Tilannepäivitys ja ensi viikon matkasuunnitelmat

Kävin tänään siellä paljon parjatussa työvoimatoimistossa, ja pakko sanoa, että paheksuin ihan turhaan etukäteen aiemmassa postauksessa tätä tapaamista. Kerrankin oli fiksu virkailija, joka ei pakottanut minua mihinkään tyhjänpäiväisiin toimenpiteisiin! Saan seuraavat kolme kuukautta etsiä töitä omassa aikataulussa ja keskittyä tuleviin opintoihin. Joudun kyllä antamaan selvityksen, ettei opintoja tule liikaa, mutta virkailija laskeskeli, että jos opinto-oikeus on ensi vuoden heinäkuuhun saakka ja suoritan 18 opintopistettä tuona aikana, ei liitollakaan pitäisi olla mitään vastaansanomista. Millekään työnhakukurssille minua ei laitettu, sillä nainen totesi, että se olisi vain kaikkien ajan haaskausta. Sain tietoa eräästä yrityskurssista, jolle voin osallistua halutessani. Olen todella yllättynyt, miten kivuttomasti tuo tapaaminen meni!

Mutta sitten matka-asioihin. Viime aikoina on ollut vähän sellainen olo, ettei oikein tiedä mitä tekisi. Olen kyllä tehnyt jotain järjestöihin liittyviä graafisia hommia, mm. yhden banderollin, käyntikortteja, mainoksia jne. mutta ei niistäkään monelle päivälle ole työtä riittänyt. Puuduttaa olla kotona toimettomana, kun opinnotkin alkavat vasta lokakuussa. Minulle tulee aina syksyllä joku virtapiikki ja olo, että kaipaan muutosta. Syksyllä ostelenkin yleensä uusia huonekaluja ja sisustan kotia uuteen uskoon. Matkallekin alkoi tehdä taas mieli. Harkitsin jo Marokkoon suuntaamista, mutta jätän sen myöhemmälle, jos saisin jossain vaiheessa miehenkin mukaan sinne. Olin aiemmin katsellut myös Euroopan reissuja, ja miettinyt, että voisi käydä Auschwitzissä.

Päätinkin nyt sitten lähteä käymään Euroopassa maata pitkin, joten tein eilen Omion avulla alustavan suunnitelman, mitä koetan noudattaa. Ja vähän pakkokin olisi, sillä ostin jo kaikki maiden väliset bussi- ja junaliput valmiiksi, maksoin laivamatkan Tallinnaan ja ostin lennon Berliinistä kotiin. Reissusta tulee aika tiukka aikataulultaan, sillä olen matkalla vain reilu kaksi viikkoa. Toki olisin voinut olla ties kuinka pitkään ja mennä Balkanille asti, mutta piti tehdä kompromissi miehen suhtautuessa aika nuivasti matkasuunnitelmiini (enkä sitä kyllä toisaalta ihmettele).

Osa I – Baltia

Lähden siis sunnuntaina Tallinnaan ja yövyn laivalla. Niin on helpompi, koska olisi tullut samanhintaiseksi mennä Helsinkiin, olla hostellissa yötä, ja ottaa siitä aamulla reittimatka kansipaikalla Viroon. Laivasta pääsee poistumaan klo 8, joten minulla on pari tuntia aikaa selviytyä Tallinnan bussiterminaaliin, mistä jatkan matkaa samoin tein Latviaan.

Olen Riikassa vain yhden yön, ja jatkan siitä Liettuan Kaunasiin, missä olen niin ikään vain yhden yön. En ole järin kiinnostunut Baltian maista, joten otan ne vain pakollisina välietappeina, ettei bussissa tarvitse istua montaa tuntia putkeen. Olisin kyllä halunnut mennä Riikan laitamille kuvailemaan ränsistyneitä neuvostoaikaisia asuinalueita, mutta luin netistä, ettei niihin ole turvallista lähteä seikkailemaan yksin. Sama onkin sitten vain jatkaa matkaa.

Osa II – Itäblokki

Kaunasista siirryn Varsovaan, missä vietän yhden yön bussitaukoa pitäen. Sen jälkeen suuntaan Krakovaan kahdeksi yöksi. Krakova valikoitui listalle siksi, että pääsen käymään Auschwitzissä. Olen jo varannut reissun Get your guiden kautta ja se osuukin perjantai 13. päiväksi. Toivottavasti taikausko ei ota valtaa, ja reissu myös onnistuu. Puolasta aion suunnata kohti Slovakiaa, mutta päädyin Bratislavan sijaan yhdeksi yöksi Košiceen, sillä se on kätevästi reitin varrella matkan jatkuessa Slovakiasta Unkariin. Budapestissä pidän hieman huilahdustaukoa ja olen siellä kolme yötä.

Osa III – Keski-Eurooppa

Unkarista matka suuntautuu Slovenian Mariboriin. Skippaan Llubljanan, sillä tuo pienempi kaupunki tuntuu viihtyisämmältä. Mariborissa olen kaksi yötä, minkä jälkeen kuljenkin loppumatkan junalla. Junalla siis Sloveniasta Itävaltaan, missä vietän Wienissä yhden yön. Wienistä rata vie Tsekkeihin, eli Prahasta on varattu kahden yön majoitus.

Minun oli ensin tarkoitus tulla pois jo tuolloin sunnuntaina kahden viikon päästä, mutta lento olisi ollut yli 200€. Ajatuksena oli lentää Prahasta kotiin, mutta kun aloin tutkimaan kulkuyhteyksiä Prahan kentälle, kuulosti homma jotenkin liian monimutkaiselta ja hankalalta. Taksillakaan ei suositeltu mentävän. Katsoin sitten lentoja Saksasta parin päivän päähän, koska tiistaisin lennot on yleensä kaikkein halvimmat. Tiedän myös, että Saksassa ainakin kulkuyhteydet kentille on mainiot. Berliinistä pääsee easyJetillä 46€:lla, joten menen junalla sinne viimeisenä etappina.

Tämä saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta en ota viimeiselle yölle mitään majoitusta, vaan menen Tegelin lentokentälle jo edellisenä iltana, vietän yön kentällä ja lähden heti kukon laulun aikaan portille. Lento lähtee jo 7:15 eli joutuisin joka tapauksessa menemään kentälle aamuyöllä. Olen aiemminkin nukkunut lentokentillä, joten se ei ole mikään ongelma. Sleeping in Airports on hyvä referenssi.

Ekologisempaa matkailua

Tuo easyJetin lento muuten oli paitsi halvin, myös kaikkein ekologisin vaihtoehto Skyscannerissa. Lennon kerrotaan tuottavan vähemmän CO2-päästöjä verrattuna muihin vastaaviin lentoihin (per henkilö). Luultavasti se johtuu siitä, että halpalentoyhtiöiden koneissa lentää kerralla enemmän ihmisiä kuin muiden yhtiöiden, eikä monilla ole mukana kuin yksi käsimatkatavara, koska lisälaukusta ja ruumaan menevistä tavaroista joutuu maksamaan ylimääräistä. Kyseessä on myös suora lento.

Mitä tulee muuhun ympäristöpuoleen, oli ilo huomata, että halpayhtiö Flixbus on osallisena Atmosfair-ympäristöohjelmassa, minkä ansiosta lipun oston yhteydessä pystyi maksamaan CO2-kompensaatiomaksun. Reissuni varrella on neljä Flixbusin matkaa, joista maksoin tuon pienen ylimääräisen maksun. Atmosfair sijoittaa kompensaatiomaksut Gold Standardin projekteihin, joihin myös esimerkiksi KLM:n CO2ZERO-ohjelman tuotot ohjataan.

Olisin varmaan suosinut junia kaikilla väleillä, mutta ikävä kyllä niitä ei ole saatavilla ennen Slovenian etappia, tai ainakaan Omio ei näyttänyt niitä. Junalippujen oston takia reissun viimeiset etapit tulee kalliimmiksi, mutta se pyhittää paremmin tarkoitukseni ekologisemmasta matkareitistä.

Muita huomioita

Hintapolitiikasta sen verran, että jos tällaisen maata pitkin reissun haluaa tehdä, niin suosittelen ostamaan liput todella hyvissä ajoin. Katselin näitä samoja reittejä joskus kesällä, ja esimerkiksi Tallinnasta Riikaan olisi päässyt neljällä eurolla, jos matkat olisi varannut ajoissa. Nyt hinnat on jo lähempänä kahtakymppiä per matkaosuus. Kaavailin lippujen ja majoitusten budjetiksi noin 500€, mikä piti aika hyvin kutinsa ylittyen parilla kympillä. Listaan reissun lopuksi sitten toteutuneen kokonaisbudjetin, missä on mukana myös käyttörahat.

