Ajokki Royal – jälleennäkeminen

To 15.12.11 Kuala Lumpur (MY) – Malacca (MY)

Siitä onkin aikaa. Taisin nähdä Pikavuoro-Ajokin edellisen kerran kuluvan vuoden huhtikuussa. Paikka oli tuolloin Kambodzan pääkaupunki Phnom Penh. Sittemmin autoon on tehty joitain muutoksia, jotka Kuala Lumpuriin saavuttuani kiinnostivat minua suuresti. Torstaina sainkin vihdoin tutustua näihin parannuksiin henkilökohtaisesti kun matka Malesian pääkaupungista jatkui kohti etelää.

Ajokki parkissa Kuala Lumpurin eräällä linja-autoasemalla. Tästä lähdettiin liikkeelle torstaina aamupäivällä. Tarkemmin katsottaessa Bussin korissa oli ehkä havaittavissa hieman enemän kulumaa ja korroosiota kuin sen viimeksi nähdessäni. Suuria muutoksia ei auton ulkoisessa olemuksessa kuitenkaan missään nimessä ollut tapahtunut

Bussin matkustamo on aiemmasta poiketen jaettu kahteen osastoon väliseinällä, jonka rakenne yllätti olemalla laadukkaampi kuin osasin odottaa. Osastoja erottavassa seinässä on jopa pienehköjä ikkunoita sekä lukollinen ovi. Bussin takaosa on ilmastoitu siirrettävällä, tosin melko kiinteästi asennetulla ilmastointilaitteella. Takaosastosta löytyy myös jääkaappi sekä muutamia pistorasioita. Molemmat laitteet toimivat 230 voltin jännitteellä ja saavat virtansa auton ruumaan kiinteästi asennetusta 6,5 kilowatin bensiinikäyttöisestä generaattorista, jota pystytään pitämään käynnissä myös ajon aikana. Molempien osastojen kattoon on asennettu pyöriviä useita tuulettimia, jotka liikuttavat ilmaa autossa sangen tehokkaasti. Nämä puhaltimet toimivat auton omalla akkuvirralla, joten ne eivät ole ilmastointilaitteen tavoin riippuvaisia bensiinigeneraattorin toiminnasta.

Bussin etuosa ja osastot erottava väliseinä kuvattuna keulasta kohti perää. Useiden tuulettemien lisäksi molemmat vanhat kattoluukutkin on korvattu puhallinmallisilla.

Ajokin takaosa, kuvattuna keulasta perään päin. Ilmastointilaite on oikealla näkyvän penkkiparin takana.

Ilmastointilaite ja jääkaappi Ajokin takimmaisessa osastossa.

Generaattori Ajokin ruumassa, jonka lattiaan se on kiinteästi pultattu kiinni. Pakoputki on myös kiinteä, ja se on johdettu auton alle. Generaattoriosaston luukun saa toiselta puolelta irti ja laitteen ollessa toiminnassa se ei tyypillisesti ole muun muassa ylikuumenemissyistä paikallaan.

Ja sitten ne haasteet. Viime keväänä suurimmaksi ongelmaksi muodostunut ohjaustehostin on siis korjattu ja toimii hyvin. Uusi vastaavan tason ongelma on kytkin, joka toimii varsin kehnosti. Ilmeisesti tämä johtuu paineilma- tai hydrauliikkajärjestelmässä olevasta pienestä vuodosta. Bussi kuitenkin liikkuu ja ajoin kytkin toimii lähes normaalisti. Välillä taas vaihteiden valinta tuottaa suuriakin hankaluuksia. Järjestelmää on yritetty korjata jo useita kertoja korjaamojen kuitenkaan siinä erinäisistä syistä johtuen kuitenkaan vielä täysin onnistumatta.

Itse päivä oli täynnä monenlaista ohjelmaa. Ennen Kuala Lumpurista lähtöä vierailtiin Suomen suurlähetystössä ja lähetystöltä ajettiin noin kuudenkymmenen kilometrin päässä kaupungista sijaitsevalle formula 1 –kilpailuista tutulle Sepangin moottoriradalle. Pääsipä Ajokki matkustajineen, lähes karnevalistisissa tunnelmissa, kiertämään itse radankin kahteen kertaan.

Perille Malaccan kaupunkiin saavuttiin vaiherikkaan päivän jälkeen vasta iltayhdeksän jälkeen. Autoa kaupungissa parkkeerattaessa havaittiin paineilmajärjestelmästä tuleva voimakas suhina. Jokin paineputkista ilmeisesti vuotaa enemmän kuin aiemmin. Perjantaina on siis bussin osalta taas edessä korjaamopäivä. Tuttua huttua. Ensimmäinen matkapäivä toi täten elävästi mieleen muistumia menneeltä keväältä ja Ajokin ensimmäiseltä etapilta.

Illan jo hämärtyessä otettu tiekuva väliltä Sepang - Malacca. Tiet näyttäisivät olevan Malesiassa erittäinkin hyväkuntoisia. Maassa ajetaan vasemmalla.

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

4 vastausta artikkeliin ”Ajokki Royal – jälleennäkeminen

  1. Seikkailu on siis päässyt täysillä käyntiin. Mukavaa ”talvi”reissua vaan! Suomessa on märkää ja pimeää.
    Onko sulla autotekniikan osaamista? Koettakaa saada livekuvayhteys Suomeen MB-korjaamolle ja sieltä ohjeistusta kytkimen korjaamiseen. Vehobus näyttää olevan Pikavuoron sponsorilistassa, uskoisin että ovat halukkaita auttamaan jos vain voivat.

    • Kiitoksia…
      Seikkailu on alkanut, tottta. Tosin kovin on rikkinäistä tämä, monellakin tasolla. Ajokki nimittäin jää tänne Malaccaan pajalle ja matka jatkuu kohti Singaporea ilmeisesti vuokrabussilla huomenna aamulla. Indonesiaan bussia ei tultane saamaan ollenkaan vaan se laivataan Singaporesta Australiaan. Olettaen siis että se saadaan kuntoon Australiassa todennäköisesti odottavaa katsastusta varten. Indonesiassa Jakartalta (jonne Singaporesta takoitus on siirtyä laivalla) Balille ajetaan siis jollain muulla keinolla kuiin suomalaisella bussilla.

      Viat eivät liene loppujen lopuksi kovin teknisiä. Korroosiota lähinnä. Paineputket (sekä ilma että hydrauliikka) vain alkavat olla elinkaarensa päässä ja ne pitäisi vaihtaa uusiin.

        • Juu, takoitus on tosiaan siirtyä suoraan Jakartaan, toivoakseni vesiteitse, ja Sumatra jää väliin. Toivottavasti tosiaan ei satu noita järistyksiä kohdalle. Terveisiä muuten Singaporesta. Kallista vaikuttaisi olevan täällä, jos ei muuta..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *