Hotellit

Hotel Bab Al Qasr, Abu Dhabi – Moni kakku päältä kaunis

sunnuntai, maaliskuu 11, 2018

Olen huomannut ajan kanssa, että minulla on vaikea alkaa avaamaan huonoa hotellikokemusta. Käytän niin paljon aikaa optimaalisen hotellin löytämiseen, että huono hotellikokemus tuntuu jotenkin henkilökohtaiselta epäonnistumiselta. Onneksi en ota itseäni ihan noin vakavasti, eniten taitaa harmittaa se eurojen kaataminen kankkulan kaivoon. Tässä tapauksessa kaivoon tippuivat dirhamit.

Millenium Hotels ketjuun kuuluva Bab Al Qasr valikoitui hotelliksi hyvän sijainnin, oman rannan ja upean näköisen arabityylin takia. Abu Dhabissa on mielenkiintoinen hotellitarjonta ja olisin voinut valikoida helposti kolme muutakin hotellia, mutta Bab Al Qasr oli yksi harvoista, jossa saatiin iso kahden makkarin huoneisto keittiöllä ja se oma ranta. Etihad Towers, joka sijaitsee Bab al Qasrin naapurissa kilpaili pitkään toisena vaihtoehtona, mutta olisimme saaneet sieltä vain kaksi studiohuoneistoa, joka ei nyt tuntunut oikealta ratkaisulta, kun erillistä makkaria kaipailtiin. Nyt ehkä vähän harmittaa..

ISO HUONEISTO JA VAIKEUKSIA TÄYTTÄÄ KYLPYAMME

Asuimme kolme yötä kahden makkarin huoneistossa, josta löytyi tilaa 140 neliön verran. Hintaa huoneistolle tuli rapiat 450€ per yö aamiaisella (isovanhemmat olivat mukana, joten tästä syystä näinkin iso huoneisto). Hotelli on jaettu kahteen toweriin, joista toisessa sijaitsevat huoneistot ja toisessa perinteiset hotellihuoneet. Meille oli tärkeä saada erilliset makkarit, omat kylpyhuoneet ja keittiö. Kahden makkarin huoneisto oli kaunis ja tarjosi periaatteessa kaiken mitä vaadimme. Molemmissa kylppäreissä oli ammeet ja maskuliinisen tuoksuiset kylpytuotteet. Keittiössä oli tarpeeksi aterimia, lautasia ja laseja meidän lyhyttä reissua varten. Parasta huoneessa olivat näkymät merelle ja yleisesti siisti, tyylikäs ilme. Olohuoneen sohvaryhmällä oli mukava löhötä ja ihailla näkymiä. Huoneistossa oli lisäksi hyvin säilytystilaa ja keskellä aulaa, iso, pyöreä ruokapöytä. WIFI oli vähän hit and miss.

En tiedä kuka nämä huoneet on suunnitellut, mutta molemmissa kylppäreissä oli ongelmia, joita en olisi odottanut niin sanotussa viiden tähden hotellissa. Isomman kylppärin ammetta ei voinut täyttää ilman, että sekä hana, että suihkupää suihkuttivat yhtä aikaa vettä. Pienemmän kylppärin ammeessa ei ollut ollenkaan hanaa, josta täyttää amme, pelkästään normaali suihku..olen joskus kuullut, että tietyt hotellit haluavat vähentää veden kulutusta tällä tavoin, mutta miksi hitossa sinne toiseen kylppäriin pitää sitten hinata se amme. Tyylikäs suihkukoppi olisi riittänyt. Tässä tapauksessa veikkaan, että kyse ei ollut edes veden säästämisestä vaan ihan puhdas asennus- ja suunnittelumoka.

WAU-FIILIKSEN AULA JA HUONO RUOKA

Bab Al Qasrin aulaan saapuessa tulee se wau-fiilis, jota kunnon hotelleissa kaipaa. Aula on näyttävä ja paikallinen sisustusmieltymys on toteutettu kauniisti. Tässä hotelli tuleekin oikeuksiinsa hyvin. Pieniin tyyliyksityiskohtiin on panostettu. Bab al Qasrista löytyy infinitytyylinen allas-alue sekä oma, yksityinen ranta. Aurinkotuoleja löytyi mutkattomasti ja palvelu oli ripeää allasalueella. Kuntosali näytti houkuttelevalle ja tarpeeksi isolle. Harmi, etten kerennyt juoksumatolle ihailemaan maisemia. Hotelli mainostaa myös omaa kylpylää/spa, mutta joka kerta kun yritin mennä spahan tilaamaan aikaa, oli siellä lappu luukulla ja pyydettiin kääntymään vastaaottotiskin puoleen. Eipä tullut käännyttyä. Vielä tänäkään päivänä en saa selville onko se spa auki vai ei.

