Lopputalven satamaristeily Tukholmassa

Vaikka saavuin ja lähdin Tukholmasta laivan kyydissä, halusin silti hypätä pienemmän laivan kyytiin saaristomaisemia ihmettelemään. Hyppäsin Stromma-nimisen yrityksen laivaan reilun tunnin risteilylle, mistä pulitin noin 25 euroa (260SEK). Onhan se vähän hintava, mutta toisaalta Tukholmassa kaikki tuntui olevan kallista. Omasta mielestäni rahoilleen sai kuitenkin vastinetta, sillä satamaristeily oli oikein onnistunut ja hyvin toteutettu.

Aurinkoisena alkanut päivä muuttui risteilyn aikana harmaan eri sävyiksi, ja saatiin jopa märkää lunta niskaan. Parhaimmillaan näkyvyys oli ulkokannellakin vain muutaman metrin luokkaa. Pieni lumikuuro ei tunnelmaa pilannut, vaan sitkeästi nökötettiin ulkona viltin alla. Loppupuolella kylmä tosin vei voiton, ja oli pakko siirtyä sisätiloihin lämmittelemään. Iso plussa Strommalle vilttien tarjoamisesta sekä ulkopenkeillä olleista taljoista, joiden avulla ulkona tarkeni istuskella.

Alla näkyvään, kirahviksi maalattuun nosturiin, liittyy mielenkiintoinen tarina. Nosturin paikkeilla upposi Vasa-laiva elokuussa 1628, ja siellä se lepäsi yli 300 vuotta. Vasa nostettiin ylös vuonna 1961, ja Vasa-museo on nykyisin yksi Tukholman suosituimpia nähtävyyksiä.

Lyhyt risteily oli kiva tapa nähdä Tukholma ja sitä ympäröivä saaristo hieman eri tavoin. Oppaan tarinoita oli kiva kuunnella, ja onneksi ääni kantautui hyvin myös ulkokannelle. Säälle ei ketään voi mitään, mutta kun on tarpeeksi vaatteita mukana, niin ulkonakin tarkenee katsella maisemia.

Satamaristeily starttasi Strömkajen laitureiden luota, Grand Hotelin lähettyviltä. Talviristeilyjen kausi päättyi huhtikuun alussa, ja näin kesän lähestyessä tarjolla on muutamiakin erilaisia risteilyvaihtoehtoja. Talven satamaristeily kulki Djurgårdenin vierustaa pitkin, kääntyen takaisin Tukholmaan päin Fjäderholmarnan saarten luona.

*****

Piditkö lukemastasi?  Seuraa blogia Facebookissa ja Instagramissa

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply