Yli päiväntasaajan kohti Jakartaa

Ma 19.12.11 Singapore (SG) -> Batam (ID) ->

Harmaasta ja sateisesta Singaporesta kohti Indonesiaa poistuttiin maanantaiaamuna vesiteitse vain kuuden Pikavuoromatkustajan voimin. Ensimmäinen etappi tällä, oletetusti lopulta Jakartaan päätyvällä laivamatkalla oli Batamin saari ja siellä Sekupangin satama. Siirtymä kesti vain vajaan tunnin ja oli sangen helppo – Singaporen Waterfront-laivaterminaalista (jossa sijaitsee myös suuri kauppakeskus ja jonne pääsee kätevästi metrolla) Batamille pääsee nimittäin tunnin välein ja laivayhtiönkin voi valita useasta eri vaihtoehdosta.

Pingviini I - tällä merimatka alkoi. Matkustajia vuorolla oli hyvin vähän, mikä ei ole ihme, sillä väliä liikennöidään jatkuvasti, usemman operaattorin toimesta. Yhden suunnan lippu maksoi 22 Hong Kongin dollaria (noin 14 euroa).

Sekupangin uusi terminaalirakennus Batamin saarella. Vaikka rakennus oli sangen hieno ja moderni, esimerkiksi pankkiautomaattia siellä ei ollut. Rahanvaihtopisteiden vaihtokurssi tuntui myös olevan sangen huono, kuten tällaisissa paikoissa usein asia on.

Perillä Batamin saarella Sekupangin uutuuttaan kiiltelevässä terminaalissa oltiin jo hyvissä ajoin, paikallista aikaa kymmeneltä aamupäivällä. Viisumin Indonesiaan pystyi hankkimaan satamassa ja tämä onnistuikin helposti terminaalirakennuksessa olleesta myyntikopista, 30 päivää hintaan 25 us-dollaria. Maksun pystyi suorittamaan useammalla eri valuutalla. Liian suuresta setelistä sai tosin takaisin vain paikallista valuuttaa.

Kun tullimuodollisuuksista oli selvitty, edessä oli lippujen ostaminen Jakartaan lähtevään laivaan. Tämä ei onnistunut terminaalista, vaan niitä piti lähteä hankkimaan taksilla paikallisen laivayhtiön toimistosta, joka sijaitsi parin kilometrin päässä satamasta palmujen katveessa, maaseutumaisessa ympäristössä. Eipä olisi löytynyt omin päin tämä toimisto, mitenkään. Pienen säätämisen jälkeen liput laivan parhaaseen luokkaan saatiin kuitenkin ostettua hieman alle miljoonan rupian (noin 90 eur) kappalehintaan. Halvimmat economy-luokan liput olisivat ilmeisesti maksaneet alle kolmanneksen tästä.

Laiva lähti noin tunnin myöhässä, neljältä iltapäivällä ja sen pitäisin olla perillä Jakartan satamassa tiistai-iltana, yli vuorokauden kestävän matkan jälkeen. Päiväntasaaja ylitettiin (erään matkalaisen navigaattoripuhelimen mukaan) kymmenen maissa illalla, sateisessa säässä. Ensimmäinen kertani, muuten. Laivallahan tämä piti tehdäkin. Lentämällä olisi siirtyminen pallonpuoliskolta toiselle epäilemättä sujunut lähes huomaamatta, turhan kliinisesti.

KM.Kelud – tällä matkaa jatkettiin. Laiva ei lähtenyt samasta terminaalista johon Singaporesta saavuimme, vaan lähtölaituri sijaitsi parin sadan metrin päästä tästä. Terminaalirakennuksena täällä palveli parhaat päivänsä nähnyt vanha peltihalli.

Kahden hengen hytti (1. luokka) ja sen saniteettitilat. Kylpyhuoneessa oli myös suihku ja itse huone oli sangen tehokkaasti ilmastoitu.

Economy-luokan makuutiloja pari kantta alempana. Makuulavitsoja lienee ollut satoja. Tilaa olisi ollut täälläkin, kaikki eivät olleet varattuja. Ensimmäisessä ja toisessa luokassa oli puolityhjää.

Sateinen yö merellä.

 

 

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

Yksi vastaus artikkeliin ”Yli päiväntasaajan kohti Jakartaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *