Suomen suurin matkablogiyhteisö

DPNA-koodi – kuinka se toimi todellisuudessa

Kuukausi sitten kirjoitin artikkelin Erityisten omasta koodista, joka ei vielä kovin suuresti ole tunnettu.

Meillä oli lennot FlyDubailla Helsinki-Dubai, Emirateksella Dubai-Bangkok ja ThaiSmilella Bangkok-Surat Thani. Jokainen lentoyhtiö tunnisti koodin ja tiesi koodista ja kaikilla se sisälsi jotakin. Kaikilta yhtiöiltä tuli kaksi tarkentavaa kysymystä: Tarvitseeko apua WCkäynnissä? Ja Ymmärtääkö lentoturvallisuuden? Jälkimmäistä kysymystä hieman vierastin, sillä meidän tapauksessa kyseessä on vasta reilu 6v lapsi. Hän ymmärtää omalla tavallaan lentoturvallisuuden, ehkä paremmin kuin moni muu matkustaja koneessa.

CheckIn Helsingissä AirPron toimesta. Nuorelle virkailijalle ensimmäinen kerta, kun kone ilmoitta DPNA-koodista. Lipuissa sitä ei mitenkään näkynyt kylläkään, olisi kai pitänyt käsin kirjoittaa. Katsotaan miten kotiinpäin tullessa käy. Saimme liput ja pääsimme turvatarkastukseen ohituskaistaa pitkin. Koneen tullessa portille, kävim erikseen kysymässä kuinka toimin, sillä en ollut varma. Pääsimme businesluokan odotustilaan odottamaan, jossa ei lisäksemme ollut muita. Koneeseen siis ensimmäisenä ja yllätykseksi meille oli järjestetty eturivin nurkkapenkki, tyhjällä rivillä takana. Eli oma rauha oli taattu koko lennon.

Businesluokassa sisään

Oma rauhallinen nurkkaus

Continue Reading

Legoland Waterpark Dubai

Dubain matkalla oltiin puhuttu, että mennään vesipuistoon ja ajattelin yhdistäväni tämän huvipuistopäivään Dubain ulkopuolella sijaitsevassa Dubai Parks and Resortsissa sijaitsevassa Legolandissa. Dubai Parks and Resortsissa on useita erilaisia teemapuistoja, joista Legolandja Lego Waterpark muodostavat oman osionsa.

Otimme taksin hotellilta, sillä matkaa oli noin 45km. Alueelle saavuttuanne vähän hämmästelimme missä Legoland on, kun sitä ei parkkialueelle näkynyt. Selvisikin, että Legoland on aivan alueen takaosassa, johon pääsi joko alueen läpi kävelemällä tai kulkemalla golfkärryllä. Valitsimme kärryt ja hurautimme alueen läpi ripeästi kohti Legolandin sisäänkäyntiä.

Lipunmyynnissä meitä palveli ystävällinen herra, joka kertoi erilaisista lippu vaihtoehdoista ja koska vesipuisto oli ykkönen, sinne piti ensin mennä. Lipunmyynnissä tunnettiin myös EUn vammaiskortti, josta jäi kopio heille. Mahdetaankohan enää toistamiseen päästä kortin avulla legoilemaan? Otimme lippujen lisäksi Gold-paketin, johon kuului vesipuiston alueella ilmastoitu maja, kassakaappi, pyyhkeet, hedelmätarjotin, rajaton määrä juomaa alueen juomapisteistä sekä ruuat.

Koko päivä laskettiin mäkeä ja uitiin legovirrassa, jolloin kello vain meni liian nopeaa eteenpäin, emmekä ehtineet tutustua lainkaan itse Legolandiin. No, jäi seuraavalle kerralle jotakin tekemistä vielä.

Kotiin lähdettiin Legokaupan kautta, josta mukaan tarttui kahvikuppi ja äidille kultainen ukkeli ja legopala. Kaupassa ihastelimme erilaisia upeita Legorakennelmia, joita toki oli myös koko vesipuisto täynnä.

