Takaisin Kiinaan

Ke 16.2.11 Lhasa =>

Juna takaisin Lanzouhun lähti klo 11.25 samaiselta Lhasan uudelta asemalta jolle menneellä viikolla saavuimmekin. Juna oli käytännössä lähes identtinen sen kanssa jolla Tiibetiin tulimme, mutta päivän mittaan osoittautui että palvelu oli tällä kertaa huonompaa. Esimerkiksi ravintolavaunu oli auki vain muutaman tunnin lounas- ja illallisaikaan, jonka jälkeen asiakkaat häädettiin vaunusta pois ja ovet lukittiin, jotta junan henkilökunta sai istua vaunussa rauhassa. Johtuiko palvelukulttuurin muutos siitä, että henkilökunta oli tällä kertaa miespainotteista kun se tullessa oli naisvaltaista, mene ja tiedä.

Myös ruoka oli kehnompaa kuin tullessa, sillä annoksia joista valita oli vain yksi ja sekin koostui pelkästään kasviksista ja riisistä. Rajalliset ravintolavaunun aukioloajat tulivat monelle matkalaiselle yllätyksenä ja iltaruoka jäikin köyhähköksi niille, jotka eivät vaunuun aukiolon puitteissa ehtineet. Eväitäkin oli varattu rajallisesti, koska junan ravintola oli tullessa toiminut sangen hyvin.

Juna kuitenkin kolkutteli eteenpäin läpi osin lumisenkin vuoristoylängön, paljolti lähes viiden kilometrin korkeudessa. Yhdentoista aikoihin, kuun paistaessa usvaisella yötaivaalla, korkeusmittari näytti ensimmäistä kertaa Lhasan jälkeen alle neljää kilometriä. Loppumatka olikin pääsääntöisesti alamäkeä.

To 17.2.11 => Lanzhou – Jingning

Ruokahuollon puutteet junassa jatkuivat aamullakin, joten aamupalakin jäi syömättä. Onneksi juna oli perillä Lanzhoussa jo ennen yhtä iltapäivällä. Vastassa rautatieasemalla oli viimeisen etapin opas, järjestyksessä siis Kiinassa kolmas. Bussi lähti yli viikon seisomisen jälkeen käyntiin ongelmitta ja pikaisen lounaan jälkeen liikkeelle kohti Xi’ania päästiin kolmen jälkeen iltapäivällä. Yöksi pysähdyttiin Jingningin kaupunkiin, josta ajettavaa Xi’aniin jäi perjantaiksi noin kolme ja puoli sataa kilometriä.

Reittimme Kiinassa pitäisi Xi’anin jälkeen olla Chengdu ja viimeisenä suurempana kaupunkina Kunming, josta on tarkoitus suunnata Laosin rajalle. Rajalla meidän pitäisi olla viimeistään lauantaina 26.2., jolloin useimpien Kiinan viisimit umpeutuvat. Matkaa on lähes 3000 kilometriä, joten pidempiin pysähdyksiin ei liene juurikaan aikaa. Toivottavasti edes lyhyempiä ehditään tekemään.

Facebooktwittermail

17 vastausta artikkeliin ”Takaisin Kiinaan

  1. Missä kohtaa te menette rajan yli Laosiin? Googlen kartoissa kaikki tiet näyttävät loppuvan ennen rajaa, ainoastaan lähellä Burmaa on tie mikä menee rajan yli. Tie näyttää tosi pieneltä.

  2. Juu, aivan oikein, Menglan kautta on tarkoitus ajaa Laosiin.

    Nomad: tiedätkö kuinka hankalaa on viisumin uusiminen ja miten suuri kaupungin pitää olla jotta siellä tuo mahdollisuus on? Kunmingissä ainakin onnistunee? Mitä se maksaa? Nyt nimittäin täällä on katseltu yli vuorokausi uuden Kiinan oppaan peliliikkeitä ja ne eivät oikein vakuuta. Alkaa tuntua siltä, että varasuunnitelma olisi hyvä olemassa.

    Mitä tapahtuu, jos Kiinasta yrittää pois vanhentuneella viisumilla, osaatko sanoa?

    • Viisumeiden pidennys ei lainkaan hankalaa, mut vaatii vähän aikaa, paikasta riippuen. Ihan käpykylistä niitä ei saa, mut esim. shangri-lan kokonen paikka riittää. Siellä viisumin saa saman tien, mut muistaakseni Kunmingissa joutuu odottamaan melkein viikon. Aika siis riippuu paikasta. Muistaakseni se kuukauden pidennys makso 100-200 yuania.

      Vanhentuneesta viisumista ainakin lain mukaan sakotetaan satoja per päivä eli halvemmaks tuleee hankkia se uusi.

  3. Kiitoksia paljon lisätiedoista. Erityisesti tuo, että viisumia kannattaakin pidentää pienessä kaupungissa eikä suuressa on hyvä havainto jota emme kyllä olisi omin päin keksineet. Ja sakon suuruuskin on hyvä tieto. Melkoisesti rokottavat vanhasta viisumista. Toivottavasti pidennystä ei tarvitse ruveta hakemaan vaikka pelkäänkin pahoin, että siihen joudutaan.

  4. Voi olla fiiliksen kannalta parempi hakea jatkoa varmuuden vuoksi, niin ei tarvitse jännittää ehtiikö vai ei. Tuleva reitti näyttää ajoittain tosi vuoristoiselta ja vauhti saattaa sen vuoksi hidastua. Etenkin lopussa tiet näyttävät tosi serpentiiniltä. Lämpötilat on nousussa mutta kai vuorilla voi liukasta silti olla. Chengduun asti näyttä olevan n 10 astetta, Kunmingin alueella n 20 astetta ja sitten kuumenee.

  5. Kiitoksia reittitiedoista. Kovin paljon näitä ei ole ehditty selvittelemään etukäteen kun täällä edetään, jos ei nyt ihan päivä kerrallaan, niin korkeintaan pari. Pitää ruveta miettimään tuota viisumien pidennystä ihan vakavissaan.

    Vielä kysyisin Nomadilta: uskoisitko, että Menglassa pystyy tuon pidennyksen tekemään vai onko se jo liian pieni? Siellä ei kai ole ainakaan mitään hirveän kiinnostavaa nähtävää (Lonely Planetin mukaan).

    • Luulen, attä Mengla on liian pieni, mut Jinghongissa onnistuu varmasti. En tosin tiiä, kauan siel kestää, mut ei takuulla viikkoa. Ja Jinghongin ympäristössä paljoa kaikkea mielenkiintoista. Jos kaipaatte jotain tietoja Bannasta tai Jinghongista, ottakaa yhteyttä Mekong Cafeseen. Ranskalaisen miehen ja hänen kiinalaisen vaimonsa pitämä paikka. Paljon tietoa ja hyvää ruokaa. Löytyy netistä.

  6. Kiitoksia jälleen tiedoista Nomad. Eiköhän tässä nyt selvittäne ilman pidennystäkin, eilen ja toissapäivänä ajettiin nimittäin sen verran raivokkaasti. Ellei siis mitään radikaalia satu, esimerkiksi auto hajoa totaalisesti..

Vastaa käyttäjälle nomad Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *