Juhannuksen jatkoja Vallisaaressa

Juhannus kaupungissa?
Ei mitään hätää.  Helsingissä riittää näkemistä ja tekemistä.  Ennenkaikkea kannattaa muistaa, että Helsinki Biennaali on avoinna koko Juhannuksen ajan normaalisti.  Jo pelkästään laivamatka Vallisaareen on virkistävä ja Biennaalista voi nauttia juuri oman jaksamisen mukaan.  Kaikkiin sisäteoksiin ei ole pakko jonottaa mukaan vaan ulkona on paljon teoksia ja ennenkaikkea Vallisaaren lumoava luonto.

Kävin ensimmäisen kerran Vallisaaressa heti sen auettua ja toistamiseen nyt Biennaalin takia.  Biennaalissa oli mielenkiintoisia teoksia, mutta vielä enemmän jotenkin viehätti Vallisaaren paikoittain melkein trooppinen luonto.  Biennaalin tarjontaan kannattaa tutustua huolellisesti jo etukäteen ja halutessaan voi myös ladata oppaan puhelimeen.   Paljon tietoa löytyy jo nyt eri verkkosivuilta ja blogeista, joten lisään iloksenne vain muutaman kuvan teoksista.
Vallisaari oli muutaman vuoden aikana muuttunut ja palveluja oli saarelle tullut selvästi lisää.  Mielestäni sopivasti eli nyt on hieman enemmän valinnanvaraa, mutta ei vieläkään ylitarjontaa.  Myös omien eväiden mukaan ottaminen on hyvä ajatus, sillä saaressa on useampiakin paikkoja, missä niitä voi nauttia, myös ihan pöytiä ja penkkejä.  Toki myös kauniit rantakalliot sopivat hellepäivän parhaaseen mahdolliseen viettämiseen.

Vaikuttava näkymä on Kustaanmiekka.  Vallisaaresta pääsee aivan Kustaanmiekan salmen rantaan ja tällä kertaa siitä sattui lipumaan valtava alus.  Hetken näyttää siltä, ettei se siitä mahdukaan, mutta hienostihan se meni.

Laivaliput Vallisaareen kannattaa ostaa etukäteen netistä ja jos haluaa ajoittaa saarimatkailua hieman hiljaisempaan aikaan, voi hypätä laivaan jo reilusti ennen avautumisaikaa ja nauttia aamun hiljaisuudesta.

Helsinki Biennaali on avoinna:
12..6.-29.8.
ma-su klo 11-18
1.-26.9.
ke-su klo 11-18

Tervemenoa Vallisaareen!

Hiidenportin kansallispuisto – jylhää kauneutta Kainuussa

Hiidenportin kansallispuisto on kerrassaan mykistävän upea.  Sain vinkin ystävältäni ja niinpä hyppäsimme aamutuimaan autoon ja hurautimme Vuokatista Hiidenportin kansallispuiston portille.  Navigaattori antoi matka-ajaksi 1h ja 20min.  Olin aivan hämmästynyt, sillä suhteessa matkaan, aika tuntui kohtuuttomalta.  Noin paljon aikaa ei todellakaan kulunut, ehkä noin 45-50min, mutta aikamääre perustui varmaankin siihen, että matkalla oli melko pitkälti 60km/h rajoituksia ja loppumatka oli pieniä teitä.  Kaikki tiet olivat kuitenkin hyvässä kunnossa.

Saavuimme puiston parkkipaikalle aamulla reilusti ennen yhdeksää.  Tuolloin pysäköintipaikalla oli kaksi autoa.  Valitsimme reitiksi Hiidenkierroksen.  Sen pituudeksi ilmoitetaan 3-5km, matka riippuu omasta valinnasta.  Melko pian saavutimmekin Hiidenportin jylhän maiseman.  Hiidenportin rotko on maisema, jolle yksikään kuva ei ehkä tee täyttä oikeutta.  Kannattaa siis tutustua puistoon sekä sen historiaan hiukan etukäteen.  Itse tietenkin, tavoilleni uskollisena, luin suurimman osan vasta kierroksen jälkeen.

Kansallispuistoon kannattaa varata paljon aikaa, evästä ja juotavaa sekä ennenkaikkea kunnolliset kengät.  Itse käytän aina lenkkitossuja ja nyt kaipasin ensimmäistä kertaa vaelluskengän varren antamaa tukea.  Maasto on osittain hieman haastavaa, mutta kulkeminen luonnistuu helposti, kun sen tekee kaikessa rauhassa.

Reitit on merkitty hyvin.  Jylhimmissä kohdissa polkua reunustaa naru, jonka toiselle puolelle ei tietenkään ole suositeltavaa mennä.  Me teimme tuon 5km kierroksen eli jatkoimme matkaamme Palolamme laavulle.  Kauniin järven rannalla on pieni laavu, jossa voi halutessaan yöpyä tai ainakin grillata makkaraa.