Myöhemmin harmittelimme, ettemme ottaneet kahden päivän lippua ja menneet jo aiemmin tutustumaan Dubai Parks and Resorttiin. Ensi kerralla tiedämme, että pitää varata enemmän aikaa kuin yksi päivä.

Matkavuosi 2019

Vuosi aloitettiin Helsinki-Vantaalta lentokonebongailuna samalla reissulla, kun haimme isovanhemmat takaisin kotiin. Tämä on meille perinteinen harrastus kotikentällä, mutta nyt käytiin katsomassa isompia koneita, joita Turussa ei näy kuin harvoin.

Heti perään matkamessuilla bongailemassa uusia ja ihmeellisiä lentoyhtiöitä ja uusia maita sekä tulevia reissukohteita. Tosin ainakin vielä ne ovat haaveita tai unelmia, perinteet on meille tyypillisimpiä juttuja. Niihin on helppo ja turvallinen mennä, koska ei tarvitse koko ajan aistia uutta.

Vielä ennen ensimmäistä oikeaa kunnon reissua lähdimme Muumien kanssa Taikatalveen laskemaan Muumipeikon ja Pikku Myyn kanssa pulkkamäkeä.

Ulkomaanmatkailut alkoi jo vähän perinteeksi muodostuneella reissulla Singaporen kautta Thaimaahan. Jotakin uuttakin mahtui matkaan, sillä emme menneetkään tuttuun ja turvalliseen Khanomiin vaan menimme rohkeasti tutustumaan Chanthaburiin. Chanthaburi oli pieni ja rauhallinen, kuten Khanomkin, mutta vieläkin hiljaisempi. Sopii meille hyvin, mutta ostoksia ei saatu tehtyä, kunnei löydetty eikä hotellista osattu kertoa mitään markkinoita. Mutta onneksi Erityiselle riitti 7/11n leluvalikoima ja muutaman kadunvarsiputiikin hiekkalelut.

Kalakasvattamolla Chanthaburissa

Singaporessa yövyttiin tutussa hotellissa, josta löytyi myös uusia kivoja puolia. Shuttlebus vei meidät keskustaan kerran päivässä, josta pääsimme taas kiertoajelubussin kyytiin ja ympäri Singaporea. Vierailimme myös eläintarhassa sekä päivällä että yöllä. Kävimme myös tarkistamassa Gardens of the Bayn upeat ja koskettavat valopuut Bohemian Rhapsodeineen. Itkua tihrustaen menimme myös Singapore Flyeriin, mutta jo hetken päästä se olikin aivan huippujuttu ja olisi vielä pitänyt uusi kierros päästä ajamaan. Tyydyimme yhteen kierrokseen ja seuraavalla kerralla sitten lisää.

Singapore Flyerissa

Jääkiekko kuljetti meidät mm. Hämeenlinnaan katsomaan Liiga-finaaleita, joissa kaksi suosikkijoukkuetta Oulun Kärpät ja Hämeenlinnan Pallokerho iskivät yhteen huikeat 7 matsia. Kyllä kelpas kiekkojännärille tuollainen huikea kevät.

Rinta rinnan kaikki 7 peliä

Kesän alkuun mahtui Turku Airshowta, Tuure Kilpeläistä, Lauri Tähkää ja monen monta muuta puuhaa kodin lähellä. Turku Airshowssa vaikutuimme MidnightHawkissa sekä Finnairin A350 lentonäytöksestä. Kyllä kelpasi katsella taitavia lentäjiä työssään ja hienoja koneita.
Kesään mahtui myös kesäteatteria Robin Hoodin sekä Tatun ja Patun parissa.

Perinteinen kesänlopetusretki tehtiin Oulun kautta PowerTruckShowhun, jossa saimme nauttia isoista rekoista ja upeista hinausautoista. Oulussa nähtävyyksiä kierrettiin Potna-Pekan kyydissä ja vierailtiin Edenissä nauttimassa lämpimistä aalloista sekä Vauhtipuistossa, joka on ihanan hiljainen ja rauhallinen huvipuisto Erityisen mieleen.

