Matkakohteet 2021 – millainen oli minun reissuvuoteni?

Aika laittaa vuosi 2021 pakettiin vihdoin ja tehdä yhteenveto minne kaikkialle matkustin viime vuonna. Tästä postauksesta saat myös erinomaisia vinkkejä kotimaan matkailuun, joka yllätys yllätys, oli pääpainossa matkakohteissani viime vuonna.

Vietin tuossa tarkoituksella nyt pitkän ’talviloman’ täällä matkablogin puolella. Tarkoitus oli viettää vain pari viikkoa, mutta se näköjään venähti kuukauteen. Olen aloittanut  matkablogin kirjoittamisen vuonna 2016 ja näin pitkää kirjoitustaukoa en ole tainnut kertaakaan pitää. Nyt on hyvä akut ladattuina laittaa pakettiin viime vuosi. Lähdetään aikajärjestykessä vuoden 2021 matkakohteissa:

Ylläs matkakohteena yllätti

Vuosi vaihtui Ylläksellä. Tykästyin todella paljon alueeseen ja itse asiassa vuonna 2021 vierailtiin siellä jopa kolme kertaa. Oho. Tässä suora lainaus alkuvuodesta blogistani: ”Hävettää melkein myöntää, mutta olin ihan aliarvioinut Ylläksen potentiaalin matkakohteena. Tiesin, että se on jossain siinä Levin ja Muonion välissä, mutta se on ei-kiinnosta matkakohde. Hah, kuinka väärässä olinkaan. Onneksi meidän kaverit kehuivat paikkaa vuolaasti aikaisemman vuoden perusteella, kun mietittiin minne lähdetään yhdessä Lapissa. Talvinen Ylläs oli nappivalinta meille.” Ylläs siis todellakin yllätti ja ihastutti.

Tuolle reissulle muistaakseni ostin omat laskettelusukseni ja ne ovatkin olleet vuoden aikana kovassa käytössä, oikeastaan maksaneet itsensä jo takaisin, jos miettii mitä tuo aika olisi maksanut vuokratuista välineistä. Viikkoon Ylläksellä kuului laskettelun lisäksi paljon hiihtoa sekä koiravaljakkosafari, moottorikelkkailua, jääveistoksia, hyvää ruokaa, kylpylää ja vaikka mitä.

Lue matkavinkit Ylläkselle.

Bombalta löytyi Suomen paras kylpylä

Vietimme pari yötä koiraystävällisellä Bomballa ja erityisesti täällä ihastutti Bomban kylpylä. Olen käynyt kymmenissä kylpylöissä Suomessa, mutta Bomba meni kyllä ihan omaan luokkaansa. Hotellin uudistus on mennyt kyllä niin nappiin ja olin aivan lumoutunut: Bomba on u-p-e-a. Osasin odottaa ihanaa kylpylää, mutta en rehellisesti näin ihanaa. Suurista ikkunoista aukeaa kauniit maisemat Pieliselle, joka on varmasti elämys itsessään jokaisena vuodenaikana. Ennen suosikkini oli Kolin Relax Spa, mutta se joutui kyllä siirtymään nyt hopeasijalle.

Puu-Nurmes sekä Bomban talo oli myös todella vaikuttavia, suosittelen käymään niissä kylpylän lisäksi.

Lue matkavinkit Bomballe.

Vuokattiin päättyi talvikausi

Vuokatti oli minun viimeinen matkakohde Lomatestaajana, joka oli pidempiaikainen yhteistyö Holiday Clubin kanssa. Tulikin mieleen, etten vieläkään ole kirjoittanut ’vertailupostausta’ kohteista, sen voisinkin tässä kevään aikana jossain kohtaa tehdä. Katinkulta olikin ennen Lomatestaaja-yhteistyötä itselleni kaikista tutuin, jossa olen käynyt varmaan kymmeniä kertoja.

Tulimme Katinkultaan tällä kertaa pitkälti laskettelumahdollisuuksien perässä sekä tänne päätettiin myös talven hiihtokausi. Kyösti ja Hilla oli myös täällä mukana. Katinkulta on Pohjoismaiden monipuolisin lomakeskus ja se on kyllä totta. Ympärivuotisena matkakohteena täältä löytyy tekemistä kaikille: golfia, pallopelejä kuten tennistä ja sulkapalloa, keilausta, uimista, saunomista, kuntosalia, hiihtoa, laskettelua, patikointia, retkeilyä, pyöräilyä, moottorikelkkailua, lumikenkäilyä, huskysafareita, pakopelejä, frisbeegolfia, saunajoogaa, ohjattuja jumppia ja vaikka mitä muuta.

