Thaimaa

Krabin retket – Emerald pool ja Koh Hong

maanantai, tammikuu 6, 2020

Teimme  9 Krabi päivän aikana kolme ”retkeä” Klong Muangista. Tarkoitus oli tehdä neljä, mutta koneessa noussut kuume ensimmäisinä päivinä laittoi suunnitelmat uusiksi. Onneksi loma ei ole suorittamista ja kylmän rauhallisesti vaan skippasimme yhden suunnitellun kohteen ja nautimme rauhassa Klong Muangissa ja hotellilla.

EMERALD POOL JA KLONG THOM HOT SPRINGS

Jätimme lapset suosiolla isovanhempien hoiviin ja hyppäsimme Bliss Resortin pienestä travel byråsta hankittuun taksiin jo seitsemän pintaan. Emme ole yleensä innokkaita heräilemään aikaisin lomalla, mutta kerran lomassa sen malttaa tehdä. Olimme ajatelleet mennä Emerald Poolille ensimmäisenä, mutta päätimme lennosta vaihtaa kohteita ja suuntasimme ensin Klong Thomin kuumille lähteille. Matkaan kului aikaa noin puolitoista tuntia ja olimme melkein ensimmäisiä perillä. Meidän lisäksi paikalla oli vain yksi saksalainen perhe ja paikallinen perhe. Nappasimme muutaman kuvan ja lilluimme parikymmentä (suositeltua) minuuttia kuumissa altaissa. Täytyy myöntää, että oli rentouttavaa, enkä ihmettele yhtään, että mineraalipitoisella vedellä sanotaan olevan terveysvaikutuksia. Altaisiin pääsy vaatii hieman taiteilua ja liukastumisvaara on suuri, joten huonoilla jaloilla en välttämättä lähtisi yrittämään.

Kuumilta lähteiltä jatkoimme matkaa Emerald Poolille. Emerald pool sijaitsee noin 70 kilometriä Ao Nangista Thung Teao luonnonpuistossa. Oli ihan fiksua suunnata ensin kuumille lähteille, sillä meidän saapuessa Emerald poolin alueelle, oli paikalla jo aikamoinen yleisöryntäys (jotka olivat seuraavaksi suuntaamassa kuumille lähteille). Itse Emerald Poolissa ei mielestämme ollut mitään erikoista ja jätimme pulikoimisen siellä välistä. Paljon mielenkiintoisempi kohde oli 1,4 kilometrin luontopolun päässä sijaitseva sininen lähde (Blue Pool), jossa veden lämpötila on 30-50 asteen välillä. Uiminen ja veteen meneminen on täällä kirkkaan sinisen lähteen alueella kielletty. Portit Blue poolin alueelle olisivat auenneet vasta kymmeneltä, mutta ystävällinen puistonvartija päästi meidät ja edessä kävelleen äänekkään ranskalaisperheen sisälle jo hieman aikaisemmin. Blue poolille osa matkasta taittui betonista kävelysiltaa pitkin ja loppumatka luonnon omaa polkua. Takaisin tullessa meitä tuijotteli puista luultavasti kasa käärmeitä. Onneksi satuin näkemään varoituskyltin vasta paluumatkalla. Kello 11 matkalla omalle taksille, vastaan tuli oikein kunnon turistiryntäys eli aikaisin herääminen kannatti. Toinen hyvä aika käydä näillä nähtävyyksillä on varmaan juuri ennen sulkemisaikaa.

KOH HONG, LADING JA PAKBIA

Hongin saariryhmää voi ihailla Klong Muangin rannalta käsin tai ottaa retken monista sitä myyvistä kojuista. Me kävimme ihailemassa saaria omalla pitkähäntäveneellä. Liikkeelle lähdettiin kahdeksan jälkeen, heti, kun vuorovesi oli sen verran noussut, että veneen sai liikkeelle. Pitkähäntäveneestä lähti aikamoinen pärinä ja polttoaineen haju, mutta onneksemme merenkäyntiä ei ollut turhan paljoa. Maksoimme matkasta kolmelle saarelle 2700 bahtia (4 aikuista ja kaksi lasta). Ostimme sen samasta Bliss Resortin matkatoimistosta mistä Emerald Poolin taksinkin. Lisäksi hintaan tuli 300 bahtin luonnonsuojelumaksu (lapset yli 4v 150 bahtia). Vene lähti suoraan Klong Muangin rannalta, jonne meidän ei tarvinnut kuin ylittää tie hotellilta.