Vauhtipuistossa hurvittelemassa

Syntymäpäivämatkalle lähdettiin Suomen syksyn muuttuessa sateiseen harmaaseen, kun FlyDubain kone siivitti meidät suurien A380sten kupeeseen ja BurjKhalifan puoliväliin. Aavikollakin seikkailtiin ja Legolandin vesipuistossa polskittiin. Reissu päättyi allasjuhliin tähtitaivaan alla. <3

Dubain silhuetti

Syksyllä ehdittiin vielä vierailla Helsingissä Hartwall-Areenalla, jossa Suomen Leijonat ja eritoten Mörkö-Marko pelasivat perinteikästä Karjalaturnausta. Koska kuuluimme Alpertti-hankkeeseen vierailimme myös toistamiseen pääkaupungissa, Allergiatalolla. Harmillista, ettei hanke saanut rahoitusta STEAlta, mutta vaikuttaminen jatkuu siltikin.

Huikea vuosi päättyi Naantalin kylpylään ja Lauri Tähkän areenakeikkaan Gatorade Centerin hattuhyllyllä. Kyllä meidän kelpasi viettää hienoa vuotta. Uuden vuoden suunnitelmat ovat jo alkaneet ja ensimmäinen iso matka odottaa jo kulman takana, mutta sitä ennen ehtii vielä muutamia pienempiä reissuja tehdä lähimaastoihin.

Lauri Tähkän päätöskonsertti Gatoradella

Millainen oli teidän vuotenne? Tuliko paljon reissattua ja jäikö vielä unelmia kuluvaan vuoteen?
Kaikkea hyvää Vuoteenne 2020 kaikille teille ihanille lukijoillemme.

DPNA-koodi lentomatkustuksessa

Lentomaailmassa on olemassa koodi, jolla voimme helpottaa erityisten ihmisten matkailua. Koodi, josta monikaan ei ole tiennyt. Emme mekään vielä ennen joulua tienneet tästä meidänkin matkailua mullistavasta koodista. Mutta onneksi ystäväni Tanja oli bongannut tällaisen kansainvälisen koodin, jonka avulla pystytään helpottamaan erityismatkailijoiden asioita lentomatkustuksessa. Koodista on kertonut huhtikuussa omalla Facebook-sivullaan Khalid , hänen lapsellaan on autisminkirjo ja koodi on helpottanut heidän matkailuaan.

Tyhjässä putkessa on helppo kulkea.

Koska haluan helpottaa muidenkin erityislasten kanssa matkustavia perheitä, halusin kirjoittaa tämän päivityksen ja samalla lisätä tietoisuutta tästä koodista. Koodia on käytetty vuoden 2018 lennoilla vain 4309 kertaa eli alle 0,0015% kaikista lennoista. Mielestäni lukema on aika vähän, sillä meidänkin perhe matkusti 8 kertaa lentokoneella vuonna 2018. Koodissa kuitenkin on vielä hieman haasteita, sillä kaikkialla koodi ei anna samoja palveluita lentokentällä tai lentokoneessa. Tietoisuutta lisäämällä voimme lisätä myös asioita, joita koodin tulisi tuoda asiakkaalle.

Singaporen kentällä Emirateksen A380 lasien takana

Juuri tein pienen selvityksen, sillä olemme lähdössä alle kuukauden kuluttua matkaan Emirateksella ja heillä tämä palvelu onnistui yhdellä chat-keskustelulla. Ainoa, mitä kysyivät lisätietoja oli se, että lapsi ymmärtää turvallisuusohjeet, käykö ilman apua WC:ssä sekä käyttääkö pyörätuolia. Lisäksi kerroin, että toivoisimme, että kentällä saisimme oppaan, joka opastaisi meidät lennolta toiselle. Katsotaan miten tämä onnistuu sitten ihan luonnossaan.

 

Edit:

Lainaus kansainvälisen lentoliikenne viraston IATAn nettisivuilta siitä, ketä koodia voi käyttää. ”Disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance” eli vapaasti suomennettuna ihmiset, joilla on avun tarvetta älyllisen ongelman vuoksi ts. neuropsykiatrisen kirjon omaavat ihmiset.