Lemmikin matkustamopaikan varaaminen Finnairin lennolle

Tammikuun matkamessuhuumassa iskin silmäni Finnairin lentolipputarjoukseen, joka poiki pikaisesti idean kesälomasta Ranskassa. Perhe näytti tälle ajatukselle vihreää valoa ja Ranska kun on koiraystävällinen maa, päätimme ottaa mukaan myös pienen yorkshirenterrierimme. Lento olisi ensimmäinen koirallemme, joten lähdin selvittelemään tämän päivän käytäntöjä lemmikin matkustamopaikan varaamiseen, edellisestä kerrasta kun oli jo hyvän aikaa.

Nykyajan helppoon nettivaraamiseen tottuneena sain kuitenkin pian hämmästyä lemmikkipaikan varaamisen kankeutta, joka tuntui jämähtäneen menneille vuosikymmenille. Lemmikin matkustamopaikan varaaminen kun ei onnistu netissä samalla kertaa lentolippujen varauksen kanssa. Netistä ei voi myöskään tarkistaa kunkin lennon lemmikkipaikkojen saatavuutta, joka helpottaisi huomattavasti matkan suunnittelua ja lentopäivien valintaa.

Finnairin sivustolla opastetaan olemaan näissä asioissa yhteydessä puhelinpalveluun. Tällä kertaa jouduin odottamaan vapaata asiakaspalvelijaa luvattoman pitkät 56 minuuttia, jonka jälkeen ystävällinen asiakaspalvelija hoiti asiamme kuntoon muutamassa minuutissa. Koiramme matkustamopaikasta sain vahvistuksen seuraavana päivänä. Tämä odottelu sai kuitenkin heräämään kysymyksen, miksi lemmikin matkustamopaikan varausta ei ole saatu siirrettyä nykyaikaan?

Tärkeintä on toki se, että voimme ottaa pienimmän perheenjäsenen mukaan matkustamoon, mutta odotan todella sitä päivää, jolloin tämäkin varausprosessi saadaan siirrettyä yhden napin painalluksen taakse, ilman jonottelua ja odottelua.

Nykyisellään lemmikin lentolipun ja matkustamopaikan varaamiseen Finnairilta on kolme vaihtoehtoa:

  1. Soita Finnairin puhelinpalveluun numeroon +358 9 818 0800, jossa voidaan tarkistaa lemmikin kuljetuspaikkojen saatavuus ja samalla voit tehdä varauksen sekä lentolipuista että lemmikin kuljetuksesta / matkustamopaikasta.  On hyvä huomioida, että pavelumaksu puhelinpalvelusta varattaessa on korkeampi, esim. Euroopan lennoissa 50 € ja jonotusaika voi olla hyvin pitkä. Varauksen jälkeen lemmikin kuljetuspyyntö välitetään puhelinpalvelusta edelleen erikoismatkatavaroiden kuljetuspyyntöjä käsittelevälle yksikölle, josta vahvistetaan muutaman työpäivän kuluessa, onko kuljetuspaikka saatavilla tai ei. Finnairin puhelinpalvelun kautta tehdyissä lemmikkipaikkojen varauksissa on täysi takaisinmaksu niissä tapauksissa, jos kuljetuspyyntö eläimelle ei jostain syystä vahvistu.
  2. Toisena vaihtoehtona on varata lentoliput Finnairin sivuston kautta ja ottaa lipun varaamisen jälkeen yhteys Finnairin asiakaspalveluun joko puhelimitse +358 9 818 0800 tai netin kuljetuspyyntölomakkeen kautta. Myös tässä tapauksessa lemmikin kuljetusvarauksen käsittelyaika on 1-3 arkipäivää. Muutos-/peruutuskelvottomia tarjouslentoja varattaessa tässä on riskinä se, että vahvistat itsellesi liput, mutta lemmikki jää ilman kuljetuspaikkaa.
  3. Kolmantena vaihtoehtona voit hyödyntää Finnairin sivuston hold my booking -palvelua, jolla teet alustavan lentovarauksen, joka varmistaa sekä hinnan että lentopaikan 72 tunniksi eteenpäin. Alustavan varauksen tekemisen jälkeen lähetä heti lemmikkipaikan varauspyyntö netin kuljetuspyyntölomakkeen kautta. Saatuasi vahvistuksen  kuljetuspyyntöön 1-3 arkipäivän kuluessa, vahvista myös hold my booking -varauksesi ohjeen mukaan. Tätä olen itse käyttänyt useamman kerran ja todennut todella toimivaksi tavaksi ’ankkuroida’ lennot muiden selvittelyjen ajaksi.