Koh Hongin saaristo on hienon näköinen ja itse Hongin saari käymisen arvoinen. Kannattaa muuten laittaa oman veneen numero ylös, sillä pitkähäntävene käy vain viemässä sinut laiturille ja lähtee sen jälkeen nokosille merelle. Takaisin tullessa veneet huudettiin numeroittain noutamaan turistit. Emme jääneet ensimmäiselle rantapätkälle vaan suuntasimme vähän pidemmälle, josta löytyi kaunis poukama. Uimisen lisäksi kävimme kävelyretkellä sisemmällä saarella, josta löytyi rauhallinen luontopolku. Isompaa poikaa mietitytti kovasta saarille asennetut tsunamireitit. Kävimmekin pitkän keskustelun siitä, mitä tällä alueella tapahtui tapaninpäivänä 2014. Hong saarelta lähdettyämme pyörähdimme vielä Hong laguuniin pitkähäntäveneellä.

Pakbia ja Lading saaret kuuluivat myös meidän reissun kohteisiin, mutta skippasimme ne ja kiersimme vain mereltä käsin tutkailemassa niitä, kun näimme kuinka täyteen saaret oli ammuttu turisteja. Kävin juuri lukemassa, että Pakbia on poistettu usealta matkanjärjestäjältä, enkä yhtään ihmettele. Pelkkä ”luonnonsuojelumaksu” ei näitä saaria pelasta.  Tämän jälkeen ajoimme vielä monkey islandiksi kutsutun saaren kupeeseen, jossa naapuriveneen kuski heitti apinoille syötävää, jotta saisi ne esille. Tämän olisin mielelläni jättänyt välistä, onhan kyseessä kuitenkin luonnonvaraiset eläimet, jotka jo nyt osasivat odottaa veneitä ja ruokaa. Vaikka Hongin saari itsessään oli hieno, oli parasta antia venematkat. Saaret voisi mielestäni säästää tuhansilta tallaajilta ja ihailla niitä mereltä käsin.

REGGAEREISSU AO NANGIIN

Retken parasta antia oli hyppääminen Mr Whon reggae lavataksin kyytiin ja ajo Klong Muangista Ao Nangiin. Kaikki kuusi maksettiin yhteensä 800 bahtia menopaluu reissusta. Olin aluksi arponut Klong Muangin ja Ao Nangin hotellien välillä, mutta onneksi päädyin ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ao Nang ei ollut yhtään meidän paikka. Olimme ensiksi suunnitelleet, että jäisimme Ao Nangiin illalliselle, mutta rantakadun varrella sijainneet ravintolat eivät vetäneet vertoja Klong Muangin rantaravintoloihin, joten päädyimme paluumatkalle suunniteltua aikaisemmin. Ao Nangista löytyi krääsää krääsän perään ja ainut ostos oli aurinkohattu 190 bahtilla sekä ruokaostokset Tesco Lotuksesta.

Ao Nangissa epäilyttävän näköinen mies oli tarttunut poikaa kädestä, kun itse ihastelin jotain hattua. Rantakadulla liikkuu niin paljon porukkaa, etten yhtään ihmettele, vaikka lapsikaappauksia tapahtuisikin. En tiedä oliko kyseessä vahinko vai lapsen ylireagointia, mutta inhottavan ”mitä jos” fiiliksen tuollainen jättää. Meillä ei tullut enää tällä reissulla palattua Ao Nangiin, mutta nuorempaan porukkaan kyseinen paikka varmasti vetoaa, jos kaipaa enemmän menoa ja meininkiä. Ao Nangissa vaikuttavinta oli hienot kalliomuodostelmat, joita pystyi ihastelemaan keskeltä kylää. Mr Whon reggae lavataksi vei meidät takaisin oman kylän rauhaan Ao Nangista viime hetkellä hankitut kookossmoothiet kädessä. Seuraavana aamuna luimme lehdestä, että samana päivänä oli kulkukoirat raadelleet suomalaista poikaa Ao Nangin rannalla.

NGON NAK PEAK joka jäi käymättä

Tämä lähellä sijaitseva näköalapaikka jäi meiltä valitettavasti testaamatta. Sairastuin kuumeeseen ja kurkkukipuun jo menomatkalla ja ensimmäiset päivät menivät levossa. Koska näköalapaikalle pääsy vaatii monen tunnin patikoinnin ja nousun, emme lähteneet ottamaan riskiä. Yksi retki jäi siis bucketlistalle ja antaa hyvän syyn vierailla Krabilla uudestaan.