Maakuntamatkat

Päiväretki Helsingistä: Liesjärven kansallispuisto

tiistai, 26 toukokuun, 2020

Tammela | toukokuu 2020

Samalla, kun luonto on maalannut jo pidemmän aikaa paksulla vihreällä pensselillä, huomaan itsekin herääväni koronan aiheuttamasta passiivisuudesta ja apatiasta. Aiemmin pieniltä tuntuvat retket saavat nyt suuren merkityksen, kun pariin kuukauteen ei ole juuri poistunut omilta kotikulmilta.

Koska meillä meni koronan takia matka Nizzaan sivusuun, sanoin Pyrylle tarvitsevani reissun vähän pidemmälle kuin Nuuksioon. Ei päästy Ranskaan, joten mennään edes Forssaan, maanittelin.

Oikeasti emme menneet Forssaan vaan viereiseen Tammelaan, jossa sijaitsee kolmen kiinnostavan retkeilypaikan rypäs: Torronsuon kansallispuisto, Saaren kansanpuisto ja Liesjärven kansallispuisto. Ne kaikki ovat meille ennestään tuntemattomia, joten valitsimme niistä lähimmän eli Liesjärven. Sinne ajaa Helsingistä tunnissa ja vartissa.

Retkessä oli uuden ajan tuntua koronakevään lisäksi tietysti siksi, että nyt mukana oli seitsenkuinen poikamme. Oli jännittävää nähdä, miten reissu sujuisi pikkumiehen kanssa.

Alku oli ainakin lupaava, kuten kuvasta näkyy. Olimme käyneet jo pari kertaa aiemminkin pojan kanssa luontoretkellä, mutta silloin hän oli kantorepussa vatsatusten kantajan kanssa. Siinä asennossa viihtyminen oli vähän niin ja näin – vartin sisällä alkoi epämukavuudesta kumpuava venkoilu ja ähinä.

Olimme valinneet lähtöpaikaksemme Kopinlahden pysäköintialueen (Kansallispuistontie 203), jonne saavuimme kolmen jälkeen iltapäivällä. Kopinlahden parkkipaikka on todella ahdas ja se oli jo täynnä, joten jouduimme peruuttamaan monta sataa metriä päästäksemme sieltä pois. Neuvoisinkin jättämään auton parkkiin muutama sata metriä ennen Kopinlahtea, jos mahdollista. Me saimme auton tien viereen lähelle kohtaa, jossa Kansallispuistontie haarautuu pieneksi kolmioksi. Sieltä oli viiden minuutin kävely Kopinlahdelle.

Kopinlahdelta suuntasimme kohti Savilahden taukopaikkaa, jonne oli reilun kilometrin matka. Tulentekopaikka oli meille tärkeä, koska halusimme paistaa makkarat välipalaksi. Niinpä lähdimme rannalta idemmäs kohti pitkospuita ja metsäpolkuja.

Reitti Savilahdelle on varsin helppokulkuinen, joskin polussa on paikoin paljon juurakkoja ja kiviä. Mikä parasta, poika tuntui todella viihtyvän kantorepussa nyt kun sai ihailla maisemia sen sijaan, että joutuisi haistelemaan kantajansa retkihikeä rintakehästä.

Noin parissakymmenessä minuutissa saavuimme Savilahteen. Paikalle oli pystytetty paljon telttoja, ja nenään kantautui leirinuotion vastustamaton tuoksu.

Levitimme vauvalle pyyhkeen ja äitiyspakkauksen makuualustan maahan ja aloimme paistaa makkaraa. Vielä huhtikuun luontoretkillä emme uskaltaneet laittaa poikaa maahan touhuamaan, koska maa ei ollut silloin vielä tarpeeksi lämmin. Tällöin raahasimme metsään mukaan matkarattaita – voin kertoa, että ilman on helpompaa! On sitä paitsi kiva, että vauvan ei tarvitse olla koko reissua passiivisesti joko kantorepussa tai vaunuissa istuen.

Savilahti sijaitsee kauniilla paikalla veden äärellä, ja moni olikin tullut lahdelle kanootilla. Lahdelta näkee useaan eri suuntaan, ja sen lähellä kelluu pari pientä saarta, joille on maihinnousukielto huhtikuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin.

Tulentekopaikan lisäksi Savilahdelta löytyy kuivakäymälä. Kolmesadan metrin päässä Savilahdelta pääsee kolmen kilometrin pituiselle Soukonkorven rengasreitille. Se kulkee lähes yksinomaan keskellä metsää, joten se ei houkuttanut meitä. Sen sijaan meitä houkutteli Kopinlahden länsipuolelta alkava ohut kannas , jota pitkin pääsisi Pirttilahden pysköintipisteelle. Matkalla missä milloinkin -blogia kijoittava Mikko tiesi kertoa, että se on nimeltään Kyynäränharju.