Meidän huoneen hintaan kuului aamupala, joka tarjoiltiin Artisan Kitchen ravintolasta. Voihan itku, aamiainen oli surkein syömäni viiden tähden hotellissa. Tarjontaa oli tämän kokoiseen ja tähtiluokituksen hotelliin aivan liian vähän ja suurin osa vähästäkin tarjonnasta palveli lähinnä intilaisia ja arabivieraita, vaikka ravintola mainostaa itseään ”international” ravintolana. Enpä muista milloin viiden tähden hotellista olisi jäänyt aamiaisella maha kurisemaan ja näin pettynyt fiilis. Edes ruoan laatu ei vakuuttanut, ainoastaan mehut olivat hyviä. Kävimme syömässä lisäksi illallisbuffetin samaisessa ravintolassa ja voi hyvää päivää mitä rehellistä kuraa. Aivan kuin aamiaisen tavaroista olisi vaan loihdittu vähän erinäköisiä annoksia ja riisiä, riisiä, riisiä.

Allasbaarin tarjonnan kanssa oli kaiken kukkuraksi aikamoisia ongelmia. Menun tuotteista varmaan puolet oli loppu toisena päivänä. Ensin tarjottiin eioota lasten menun kalapuikoille (edellisenä päivänä niitä vielä riitti), sitten ei voitu tehdä cucumber mocktailia, koska kurkut olivat loppu ja kun yritin sitten mocktailin sijaan tilata lasin roseta, oli sekin loppu. Siinä vaiheessa sanoin tarjoilijalle, että nyt en enää tiedä itkeäkkö vaiko nauraa. Alkoi säälittää jo tarjoilija. Ja kappas, kun olit hieman ihmetellyt sitä, miten tämän kokoisessa hotellissa voi loppua kurkku, kun vieressä on iso ravintola, alkoi sitä kurkkua löytyä ja sain kuin sainkin herkullisen kurkkumocktailin. Ai niin ja samalla kertaa löytyi myös niitä puuttuvia kalapuikkoja.

Ensimmäisenä iltana tilasimme huonepalvelusta intialaista ruokaa illalliseksi, joka jäikin koko paikan parhaaksi ruokailukokemukseksi. Kyseessä ei ollut valitettavasti michelintähtikokemus vaan ihan perushyvää tikka masalaa. Viimeisen illan huonepalvelusta tilatut pizzat olivatkin taas vuoden pohjanoteeraus. Parempaa saat, kun laitat kahden euron Rainbow pakastepizzan omaan uuniin. Kuivaa ja mautonta.

Bab al Qasrista olisi löytynyt myös perulainen a la carte ravintola, joka rehellisesti tuntuu erikoiselta valinnalta, kun hotelli mainostaa itseään The Essence of Arabia sloganilla. Miten tuo perulainen iskee arabialaiseen konseptiin?

 

PALVELU, SIJAINTI JA ARMOTON KETUTUS

Palvelusta jäi mieleen yksi helmi, Shakti/Shakhti, inroom dining tarjoilija, jonka nimi tarkoitti voimaa. Shaktin lisäksi ei pisteitä palvelusta juuri heru. Jo sisäänkirjautumistilanteessa itseäni vähän nikotutti, kun vastaanottotiskin slaavitaustainen tyttö tiuski toiselle asiakkaalle, joka ihan kohteliaasti kysyi, joko hänen huoneensa on valmiina. Hymyä ei herunut meillekään. Illallisella palvelu tökki pahemman kerran ja aamiaisellakin tuntui, että tarjoilijoilta oli vaikea saada tilauksia läpi heikon kielitaidon takia.