Varasin hostellimajoitukset Bookingin kautta jälleen kerran seuraavilla kriteereillä:

  • vähintään 8/10 arvostelut,
  • sijainti lähellä bussi- tai juna-asemaa jolle saavun tai jolta jatkan matkaa,
  • ulkonäkö ja sisustus, sekä se miten sängyt on sijoiteltu dormeihin,
  • karsin joukosta myös kaikki hostellit, joiden nimessä on ”party” tai jotain muuta vastaavaa tai joiden kuvissa näkyy, että aulassa on baari tai alkoholia saatavilla,
  • otin aina naisille tarkoitetun dormin, jos se vaan oli mahdollista. Sloveniasta varasin oman asunnon.

Kävin äsken ostamassa tyhjiöpusseja vaatteille ja uuden lukon, koska en tiedä mihin edellinen on kadonnut. Ostelin myös jotain muuta pientä, kuten matkakokoisen hiuskiinteen, kuivashampoon ja hammastahnan. Koetan ottaa mahdollisimman vähän tavaraa mukaan, ja vaatteitakin otan vaan minimimäärän. Pesin Keski-Amerikassa rähjääntyneen repun viime viikolla ja nyt se on kuin uusi. Vähän kyllä houkuttelisi käydä ostamassa huomenna Partioaitasta Ospreyn turkoosi reppu, mutta en taida jaksaa raahautua Jyväskylään sitä varten.

No, se siitä taas tällä erää. Palaan asiaan ensi viikolla, kun olen päässyt reissun päälle!

Previous Post Next Post

10 Comments

  • Reply K. perjantai, syyskuu 6, 2019 at 10:45

    Sullapa sujui kivasti tuo asiointi työkkärin virkailijan kanssa 🙂 Onpa kiva. Ja matkasuunnitelmat kuulostaa mielenkiintoisilta! Itse oon yrittänyt suunnitella talvilomaa, mut en oo saanut töissä selvyyttä siihen, millon saan sen loman pitää… Huoh. Btw se ala, josta itse haaveilin on ainoastaan jossain Lapin yliopistossa ja yritin kovasti tutkia, voiko sitä opiskella avoimessa etänä, niin ilmeisesti ei. Ilmeisesti kaikki opetus on vaan lähiopetusta. Äh. Pitäs vissiin yrittää keksiä jotain muuta.
    Mukavaa reissua muuten! Jään seuraamaan mielenkiinnolla.

    • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning perjantai, syyskuu 6, 2019 at 11:46

      Kiitti kommentista, kiva kuulla susta! Joo olin kyllä todella yllättynyt tosta työkkärikäynnistä! Harmi että se virkailija oli eilen viimeistä päivää töissä ja siirtyy nyt muualle hommiin. Saa nähdä millanen vastaanotto on seuraavalla kerralla..
      Aargh, ärsyttää varmasti tollanen epätietoisuus. Toivottavasti saat pian selvyyttä asiaan ja pääset suunnittelemaan lomaa oikein urakalla. Onko jo ideoita mihin päin haluaisit lähteä?
      Hmmh.. Opiskelu-/työkuvioiden suuntaaminen muille urille voi olla yksi vaihtoehto, tai sitten elämä vielä yllättää ja päädytkin jossain vaiheessa Lappiin opiskelemaan!

  • Reply Kohteena maailma / Rami sunnuntai, syyskuu 8, 2019 at 17:57

    Mielenkiintoinen reissu tulossa / menossa, mukavaa kiertuetta! Aika paljonhan tuollaisella reissulla ehtii näkemään, toisaalta sitten aika paljon ohittamaan hyviä kohteita.

    Eihän tuo viimeinen yö lentoasemalla ole paha, kun joutuisi joka tapauksessa heräämään keskellä yötä.

    • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning sunnuntai, syyskuu 8, 2019 at 18:20

      Kiitos kiitos 🙂 Just hyppäsin laivaan ja sainkin hytin 10 kannelta, missä toimii WiFi. Erinomaista! Ja onhan tuo aikataulu suht tiukka, mutta toisaalta nuo välimatkat on niin lyhyitä, ettei bussissa/junassa istumiseen kulu tolkuttomia aikoja. Ja jos joku kohde jää kiinnostamaan enemmänkin, niin ainahan sinne voi palata. Eurooppa on niin pieni, että täällä on helppo matkustaa.

