tyypillisesti matkan kustannuksia. ”Mitäs tuollainen reissu sitten maksaa?” Viimevuotisen pintateitse Thaimaahan ja takaisin tekemäni matkan kustannukset jätin tarkoituksella laskematta. Rahaa kun tulee ja menee – se kuuluu elämään. Ja mikäli kuukausia pitkän pätkän elämästään aikoo kuluttaa matkustamalla puolimaanisesti paikasta toiseen ja sieltä taas lähes heti kolmanteen, kuluu sitä mitä todennäköisemmin enemmän kuin kotioloissa.

Miljoona käteistä. Indonesiassa monien automaattien suurin seteli oli 50 000 rupiaa eli noin 5 euroa. Kun tyypillinen nostomäärä taasen oli miljoonan luokkaa, seteleitä oli yleensä taskussa paksulti. Valitettavasti miljoonallakaan ei aina pitkälle pötki.

Yli neljä ja puoli kuukautta kestäneen ja lopulta maailmanympärysmatkaksi päättyneen retken kustannuksia seulottuani voin todeta, että tuo oletus rahan tämäntyyppisellä matkalla normaalielämää nopeammisesta kulumisesta on (tietenkin) totta.Yllätyksenähän tämä ei tietenkään tullut, vaikka kulukokonaisuuden hahmottamista hankaloittavat hieman luottokortimaksut, jotka tulevat maksetuiksi vasta viiveellä. Lisäksi yrittäjän asema poikkeaa hieman palkansaajasta, voihan yrittäjä maksaa palkkaa itselleen reissun aikanakin (edellyttäen tietenkin, että firman kassassa rahaa tätä varten on). Tätä tilannetta tosin sain, ihme kyllä, kohennettua tekemällä matkan aikana jonkin verran etätöitä.

Seuraavassa hieman tarkempaa erittelyä 139 päivän aikana kertyneistä kustannuksista. Luvut on laskettu pankki- ja luottokorttien tiliotteista ja ne on pyöristetty lähimpään kymmeneen euroon. Kaikkea tässä ei varmaankaan ole, mutta toisaalta saattaapa noissa olla jotain ylimääräistäkin. Hyvän kokonaiskuvan kustannusrakenteesta alla esitetystä kuitenkin saanee.

Matkaliput 3 030,- EUR
(Sisältäen lentoliput – 7kpl – sekä Pikavuoro Maailman Ympäri -linja-autolipun)

Autovuokrat 780,- EUR
(Tasmania, Uusi-Seelanti, Fidzi, USA. Uuden-Seelannin ja USA:n vuokrakuluissa huomioitu vain puolet – maksajia kun oli kaksi)

Malesia ja Singapore 380,- EUR

Indonesia 1 990,- EUR
(Indonesiassa aikaakin kului lähes puolitoista kuukautta)

Australia 2 720,- EUR
(Australiassa vietettyyn aikaan nähden luku on jopa yllättävän pieni, kaikki kun tuntui maassa olevan huonon vaihtokurssin takia valtaisan kallista. Pelkästään majoittumiseen jopa kaikista vaatimattomammissakin (rähjäiset hostellit, sänky isossa dormissa) paikoissa kului helposti 25…30 eur/yö.)

Uusi-Seelanti 1 120,- EUR
(Lukuna ehkä jopa yllättävän suuri, olihan maa intuitiivisesti arvioiden Australiaa halvempi. Toisaalta parissa viikossa kilometrejä vuokra-autoon tuli paljon ja kallista bensaa paloi. Esimerkiksi autolauttalippu Pohjoissaarelta eteläiselle ja takaisin taisi maksaa pitkälti toista sataa suuntaansa.)

Fidzi 370,- EUR
(Lyhyt pysähdys, yllättävän suuri summa. Sanoisin, että luku olisi paljonkin pienempi jos olisin pysynyt paikallani enkä kiertänyt saarta vuokra-autolla.)

Yhdysvallat 1 130,- EUR
(Vaikuttaa ajettuihin kilometreihin nähden pieneltä summalta. Joku bensaostos tästä saattaa puuttua. Toisaalta USA ei liene loppujen lopuksi länsimaista niitä kalleimpia.)

Islanti 220,- EUR

Juoksevat kulut olivat siis 7 930,- EUR ja matkakulut (mukaanlukien autovuokrat)
3 810,- EUR. Kokonaisuudessaan siis 11 740,- EUR.