Bab al Qasr sijaitsee periaatteessa yhdellä parhaista Abu Dhabin paikoista, keskellä kaupunkia, ihan kiinni Cornichessa, vastapäätä Emirates Palace hotellia. Sijainti olikin yksi syy miksi halusimme juuri Bab al Qasriin. Emiraattityyliin täällä ei paljoa kävellä ja katutöistä johtuen, iltakävelyt Cornichella jäivät vain haaveeksi. Alue on kuitenkin rauhallinen ja sinne oli helppo navigoida.

Bab Al Qasrista jäi käteen armoton ketutus hukkaan heitetyistä dirhameista, huonosta palvelusta ja onnettomasta ruoasta. Ei varmaan tarvitse edes kirjoittaa, tuleeko tähän hotelliin mentyä uudemman kerran. Aina välillä tuli mieleeni, että onkohan tämä hotelli vielä edes kunnolla auki, kun spa oli puolet ajasta kiinni, ruoka loppui kesken, kylppärin hanat suihkuttelivat miten sattuu, rannan oikean puoleiseen nurkkauksessa oli keskeneräisen näköinen hökkeli, viheralueella rakennusjätettä ja palvelussa tuli tuollaisia lapsuksia. Lisäksi jäin mietiskelemään, että kukahan nuo huoneistot on rakennustarkastanut.

Hotellin omat nettisivut eivät kerro mitään, vain paljon kauniita kuvia, muttei tekstiä. Ainoastaan Millenium Hotelsin sivuilta löytyy tietoa huoneiden koosta ja muista palveluista. Ennen hotellin varaamista lueskelin Tripadvisorin ja booking.comin arvosteluja (niinkuin jokaisen hotellivarauksen kohdalla), joista molemmista Bab Al Qasr on saanut erinomaiset arviot. En voi valitettavasti allekirjoittaa mitään niistä. Bab al Qasrin konseptointi on epäonnistunut. Siitä ei saanut selvää haluaako se olla lintu vai kala. Esimerkkinä juurikin tuon perulaisen ravintolan olemassaolo, kun hotelliin olisi sopinut paljon osuvammin libanonilainen tai muu arabivaikutteinen ravintola. Hotellissa oli lisäksi paljon lapsiperheitä, mutta lapsille ei ollut mitään tarjontaa. Miten näin kaunis hotelli voi mennä noin pieleen?

Destination LOMA antaa Bab Al Qasrille 3 tähteä. Hotellia mainostetaan viiden tähden luksus hotellina, mutta siihen sillä on matkaa.

+ Upea, arabityylinen sisustus ja hieno aula
+ Oma ranta ja tyylikäs uima-allasalue
– Epäonnistunut hotellikonsepti, josta ei tiedä mitä se haluaa tarjota
– Rakennusvirheitä huoneistoissa
– Palvelu lapsen kengissä
– Ruoka jätti jo melkein sanattomaksi

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply jossus sunnuntai, maaliskuu 11, 2018 at 10:04

    Vau mikä hotelli!

    • Reply destinationloma sunnuntai, maaliskuu 11, 2018 at 10:10

      Niinpä, hotellin tyyli kyllä miellytti silmää.

  • Reply Christa keskiviikko, huhtikuu 4, 2018 at 16:05

    Ymmärrän täysin ketutuksesi, kun itsekin aina tutkailen ja tarkistan arviot hotelleista todella tarkkaan. Halvemmissa hotelleissa sallii kauneisvirheitä palvelussa, mutta kalliimmissa kyllä ei. Tuo hotelli näyttää aivan ihanalta, mutta olisin teidän tavoin ollut harmissani huonosta palvelusta ja palveluiden saatavuudesta. Meillä oli vähän samanlaisia kokemuksia Ukulhasin saarella Malediiveillä ihan uudessa hotellissa (ruoka oli ei-oota, viimeistely kesken, potentiaalia jätetty käyttämättä), mutta kun kyseessä oli ihan perustason hotelli, niin harmitus ei ollut kovin iso.

    • Reply destinationloma keskiviikko, huhtikuu 4, 2018 at 20:12

      Tämä hotelli oli kuitenkin ollut auki jo hyvän ajan. Ymmärrän, että ihan kaikki ei välttämättä toimi täydellisesti soft opening vaiheessa, mutta sen jälkeen ei saa kyllä armoa ainakaan minulta ? Hui, Malediivien hinnat tietäen on varmasti harmittanut, sillä siellä maksaa nuo perustason hotellitkin maksaa yleensä maltaita.

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.