Lue matkavinkit Vuokattiin.

Kyöstin synttärit Vaakunan sviitissä

Keväällä tehtiin staycation Vaakunaan – täälläkin Kyösti oli mukana meidän kanssa. Oli muuten hassua olla omassa kotikaupungissa staycationilla siten, että myös Kyösti oli mukana. Meidän Kyösti oli täyttämässä kolme vuotta ja sain mitä mainioimman idean edeltävän iltana: lähdetään staycationille kaikki kolme yhdessä. Yllätyin positiivisesti, kun selvisi että Sokos Hotel Vaakunassa on myös lemmikkiystävällisiä sviittejä. Meidän Kyösti ansaitsee parasta merkkipäivän kunniaksi. Staycationin teema oli pitkät yöunet, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa.

Jos koiraystävälliset matkakohteet kiinnostaa, niin täältä löydät listauksen meidän suosikeista.

Lähimatkailua mökiltä Saimaalle

Kesään mahtui lukuisia lähimatkoja mökiltä käsin. Yksi iso syy miksi ostettiin meidän mökki Ristiinasta oli se, että ympärillä on lukuisia matkailuvaihtoehtoja. Ei muuten tekeminen lopu kesken, sillä matkakohteita on jopa liikaa. Valinnan vaikeus on todellinen ongelma.

Tänä kesänä tuli tutuksi muun muassa Mikkelin Kenkäveron herkut ja upeat pionit, elämysreitti Saimaalla Astuvansalmen kalliomaalauksille ja Puumalan Norppapolulle. Kenkäverossa kannattaa ehdottomasti käydä alkukesästä, sillä se on tunnettu upeista pioneistaan. Näin puutarhatonttuna olin ihan lumoutunut koko paikkaan.

Jos mökkeilyyn ja lähimatkailuun Saimaalla liittyvät postaukset kiinnostaa, niin ne löytyy Pieni pala Saimaata -osiosta.

Pyhän Olavin merireitillä oli epäonnea mukana

Meinaa tulla itku silmään, kun alan muistelemaan tätä reissua. Odotin tätä matkaa varmaan puoli vuotta ja olin niin innoissani reissusta, sillä olin saanut rakentaa matkaohjelman niin meidän näköiseksi ja olisimme käyneet todella upeissa luontokohteissa. Mutta kaikki ei mennytkään kuin elokuvissa. Kyösti sairastui ensimmäisenä iltana toooooodella rajusti ja jouduimme keskeyttämään matkan heti lähtöviivalla. Vietiin Kyösti ensimmäisenä yönä päivystykseen, jossa meidän pikkunakki taisteli hengestään tehohoidossa 3-4 yötä.

Turun Tuomiokirkolta starttaava upea pyhiinvaellusreitti kulkee Ahvenanmaan saariston kautta Ruotsiin, jossa reitti yhtyy olemassa oleviin Olavinreitteihin. Tämä reitti tarjoaa upeita luontoelämyksiä ja jokainen saa rakentaa siitä omaan aikatauluun sopivan osuuden eli koko merireittiä ei tietenkään tarvitse kerralla kulkea. Poikkeuksellisen upean pyhiinvaellusreitistä tekee se, että Olavin merireitillä kuljetaan upeassa saaristossa niin maalla kuin merellä. Ehdimme kävellä Tuomiokirkolta ensimmäisen yön majoitukseen Kaarinaan eli matka jäi lyhyeen. Mutta jo tuolla välillä saimme hyvää esimakua miten upeasta reitistä on kyse.

Lue matkavinkit Pyhän Olavin merireitille.

Sulkavan suursoudut – amatöörit voitti hopeaa

Heittämällä koko vuoden hauskin viikonloppu oli kyllä Sulkavan suursoutuihin osallistuminen kirkkoveneellä. Meistä muistaakseni yksi oli aikaisemmin soutanut kirkkoveneellä kunnolla ja osa meidän joukkueesta kävi kerran yhdessä harjoittelemassa Helsingissä. Siinä oli lähtötilanne, mutta maaliviivalle tultiin toisena takaisin eli ei ollenkaan huono saavutus. Haluaisin kyllä niin paljon ensi kesänä myös tällaiselle!