Liesjärven kansallispuiston kartassa 1,3 kilometrin pituinen Kyynäränharju näytti kulkevan hauskasti keskellä järveä. Niinpä talsimme takaisin samaa reittiä ihailemaan Kopinlahtea hämärtyvässä valossa ennen kuin jatkoimme kannakselle.

Meidän ei tarvinnut kävellä Kyynäränharjua kuin muutama sata metriä, kun se iski: täältähän meidän olisi pitänyt aloittaa koko reissu! Ohuen kannaksen molemmin puolin näkyi vettä: toisella puolella se liplatti ilta-auringossa, toisella puolella keimaili peilikirkkaana ja tyynenä. Polkua reunustivat suloisesti vihertävät puut. Tämä polku oli niin kutsuva.

Kannas oli yhtä mutkitteleva kuin metsäpolkukin, mutta täällä kaartuvaa reittiä pystyi tiirailemaan hauskasti jo etäältä.

Kävelimme noin puoli kilometriä kauniille puiselle sillalle, jonka luota vastentahtoisesti käännyimme takaisin. Meillä olisi vielä yli tunnin matka kotiin ja poikakin pitäisi saada iltapuurolle ja nukkumaan.

Olimme olleet melkein kolme tuntia reissussa, eikä bebe ollut osoittanut mitään tyytymättömyyden merkkejä. Jos vain olisimme olleet aiemmin liikkeellä, olisimme hyvinkin voineet kävellä kannaksen päästä päähän ja takaisin. Vauvan kanssa liikkuminen paikasta toiseen on kuitenkin aina enemmän tai vähemmän säätöä, joten on vain hyväksyttävä se, ettei kohteissa ehdi näkemään yhtä paljon kuin ennen.

Reitti pitäisi vain suunnitella hieman tarkemmin kuin ennen: tärkeää olisi kohtalainen pituus, hienot maisemat ja tarpeeksi usein tulevat levähdyspaikat.

Sen verran iloinen kaiffari meillä oli kuitenkin matkassa, että päätimme ehdottomasti alkaa tehdä vauvan kanssa luontoretkiä useammin. Seuraava retki odottikin heti seuraavana päivänä, jolloin vuorossa oli Sipoonkorven kansallispuisto. Siitä kirjoitan seuraavaksi.

Ps. Tuntuupa ihanalta taas tehdä retkiä, edes tunnin päähän kotoa, ja vieläpä kirjoittaa niistä. Elämä jatkuu.

Onko Liesjärven kansallispuisto sinulle tuttu paikka?

Seuraa FIFTYFIFTY-blogia Facebookissa | Instagramissa | Blogit.fi-palvelussa | Blogipolku.fi-palvelussa.

• Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin tiistai, 26 toukokuun, 2020 at 19:07

Liesjärvi on hyvinkin tuttu paikka!

Teidän retkenne kuulosti todella kivalta. Tuon kapean kannaksen nimi on muuten Kyynäränharju ja se on varmasti koko Kansallispuiston kuuluisin paikka. Aikaisemmin keväällä se oli sillan kohdalta täysin veden vallassa, jonka vuoksi meidän piti kääntyä siitä takaisin: https://www.matkallamissamilloinkin.com/liesjarven-kansallispuisto-satumainen-sammalmetsa-kanta-hameessa/

Tuo Soukonkorven reitti ei itse asiassa ole varsinaisesti tavallista metsää, vaan pääasiassa korpisuota ja me tykätään kyseisestä reitistä kovasti. Kannattaa antaa sille ehkä mahdollisuus, jos menette käymään Liesjärven kansallispuistossa uudemman kerran! Oliko kyseinen reitti muuten vielä suljettu vai oliko pitkospuut jo uusittu?

Ps. seudulla on kansallispuistoja vain kaksi. Tuo Saaren retkeilyalue on kansanpuisto, ei kansallispuisto.

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY keskiviikko, 27 toukokuun, 2020 at 09:58

Kiitos Mikko tarkennuksista! Olen joka kerta lukenut aina Saaren kohdalla kansaLLISpuisto, nyt vasta ensimmäistä kertaa näin, että kyseessä todellakin on kansaLAISpuisto. Korjasin virheen, suur kiitos! Ja kiitos myös Kyynäränharjun nimeämisestä, en löytänyt sitä kartasta ja näin se meni minulta ohi kokonaan.

