Viimeinen ajopäivä – Perillä New Yorkissa

Ke 25.4.2012, Philadelphia – New York

Tärkeimmät asiat ensin: Los Angelesista vuokraamamme auto palautettiin menestyksekkäästi ja huomautuksetta New Yorkin John F. Kennedyn lentokentälle lähes tasan kello 16 (joka oli vuokrapapereihin kirjattu, itse jostain syystä sen enempää miettimättä ilmoittamani palautusaika). Virkailija tarkasti auton ja antoi siitä kuitin, josta parin viimeisen viikon faktat hyvin selkeästi ilmenivätkin – vuokra-aika 17 päivää, ajetut mailit 4308 (6933 km). Auto jäi vuokraamon varikolle ja hyppäsimme ensin kentän terminaaleja kiertävään air train -junaan ja sen pääteasemalta kaupungin metroon suuntanamme Manhattan. Edessä oli autoton paripäiväinen New Yorkissa. Perjantai-iltana matka jatkuu Islantiin.

Katunäkymä aurinkoisesta Philadelphiasta. Tämäkään kaupunki ei lyhyen vierailun perusteella vaikuttanut hullumalta.

Perusruokaa Philadelphiasta. Lounaaksi söin Philly Cheesesteakin = sämpylä jonka välissä on silputtua pihvilihaa, sipulia ja juustoa.

Niin, ja entäpä miten tänne asti keskiviikkona päästiin? Philadelphian keskustaan tehtyä parin tunnin pysähdystä lukuun ottamatta päivä sujui sangen tutuissa merkeissä valtateitä ajaen. Yhdysvaltojen matkareitillä ei maksullisia teitä pahemmin ole ollut, mutta keskiviikolle niitä sattui useampia. Kallein kerralla maksettu tulli (12 USD) taisi olla jo New Yorkissa. Maksullisia teitä oli myös New Jerseyssä, muun muassa kuuluisa New Jersey Turnpike. Yhteensä näihin maksuihin meni muistaakseni lähes kolmekymmentä dollaria.

Vaikka matkaa Philadelphian liepeiltä JFK:lle ei ollut kuin hieman yli sata mailia siihen meni silti yllättävän pitkä aika. New Yorkia lähestyttäessä liikenne vilkastui selvästi ja vihdoin valtatieltä kohti lentokenttää ja Queensin kaupunginosaa kääntymisen jälkeen vauhti hidastui merkittävästi. Iltapäivän ruuhkassa pysähdeltiinkin välillä. Muutamaan kymmeneen kilometriin meni lopulta toista tuntia. Onneksi kentälle ei kuitenkaan tarvinnut ajaa Manhattanin kautta, sillä se olisi varmaan ollut haasteellisempaa – vaikka Philadelphian keskustan kapeilla, pilvenpiirtäjien saartamilla kaduilla hieman esimakua tällaisesta ajelusta jo aiemmin päivällä sainkin. Muutamia, liian myöhään nähdyistä opasteista johtuvia harharetkiäkin päivän moottoritieajeluun mahtui, mutta tilanne saatiin aina korjattua ajamalla seuraavasta liittymästä ulos ja kääntymällä takaisin tulosuuntaan josta oikea liittymä lopulta aina löytyi.

Pientä iltapäiväruuhkaa jossain Brooklynin tai Queensin tietämissä. Aika äkkinäisiä kaistanvaihtoja näki täälläkin. Ei ole ihme, että monissa paremmankin luokan autoissa on kolhuja.

Satunnaiskuva New Yorkista. Ennustuspalveluita on reissulla näkynyt aiemminkin, jopa pienissä kylissä tien varressa.

Kuten arvata saattaa, majoittuminen New Yorkissa ei ole halpaa. Varasimme huoneen netistä joitakin päiviä etukäteen ja pitkän pähkäilyn jälkeen valintamme oli ”Y” eli YMCA Manhattanilla. Ensimmäinen kertani muuten, aiemmin oikeastaan vain Village Peoplen kappaleesta tuntemani ketjun asiakkaana. En tiedä mitä odotin, mutta perillä YMCA osoittautui varsinaiseksi monitoimikeskukseksi, jossa näytti olevan monikerroksinen moderni kuntosali, lastentarha, erilaisia harrastustiloja sekä tietenkin majoitushuoneita. Kristillisyyden kanssa ei paikalla näyttänyt olevan paljoakaan tekemistä. Kahden hengen huone kerrossängyllä ja ilman omaa kylpyhuonetta maksoi lähes 100 euroa/ yö. Itse huoneet näyttivät olevan perussiistejä ja asuinkerrosten käytävät toivat punaisine kokolattiamattoineen ja lukuisine ovineen mieleen lähinnä jo hieman kulahtaneen ruotsinlaivan.

