Kevät on perinteisesti matkailualan kiivainta myyntiaikaa, ja Apollomatkat hyödynsi huippuajankohdan kohdistaakseen matkailijoiden kiinnostuksen Kreikkaan. Tämä onnistui Rantapallossa toteutetulla kampanjalla, jossa nostettiin suomalaisten Kreikka-kuumetta entisestään natiiviartikkelien, arvonnan, sosiaalisen median julkaisujen ja uutiskirjeen avulla.
Yhteistyössä Rantapallon kanssa toteutettu kampanja ei ainoastaan lisännyt tietoisuutta Kreikan matkakohteista, vaan keräsi myös merkittävän määrän arvokkaita liidejä. Näin Apollomatkat saa myös jatkossa kiinni ne suomalaiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita matkustamisesta Kreikkaan.
Kampanja tavoite
Kampanjan tavoitteeksi asetettiin kiinnostuksen herättäminen Apollomatkojen tärkeää kohdetta Kreikkaa kohtaan juuri keväällä, parhaaseen myyntiaikaan ennen kesälomia. Lisäksi tavoitteena oli kerätä Apollomatkoille liidejä, joita he voivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan.
Kampanjan toteutus
Rantapallossa julkaistiin kaksi natiiviartikkelia, joista ensimmäinen inspiroi lukijoita Kreikka-tunnelmiin esittelemällä suosituille matkakohteille tyypillisiä ruokaerikoisuuksia. Samalla kysyttiin lukijoiden omia kreikkalaisia ruokasuosikkeja.

Ensimmäisen artikkelin yhteydessä julkaistiin myös arvonta, jonka avulla lukijoiden kreikkalaista suosikkiruokaa koskevat tiedot kerättiin. Vastanneiden kesken arvottiin matkalahjakortti ja ruokatuotepaketteja. Apollomatkojen yhteistyökumppanina arvonnoissa toimi Filos.
Toisessa artikkelissa julkaistiin kyselyn tulokset ja reseptit suosikkiruoille.
Molempiin artikkeleihin ohjattiin liikennettä Rantapallon sosiaalisen median kanavista ja uutiskirjeestä. Rantapallolla on yli 200 000 seuraajaa somessa ja uutiskirjeellä on yli 150 000 tilaajaa. Näin Apollomatkojen kampanja sai monikanavaisen näkyvyyden kaikissa Rantapallon kanavissa.
Kampanjan tulokset
Kampanja onnistui erinomaisesti, ja suomalaisten kiinnostus sitä kohtaan ylitti kaikki odotukset. Vastanneista saatiin kerättyä tuhansien Kreikasta kiinnostuneiden liidien lista Apollomatkojen käyttöön.
Näkyvyyden ja liidien lisäksi Apollomatkat saa linkkihyödyn ja vahvistusta hakukonenäkyvyyteen kahdesta artikkelista, jotka löytyvät hakukoneiden kautta vielä pitkään.
– Saimme Rantapallon tiimiltä loistavia ideoita kampanjaa vasten, ja itse toteutus hoitui todella vaivattomasti ja sujuvasti, sanoo Apollomatkojen Campaign Manager Satu Kontulainen.
Idean jalostamisessa ja sen viemisessä käytäntöön olivat avainasemassa Rantapallon sisältötiimin Maria Hietala ja Mia Pennanen. Kaksikon kohdetuntemus yhdistettynä taitoon nostaa kaikkia matkailijoita koskevat, ehkä arkisiksikin mielletyt asiat koko loman kohokohdaksi veivät kampanjan menestykseen.

Kerätyistä opeista buustia tuleviin kampanjoihin
Rantapallon opit kampanjasta:
- Suomalaiset rakastavat kreikkalaista ruokaa, joten sisältö puhutteli ja sitoutti lukijoita.
- Kampanjan ajoittaminen keväälle juuri ennen vilkkainta lomasesonkia maksimoi näkyvyyden ja kiinnostuksen huippuaikana.
- Sosiaalisen median ja uutiskirjeiden yhdistäminen natiiviartikkeleihin luo synergiavaikutuksia, joiden avulla tavoitetaan laajempi yleisö ja tehostetaan viestin levittämistä.
Rantapallon kaupallinen johtaja Milla Himberg oli niin ikään tyytyväinen tuloksiin:
– Meille on aina ilo päästä ideoimaan ja tuottamaan kampanjoita, jotka vastaavat asiakkaan tarpeisiin ja saavat huipputulokset. Teemme mielellämme vastaavia menestystarinoita jatkossakin, joten olethan yhteydessä minuun ja katsotaan, miten voimme olla teille avuksi.
Lue kampanja-artikkelit!
Haluatko toteuttaa kampanjan meidän kanssamme? Ota yhteyttä, niin ideoidaan kampanja, jonka avulla saavutat juuri ne tavoitteet, joihin tarvitset apua!
Milla Himberg, kaupallinen johtaja
milla.himberg(a)rantapallo.fi
0400478100