Kiva tietää, että Soukonkorpi on sittenkin kiertämisen arvoinen. Matka Savilahdelle oli jotenkin niin ”perusmetsää”, että ajattelin sen olevan vähän samantyylistä. Olen itse huomannut syttyväni aina eniten veden läheisyydestä. En osaa sanoa niistä pitkospuista, sillä emme käyneet reitin aloituspisteellä. Voisi kuvitella että nyt näin kesää vasten pitkospuut on korjattu. 🙂

• Reply Jenni / Unelmatrippi lauantai, 30 toukokuun, 2020 at 13:26

Liesjärvi vaikuttaa hyvältä ja teillä oli ilmeisen onnistunut päiväretki! Me kävimme Torronsuolla siinä vieressä muutama viikko sitten, mutta Liesjärven säästimme seuraavaan kertaan. Torronsuota voi myös suositella lämpimästi!

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY sunnuntai, 31 toukokuun, 2020 at 12:08

Joo Liesjärvi oli kyllä ihana uusi tuttavuus! Arvoin kovasti Liesjärven ja Torronsuon välillä, meillä seuraavaksi sitten se vuorossa. 🙂 Kiva että on muutamia kansallispuistoja puolentoista tunnin päästä kotoa – se on mun mielestä aikalailla kipuraja päiväretkeen.

• Reply Eveliina | Korkkarit rinkassa perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 10:50

Nuo kansallispuistot sijaitsevat kyllä ideaalisti ihan kasvukeskuksen ytimessä, mietin sitä pitkään silloin kun kävin Torronsuolla. Turusta, Helsingistä ja Tampereelta kustakin ajaa tuonne vain sen vajaan kaksi tuntia, joten retkeilypäätöksen tekeminen on helppoa ja juuri sopivan virkistävä reissu yhdelle päivälle. Seuraavaksi ehkä suuntaan tuonne Liesjärvelle. Hauska kuinka erilaisia maisemia kumpikin tarjoavat, vaikka ovatkin todella lähekkäin!

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 16:44

Joo tuossa on kyllä aika kova kaksikko melkein vierekkäin hyvällä sijainnilla. 🙂 Ja ihan totta, että ovat maiselmiltaan tosi erilaiset Torronsuo ja Liesjärvi. Jossain vaiheessa kiinnostaa tietysti myös Saaren kansanpuisto.

• Reply Stacy Siivonen sunnuntai, 31 toukokuun, 2020 at 16:58

Joo, olen kirjoittanut jutun Liesjärvestä ja kierrellyt ihan samat mestat kuin tekin. Myös minun aikanani oli Savilahden leirintäpaikka ihan täynnä: https://www.rantapallo.fi/ankka/2016/09/21/nuku-yo-ulkona-i/

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY maanantai, 1 kesäkuun, 2020 at 10:38

Kiitos linkistä, täytyy käydä lukemassa sun reissusta Liesjärvelle!

• Reply Merja / Merjan matkassa tiistai, 2 kesäkuun, 2020 at 17:02

Torronsuolle on ollut tarkoitus mennä monta kertaa tämän kevään aikana, mutta ollaan aina päädytty lähipoluille. Kiva kuulla että sen lähellä on muitakin vaihtoehtoja. Tyttäreni asuu siinä lähellä, joten sieltä käsin voisi käydä retkeilemässä. Ihana nappisilmä teidän pikkuinen <3

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY keskiviikko, 3 kesäkuun, 2020 at 10:12

Torronsuo on meilläkin to do -listalla, koska on vielä päiväretken päässä. Olen kuullut paljon hyvää siitä. 🙂 Kiva jos teillä on tukikohta siellä vielä lähempänä. Kiitos, meistäkin hän on ihana! <3

• Reply elamanmakuisiamatkoja tiistai, 2 kesäkuun, 2020 at 18:23

Ihania maisemia siellä ja voi, mikä ihana pieni reissukaveri! 🙂
    Kiva, että reissu meni mukavasti lapsenkin kanssa.
    Liesjärvi taitaa olla sopivan matkan päässä Turustakin, joten täytyy laittaa kohde muistiin 🙂

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY keskiviikko, 3 kesäkuun, 2020 at 10:14

Hihi, kiitos! 🙂 Joo oltiin niin iloisia, että poika viihtyi retkellä. Se tarkoittaa uusia kansallispuistoreissuja pitkin kesää. Liesjärvelle kannattaa joo ehdottomasti etsiytyä, näyttää olevan melkein saman matkan päässä Turusta kuin Helsingistä.