  • Reply Katja tiistai, syyskuu 10, 2019 at 18:22

    Ompa mielenkiintoista että halpalentoyhtiöllä on ekologisin lento, mutta tosiaan kun avasit asiaa noin niin käyhän se järkeen.
    Ja samaa mieltä sinun ja Ramin kanssa tuosta viimeisestä yöstä, ei puolikkaasta yöstä kannata maksaa. Meillä oli edellisellä reissulla tarkoitus tehdä noin myös, kun lento ois lähtenyt aamulla 6.50 mutta meidän paluulento peruuntuikin ja lentoyhtiö siirsi meidät seuraavalle lennolle joka lähti vasta iltapäivästä joten pitikin sitten varata hotelli vielä sille yölle.
    Mukavaa reissua!

    • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning keskiviikko, syyskuu 11, 2019 at 09:17

      Kiitti kommentista! Niinpä juuri, ennemmin on valmiiksi paikan päällä, kuin lähtee aamuyöstä seikkailemaan yksin kaduille ja junalle. Toivottavasti nyt vaan pääsen sinne asti, kun olen ollut vähän kipeänä. Jos tämä ei tästä sen kummemmaksi muutu, niin koetan jaksaa matkan loppuun.

  • Reply Merja / Merjan matkassa lauantai, syyskuu 14, 2019 at 11:23

    Kahdessa viikossa ehtii näkemään paljon. Toki tahti vaikuttaa aika tiukalta, mutta Euroopan kohteissa tosiaan se kiva puoli, että välimatkat on lyhyitä. Jäin miettimään miksi koit Prahan lentokentälle menon hankalaksi? Omasta Prahan reissusta on jo aikaa yli 10 vuotta mutta en muista sen olleen sen hankalampi kuin muutkaan. Yleensä lentokentille pääsee hyvin julkisilla.

    • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning lauantai, syyskuu 14, 2019 at 11:46

      Jep näin on. Ja nyt kun monessa kaupungissa on noita sähköpotkulautoja, niin niillä ehtii kurvailemaan kaupungin läpi lyhyessäkin ajassa. Paljon käytännöllisempää kuin etsiä busseja ja muita yhteyksiä. Pyörä olisi varmaan yhtä hyvä vaihtoehto.
      Lueskelin jotain ohjeita, miten sinne Prahan kentälle olisi päässyt ja reitti hostelliltani olisi sisältänyt useita bussien vaihtoja sun muuta, enkä jaksanut ottaa riskiä, etten ehtisi aamuruuhkassa oikeisiin kulkuvälineisiin tai löytäisi oikeita pysäkkejä ajoissa. Takseja oli myös moitittu, ettei niilläkään kannata mennä, koska eivät kuulemma ole turvallisia turisteille. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa. Tosin olen Meksikossakin ajellut takseilla, vaikka niitäkään ei pidetä turvallisina.

  • Reply Noora / Seikkailumielellä lauantai, syyskuu 14, 2019 at 16:43

    Oma Baltian reissuni oli alunperin suunnitelmissani tämän kaltainen, joskin olisin ennen Puolaa koukannut vielä Valko-Venäjän ja mahdollisesti Ukrainan kautta ja sitten Puolasta lähtenyt jo kotimatkalle Saksan ja Tanskan läpi. Aikataulusyistä reissu sitten typistyikin vain kahden maan kierrokseksi, mutta tämä suunnitelma elää vielä tulevaisuutta ajatellen! Olisi mielenkiintoista kuulla matkasi jälkeen, miten suht napakka parin viikon aikataulu toimi tällaiselle reissulle.

    • Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning maanantai, syyskuu 16, 2019 at 22:16

      Joo, kirjoitan sit loppukoosteen taas matkan päätteeks. Budjetti ainakin räjähti ihan totaalisesti käsiin, kun tuli niin paljon muuttujia. Mutta rahaahan se vaan on. Kerään ennemmin kokemuksia kuin lihavaa pankkitiliä. Välillä meinaa jo iskeä matkaväsymys, mutta kyllä tätä pari viikkoa jaksaa. Noi sähköpotkulaudat on ollu tän reissun pelastus, koska niiden avulla on ehtiny näkee lyhyessä ajassa paljon eri kohteita ja alueita kaupunkien sisällä.

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Cilla Maria | From sunset last night to sunrise this morning

    Syväluotaavaa matkailua maailman ääriin ja takaisin.

    Seuraa blogia Facebookissa
    Seuraa Bloglovin'issa