Tänään kuunnellaan, New Jerseyn inspiroimana:

Alabama 3 – Woke up This Morning

 

11 thoughts on “Viimeinen ajopäivä – Perillä New Yorkissa

  1. Islanti vaatisi taas ympäriajoa mutta pari päivää ei riitä. Luontohan on erilaista, Myvatn alue olisi näkemisen arvoinen. Valekraaterit ja mutaprotit punaiseksi palaneessa maassa, epätodellista.
    Jos osut Isafjörduriin mene kirkkoon. Se on uusi mutta alttaritaulu on jotain mitä en muualla ole nähnyt, ei varmaan löydykään.
    Jokohan Islannin kruunu noteerataan vai voiko vaihtaa vain paikanpäällä?

    • Vähän tuo(kin) saari tosiaan houkuttelisi ympäriajoon (auto nimittäin on jo varattu). Ei taida tosin aika riittää, matkaa kun oli muistaakseni jotain 1600 km? Taas ennakkotiedusteluni on hieman puutteellista, pitäisi varmaan hieman tutkia minne kahdessa päivässä ehtisi ja missä kannattaisi käydä. Tukikohtana tulee kuitenkin olemaan Reykjavik, majoitus on varattu jo sieltä. Kruunusta en tiedä, taas asioita jotka selvinnevät paikan päällä.

  2. New Yorkissa muuten jouduin väärään paikkaan, jäin bussista pois väärällä pysäkillä ja oli Harlemissa keskellä lorvivia mustia miehiä. No, loppu hyvin kaikki hyvin.
    Jospa pikavuoro lähtisi Mongoliaan yleisön pyynnöstä?
    Vaikka kyllä tuo seuraava reissu Kiinan kautta Koreaan kuulostaa aika hyvältä. Sieltähän voisi tulla takaisin Mongolian kautta ?!?

    • Muistaakseni Jani jossain vaiheessa suunnittelikin Mongolian keikkaa, siis reissua joka lähtisi Suomesta. Pikkubusseilla. Janilla tosin on niin paljon lähes päivittäin muuttuvia suunnitelmia, että niiden toteuttamiseen tarvittaisiin ainakin valtaisa matkakassa. Korean reissun toteutumista hieman epäilen, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Itseäni tuo reissu ei hirveästi kiehdo. Ensimmäiseltä pikavuorolta palatessani tuli noita seutuja jo jonkun verran nähtyä. Ja näkihän tuota Mongoliaakin tuolloin, junan ikkunasta.

      Hmm, pitäisiköhän se Harlem käydä vielä katsomassa…

    • Sanoisin kaikesta huolimatta New York. Tämä on mielestäni paikka jollaista ei ole toista koko pallolla. Koko Yhdysvalloista ei tosin kovin täsmällistä kuvaa Ison Omenan perusteella varmaan voi muodostaa, mutta jos yksi ainut paikka pitäisi valita niin tätä kaupunkia suosittelisin.

  3. Vappu on juhlanaikaa,mutta siellä kai ei vietetä samaan aikaan.

    Mikä nettiliittymä oli aussien itärannikolla paras tai halvin mitä käytit.
    Mitä suosittelisit vuoden liittymäksi.

    • Ei näy tippaleipiä ja simaa täällä.Australiassa käytimme muistaakseni Optuksen liittymiä, joita joku oli kehunut parhaiksi. Kaikkialla outbackissä nuo eivät kyllä toimineet, ja siellä joku toinen operaattori oli kuulemma parempi. Ainakin joillain alueilla. Ihan hyvin se Optus toimi koko itärannikolla, muistaakseni.

  4. Terveisiä Islannista. Ei ollut kovin hehkeä tuo ensikohtaamisemme aamulla. Näkyvyys nimittäin oli sumun (tai matallalla olevien pilvien) takia ehkä 100 metriä ja vettä tuli vaakatasossa päin naama aina kun ulos uskalsi nenänsä pistää. Nyt alkuillasta sade näyttäisi ainakin pääosin lakanneen. Toivottavasti huomenna seää paranee, jos vaikka vähän näitä kuuluisia maisemiakin sitten näkisi.

Kommentointi on suljettu.