Hyppää sisältöön

Sunnuntai suosituin shoppailupäivä – kauppakeskuksiin tehdään retkiä

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 23.09.2012
Suomalaiset suuntaavat kauppakeskuksiin entistä enemmän myös viettämään aikaa. Sunnuntaista on tullut suosittu ostospäivä.

Sunnuntaiaukioloajat saivat suosion

YouGov Finlandin tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat kaipaavat joustavuutta arjen kiireisiinsä. He haluavat esimerkiksi valita itse, milloin asioivat kauppakeskuksissa.

– Tutkimuksen mukaan arjen kiireiden sekä ostosten ja muiden asiointien yhteensovittaminen edellyttää sitä, että ihmiset voivat asioida silloin, kun se heille itselle parhaiten sopii, kertoo toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi Suomen Kauppakeskusyhdistyksestä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 2009 vapautunut sunnuntaiaukiolo on saanut vakiintuneen asiakaskunnan: erityisesti lapsiperheet ja nuoret aikuiset suuntaavat kauppakeskuksiin sunnuntaisin. Syinä voivat olla harrastusten ja perheen yhteensovittaminen, toisaalta myös päivän rauhallisuus.

– Sunnuntaina ostoksilla on hiljaisempaa, ja usein asiakkailla on enemmän aikaa tutustua tuotteisiin. Ostopäätökseen saatetaan tarvita muiden mielipiteitä, jolloin sunnuntai on luonteva päivä asioida perheen tai ystävien kanssa.

Kauppakeskuksista tuli pieniä kyliä

Kauppakeskuksiin ei tutkimuksen mukaan enää suunnata vain ostoksille, vaan kaikesta tekemisestä on tullut sosiaalisempaa. Koska kauppakeskukset sijaitsevat pääosin joko kaupunkikeskustoissa tai pienempien taajamien paikalliskeskuksina, on luontevaa, että niistä on tullut ikään kuin pieniä kyliä ja ihmisten kohtaamispaikkoja.

Suomalaisista 80 prosenttia käy kauppakeskuksissa useita kertoja kuukaudessa.

– Ihmiset tapaavat toisiaan ja viettävät aikaansa kauppakeskuksissa. Monet julkiset palvelut, kuten kirjasto, posti ja terveyskeskus sijaitsevat usein kauppakeskusten yhteydessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Arjen ja viikonloppujen asiointitarpeet vaihtelevat. Kun saman katon alla on useita palveluita, on yhdellä reissulla mahdollista hoitaa monta asiaa.

– Tutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt kauppakeskuksissa asiointiin ovatkin kauppojen määrä ja monipuolisuus, asioinnin nopeus, hyvä sijainti sekä hyvät pysäköintitilat, Tiuraniemi kertoo.

Lähde: Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kuva: Flickr / dalbera