Kazakstanista Kiinaan

To 27.1.11 Saryosek (KZ) – Zahrkent (KZ)

Aamuherätys bussiyön jälkeen oli kahdeksan maissa. Polttoainetäydennyksen jälkeen, yhdeksän maissa, suuntasimme kohti Kiinan rajan läheisyydessä, noin 35 km:n päässä rajasta sijaitsevaan Zahrkentin kaupunkiin. Tarkoituksena oli ajaa hyvissä ajoin kaupunkiin ja majoittua sinne käyttäen loppupäivä henkilökohtaiseen huoltoon jotta rajanylitys perjantaina voitaisiin tehdä levänneissä merkeissä aikaisin perjantaiaamuna.

Vuoristoinen osuus matkalla Zahrkentiin. Joitakin kymmeniä kilometrejä pitkä osuus oli haasteellista ajettavaa, varsinkin kun tie oli osin jäässä.

Aurinkoisessa säässä kohti Kiinaa.

Erinomaisena pitämästämme polttoaineen lisäaineesta selvisi jo edellisenä yönä huvittavia piirteitä. Nimittäin kun ryhmän venäjänkielentaitoinen jäsen sai purkin käsiinsä ja luki pientä printtiä pakkauksen takaa, paljastui että kyseessä onkin jonkinlainen jarruneste. Asiaan kyseltiin tankkauksen yhteydessä huoltoasemalta ja kyseessä olevan jarrunesteen lisääminen dieselin sekaan on ilmeisestikin aivan normaalia talvisaikaan Kazkstanissa. Tätä emme olisi kyllä itse keksineet. Kyseesä lienee Kazakstanissa ajavien rekkakuskien niin kutsuttua hiljaista tietoa, josta näköjään kannatti päästä osalliseksi.

 

 

Pe 28.1.11 Zahrkent (KZ) – Yining (CHN)

Kiinan rajalle suunnistettiin hyvissä ajoin, lähtö oli aamukuudelta. Raja-asemalle saavuimme yhdeksän maissa viimeisen Kazakstanin polttoaine- ja muonatäydennyksen sekä auton sisäpuolisen siivousoperaation jälkeen.

Kazakstanin puollella passit katsottiin ainakin neljään kertaan, yhtä monessa tarkastuskopissa. Sekä rajavartiat että matkalaiset olivat aurinkoisessa pakkassäässä kuitenkin positiivisin mielin ja rajan ylitys ei kenenkään maalle sujui ilman ongelmia sekä matkustajilta että autolta. Auto tosin tutkittiin melko tarkkaan matkustajien ollessa henkilötullissa.

Kiinan raja-asemalla vastassa oli opas, jonka läsnäolo edesauttoi asioiden sujumista, varsinkin kun kiinalaiset rajamiehet eivät enää puhuneet venäjää kuten Kazakstanissa. Henkilömatkustajat erotettiin jälleen omaan termiinaalirakennukseen ja bussi kuskeineen lähti omaansa. Maahantulokorttien täyttämisen jälkeen virallinen rajan ylitys Kiinaan sujui matkalaisilta sangen kivuttomasti. Kummallakaan raja-asemalla, kuten ei millään aiemmakaan rajalla, henkilömatkustajien tavaroita pengottu. Kiinan puolella matkatavarat piti laittaa lentoasematyyliseen läpivalaisulaitteeseen, mutta kukaan ei kassejaan joutunut avaamaan.

Kiinan raja-asema, kuvattuna Kiinan puolelta. Tässä vaiheessa sekä matkustajat että bussi olivat ylittäneet rajan onnistuneesti.

Kun matkustajien rajanylitys sujui näin kivuttomasti odotettiin ongelmia auton tullaamisessa, onhan länsimaisen linja-auton saaminen Kiinaan ennakkotietojen mukaan lhyvin vaikea tehtävä ja Kiinan dokumentteihin käytetty rahamäärä suurin matkan yksittäisistä kulueristä, itse autoa lukuunottamatta. Yllätys olikin melkoinen, kun linja-auto ajoi noin tunnin tarkastuksen jälkeen ulos portista Kiinan puolelle. Tällä kertaa kiinalaisesta uudesta vuodesta olikin meille hyötyä: raja kun oli auki viimeistä päivää ennen lomataukoa ja viranomaisilla ilmeisen kiire viettämään lomapäiviä.

Rajalta ajettiin alkuillasta oppaan opastuksella noin 70 km matka Yining-nimiseen kaupunkiin. Muutos Kazakstanin arojen hökkelikyliin oli melkoinen. Kuusikaistaiset tasaiset tiet johtivat meidät keskelle uusia tornitaloja ja neonvaloja oppaan varaamaan, kohtuuhintaiseen, matkan hienoimpiin kuuluvaan hotelliin, joka sijaitsi kaiken lisäksi kaupungin keskustassa. Ehkä Kiinassa kaikki tosiaan on paremmin. Viime päivinä matkalaisten keskuudessa hoettu iskulause saattaakin olla totta.

Facebooktwittermailby feather

6 vastausta artikkeliin ”Kazakstanista Kiinaan

  1. Haa! Näin tuollaisia kolmipyöräisiä takseja viimeiksi Datongissa 90-luvun lopulla. Vieläkö niitä on olemassa… Kun liikutte itäänpäin ja Kiina vaurastuu, tuollaiset härvelit kyllä häviävät katukuvasta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.