Suomen suurin matkablogiyhteisö
Kiertomatkat Malta

Hiljainen kaupunki Mdina – Malta

17/04/2020

Pilvinen, mutta kesäisen lämmin aamupäivä Maltalla. Kävelemme Valletan sataman taksitolpalle, josko kyyti pienelle saarikierrokselle järjestyisi. Taksitolpalla käy kuhina, risteilyalus on rantautunut. Jonossa vapautuu musta Mercedes, jonka kuljettaja nousee autosta. Hän kysyy rouheasti englantia murtaen: Minne matka? Kerromme, että saarta mielisimme katselemaan, liikenisikö hänellä aikaa muutaman tunnin kierrokselle? Se järjestyy, sanoo hän, ja sovimme kyydille hinnan.

Pakkaudumme autoon, jonka jouset tuntuvat lyövän pohjaan. Teini-ikäinen taksi-Mersu on ehtinyt näkemään elämää jo vähän enemmän, matkamittarissa on kilometrejä yli puoli miljoonaa. Nahkaiset penkit ovat kuitenkin siistit, vaikkakin vähän lintassa siinä missä jousetkin. Auton hajusteena toimii muhkea tupakan aromi, kuljettajamme ottaa vielä henkoset ja nakkaa natsan kadulle. Matka kohti saaren keskiosaa ja Mdinaa alkaa.

Malta Valletta Cruise Port Elämää ja Matkoja blogi

Kiepautamme lenkin ylös satamasta, ja ajamme Valletan esikaupunkialueiden läpi. Osa taloista on kauniisti kukkivien köynnösten verhoamia, osa taas kaipaa pintaremonttia suurempaa. Kaupungin ulkopuolella maisemat ovat aakeaa laakeaa ja viljelysten värittämää tilkkutäkkiä, maisemien mutkat ja kummut löytyvät pikemminkin kivimuurien linjoista. On tainnut vatupassi lepäillä pakissa näillä työmailla, ei ole ollut nokonuukaa ei.

Juttelemme mukavan reilu kolmekymppisen kuljettajan kanssa, hän pahoittelee vähän väliä englannin kielen osaamistaan. Aivan suotta, hyvin me juttuun tulemme. Pääasia, että tulemme ymmärretyiksi puolin ja toisin. Ruuhkat seisottavat liikennettä paikoin, liikkeellä on useampi turistibussi paikallisen liikenteen lisäksi. Liikenteessä ei näy kuitenkaan itseoppineita rallikuskeja ja kuumakalleja ruuhkassa hermoilemassa, ja matka etenee leppoisasti.

Taivas on yhä pilvien verhoama, välillä ripottelee jokunen vesipisara ja välillä aurinko kurkistaa pilviverhon raosta. Lämpömittari näyttää liki hellelukemia, mutta onneksi auton ilmastointi pelittää. Vajaan viidentoista kilometrin matka saaren keskiosaan vie yllättävän pitkään.  Hyvä, että hinta on sovittuna, eikä taksamittarin pyörintä sekään nostata hikeä pintaan. Noin kolmen vartin kuluttua saavumme Mdinaan ja kuljettajamme jättää meidät puiston laidalle Mdinan pääportin lähettyville. Sovimme milloin tapaamme tässä samassa paikassa, jonka jälkeen hän lähtee etsimään pysäköintipaikkaa autolle. Eikä ole kuulemma niin nokonuukaa sen tapaamisajan kanssa, tulkaa kun olette valmiita.

Katson alta kulmain pysäköintialueen ja pääportin ihmismäärää, onkohan täältä hiljaisuus kaukana tänään?  Huoli osoittautuu kuitenkin turhaksi, sillä aikaisten retkeläisten opastetut kierrokset ovat jo päättymässä. Kävelemme Mdinan portista sisään ja ihmispaljous alkaa jo hieman hellittämään. Klikkailen Google Mapsin auki, jotta näemme suunnilleen missä kuljemme, ja lähdemme väljemmille vesille.

Eksymistä muurien ympäröimässä keskiaikaisessa kaupungissa ei tarvitse pelätä, ja kuljemme sinne minne jalat vie. Kapeat kadut ovat siistit ja mutkittelevat kujat kutsuvat kulkemaan yhä kauemmas. Ihastelen sitä, miten hyvin säilyneitä Mdinan hunajankeltaiset kalkkikivirakennukset ovatkaan. Köynnökset, värikkäät ovet ja ikkunaluukut sekä koristeelliset takorautavalaisimet ja -kaiteet viimeistelevät tämän kauniin kokonaisuuden. Jopa liikennemerkkejä voi sanoa kauniiksi.

Keskiaikaisista rakennuksista merkittävimpiä ovat Palazzo Santa Sofia sekä sisilialaisten rakentama Palazzo Falson. Palazzo Santa Sofian ensimmäisen kerroksen rakentaminen aloitettiin 1233, ja se on tiettävästi Mdinan vanhin rakennus. Ylempi kerros on rakennettu vuoden 1938 jälkeen ja rakennus on ollut roomalaiskatolisten nunnien käytössä. Nykyään Palazzo Santa Sofia on yksityisomistuksessa, mutta ulkopuolelta tätä voi käydä edelleen katsomassa. Palazzo Falson on Mdinan tiettävästi toiseksi vanhin rakennus, joka rakennettiin vuonna 1495 maltalaisen aatelisperheen käyttöön. Nykyään Palazzo Falson toimii kotimuseona ja sen kattotasanteelta avautuvat kauniit näkymät Mdinaan.

Keskiaikaisten rakennusten lisäksi Mdinassa on upean runsaasti koristeltuja barokinajan rakennuksia. Erityisen näyttävä on St. Paul’s eli Pyhän Paavalin (maltankielellä Il-Katidral Metropolitan ta’ San Pawl) katedraali aukioineen, jossa kujien hiljaisuus vaihtuu puheensorinaan.

