Rautateitse Saigonista Hanoihin

La 9.4.11 – Su 10.4.11 Saigon (VN) – Hanoi (VN)

Juna Saigonin rautatieasemalta (Ga Sai Gon) kohti maan pohjoisosassa sijaitsevaa Vietnamin toiseksi suurinta kaupunkia Hanoita lähti lauantaina kello 6:25 aamulla. Maassa ei ilmeisesti ole kovin paljon rautatieliikennettä sillä Saigonin rautatieasema ei ole kovin suuri ja raiteelta yksi lähtenyt juna oli helppo löytää. Liput oli ostettu parhaaseen (air-con, soft sleeper) makuuvaunuluokkaan, mutta tällä kertaa, ainakin Tiibetin junaan verrattuna, vaunuosasto oli melko paljon nuhjuisempi. Sänkyjä yhdessä osastossa oli neljä. Junassa oli myös halvempia, kuuden punkan makuuvaunuja sekä joitakin istumapaikkavaunuja.

Sisäkuvia junasta. Vasemmalla käytävä, oikealla makuuvaunuosasto. Hieman nuhjuista mutta toimivaa. Odotan innolla lisäkokemuksia kiinalaisista junista.

Juna lähti asemalta ajoissa ja vaikutti olevan melko täynnä. Neljän hengen osastot näyttivät tulevan ainakin omassa vaunussani melko täyteen. Ilmeisesti pienille lapsille ei junassa tarvinnut varata omaa makuupaikkaa, sillä joissain osastoissa porukkaa näytti olevan reilusti enemmän: neljän aikuisen lisäksi hyttikuntaan saattoi kuulua vielä pari leikki-ikäistä lasta. Omaan makuuosastoomme tuli (onneksi) vain aikuisia. Yön aikana yhden sängyn matkustaja taisi vaihtua pariinkin otteeseen, joten matkustajien vaihtuvuutta junassa oli, mikä ei olekaan ihme ottaen huomioon matkan pituuden. Petipaikat vaikuttivat olevan tehokkaasti bookattuja ja uusia petivaatteita väliltä tulleet matkustajat eivät tainneet saada, joten mikäli junaan kesken matkan hyppää on syytä varautua nukkumaan jonkun jo käyttämissä lakanoissa.

Heti Saigonista lähdön jälkeen maasto oli jonkin aikaa kuivahkoa.

...mutta muuttui pian hyvin vehreäksi, jollaisena se myös pysyi perille asti. Radan vieressä kulkenut tie näytti muuten erinomaisen sopivalta moottoripyöräilyyn.

Maisema matkan varrelta. Tässäkin suhteessa Vietnam on toistaiseksi yllättänyt positiivisesti.

Yleisesti ottaen matka sujui sangen mukavasti ja rennoissa merkeissä torkkuen, lueskellen ja maisemia katsellen, jotka olivat lähes koko matkan vehreitä ja ajoin hieman kumpuilevia. Riisipeltoaukeiden taustalla näkyi monessa paikassa myös vuoristoa. Rata vaikutti melko hyväkuntoiselta sillä kyyti oli koko matkan sangen tasaista. Vaikka itse melko herkkäuninen yleensä olenkin, matkalla sai nukuttua yllättävän hyvin ja paljon. Ehkäpä pitkissä junamatkoissa on jo perusluonteeltaan jotain perin rauhoittavaa. Zen?

Varsinaista ravintolavaunua en ainakaan itse junasta löytänyt, mutta junan käytävää pitkin vaelsi parin tunnin välein useampikin ruokakärry, joista sai ostaa myös lämmintä ruokaa. Ruokalistalla oli erilaisia lihanpaloja, kanankoipea, kevätkääryleitä sekä riisiä, jonka päälle edellä mainittuja lisukkeita ladottiin matkustajan toivomuksen mukaisesti. Ilmastointi vaunussa toimi myös koko matkan, yöllä ehkä liiankin hyvin, joten lämpimät vaatteet tulivat taas tarpeeseen.

Varhaisen sunnuntaiaamun usvassa junan ikkunasta kuvattua maisemaa.

Juna saapui Hanoihin sunnuntaina iltapäivällä noin puoli neljältä, 33 tunnin matkan jälkeen. Myös Hanoin rautatieasema vaikutti varsin vaatimattomalta ja laiturilta asemarakennukseenkin siirryttiin kiskojen yli, paikallisten osoittaman esimerkin mukaan. Välittömästi asemarakennukseen päästyäni rupesin selvittämään Kiinan junayhteyttä ja ilmoitustaululta kyseinen juna löytyikin sangen helposti. Tällä kertaa aikataulukin näytti olevan sama kuin jo aiemmin mainostamani internet-sivuston ennakkotiedoissa. Saigon – Hanoi -yhteyden aikataulut eivät nimittäin pitäneet vaikkakin junanumerot olivat netissä oikeat.

Lippumyyntihallissa toimintamalli oli sama kuin Saigonissakin, jossa vuoronumerolaite oli kyllä toiminnassa mutta numerot eivät vaihtuneet sillä paikalliset eivät niistä näytä juurikaan perustavan. Siispä, jälleen paikallisväestön esimerkkiä noudattaen jonotuslipun numerosta huolimatta vapaalle tiskille josta minut ohjattiin luukulle seitsemän. Tällä tiskillä lipun ostaminen Kiinan Nanningiin onnistuikin sangen kivuttomasti. Passin ja kunnossa olevan Kiinan viisumin lipunmyyjä halusi kuitenkin nähdä ennen lipun kirjoittamista. Juna lähtee Hanoista päivittäin 21:40 ja ostin siihen paremman makuuvaunuluokan lipun maanantai-illaksi hintaan 726 000 dongia eli noin 35 us-dollaria. Lipun hinnat oli muuten taululla ilmoitettu Sveitsin frangeissa. Olisikohan Vietnaimin ja Kiinan välisen junayhteyden hinnalle pyritty asiaa maiden välillä sovittaessa löytämään mahdollisimman puolueeton valuutta. Muuta syytä en ainakaan itse keksinyt.

Hanoissa tulen siis viettämään hieman yli vuorokauden. Mikäli kaikki sujuu ennakkosuunnitelmien mukaan seuraava hotellimajoittuminen olisi vasta Hong Kongissa. Väliin mahtuu useampi junayö. Saapa nähdä miten ennakkosuunnitelmat toteutuvat.

Tänään kuunnellaan:

CCR: Fortunate son

Koska edellisten postauksen merkeissä on niin perin helppo jatkaa. No, tänään ehkäpä hieman vähemmän ilmeistä. Edelleenkään tosin sodan tapahtumista ei ole näkynyt merkkiäkään, ellei sitten lasketa Hanoin katukojuissa näköjään myynnissä olevaa militaria-henkistä sälää.

Facebooktwittermailby feather

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.