Lentoyhtiöarvostelu: Qatar Airways

Lensin monen vuoden tauon jälkeen Qatar Airwaysilla viime kuussa. Vuonna 2012 lensin osittain Qatar Airwaysilla Kuala Lumpuriin vaihto-opiskelijaksi ja siitä lähtien mulla on ollut positiivinen mielikuva kyseisestä lentoyhtiöstä. Oli jo aikakin päivittää kokemukset Qatar Airwaysta, joka on lokakuusta 2016 alkaen lentänyt myös Helsinki-Vantaalta Dohaan.

Aluksi Helsinki-Vantaalta oli vain yksi lento päivässä Dohaan, mutta nykyisin Qatar Airways kulkee kyseistä reittiä kaksi kertaa päivässä. Lentoyhtiön solmukohta on missäs muuallakaan, kuin Dohassa Hamadin kansainvälisellä lentokentällä, joka on muuten itse asiassa maailman kuudes viiden tähden lentokenttä.

Tiesittekö, että Euroopassa on vain yksi viiden tähden lentokenttä ja se sijaitsee Munichissa? Kaiken kaikkiaan Qatar Airwaysilla on yli 150 kohdetta, jonne he lentävät – vertailun vuoksi Finnair lentää suorana noin 130 kohteeseen. Mitä muuten Finnariin tulee vielä, niin molemmat lentoyhtiöt kuuluvat Oneworld-allianssiin, joten Qatar Airwaysilla lentäessä kerrytät myös Finnairin pisteitä! Kannattaa siis muistaa tämä, jos ja kun pisteitä keräilet.

 

 

 

Olin todella yllättynyt matkakohdetta pohtiessa, miten edullisesti Qatar Airways lentää muun muassa Malediiveille ja Sri Lankaan. Olen mieltänyt aina Malediiveille lentämisen todella kalliiksi, mutta maaliskuulle lennot olisi irronnut mukavasti alle viidellä sadalla eurolla. Eikä nuo meidän Sri Lankan lennot kyllä sen kalliimmat olleet. Eli on todellakin super hyvä juttu näin budjettimatkaajan näkökulmasta, kun Qatar Airways on alkanut lentämään meiltäkin.

Miellän Qatar Airwaysin laadukkaana lentoyhtiönä ja sitä se kyllä on – ei sitä muuten olisi valittu vuosina 2017, 2015, 2012 ja 2011 parhaimmaksi lentoyhtiöksi. Lisäksi voittoja on rapissut myös vuonna 2016 maailman parhaasta businessluokasta, josta ei valitettavasti itselläni ole minkäänlaista kokemusta.

Qatar Airwaysia kutsutaan Skytraxin mukaan myös viiden tähden lentoyhtiöksi ja ei ole kyllä moittiminen. Palvelu on kohteliasta ja ammattitaitoista lentokentällä sekä lentokoneessa, ruoka on niin maistuvaa kuin lentokoneessa voi olla sekä lentomukavuus on myös oikein miellyttävä.

 

 

Qatar Airwaysin lähtöselvitys ja matkatavarat

Me harvoin tehdään lähtöselvitystä etukäteen, sillä loppujen lopuksi on aika sama päästäänkö vierekkäin vai ollaanko jossain suhteellisen lähellä toisiamme. Mä kuitenkin nukun aika kiitettävästi koko matkan, joten ei musta seuraa ole kuitenkaan. Tällä kertaa ladattiin kuitenkin Qatar Airwaysin mobiilisovellus, jonka kautta tehtiin lähtöselvitys vuorokautta aikaisemmin molempiin suuntiin (saatiin valittua vierekkäiset paikat) sekä sovelluksen kautta sai myös mobiiliin boarding passit, jotka käy useilla lentokentillä.

Ruumaan menevien matkatavaroiden painoraja on huikeat 30 kiloa. Jos mä joskus saisin rinkkani noin täyteen, niin kaatuisin varmaan selälleni. Meillä punnittiin käsimatkatavarat kaikilla lennoilla, joten kannattaa pitää huolta, että se on sallitun seitsemän kilon puitteissa.