Huomioi nämä varatessasi lemmikin matkustamopaikkaa Finnairin ja Norran lennoille:

  • Pieniä lemmikkejä voidaan kuljettaa matkustamossa rajoitetusti. Kuljetuspyynnöt tulee tehdä viimeistään 48 tuntia ennen lentoa ja  kuljetuksen tulee olla Finnairin vahvistama ennen lentokentälle saapumista.
  • Lemmikki (koira / kissa / jyrsijä) on kuljetettava edessä olevan istuimen alla IATA:n hyväksymässä kuljetuslaukussa/-laatikossa.
  • Eläimen /eläinten kuljetuslaukun / -laatikon enimmäispaino on yhteensä 8 kg. Samassa laukussa voi 8 kg:n painorajan huomioiden matkustaa kaksi täysikasvuista eläintä tai kolme saman pentueen alle kuuden kuukauden ikäistä eläintä.
  • Pehmeä kuljetuslaukku on suositeltava koiralle / kissalle, koska joustavan kuljetuslaukun saa helpommin sovitettua edessä olevan istuimen alle.
  • Jyrsijät tulee aina kuljettaa kovassa tiivispohjaisessa kuljetuslaatikossa, joka on tarkoitettu eläimen kuljetukseen.
  • Pehmeän kuljetuslaukun enimmäismitat (pituus x leveys x korkeus) ovat Finnairin lennoilla 56 x 45 x 25 cm ja Norran lennoilla 55 x 40 x 20 cm.
  • Kovan kuljetuslaukun enimmäismitat (pituus x leveys x korkeus) ovat Finnairin ja Norran lennoilla 35 x 30 x 20 cm.
  • Varmistathan, että kuljetuslaukun / -laatikon tila ja ilmanvaihto ovat riittävät lemmikin mukavaan matkustamiseen. Kuljetuskassissa on hyvä olla useampi verkkoseinä, joka parantaa ilmanvaihtoa tai vaihtoehtoisesti se on hyvä varustaa kuljetuslaukkuun / -laatikkoon suunnitellulla tuulettimella.
  • On hyvä huomioida, että Finnairin mannertenvälisten lentojen businessluokassa ei voi kuljettaa lemmikkieläimiä, koska kuljetuslaukku/-laatikko ei mahdu vuodeistuimien jalkatilaan.
  • Avustaja- /kuulo- / opaskoirat kuljetetaan lennoilla ilman erillistä veloitusta, koirasta on ilmoitettava Finnairille viimeistään 48 tuntia ennen lentoa.
  • Matkustajan vastuulla on selvittää kohde-/kauttakulkumaan maahantuontisäännökset.
  • Matkustaja vastaa lemmikin kuljetukseen vaadittavista asiakirjoista, rokotuksista, tunnistemerkinnöistä tms.
  • Lemmikin matkustamopaikan hinta kotimaan ja Euroopan lennoilla 40 € / suunta ja kaukokohteisiin 75 € / suunta, joka voidaan maksaa varauksen yhteydessä tai lentokentällä. (lähde Finnair helmikuu 2019)

Lisätietoa lemmikin kuljetukseen Suomesta / Suomeen on luettavissa Ruokaviraston (entinen Evira) sivustolla.

 

kuvat: Pixabay

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Titta torstai, maaliskuu 7, 2019 at 20:56

    Onnea teidän koirulinne ensimmäiselle lennolle! Meidän koiran (myös Yorkshire-terrieri) ensimmäinen lento meni huonosti, mutta seuraavat sujuivat jo vallan mainiosti.

    Myös muilla lentoyhtiöillä joutuu erikseen soittamaan asiakaspalveluun ja tekemään ”pet in cabin”-varauksen. Erotuksena Finnairiin on oman kokemukseni mukaan kuitenkin se, että puheluun vastataan nopeasti ja että vahvistuksen varaukselle saa heti puhelun aikana, jolloin epävarmuutta varauksen onnistumisesta ei ole. Olemme lentäneet koiran kanssa Finnairin lisäksi myös Lufthansalla, SAS:lla, AirFrancella sekä TAP Portugalilla.

    Koira kasseineen punnitaan lähes aina kentällä ja lisäksi virkailija katsoo, että koira mahtuu kassiin suht. mukavasti. Sen sijaan koskaan kuljetuskassin mittoja ei ole alettu tarkistamaan 🙂 Kaikein parhain matkakassi on meidän koiramme mielestä Sherpa Pet Carrier, joka on pehmeä ja joustava kassi.

