Eurooppa Matkat

Stena Scandinavica

08/04/2019

Matkamme jatkui Göteborgin kautta Stena Linen Stena Scandinavica:n kyytiin. Laiva lähti Göteborgin satamasta klo 17:45 paikallista aikaa ja saapui Saksan Kiel:iin klo 9:15 seuraavana aamuna. Kun pääsimme laivaan ja olimme heittäneet tavarat hyttiin, menimme drinkeille samalla kun yritimme ymmärtää että nyt oikeasti jätämme elämämme Ruotsissa taaksemme ja suuntaamme kohti uutta. Hauskinta on se, että mies, joka on Irlantilainen, koki muuton kaikista vaikeimmaksi. Jos hän olisi itse saanut päättää, olisimme varmaan katsellut uutta taloa Ruotsin päästä. Mutta, tämä muutto johtui niin monesta muusta tekijästä kun meidän omista päätöksistä, ja se oli melkein pakollinen.

Anyway…Stena Scandinavica on ihan ok laiva niistä Stena Linen kaikista laivoista joilla olemme matkustaneet. Laivasta löytyy kaksi ravintolaa ja kahvila, tax-free myymälä, baari sekä lasten leikkihuone jonka yhteydessä toinen kahvila. Kävimme seisovassa pöydässä syömässä ja hintaa sille oli 35 EUR per aikuinen ja 18EUR lapselta. Siihen tietenkin sisältyy myös juomat. Ruoka oli ihan jees, sellaista tavallista buffet-ruokaa mitä voi odottaa melkein miltä tahansa laivalta, joten ei mitään moitittavaa. Tyttö yllätti ja veteli kolme annosta alkuruoasta jälkiruokaan, joten tuo 18 EUR hinta joka tuntui hänen osalta aika kovalta (sillä usein hän ei syö paljon mitään) kuitenkin oli ihan kohdallaan.

Ilta meni todella nopeaa ja sitten painuimme nukkumaan. Aamulla syötiin pikainen aamupala kahvilassa ja sitten olikin aika taas pakkautua autoon ja lähteä ajamaan Saksan läpi. Tarkoituksena oli vetää niska limassa koko päivä ja yöpyä Alankomaissa. Tyttö on tämän reissun ehtinyt tehdä jo 4 kertaa, joten hän ei ollut pitkästä ajomatkasta moksiskaan. Hänellä oli Biltema:sta hankittu pöytä takapenkillä joka kiinnitetään kuljettajan istuimeen, ja siellä sitten piirteli, leikki Legoilla, Barbeilla ja katseli välillä piirrettyjä tabeltilta,  joten matka sujui mukavasti. Pysähtelimme noin 1,5 tunnin välein jotta kaikki saivat paussin, tai jos siltä tuntui niin jatkettiin matkaa jos kellään ei ollut tarvetta paussille. Autobahn on siitä hyvä että pysäkkejä on koko ajan jotta pääsee vessaan tai kahville tai syömään, joten asia oli pihvi, ei hätiä mitiä.

Stena Linesta vielä sen verran ,että olemme Ruotsissa ja Suomessa sen verran “lellittyjä” Viking Linen ja Tallink Siljan paattien perusteella, että osaamme odottaa aika korkeatarsoisia aluksia. Stena Linea ei voi verrata näihin, sillä laivat ovat todella “perus” aluksia Viikareihin ja Siljoihin verrattuna. Stena Horizon jolla matkustimme Irlantiin oli aika karu kokemus, siitä kerron sitten lisää toisessa postauksessa! Stena Scandinavica kuitenkin on aika lähellä punaisia ja sinisiä laivoja, joten voin suositella niille jotka haluavat matkustaa Ruotsista Saksaan tai toisin päin. Hinta autolle ja kolmen hengen hytille tuli about 300 EUR meno. Meno-paluu liput ovat jonkin verran halvempia. Lisää hinnoista ja muusta voi lukea täältä.