Kaikki lähtöselvitykset meni muuten mallikkaasti, mutta lähtöselvitys Sri Lankasta lähtiessä oli masentavan hidas. Meillä oikeasti meni vajaa kaksi tuntia jonottaessa lähtöselvitykseen, jonne meidän piti vain jättää matkatavarat. En oo kyllä eläissäni jonottanut noin kauan – en tiedä, oliko siellä joku poikkeustapaus vai kestääkö siellä normaalistikin noin kauan. Söi kyllä hermoja, onneksi oltiin reilusti ajoissa lentokentällä.

 

 

Qatar Airwaysin lentokalusto

Lokakuussa 2016 Helsinki-Vantaalla reitin Dohaan avasi A350-kone (2+4+2), joka kastettiin vesisuihkulla sen laskeutuessa Suomeen. Qatar Airways otti ensimmäisenä lentoyhtiönä käyttöön Airbus A350-, Dreamliner- ja Super Jumbo A350-koneet, joka teki siitä ensimmäisen toimijan, jonka lentokalustossa oli Airbusin nykyvalikoima. Qatar Airwaysin lentokoneissa keski-ikä on ilmailualan nuorimpia, sillä se on reilu viisi vuotta.

Itselleni on tullut tutuiksi A340-600-, Boeing 777- ja A330-koneet Qatar Airwaysilla, joista erityisesti Boieng 777-kone oli oma suosikkini tilavuuden ja kunnon puolesta. Tosin mulle ei tuota ongelmia mahtua mihinkään, sillä olen sen verran lyhyt. Kaikki koneet olivat hyvin siistejä ja yölennoille tuli omat yöpussukat, jossa oli muun muassa hammasharja, silmälaput ja lentosukat. Kivaa palvelua joo, mutta tavallaan aivan turhia härpäkkeitä ja muovia.

 

 

 

 

Qatar Airwaysin tarjoilu ja viihde lennolla

Meille kuului jokaisella lennolla kaksi ruokaa – yksi kunnon ateria (aamupala ja illallinen muutamilla vaihtoehdoilla) sekä pieni välinöttönen (pasteija ja muffini). Ruuat olivat ihan hyviä, mitä nyt lentokoneruuasta voit odottaa. Samaan aikaan turhautti kovasti se, että kaikki oli pakattu muoviin ja tuoreet hedelmätkin oli pakattu kaasuun pussin sisään. Ymmärrän toki säilyvyyden, mutta olisiko liian iso ongelma laittaa kokonainen banaani tai mandariini esimerkiksi.

Plussaa ropisi siitä, että Qatar Airways ei käytä kertakäyttövälineitä. Heillä oli käytössä oikeat metalliset ruokailuvälineet – tässä tulee kiva luonnonsäästö vuodessa, kun mietitään miten paljon matkailijoita syö.

Tarjoiluun kuului myös juomat – tarjolla oli muun muassa mehuja ja muita alkoholittomia virvokkeita, kahvia, teetä, viiniä, olutta ja muutamia tiukkoja alkoholeja. Juotavaa sai lisää, jos sitä pyysi. Mä tykkään kantaa omaa vesipulloa koneessa, silloin en ole niin paljoa vaivaksi henkilökunnalle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitä Qatar Airwaysin viihdejärjestelmään tulee, siinä mulla oli kyllä ikävä Finnairin viihdejärjestelmää, joka ainakin omaan silmääni on huomattavasti nykyaikaisempi. Lisäksi Qatar Airwayssa valikoima elokuvissa ja tv-sarjoissa (kyllä niillä siis pärjää, ei hätää) olisi ehkä voinut olla vielä laajempi ja ärsytti, kun kaikkiin ei saanut englanninkielisiä tekstityksiä. Mulla on varmaan joku kuulo-ongelma, sillä harvoin kuulen lentokoneen omilla kuulokkeilla kunnolla mitä puhutaan ja omat kuulokkeet ei koskaan keskustele yhdessä viihdejärjestelmän kanssa. Kuuletteko te kunnolla niistä lentokoneiden omista kuulokkeista?