    Kun ihmiset kuulevat, että koiramme lentää mukanamme, niin ensimmäinen ihmettelyn aihe on juuri tuo vessahätä. Koira ei ole kuitenkaan koskaan pissanut kuljetuskassiinsa, vaikka olen toki siihenkin varautunut.

    Hankalinta lomamatkoilla on meille ollut koiran madotusvaatimus Suomeen palattaessa. Matkakohteen ollessa eläinlääkäripalveluiden suhteen haastava, olemme madotuksessa päätyneet ns. 28 vuorokauden madotussääntöön ja hoitaneet asiaankuuluvat madotukset Suomessa.

    Hyvää reissua!

    • Reply Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog torstai, maaliskuu 7, 2019 at 22:21

      Lämmin kiitos Titta, oli ihana kuulla teidän kokemuksia Yorkin kanssa matkustamisesta! 💛 Kiitos myös todella hyvistä vinkeistä, joista on hyötyä myös blogin lukijoille. 👍

      Tämä on tosiaan yorkki-neitimme ensimmäinen lento ja ainahan se jännittää, miten ensimmäinen kerta menee. Hän on viihtynyt hyvin autossa pennusta lähtien ja pitkät junamatkatkin ovat sujuneet hyvin, joten toiveikkain fiiliksin lähdemme reissuun, vaikka onhan lento toki taas erilainen tilanne. 🛫 Ajattelimme myös hoitaa madotuksen tuon 28 päivän säännön mukaan, niin ei tarvitse lähteä reissussa eläinlääkäriin, kun matkan kesto jää alle tuon. Ja kiitos myös laukkuvinkistä, kurkkaanpa tuon mallin!

      Edellinenkin koiramme oli muuten myös Yorkki ja hän oli reissukaverinamme yli 17 vuotta – on nämä niin suuria koiria pienessä pakkauksessa 💛

      Kiitos kommentistasi ja mukavia tulevia matkoja Teille sekä rapsutuksia koirakaverille!

  • Reply Antirakki torstai, helmikuu 21, 2019 at 13:24

    *asiaton kommentti poistettu*

    • Reply Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog torstai, helmikuu 21, 2019 at 13:53

      Nimimerkki Antirakki oli huolissaan koiran ’vessahädästä’. Kommentoijan asiattoman alatyylisen kielenkäytön vuoksi kommentti on kuitenkin poistettu.
      Vastauksena huolenaiheeseesi kerrottakoon, etteivät lemmikit juoksentele ympäri konetta ja jokainen fiksu lemmikinomistaja ulkoiluttaa lemmikkinsä ennen lentoa. Enemmän olisin huolissaan matkustajista, joilla ei ’pysy korkki kiinni’. IP-osoitteesi tallentuu kommentoidessa.

  • Reply Outi keskiviikko, helmikuu 20, 2019 at 19:52

    Tosi kiva, että lemmikin saa ottaa lomalle mukaan. Mietin vaan, että miten näissä kuljetuksissa huomioidaan allergiset matkustajat? Minä esim. alan aivastella ja silmät ja hengitystiet menevät tukkoon jo 10 minuutissa kissoista ja koirista samoissa tiloissa. Minusta kuitenkin siis on kiva, että lemmikin ottaminen mukaan lomamatkalle on mahdollista <3

    • Reply Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog keskiviikko, helmikuu 20, 2019 at 21:04

      On tosiaan hyvä, että lemmikin voi ottaa mukaan lennolle, koska lomien lisäksi moni kulkee perheen kanssa myös kahden kodin väliä, käy sukuloimassa pidemmän matkan päässä tai on itse pidemmällä vierailulla kohdemaassa. Ruumakuljetus ei sovi kaikille lemmikeille. Matkustamossa on kaksi lemmikkipaikkaa lentoa kohden ja nämä sijaitsevat koneen viimeisellä rivillä, jolloin allergikot voivat matkustaa esim. koneen etuosassa. Yleensä lennolla kuulutetaan mukana olevasta lemmikistä, jolloin on mahdollista katsoa onko tarvetta paikan vaihdolle. Lemmikit pysyvät lennon ajan omalla paikallaan.
      Reagoin itsekin lievillä allergiaoireilla joihinkin eläimiin, joten ymmärrän hyvin kysymyksesi.

      Mukavaa helmikuisen viikon jatkoa Sinulle, toivottavasti saadaan myös kevätaurinkoa loppuviikolle! ☀️

    Leave a Reply