Itä-Eurooppa reilaus 2014

Sitten koitti käänteentekevä matka minulle. Silloinen mieheni halusi käydä pelitutun luona Romaniassa ja Puolassa. No oli mahdollisuus ottaa pidempi loma silloin töistä niin ei kun kartta käteen ja katsomaan miten kolmeen viikkoon saisi mahtumaan reitin Romaniasta Puolaan.

Lensimme Bukarestiin Romaniaan, josta vuokra-auto alle. Ai mahdoton, oli hieman jännät hetket eksyä kaatosateessa pääsiäisperjantaina Bukarestin keskustaan, vaikka yritettiin mennä Contantaan. No lopulta löytyi perille reitti ja saavuimme Contantaan, jossa tapasimme pelikaverin.

Pääsiäinen sattui tuolloin samaan aikaan ortodokseille ja se on iso juhla Romaniassa. Saimme kutsun pelikaverin perheen luokse viettämään pääsiäissunnuntaita. Mahtava kokemus. Talossa asui pelikaveri (Ramonan) mies ja 5v poika sekä Ramonan miehen vanhemmat, jotka eivät puhuneet englantia. Tupa oli täynnä porukkaa, ruokaa tuli koko ajan lisää sekä kotiviiniä. Lämpimiä muistoja jäi ja hauska hetki. Jälkiruokaksi toivat minun mielestä bostoninkakun tapaisen pullaleivonnaisen, jossa oli rahkatyyppinen päällys. Sen nimi on romaniaksi paska. Kyllä, ihan just noin kirjoitettuna. Tältä se näytti:

No hauskaa oli myös se, että sanoin sen näyttävän rahkapullalle. No pulla on siellä päin miehen elin. Että näin ne kielet ovat hauska keskustelunaihe maailmalla.

Romaniasta lensimme Serbiaan, Belgradiin. Ihania, ystävällisiä ihmisiä. Tykkäsin kovasti kohteesta. Kävimme myös päiväseltään Novi Sadissa, kaunis kohde. Juna Belgradista Novi Sadiin oli kammottava, likainen, hajuisa ja wc oli reikä lattiassa, miten ihmeessä nainen pystyy semmoisessa asioimaan liikkuvassa junassa. No arvostaa VR:ää eri tavalla nykyään.. Tässä kuva junasta:

Serbiasta matkasimme Unkarin Budapestiin yöjunalla, jossa ei pitänyt alunperin pysähtyä, mutta sairastuin angiinaan ja eurooppalaisen matkavakuutus kävi 0€ omavastuulla Budapestissä. Mutta onneksi pysähdyin. Rakastuin Budapestiin. Lontoon jälkeen lupasin etten mene samaan kohteeseen kahdesti, no Budapestin kohdalla olen tehnyt poikkeuksia – niistä myöhemmin. Yöjuna oli onneksi täysin erilainen, siisti 6 hengen koppeja, joissa mahtui pitkälleen (junassa ei ollut paljon matkustajia). Tarkastuksia tekivät molempien maiden kohdalla monta, sekä passeja, matkalippuja ja huumekoiria. Ei paljon tullut nukuttua.

Budapestin jälkeen suuntasimme Slovakian Bratislavaan – ai että. Todella halpa, ihana ja ystävällisiä ihmisiä. Ja halpa baari löytyi. Istuimme samaan pöytään neljän paikallisen kanssa, joista yksi työskenteli Kone – hissifirmassa. Tarjosin kierroksen, maksoin 10€ setelillä ja sain vielä takaisin rahaa.

Bratislavasta menimme Itävallan Wieniin, parissa tunnissa totesimme että ei kiitos ja paluujunalla takaisin Bratislavaan (oli halvempi ostaa menopaluu niin oli jo paluulippu valmiina). Hirveän kallis, paljon turisteja (vaikka oli huhtikuun loppu) ja junalippu Krakovaan olisi maksanut melkein 100€. Palasimme Bratislavaan, josta juna Krakovaan maksoi alle 50€. Tuona lisävisiittinä löytyi aiemmin kertomani baari, että kannatti tulla vielä takaisin.

Krakovaan saavuimme junalla, kävimme Auschwitzissa ja ihailimme Krakovaa. Toistan itseäni, mutta ihana kohde. Romanttinen, sopisi hyvin esim häämatkakohteeksi. Auschwitz ei tuntunut miltä ajattelin, ehkä aurinkoinen sää vei osan tunnelmasta  (toisessa leirissä tuli pilviä niin vähän tunnelmakin synkkeni)- ja turisteja oli ihan älyttömän paljon. Vahingossa jonon ohi mentiin. Luulimme, että ihmiset jonotti busseihin, mutta ne jonottikin sisälle. Lopulta 3 tuntia kierrettiin ja takaisin tullessa oli meidän bussissa olleet edelleen jonossa. Hups.

Mutta oli kuitenkin hyvä nähdä se paikkana, antaa hyvin perspektiiviä elämään.

Välilaskullinen lento oli Varsovassa, mutta harmikseen oli joku paikallinen pyhä ja kaikki muut paitsi ostoskeskus oli kiinni ja vettä tuli kaatamalla niin meni vähän hukkaan.

Huippu matka ja rinkan kanssa matkailusta tuli osa elämää, toivottavasti vielä vuosikymmeniksi eteenpäin.