Jussilla pätki viihdejärjestelmä aika paljon paluumatkan viimeisellä lennolla, joka söi luonnollisesti aika paljon käyttökokemusta. Eikä myöskään mun ”kosketusnäyttö” oikein ottanut kosketusta ensimmäisellä lennolla, vaan näyttöä piti kyllä hallita kaukosäätimellä, joka joltain menneeltä vuosituhannelta.

 

 

 

Kaiken kaikkiaan Qatar Airwaysin kokemukset meidän Helsinki-Vantaa – Doha – Sri Lanka – Doha – Helsinki-Vantaa välillä oli oikein mukava ja voin lämpimästi suositella kyseistä lentoyhtiötä. Ainoa asia, joka mua tavallaan vaivasi oli se, että vuonna 2012 olin lentänyt Qatar Airwaysilla viimeksi ja miusta tuntui, ettei mikään olisi muuttunut kuuden vuoden aikana. Tavallaan, en tiedä tarvitseeko, sillä onhan lentoyhtiö hyvä. Mieleeni kuitenkin tuli väistämättä vähän, että onko se jopa liikaa jämähtänyt paikoilleen.

 

 

 

Millaisia kokemuksia sulla on Qatar Airwaysta?

Ps. Täältä voit tutustua kuinka paljon tuhosin maapalloa viime vuonna lentämällä ja kuinka kompensoin sitä arjessani.

 

Veera


Psssst! AURINKORASVAA JA ALOE VEERAA-blogiani voit seurata Facebookin, Instagramin (@veerapirita), Bloglovinin, Blogipolun tai Blogit.fi:n kautta – olet lämpimästi tervetullut mukaan! <3

Previous Post Next Post

You Might Also Like

29 Comments

  • Reply miradreamer 3.4.2018 at 14:32

    Mä otan yleensä omat kuulokkeet mukaan koska minustakin tuntuu että niillä koneen omilla en kuule kunnolla, eihän ne myöskää kovin hyvät yleensä ole.. ja varmuudeksi vielä se 2 piikkinen adapteri kun niitäkin vielä on joissain koneissa ?

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 3.4.2018 at 14:45

      Mulla on kanssa aina omat kuulokkeet mukana, mutta se ei oo vielä kertaakaan käynyt mihinkään viihdejärjestelmään ja sama oli jälleen. En itse asiassa tiennyt, että niihin on olemassa adaptereja – pitää kyllä ehdottomasti hommaa sellainen. Suoraan sanottuna ketuttaa aina käyttää niitä lentokoneen omia, koska niissä äänentoisto on ihan eri luokkaa kuin omissa kuulokkeissa. Kiitti vinkistä Mira!

  • Reply traveldreamer17 3.4.2018 at 16:10

    Me pohdittiin pitkään lentääkö Qatarilla vai Turkish Airlinesillä Maldeiiveille ja meille sopivampien aikataulujen vuoksi päädyttiin kutenkin tuttuun Turkish Airlinesiin. Siellä oli todella moderni viihdejärjestelmä ja huikeasti valinnanvaraa leffoissa. Katsoin monta leffaa, jotka ovat vasta tulossa Suomeen. Lisäksi kuulokkeet olivat pehmustettua korvaläppämallia, eu korvanappeja tai vaahtomuoviläppiä. Niillä kuuli oikein hyvin. Meidän lapset aina ottavat omat kuulokkeet mukaan ja ne kyllä toimivat muualla paitsi charter-koneissa.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 3.4.2018 at 18:29

      Turkish Airlines kiehtoo kyllä kanssa, sitä on niin paljon kehuttu. En oo vielä koskaan päässyt lentämään kyseisellä lentoyhtiöllä. Kuulostaa kyllä sunkin juttujen perusteella hyvälle! 🙂 Qatarilla oli kanssa pehmustetut korvaläpät, ne nappikuulokkeet vasta hirveät olisikin. Oon vaan tottunut niin hyviin kuulokkeisiin, niin kaikki muut kuin omat kuulostaa aivan surkeilta. Onks teillä se adapteri koneisiin vai käykö ne ihan sellaisenaan? Mä en nimittäin oo koskaan onnistunut saamaan niitä toimimaan.

