Menolippu Moskovaan, kiitos

Ke 20.4.11 Peking (CHN)

Puhekielessä Siperian ratana tai Trans-Siperian junina tunnettaneen kaikki osittain tai kokonaan Siperian rataa kulkevat pitkänmatkanjunat. Jos tarkkoja ollaan, rataa pitkin kulkevia junia on itse asiassa kolme: Trans-Siperia, Trans-Mantsuria ja Trans-Mongolia, jolla siis itse olen suunnitellut Moskovaan meneväni. Varsinainen, virallinen Trans-Siperian -juna kulkee Moskovasta Vladivostokiin, eli koko matkan Venäjällä. Trans-Mantsurian juna taas menee Moskovasta Pekingiin, mutta kiertää Mongolian pohjoiskautta. Nopein, ja varmasrikin myös mielenkiintoisin junista kulkee Pekingistä suorinta tietä Mongolian läpi Venäjälle ollen Moskovassa viiden ja puolen vuorokauden kuluttus. Kaksi muuta Siperia-junaa taittavat matkaa muutaman päivän pidempään.

Trans-Siperia -junien kolme eri reittiä esitettynä kartalla.

Olin saanut eräältä matkatoimistolta tarjouksen toisen luokan makuupaikasta vähän yli 800 euron hintaan (johon tosin sisältyi yöpyminen Moskovassa ja muita pieniä lisäpalveluita). Internetissä lippuja näytettiin myyvän jonkin verran edullisemmin. Olin myös saanut netistä vihiä, että halvin tapa hankkia lippu on ostaa se henkilökohtaisesti Pekingistä. Kysyin asiaa keskiviikkona päärautatieaseman lähettyvillä sijaitsevasta tourist info -pisteestä, jossa minut opastettiin ystävällisesti muutaman sadan metrin päässä sijaitsevaan Beijing Interntional -hotelliin, jonka alakerrassa CITS (China International Travel Service) -matkatoimiston konttori sijaitsee. Korkea valkoinen hotelli löytyikin helposti kuten myös löytyi hotellin aulassa sijaitseva matkatoimiston toimipiste.

Trans-Mongolia -juna numero K3 lähtee Pekingistä Moskovaan kerran viikossa, keskiviikkoaamuisin kello 07:47. Kysyin matkatoimistosta lippua ensi viikolla lähtevälle vuorolle ja minulle kerrottiin junassa vielä paikkoja olevan. Pikaisen hintataulukon vilkaisun jälkeen päätin ottaa paikan parhaasta (deluxe-) luokasta. Tässä vaiheessa ei viitsinyt enää ruveta säästämään, kyseessä kuitenkin on sangen pitkä matka. Ja pitkä matka on jo takanakin, joten pieni luksus reissun loppusuoralle ei ole pahitteeksi. Ensimmäisen luokan makuuhyteissä on vain kaksi makuupaikkaa, kun niitä toisessa luokassa olisi ollut neljä. Jostain luin myös, että ensimmäisen luokan matkustajien käytössä olisi jopa suihku. Saapa nähdä onko näin.

Lipun hinnaksi tuli 6 013,- yuania eli vajaa 700 euroa. Toisessa luokassa (soft-sleeper) hinta oli muistaakseni ollut yli sata euroa halvempi. Myös kolmas luokka (hard-sleeper) junasta löytyy, siihen lippu puolestaan olisi maksanut lähes puolet ensimmäistä luokkaa vähemmän. Lippu piti maksaa käteisellä, luottokortit eivät matkatoimistossa, kuten monessa muussakaan paikassa Kiinassa, kelvanneet. International-hotellin vieressä on useita pankkeja, joiden automaatista lippurahat sai tosin kätevästi nostettua.

Modernia Pekingiä erään pääväylän varrelta. Sähkömopoja on liikkenteessä paljon ja jalankulkijan onkin syytä olla tarkkana. Sähkökäyttöiset laitteet ovat nimittäin erittäin hiljaisia.

Oikotie kahden pääväylän välillä. Tällaisiakin kujia on kaupungin keskusta-alueella paljon.

 
Facebooktwittermailby feather

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.