• Reply kodinvaihtaja torstai, 4 kesäkuun, 2020 at 15:52

Torronsuolla kävin jo aiemmin tänä vuonna, mutta ystäväni ei ole käynyt siellä, niin huomenna sinne. Muistelin itse asiassa tänään, että oliko se Liesjärvellä, jossa oli maaginen paikka, että löydettäiskö se. Ja sitten luin tätä blogia, se on se Kyynäränharju, jonka muistin, sinne huomenna siis myös. Kiitos blogivinkistä! Isojärvi on minun suosikkikansallispuisto elelässä, jos et ole siellä käynyt, niin sinne kannattaa mennä!

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 16:40

Meillä Torronsuo on vielä kokematta, mutta varmasti tänä kesänä otamme nokan kohti sitä! 🙂 Kiva, että Kyynäränharju muistui sulle mieleen tätä lukiessa. Isojärvi ei ole myöskään vielä tuttu, pitää pistää korvan taakse, kun ajelee siellä päin Suomea. Kiitos suosituksesta!

• Reply Christina - We Found Nemo perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 09:07

Tulipa ikävä Suomen metsiin! Liesjärven kansallispuisto ei ole tuttu, pitää ehdottomasti laittaa todo listalle. Ja ihanaa että otitte vauvan mukaan retkelle. Meillä lapsi on myös ollut vaellusretkillä pienestä asti kantorepussa tai liinassa. Nykyään ei enää malta olla koko matkaa vaan haluaa myös itse kävellä ja tutkia kaikkea. Sipoonkorpi on oma lapsuuden ”takapihani”, joten sitä postausta lukiessa tulee varmaan vielä pahempi koti-ikävä. Ihania metsäseikkailuja sinne! 🙂

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 16:42

Joo vauvan kanssa retkeily osoittautui todella kivaksi hommaksi ja tahdotaan jatkaa luontoharrastusta samalla, kun poika kasvaa. 🙂 Kiva kuulla, että myös teillä on ollut mukavaa luontoretkeillä lapsen kanssa. Voin kyllä kuvitella, että ulkomailla tulee ikävä Suomen luontoa ja sitä ihanaa hiljaisuutta, mikä metsissä on. Sipoonkorpi-postaus tulikin jo valmiiksi, eli sitten vain nostalgisoimaan. 😉

• Reply Tiina / Ihana Ahvenanmaani perjantai, 5 kesäkuun, 2020 at 21:14

Kiitos kivasta, uudesta vinkistä!

• Reply Paula - Viinilaakson viemää lauantai, 6 kesäkuun, 2020 at 09:37

Ihanan kaunis ja rauhallisen näköinen tuo Suomen luonto. On kyllä sinne kova ikävä näin kesäaikaan. Ja niin suloinen pikkuinen teillä. Nauttikaahan täysin rinnoin kesästä ja uusista seikkailuista!

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY maanantai, 8 kesäkuun, 2020 at 10:16

Suomen kesä on kyllä niin maaginen, nostalgisointi johtuu varmasti osittain myös sen lyhyydestä. Voin kuvitella tuon kaipuun tänne juuri näihin aikoihin. Ja kiitos, hän on kyllä suloinen. <3 Hyvää ja seikkailullista kesää sinnekin!

• Reply Päivi / Matkasto & Mangostania lauantai, 6 kesäkuun, 2020 at 11:13

Ihanaa, että lapsia viedään luontoon pienestä pitäen!
    Me ollaan kerran oltu Liesjärven kansallispuistossa, mutta kierrettiin silloin joku eri reitti. Täytyypä käydä uudelleen, sillä tuo Kyynäränharju olisi kyllä kiva nähdä.
    Torronsuota voin suositella lämpimästi, se on hieno!

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY maanantai, 8 kesäkuun, 2020 at 10:18

Joo tämä on kyllä niin kiva, että vauva viihtyy näin hyvin matkassa! <3 Torronsuosta olen kuullut paljon hyvää, se käydään varmasti käymässä tänä kesänä. Kyynäränharju on kyllä hieno, tekisi mieli käydä vielä uudestaan, että voisi kävellä sen kokonaan päästä päähän.

• Reply Veera Bianca sunnuntai, 7 kesäkuun, 2020 at 11:49

Ihanaa, kiitos lähiseutuvinkistä! Mä en tiedä yhtään näitä luontokohteita Helsingin lähellä ja nyt ekaa kertaa niistä uteliaana liikkeellä! 😀

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY maanantai, 8 kesäkuun, 2020 at 10:19

No joo itsekin nyt öögailen näitä max 1,5 h päässä Helsingistä olevia mestoja ihan eri intensiteetillä kuin ennen. 🙂 Kiva jos päädyt tuonne Tammelaan Liesjärven seuduille.