  • Reply Niina 3.4.2018 at 18:54

    Mielenkiintoinen postaus! 🙂 Mä en ole koskaan Qatarilla matkustanut, ei ole oikeestaan tarvinnut! Mutta joskus jos tulee lennot vastaan niin voisin hyvin kokeillakkin. Hyvän ja kattavan postauksen oot tehnyt 🙂

  • Reply Johanna | intothemystic.pallontallaajat.net 3.4.2018 at 19:11

    Muakin ärsyttää se määrä muovia, mitä lentokoneruoan mukana tulee. Mutta siitä huolimatta, olen syönyt Qatarin kyydissä juurikin Sri Lankalle varmaan elämäni parhaat lentsikkaruoat ja ihan vaan senkin takia Qatar on kyllä yks mun lempilentoyhtiöistä. Kiinnostava tieto, että Dohan kenttä on yksi harvoista viiden tähden kentistä. Eipä ihmekkään että olin siitä kentästä aivan fiiliksissä. Siellä oli niin kaunista ja tuoksuikin hyvälle 😀 Muistan että melkein missasin jatkoyhteyden kun pehmeillä penkeillä nukutti niin hyvin 😀

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 3.4.2018 at 19:34

      Hirveää se muovin tuhlaaminen! Ruuat oli kyllä hyviä, taitaa olla Qatar itselläkin suosikki sen takia. Myös Turkish Airlinesin ruokia on kehuttu erittäin paljon, niin jo sen puolesta tekisi mieli joskus testaa se lentoyhtiö. Pitkillä lennoilla noi ruuat on ihan parhautta, kun siihen saa hyvin tuhlattua aikaa. Joo oliko niitä viiden tähden lentokenttiä 9-11 kaiken kaikkiaan ja Doha on niistä kuudes. Se on kyll super hyvä lentokenttä, ei ihmekään että oot melkein missannut jatkolennon siellä. :’DD

  • Reply Mia 3.4.2018 at 19:33

    Kokemukseni Qatar Airwaysista rajoittuu asiakaspalveluun, joka vaati melkoista zeniä. Yritin selvittää, mistä tietää, kuuluuko lennon hintaan yöpyminen lentokenttähotellissa vai ei. Yksinkertainen kysymys, luulin. Vaan ehei, vastauksia sain vain kysymyksiin, joita en ollut esittänyt ja jokaisessa viestissä asia piti aloittaa alusta. Kymmenennen viestin jälkeen luovutin. Yöpyminen Dohassa kun on tai ainakin oli aikataulusyistä lähes välttämätöntä ja sen hinta helposti muuttaa halpalennon ei niin edulliseksi. Lisäksi yöpyminen lisää matka-aikaa, eli sillä kertaa jäi välistä tämä yhtiö.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 3.4.2018 at 19:50

      On tehty hankalaksi yksinkertaiseen kysymykseen vastaaminen. Voi harmi Mia, ettei sulla oo niin hyvät kokemukset. Kymmenen viestiä on kyllä jo liikaa. Mitä nopeasti katsoin tätä tehdessä heidän sivuiltaan eilen, niin siellä törmäsin sanaan ”free stop-over”, mutta en tutustunut asiaan sen tarkemmin mitä se piti sisällään.