Paluumatkalla tuntui, kun olisimme joutuneet satuun.  Yhtäkkiä olimme selvästi vanhan pihapiirin maisemassa keskellä metsää.
Kovasinvaara on yksin Hiidenportin nähtävyyksistä ja huomasin, että mielikuvitus alkoi samantien rakentaa kuvaa vanhanajan pihapiiristä ja asuakkaiden elämästä.

Kun vihdoin olimme kierroksemme kiertäneet, oli pysäköintipaikalla jo viisi autoa.  Toukokuun loppupuolella ja aamutuimaan ruuhkaa ei siis ollut.  Kuuleman mukaan kesällä vierailijoita on enemmän, mutta luonnossa on tilaa kaikille.
Itse toivon, että pääsen Hiidenportin maisemiin seuraavan kerran ruskan aikaan.

Alppiruusupuisto on väriloistossaan nyt!

Haagan alppiruusupuisto, tuttavallisemmin rodopuisto kukkii nyt.
Ehdin viikonloppuna käväisemään tässä minulle uudessa paikassa.  Lähdimme liikkeelle hyvissä ajoin.  Puiston suosiosta kertonee jotakin se, että siellä oli paljon ihmisiä jo lauantaiaamuna ennen kello yhdeksää.  Kaikeksi onneksi paikalla oli myös ihana kahvikärry, josta saimme tuoretta aamukahvia ja pientä purtavaa.
Olin aivan halitoitunut, puisto on kerrassaan upea.  Siellä tavoitti jotenkin satumaisen tai maagisen tunnelman.  Hetkittäin tuli tunne, että oli Thaimaan maisemissa ja hetkittäin satumetsän siimeksessä.

Puistossa on vähiten ihmisiä aikaisin aamulla ja myöhemmin illalla.  Molemmat ajankohdat ovat valon kannalta hyviä puistossa vierailemiseen.  Autopaikkoja saattaa olla päivällä melko hankalaa löytää, mutta pienen odotuksen jälkeen yleensä paikka jostain löytyy.  Nyt voin vain todeta, että Suomi on täynnä kauniita nähtävyyksiä.
Harmillisesti nämä ihanuudet kukkivat melko lyhyen hetken, joten kannattaa suunnata rodopuistoon mahdollisimman pian.
Ja hei, kertokaa ihmeessä, mitä mieltä te olitte?

Täältä löydät tarkempaa tietoa puiston lajistosta sekä sijainnista:

Alppiruusu­puisto

Kahvila Wanha Asema – herkkuvohveleita Vuokatissa

Pitkästä aikaa täällä ollaan.  On kestänyt kauan päästä taas kirjoittamisen alkuun.  Monta kertaa ajattelin, että olkoon koko tämä homma tässä, mutta nyt on taas kiva ja iloinen kirjoitusfiilis.  Aiheet vaihtunevat hieman, sillä sattuneesta syystä kotimaan matkailu on viimeisen vuoden aikana ollut kovin muodikasta.
Tänä keväänä olin ensimmäistä kertaa Katinkullassa, Vuokatissa.  Paljon olin paikasta kuullut ja täytyy myöntää, että etukäteen ehkä hieman mietin, miten viihdymme siellä viikon.  Mutta voi että, kyllä me vaan viihdyimme.  Lupaan kirjoittaa kaikesta enemmän myöhemmin.  Tiedän, että tänä kesänä moni suuntaa Vuokatin upeisiin maisemiin ja haluan nyt kertoa pienen ihanan vinkin sinne.

Vuokatin Wanhalla Asemalla on kahvila, siis aivan hurmaava vohvelikahvila.  Vohveleita on paljon ja ne ovat suussasulavan herkullisia.  Sieltä löytyy sekä makeaa että suolaista.  Palvelu on iloisen mutkatonta ja kahvilan yhteydessä on pieni puoti, jos tekee mieli ostaa matkamuistoja tai jotakin kivaa muuten vaan.  Vuokatissa ei juurikaan muita kahviloita ole, joten jos kahvihammasta kolottaa, kannattaa ehdottomasti suunnata tänne.  Kahvia ja vohveleita tai jotakin aivan muuta voi nauttia joko tunnelmallisissa sisätiloissa ja vanhan ratapihan laidalla rautatien tuoksussa.
Herkkujen nauttimisen lisäksi voit samalla tukea paikallaista yrittäjää ja sehän on näinä aikoina se ehdoton ykkösjuttu.

Lämmin suositus kinuski-karpalovohvelille!

Täältä löydät lisää tietoa https://vuokatinasema.fi/