Meillä oli todella mieletön majoitus Sulkavalta. Vanha kyläkoulu – jos etsit isommalle porukalle majoitusta Saimaalta, niin suosittelen kyllä tätä Villa Maininkia. Siis niin upea paikka.

Hetta-Pallas -vaellus teki unelmista totta

Niin kauan kuin muistan, olen haaveillut Hetta-Pallas -vaellusreitistä. Kesällä tämä unelma vihdoin toteutui ja käytiin Kyöstin ja Hillan kanssa vaeltamassa tämä yksi Suomen suosituimmista vaellusreiteistä. Siis tuo reissu on ehdottomasti yksi vuoden 2021 parhaista matkakohteista. Kaikin puolin ikimuistoinen reissu. Meidän retkinakit jaksoi myös todella hienosti tämän reissun – olen niin ylpeä heistä.

Lue vinkit Hetta-Pallas -vaellukselle.

Muonion vahvuus on sen pienuus

Hetta-Pallaksen jälkeen jäimme vielä tutustumaan Muonioon matkailumielessä. Muonio onkin itse todella tuttua seutua lapsuudesta, sillä äitini on täältä kotoisin ja lapsena kaikki kesät, joulut ja pääsiäiset vietettiin Muoniossa. Olikin mielenkiintoista näin aikuisena tutustua Muonioon matkailun näkökulmasta ja voi vitsit, mitä ihanuuksia täällä olikaan. Parhaimpina asioina nostaisin kyllä meidän majoitus Pääkorvan tilalla, Keimiönniemen Kalapirtit sekä koskenlasku.

Lue matkavinkit Muonioon.

Saariston rengastie matkailuautolla

Teimme syksyisen matkan Saariston rengastielle matkailuautolla ystävien kanssa, joka oli kyllä kaikin puolin hauska matka. En ollut aikaisemmin matkustanut matkailuautolla. Pakko myöntää, että siinä oli kyllä ihan oma tunnelmansa. Tuollaisella olisi niin siistiä lähteä joskus kiertämään vaikka Eurooppaa. En yhtään ihmettele, miksi karavaanarit ovat ihastuneet tällaiseen tapaan matkailla.

Lue matkavinkit Saariston rengastielle.

Joensuu – kotikaupunki matkailijan silmin

Olen kotoisin Joensuusta, joten tavallaan olen vähän sokeutunut sille miten kiva matkakohde Joensuu on. Osallistuin pressimatkalle Joensuuhun ihan jo mielenkiinnosta, miten Joensuuta halutaan markkinoida tällaisella reissulla. Lähes kaikki Joensuun vahvuudet tulikin esiin tämän viikonlopun aikana. Joensuusta omat suosikkini on Local Bistro, Taitokortteli, Utran saaret, Kuhasalo ja tietenkin Joensuun tori kesäaikaan.

Lue matkavinkit Joensuuhun sekä lähikohteisiin.

Tallinna – oho kävin myös ulkomailla

Mitä mitä mitä – kävimme myös ulkomailla vuonna 2021! Niinkin eksoottisessa paikassa kuin Tallinna. Otimme kivan Airbnb-asunnon, kiersimme kirppareita ja söimme hyvin. Alun perin meidän oli tarkoitus käydä myös kylpylöissä, mutta Tallinnan koronatilanne muuttui huonomopaan suuntaan juuri näinä aikoina, joten ei sitten kehdattu ottaa turhaa riskiä. Sen sijaan sitten katsoimme Netflixistä muun muassa Mr. Bean lomailee ja Blondin koston – laatuelokuvia siis.

Lue matkavinkit Tallinnaan.

Kuopion reissu saunomisen ja hyvän ruuan merkeissä

Kuopioon tehtiin pikavisiitti, sillä halusin käydä Kuopion Saanassa. Saunamaailmasta oli joskus 1-2 vuotta sitten artikkeli Mondossa ja siitä lähtien tämä matkakohde on ollut mielessä. Saana oli kyllä juuri niin ihana, millaiseksi olin ajatellut sen artikkelin perusteella. Iso suositus!

Tämän jälkeen kävimme myös syömässä klassikkojen klassikossa eli Puijon tornissa. Hauska fakta paikkaan liittyen mitä en tiennyt: minun vanhempani ovat kihlautuneet samaisessa ravintolassa joskus 70-80 -luvulla.