      • Reply Mia 4.4.2018 at 15:41

        Jep, ilmaisen hotelliyön ”mahdollisuus” on olemassa, mutta mistään ei (ainakaan silloin) selvinnyt, milloin mahdollisuus toteutuu ja milloin ei. Jos Janin alempana mainitsema kahdeksan tunnin sääntö pätee, niin sehän on melko selvä, mutta saattaahan olla, että se koskee vain tietyn hintaluokan lippuja. Tai saattaahan tuo olla olemattakin.

  • Reply Reissu-Jani 3.4.2018 at 20:49

    Viisi legiä olen lentänyt Qatarilla. Hieman plus ja miinus merkintöjä yhtiöstä:

    + hyviä tarjouksia vielä – nyt kun ovat saaneet asiakkaita, niin tuskin enää saa lentoja Helsingistä Bangkokiin 350 eurolla.
    + uudet koneet (A380, B787, B777 – näistä B777 on tosin erittäin A.H.D.A.S.)
    + ilmainen ruoka ( Turkish Airlinesilla huomattavasti parempi ruoka — yli 16 legiä takana)
    + matkatavaraa saa roudata ihan tarpeeksi jos haluaa
    + Discover Qatar ohjelma – ilmainen majoitus 5*hotellissa Dohassa, jos layover on yli 8 tuntia
    + monikansallinen henkilöstö ja ”Yes, Sir!” meininkiä ( tilattu GT oli täynnä tiukkaa viinaa… ja piti tilata tonicia puoli litraa…)
    – myös vanhoja ja pieniä koneita (A320 – miksi lentää yli 6 tunnin lentoja tällä…, A333 — tässä mallissa viihdejärjestelmän boksit asennettu penkkien alle)
    – ei liity Qatar Airwaysiin, mutta Dohan kenttä on hieman vaisu ja sieltä puuttuu penkkejä gate alueiden läheisyydestä. Myös erittäin hidas immigration on hämmentävä. tiskejä on useita, mutta vain pari auki ja siirtotyöläisten kanssa jonossa meni tuhottomasti aikaa. toivottavasti saavat toimimaan nopeammin, tai tavalliset turistit pikakäsittelyyn… Oli muuten erittäin tylyjä henkilöitä immigraatiossa.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 6.4.2018 at 11:29

      VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA
      6.4.2018 at 11:28
      Kiva Jani, että listasit huomioitasi! Mulla ei tuottanut mitään ongelmaa B777:n suhteen, tykkäsin henkilökohtaisesti koneesta ja sillä se oli meidän lennoista parhaimmassa kunnossa sekä viihdejärjestelmä toimi parhaiten – omaan makuuni se ei ollut ollenkaan ahdas.
      Odotan kyllä innolla, jatkuuko noi Qatarin edulliset hinnat juuripa esimerkiksi tuonne Bangkokiin. Ei tuo reilu 400€ myöskään Malediiveista ollut ollenkaan paha. Toisaalta, kilpailua syntyy koko ajan lentoyhtiöiden keskuudessa ja hinnat ovat monissa yhtiöissä tullut kivasti alaspäin meidän matkustajien näkökulmasta.
      Olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia tuosta ilmaisesta majoituksesta Dohassa, törmäsin itsekin siihen ja mietin, toimiiko homma oikeasti vai ei. Ootko kuullut kokemuksia siitä?

  • Reply Tero 6.4.2018 at 19:52

    16 legiä Qatarilla takana ja 8 tulossa. Kaiken kaikkiaan tasokas yhtiö ja mukavat matkustamot eikä varsinaista valituksen aihetta. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että aterioiden laatu on heikentynyt sinä aikana, kun yhtiö on Helsinkiin operoinut. Ruoka on ok, mutta ei herkullista, kuten turkkilaisella usein. Voittaa kuitenkin Finnairin lihapullat ja kouluruoat mennen tullen. Leffavalikoima voisi myös olla laajempi, tuoreempi ja enemmän ”länsimaiseen” makuun suunnattu. Lennän mieluummin Dohan kautta Qatarilla kuin Finnairilla suoraan.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 11.4.2018 at 12:50

      Totta, ruoka on ok – jotain siitä kuitenkin puuttuu. Itsekin valitsen ennemmin Qatarin kuin Finnairin, jostain syystä mie en oo syttynyt Finskille yhtään ja otan aina toisen yhtiön, jos vaihtoehtoja on.