Tällä paikalla sijaitsi jo 12. vuosisadalla katedraali, mutta alkuperäinen rakennus vaurioitui pahoin vuoden 1693 maanjäristyksessä, jonka keskus sijaitsi Sisiliassa. Maanjäristyksessä tuhoutuneen katedraalin jäänteet purettiin, ja vuonna 1696 tilalle alettiin rakentamaan uutta katedraalia maltalaisen arkkitedin Lorenzo Gafàn suunnitelmien mukaan. Vuonna 1705 valmistunutta barokkityylistä tuomiokirkkoa pidetään Lorenzo Gafàn mestariteoksena, eikä suotta!

Viereisessä Seminaari-rakennuksessa sijaitseva katedraalin museo, Cathedral Museum, on perustettu vuonna 1896 ja nykyisellä paikallaan se on sijainnut vuodesta 1969. Barokkityylinen Seminaari-rakennus on rakennettu vuosina 1733 – 1742 ja sen ovat suunnitelleet arkkitehdit Andrea Belli ja Giovanni Barbara, joka valitettavasti menehtyi ennen rakennuksen valmistumista. Pysyvän museonäyttelyn lisäksi Cathedral Museumissa järjestetään klassisen musiikin konsetteja.

Ihailemme aikamme aukion kauniita rakennuksia, ja kurkistamme sisään upeaan katedraaliin. Museoon emme kuitenkaan lähde jonottamaan, sillä paikalle on saapunut suurempi retkue. Etäältä kuuluva kavioiden kopse lähestyy aukiota, ja kulman takaa saapuu sightseeing ajossa olevat ihastuttavat hevosvaunut.

Jatkamme matkaa kohti rauhallisempia polkuja ja kuljemme päämäärättömästi Mdinan hiljaisilla kujilla. Voin vain kuvitella, miten täydellinen hiljaisuus täällä vajaan 300 asukkaan kaupungissa onkaan päiväretkeläisten lähdettyä. Positiivista kyllä, päivämatkalaisista huolimatta Mdinaa ei ole ’miinoitettu’ perässä juoksevilla krääsäkauppiailla. Mdinassa eivät myöskään autot ja skootterit häiritse, sillä niillä ajo on näillä historiallisilla kaduilla pääsääntöisesti kielletty. Muutaman yksittäisen auton kohtaamme kuitenkin reitillämme ja saamme väistyä hetkeksi ovisyvennykseen odottelemaan, mutta ei niitä(kään) hetkiä häiriöksi asti ole.

Saavumme monen mutkan kautta Bastion aukiolle, jossa kaupungimuurilla parveilee väkeä. Menemme katsomaan, mikä on ihmiset paikalle houkutellut? Kapuamme muutaman askeleen pengertä ylös muurille, josta avautuvat hienot panoraamanäkymät maaseudulle ja läheiseen kaupunkiin. Mdinaa ympäröivä Rabat on eloisa 11 000 asukkaan kaupunki, jonka arabiankielinen nimi tarkoittaa lähiötä. Lähiö tai ei, tarjoaa myös Rabat näkemisen arvoista historiaa.

Hyvä tuurimme sateen suhteen on päättymässä, ja vettä alkaa jälleen ripottelemaan enenevässä määrin. On kai parasta jatkaa matkaa takaisin pääportin suuntaan, ennen kuin kastumme oikein kunnolla. Katson kelloa ja huomaan, että olemme onnistuneet kuluttamaan Mdinassa kierrellessämme jo reilut pari tuntia. Mutta kiirekös meillä matkalaisilla, ja minkäs teet, kun on ollut niin paljon kaunista katseltavaa.

Olen todella iloinen siitä, että lähdimme katsomaan myös Mdinaa! Tämä, jos mikä, kannattaa Maltalla käydä kiertämässä Vallettan lisäksi, kun elämä koronapandemian jälkeen jatkuu. Nyt on kuitenkin vielä aika pysyä kotona. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne!

Malta Mdina

  • Matka Valletasta Mdinaan on vajaat 15 kilometriä ajoreitistä riippuen.
  • Ajoaika taksilla / henkilöautolla vaihtelee liikennetilanteen mukaan 15 – 45 minuutin välillä.
  • Paikallisliikenteen bussit 51, 52 ja 53 liikennöivät Vallettasta Mdinaan. Bussiterminaali sijaitsee Vallettan historiallisen keskustan läntisellä puolella heti kaupunginmuurin ulkopuolella. Kävelymatka risteilyterminaalista bussiterminaaliin on noin 1 kilometri (jyrkähköä mäkeä). Paikallisbussin ajoaika linjasta riippuen n.30 min. Joillakin linjoilla kävelymatkaa tulee pysäkiltä Mdninaan jnkn verran, kannattaa tarkistaa ajantasaiset aikataulut ja reitit Maltan paikallisliikenteen sivulta tästä. Rabatin pysäkiltä kävelymatka historiallisen Mdinan keskustaan noin puoli kilometriä.
  • Malta kuuluu useiden risteilyjen reittivalikoimaan. Me kävimme Maltalla MSC Cruisesin upealla MSC Seaview aluksella.

 

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 20/04/2020 at 09:55

    Näyttääpä Mdina hienolta. Hyvä muistutus, että Maltalla on muutakin nähtävää kuin Valleta.

  • Reply Piyya/ Levoton Sielu Maailmalla 18/04/2020 at 09:16

    Mdinaa ei tosiaan pidä jättää välistä Maltalla vieraillessa tai lomaillessa. Sen hiljaisuus ja rakennukset ovat mykistävää. Ihana muisto vierähti mieleeni 💗

  • Leave a Reply