Onko tämä sitten kallista vai halpaa – kukin voinee tehdä luvuista omat johtopäätöksensä. Lähes viidessä kuukaudessa rahaa kuluu maantieteellisestä sijainnista riippumatta, yleensä sitä enemmän mitä länsimaalaisemmassa maassa aikansa viettää. Päivähinta on kuitenkin omasta mielestäni yllättävän korkea, vaikkakin kokonaishinta taas on juuri sitä suuruusluokkaa kuin kuvittelinkin sen olevan. Ja sitten taas toisaalta, yhden matkustetun kilometrin keskimääräiseksi hinnaksi taitaa tulla joitakin kymmeniä eurosenttejä. Suhteellista, kuten useimmat asiat maailmassa.

Olisiko tämän saman reissun voinut tehdä halvemmalla? Ehdottomasti. Varsinkin, jos reittiä olisi ruuvannut kulkemaan hieman eri maiden kautta olisivat kustannukset varmasti laskeneet. Lisäksi esimerkiksi yksin matkustaminen on kallista. Jo kaksin se on halvempaa. Sanoisin myös, että liike ja siirtymiset (joita oikeastaan tämäkin matka lähes pelkästään oli) maksaa, paikallaan pysymisen ollessa taas halvempaa. Kustannusten jakautumista ja mahdollisia säästökohteita spekuloin ehkä vielä myöhemmin lisää.

Kommentit ja keskustelu ovat enemmän kuin tervetulleita.

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

5 vastausta artikkeliin ”Maailman ympäri 139 päivässä – Mitä maksoi?

  1. Nuo numerot ovat vähän hämääviä, koska reissu oli pitkä sekä ajallisesti että kilometreissä mitattuna. Harvoinpa sitä tuon laajuista matkaa pääsee tekemään. Vaikea siis suhteuttaa kustannuksia matkan pituuteen.

    Huomiota herättää autonvuokraukseen kulunut mielestäni hyvinkin vähäinen määrä. Mutta tulihan jo matkan aikana todetuksi että halpaa on. Tosin omat kokemukseni viime vuosina ovat vain Euroopasta. Laskitko erikseen pelkkiä polttoainekuluja per maa? Kun paljon ajaa niin polttoainekulujakin syntyy.

    Mistäpä sitä sitten säästäisi? Joskus nuorena reissatessa koetin säästää matkustamalla yöllä. Junan tai lentokoneen penkki oli silloin ihan hyvä vaihtoehto kunnon sängylle, vaikka seuraava päivä sitten menikin haukotellessa. Nykyään koetan (mukavuussyistä) välttää yösiirtymisiä, paitsi jos käytössä on kunnon hytti. Lähinnä siis junassa tai laivassa.

    Muutenkin mukavuudenhalu nostaa kustannuksia. Kun ennen lounaaksi riitti kaupasta ostettu leipä ja hillopurkki, haluaa nykyään syödä ravintolassa. Jos ei muualla niin vaikka sitten mäkkärissä. Toisaalta kun tekee vain lyhyitä matkoja niin eipä se tunnu niin pahalta jos vähän höllentää kukkaron nyörejä. Viikon reissussa 500 euron lisäsatsaus ei ole paha, mutta antaa paljon. 20 viikon maailmanympärimatkalla kertolasku antaa jo toisissa sfääreissä olevia kokonaiskustannuksia…

  2. Erittäin tuttua juttua puhut, itsekin säästin nuorempana juuri noilla mainitsemallasi keinoilla – matkustamalla yöllä ja/ tai nukkumalla mitä hämärimmissä paikoissa. Taisinpa joskus aikanaan reissata Euroopassa viikonkin maksamatta kertaakaan majoituksesta. Sitten olikin jo aika puhki. Nykyään ei tuollaista enää oikein jaksa, maksaa mieluummin.

    Polttoainekuluja en erikseen laskenut, sillä se olisi melkoinen suo. Joskus tankkauksia tuli monta päivässä ja maksoimme niitä vuorotellen Riston kanssa, välillä kortilla ja välillä käteisellä. Jos arvioida pitäisi, bensaa kului ehkä 12 500 km / 100 * 7,0 l = 875 litraa. Vajaa kuutio siis. Ja olisiko keskihinta ollut ~euron litra tai hieman yli (USA:n osuus alensi hintaa).