  • Reply Jaakko / Lomalla viimeinkin 8.4.2018 at 12:44

    Itselläkin hyviä kokemuksia Qatar Airwaysistä ja plussaa ettei ole muoviset aterimet!

  • Reply miraorvokki 8.4.2018 at 17:46

    Noniin, nyt sain viimein luettua tän postauksen ihan ajatuksella! En ole lentänyt Qatarilla, mutta olen sitä useasti miettinyt. Tämän perusteella voisi siis testata ko. lentoyhtiötä, niin monet ovat sitä kehuneet! 🙂

  • Reply Elina Marjaana Travel Blog 9.4.2018 at 13:27

    Hehheh, mulla on myös sama kuulo-ongelma ja siksi tykkään laittaa tekstit näkyviin koneessa. 🙂 Mä lensin ekaa kertaa Qatarilla Dohan kautta tänne Maputoon ja olin ihan tyytyväinen kokemukseen, mutta en ehkä niin tyytyväinen kuin olin etukäteen odottanut. Plussaa tulee ehdottomasti siitä, että Discover Qatar -ohjelmalla oli mahdollisuus heittää melkein kolme tuntia kestänyt bussikierros kaupungissa, joten kentällä ei tarvinnut odottaa turhaan ja paluumatkalla on tarkoitus kokeilla tuota ilmaista hotelliyötä. Dohan kenttä oli myös tosi tyhjä kokoonsa nähden ja kun menin gatelle, niin siellä oli kymmeniä ja kymmeniä penkkirivejä ihan vapaana. 🙂

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 11.4.2018 at 16:17

      Sama homma, harmittaa kun aina ei oo edes niitä tekstityksiä saatavilla niin sellaisia elokuvia ei voi edes harkita. Voi kumpa aina olisi englanninkieliset tekstitykset saatavilla. Hei haluutko kertoa lisää sun kokemuksista tuosta hotelliyöstä, sitten kun se on ajankohtainen? 🙂

  • Reply Emma 11.4.2018 at 12:47

    Kaksi tuntia lähtöselvitysjonossa, tsiisus! Että mulla ois mennyt hermot 😀 Mä kirjoittelin kans arvioni Qatar Airwaysistä juurikin Malediivien sekä sen jälkeen Bangkokin lentojen jälkimainingeissa: https://www.rantapallo.fi/mutkiamatkassa/2016/12/14/qatar-airways-kokemuksia-uudesta-reitista-maailmalle/

  • Reply Anna | Tämä matka -blogi 14.4.2018 at 12:31

    ”Yölennoille tuli omat yöpussukat, jossa oli muun muassa hammasharja, silmälaput ja lentosukat. Kivaa palvelua joo, mutta tavallaan aivan turhia härpäkkeitä ja muovia.” – Totta. Jos tuollaisia tarvitsee lennolla, ne voi kyllä ottaa kotoaan mukaan.

    Minua häiritsee samoin, jos ei saa tekstitystä elokuvaan. En halua kuunnella elokuvaa kovalla, jolloin en oikein saa selvää äänistä aina. Helpottaa kun voi lukea samalla. Siksi tosi ärsyttävää, jos tekstitys puuttuu.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 14.4.2018 at 16:53

      Juuri niin, nyt mulla on sitten pussukka kotona mukana kun en kehdannut sitä roskiinkaan viskata. Ehkä niille joskus tulee käyttöä, ennemmin voisivat olla antamatta pussukoita ja panostaa johonkin muuhun. Vaikka niihin tekstityksiin!

  • Reply Kris 30.10.2019 at 14:41

    Hei,

    Tarvitsiko Dohassa välilaskulla käydä hakemassa ruumalaukut ja viedä ne uudestaan tsekattaviksi?

  • Leave a Reply