Lue Kuopion Saanasta.

Matkavinkki Kuopioon: sauno Saanassa

Ruka

Talvikausi startattiin Rukalta, jonne suuntasimme ystävien kanssa itsenäisyyspäivään tienoolla. Ohjelma koostui lähinnä laskettelusta, mutta kävimme myös pulkkamäessä ja Pienen karhunkierroksen varrella ihasteltiin Myllykoskea. En ollut aikaisemmin käynyt Rukalla talvella ja tykkäsin kovasti etenkin rinteistä. Vuokrasimme yhtenä iltana stigat, sillä Rukan kolme rinnettä on auki pulkkamäkenä, jonne saa mennä stigojen kanssa. Tuo oli kyllä niin hauskaa puuhaa. Nauroin niin paljon. Tämäkin ehdottomasti yksi vuoden hauskimmista hetkistä kokonaisuudessaan. Tällaisia pitäisi olla enemmänkin.

Lue matkavinkit Ruka-Kuusamoon.

Kolin kansallispuistossa laskettelua

Joulukuu oli kyllä laskettelukuukausi, sillä kävimme kaiken kaikkiaan kolmessa laskettelukeskuksessa joulukuussa. Tehtiin päiväretki Kolin kansallispuistoon. Maisemat on kyllä niin upeat aina Kolin huipulta Pieliselle. Toimii! <3

Lue matkavinkit Kolille.

Ylläksellä vuosi 2021 alkoi sekä päättyi

Onkohan tämä nyt uusi perinne, että vuodenvaihde tulee viettää Ylläksellä? En pistäisi vastaan tällaista perinnettä, sillä onhan Ylläs nyt kiva matkakohde. Meidän viikko tällä kertaa koostui seitsemästä päivästä rinteessä (6 Ylläksellä, 1 Levillä) parista hiihtoretkestä sekä illallisesta Arctic Skylight Lodgessa. Kävimme muuten kesällä majoittumassa tuolla Arctic Skylight Lodgessa, joka on aivan mieletön paikka. Täältä kannattaa vuokrata myös heidän sauna + jacuzzi, joka on upeissa maisemissa. Lue kyseisestä reissusta täältä lisää.

Tällä kertaa matkustimme Ylläkselle yöjunalla, joka oli kyllä jo itsessään aikamoinen kokemus. Meillä oli auto pakattu myös junaan, joten Ylläkselle saapuessa oli ihanan energinen olo, kun matkanteko oli käynyt helposti. Isot suositukset yöjuna+autojuna kombolle! Ai niin – melkein unohtui yksi Ylläksen kohokohta. Näin elämäni ensimmäistä kertaa kunnolla revontulet. Tällä kertaa ei jäänyt epäselväksi, onkohan tuo läiskä taivaalla revontuli vai ei.

Aluksi tuntui, etten ole matkaillut missään. Kuitenkin tätä listausta tehdessä kertyi 15 kohdetta sekä tässä ei ole kaikki lähilomat kotiseudulla sekä Pohjois-Karjalassa olen käynyt sukuloimassa enemmänkin, mutta en laittanut niitä tähän listaukseen ollenkaan. Todella outo listaus siinä mielessä, että vuonna 2021 kävin vain kerran ulkomailla ja sekin oli ’vain’ Tallinna. Älä käsitä väärin – Tallinna on kiva, mutta kuitenkin aika samanlainen kuin Suomi, joten siitä ei tule ihan sellaista ’matkailun huumaa’ mitä edes vähän etäisemmät kohteet tekevät.

Nyt onkin sitten jännät paikat edessä, sillä tätä postausta kirjoittaessa tähän aikaan viikon päästä minun pitäisi olla Thaimaassa palmujen alla, sillä meidän ystävät on menossa naimisiin siellä. Jos ei tule enää mitään muuttujia. Tuntuu todella oudolle, pelottavalle, kummalliselle, jännittävälle ja innostavalle, että näyttää nyt kovasti siltä, että 2019 vuoden jälkeen pääsen pitkästä aikaa oikeasti kunnon kaukokohteeseen. Saa nähdä mitä tuntemuksia tuo reissu itsessä herättää, niistä sitten myöhemmin lisää.

Mikä oli vuoden 2021 ikimuistoisin matkakohde? Millaisia toiveita sulla on matkakohteiden suhteen vuodelle 2022?