    Suurehkoja lukuja nuo euromäärät lienevät, mutta toisaalta pelkästään maanteitse taitettuja kilometrejä taisi tulla yli 25 000. Paljon on sekin. Ja tosiaan, jos viikon etelänmatka maksaisi 500,- euroa ja niitä latoisi 20 kpl putkeen, summaksi tulisi kymppitonni.

    Edelleen muuten väitän, että suuri syyllinen kustannusten kertymään oli Australia, vaikka luvuista sitä ei selvästi huomaakaan. Ensimmäisellä pikavuorolla muistan bussiosuuden aikana tuntuneeen siltä, että rahaa kuluu paljon vähemmän kuin kotioloissa. Nyt sellaista tunnetta ei tullut, vaikka Australian osuuden matkakulut olivat varmasti suhteessa paljon pienemmät kuin jos samat kilometrit olisi omin päin taittanut ja maksanut.

    Auton vuokraus ei tosiaan ole niin kallista kuin kuvittelisi. Tuossa kuluerässä tosin säästää helpoiten jos maksajia on monta.

  3. Eihän se kuitenkaan ole kuin 85e päivä, niitä päiviä on vaan niin monta.
    Jos ei olisi kotoisia juoksevia menoja samaan aikaan niin ei tuo kallista elämää ole.
    Monta lyhyttä reissua viidessä kuukaudessa vie helposti euroja tuota enemmän.
    Sitäpaitsi, ei kokemuksia ja elämyksiä voi rahassa mitata, onpahan sitten mitä vanhana muistella.
    Kevät on mennyt mukavasti näin matkaten. On nimittäin ollut säästökausi koska Huippuvuoret ja Norjan rannikko odottaa.Lupaavat niin huippukuumaa kesää että sopii hyvin minulle. Se ei kuitenkaan ole maailman edullisinta aluetta. Edullisempaa on varmaan Tonavan rannoilla elokuussa.
    Olisi pitänyt älytä ruveta yrittäjäksi nuorena, helpottaisi matkailua. Nyt saa todella taiteilla eläkkeestä pihistäessä. Onneksi tuli nähtyä aika paljon jo palkallisena aikana mutta silloin piti toimia lomien mukaan ja se rajoitti. Toisaalta nyt kuluu vain juokseviin menoihin ja matkailuun.
    Kiitos vaivannäöstäsi, oli mukava saada tietää. Minä nimittäin ajattelin menoja suuremmiksi.
    Toivottavasti jaksat blogata seuraavankin reissusi. Olen siitä kelju tyyppi että luen ja kommentoin sujuvasti mutta bloginpitäjäksi minusta ei ole.
    Sitäpaitsi sinun blogisi on niin antoisa että se asettaa riman korkealle!

    Mukavaa kesää, tavataan taas!

  4. Piti vielä sanomani että sitä junamatkaasi Saigonista Suomeen lueskelen silloin tällöin. On herännyt tarve nähdä Harbinin jääveistokset ja junailla Mongolian kautta kotiin. Laitoit jopa kartan eri junareiteistä! Ja muutenkin jutuistasi on paljon apua jos matkasta tulee tosi.
    Suunnitelmia ja haaveitahan pitää aina olla.

  5. Kiitoksia, mukava kuulla että jutuista on ollut jonkinlaista hyötyäkin. Kiitos myös aktiivisesta kommentoinnista, se nimittäin osaltaan kannustaa kirjoittamiseen. Jos kukaan ei näitä kommentoisi, saattaisi homma ruveta pidemmän päälle tuntumaan turhalta. Kuin konsanaan tyhjyyteen huutelisi.

    Ja rahapuolesta: saatuani kustannukset kasaan en ajatellut oikeastaan mitään. Ne olivat suurin piirtein sitä mitä odotin, ehkä hieman enemmän. Vasta tämän artikkelin julkaistuani ne alkoivat hieman hirvittämään. Tavallaan aika suurista luvuista kun kuitenkin on kysymys. Ilman matkakustannuksia päiväbudjetiksi tulee 57 euroa. Tuon odotin olevan alle viisikymppiä, joka sekin mielestäni on paljon.

    Mutta tottahan on, että elämänkokemuksia ei voi rahassa mitata. Ja totta on myös, että olen siinä mielessä onnekkaaseen asemaan itseni järjestänyt, että juoksevat menot kotikonnuilla ovat pienehköt. Muuten näiden matkojen tekeminen olisikin ollut taloudellisesti mahdotonta.

    Hyvää matkaa, sekä pohjoiseen että keskiseen Eurooppaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *