Viime vuoden lentopäästöni – minkä verran tuhosin maapalloa

Archie gone Lebanon -matkablogin Inkalta bongasin tärkeän ja mielenkiintoisen postauksen, jossa käsiteltiin lentämisen haittoja eli hiilidioksidipäästöjä. Tässä tärkeänä seikkana oli mielestäni tajuta myös se, että miten tärkeää on kestävien elämäntapojen noudattaminen arjen keskellä – niillä voi olla isokin merkitys siihen vaikka harjottaisikin syntistä lentämistä.

Inkalle tämä on ilmeisesti perinne tehdä aina menneestä vuodesta, sen verran tärkeä aihe mielestäni niin voisin yrittää myös muistaa itse tehdä tästä perinteen. Piti ihan laittaa kalenteriin muistutus aiheesta ensi vuoden puolelle, tärkeitä asioita.

On kuitenkin hyvä muistaa se, mitä Inkakin kirjoitti – ettei kestävistä elintavoista kiinni pitäminen kaikkea lentämistä (ja matkailua) kompensoi, mutta pakko se on yrittää. Varmasti niillä meidän pienillä valinnoilla on kuitenkin merkitystä ja asiathan olisi paljon huonommin jos lentäisi maapallolla ristiin rastiin SEKÄ eläisi kotioloissa miten sattuu.

Ideana on siis laskea lentopäästöt ICAO:n eli International Civil Aviation Organisationin päästölaskurilla ja vertailla niitä sitten vielä elämäntapalaskuriin, jossa käsitellään niitä arjen hiilidioksidipäästöjä. Tästä tulee suuntaa antava tulos siitä, millainen oma hiilijalanjälki on ja sitä voi vertailla sitten keskimääräiseen tulokseen.

 

 

Nyt asiaan – eli miten minä tuhosin maapalloa lentämiselläni vuonna 2017?

Vuonna 2017 mie ehkä lensin normaalia vähemmän, sillä tultiin takaisin pidemmältä reppureissulta alkuvuodesta ja uusi työ (ja sen hankkiminen) vei hetken mukanaan ja muutenkin kotona olo oli kivaa välistä. Tehtiin tämän lisäksi vain muutamat ulkomaan matkat lentäen sekä liikuttiin Balkanilla autolla toisiin maihin.

Tuttuun tapaan aikaa on myös vietetty paljon Pohjois-Karjalassa, jonne tulee oikeastaan aina mentyä joko kimppakyydillä tai junalla. Olen vain kerran elämässäni lentänyt Helsinki-Joensuu-Helsinki välin ja sen jälkeen ei ole ollut suurta tarvetta lentää uudestaan. Suosittelenkin lentämisen sijaan matkustamaan junalla tai bussilla Suomessa, turhaa lyhyillä lennoilla on nostaa hiilijalanjälkeään, jos se ei ole pakollista.

 

 

2017 vuoden lentopäästöt:

  • Bangkok – Helsinki 301,8 kg
  • Helsinki – Praha – Helsinki 554 kg
  • Helsinki – Split – Helsinki 664 kg
  • Helsinki – Tukholma – Helsinki 166 kg

Mie Veera Pirita Kinnunen aiheutin siis vuonna 2017 lentomatkustamisellani hiilidioksidipäästöjä 1 685,8 kiloa.

Olen pahoillani maapallo, mutta onneksi tänä vuonna lentopäästöni oli huomattavasti pienemmät kuin vuonna 2016. Lentopäästöni oli tuplaten silloin vuodesta 2017, joka on ollut sellainen vuosi mulle matkailun suhteen että oksat pois. Eli parempaan päin, katsotaan mitä kuluva vuosi tuo mennessään.

 

 

Miten minä kompensoin elämäntavoillani lentopäästöjä?

Tämän jälkeen kun lentopäästöt olivat selvillä, suuntasin tekemään Sitran Elämäntapatestin. Tulos on toki suuntaa antava eikä siinä perehdytä tarkasti kaikkeen tekemiseen – on suuria ympäristövaikutuksia miten elän, asun, liikun tai ostan.

Sillä olisi vielä isompi merkitys, kun saataisiin yleisesti ihmisiä muuttamaan elintapojaan ja jokainen pysähtyisi miettimään miten saisi pienennettyä hiilijalanjälkeään. Mieti siis ihan niitä pieniä juttuja arjessa – kierrättäminen, lihansyönnin ja maitotuotteiden kuluttamisen määrää, sähkön käyttöä, liikkumista a paikkaan b – mitä kaikkia näitä nyt on.

 

 

En laittanut tähän Elämäntapatestiin siis ollenkaan lentopäästöjäni, sillä niistä on tarkat tiedot jo laskettu omasta tapaa. Testi antaa siis tuloksen siitä, millainen on minun muun elämäni hiilijalanjälki ja tähän summaan lisätään sitten lentopäästöt.

Lisäksi asumiseen liittyvät kysymykset ei ihan pidä paikkaansa, sillä viime heinäkuussa vaihdettiin asuntoa 41 neliön asunnosta 62 neliön asuntoon ja nämä asunnot eivät osuneet saman vastauksen neliömääriin, joten tulokseni pitäisi olla pikkaisen pienempi. Suuntaa antavia kuitenkin, sillä ero ei ole niin radikaali.

Sain Elämäntapatestistä tulokseksi 5 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuotta kohden eli kaiken kaikkiaan kokonaistulokseni lentopäästöjen kanssa on siis 6 685,8 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuodelle 2017. Tilanteeni on alle keskiarvon vaikka matkustankin suhteellisen paljon, sillä Sitran Elämäntapakoulun keskimäärin ihmisen hiilidioksidipäästöt on 7 500 kiloa vuotta kohden. Kannattaa siis suosia kestävää arkea.

Ois tosi siistii, jos siekin tekisit tämän omilla luvuillasi. Kerro mulle sun tulokset!

Täältä löydät aikaisemman postaukseni lentämisen haitoista ja vinkkejä kestävämpään matkailuun! 

 

 

Millainen sun hiilijalanjälki on? Miten sä pyrit kompensoimaan matkailun tuottamia päästöjä kestävässä arjessa?

Ps. Ootko tietoinen, että blogistani voit voittaa viikonlopun Kolin kansallispuistossa? 

 

Veera


Psssst! AURINKORASVAA JA ALOE VEERAA-blogiani voit seurata Facebookin, Instagramin (@veerapirita), BloglovininBlogipolun tai Blogit.fi:n kautta – olet lämpimästi tervetullut mukaan! <3

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Sonja 5.2.2018 at 19:12

    Hyvä postaus, joka nostaa kans matkustamisen päästövaikutukset esille! Yksi tapa kompensoida lentämisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä on myös vapaaehtoinen lentomaksu eli lahjoittaa päästöihin verraten rahaa organisaatioille, jotka sitten tukevat esimerkiksi tuulivoimaa tai puiden istuttamista 🙂 Näitä organisaatioita löytyy paljon.

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 5.2.2018 at 19:28

      Totta Sonja! Hyvä idea muuten, varsinkin silloin kun ylittyy tuo 7500 kiloa, niin sitä voisi kompensoida tuolla lentomaksulla niin pääsisi takaisin +/- tilanteeseen tai alle sen. 🙂

  • Reply Inka 5.2.2018 at 21:38

    Jihuu! Ihan mahtavaa että tartuit haasteeseen ja laskit omat päästöt, ja kaiken hyvän lisäksi teit vielä postauksenkin siitä! 🙂 Toivottavasti se inspiroi muitakin vähän miettimään omia kulutustottumuksia ja elintapoja. Ja hyvinhän sulla menee! 🙂

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 6.2.2018 at 05:35

      Oli niin hyvä idea niin pakko oli tarttua tähän! Voisin kyllä itekki tehdä tästä perinteen, vähän erilaisempi yhteenveto reissuvuodesta. 🙂 Mulla ainakin vaikutti heti elintapoihin ja alensin kodin lämpötiloja, kyllä sitä tarkenee kun laittaa villasukat jalkaan!

  • Reply Niina 6.2.2018 at 08:08

    Mä kävin heti laskemassa omat lentopäästöni ja tekemässä tuon toisenkin testin 😀 Kiva idea tässä! Mua harmittaa kyllä, että muuten olisi hyvä tulos testissä, mutta lentäminen nostaa tulosta tosi paljon. Vaikka muuten käytänkin vain julkisia kulkuneuvoja tai kävelyä, niin lentäminen sitten olikin tosi iso osa mun päästöjä :/ Aloin kyllä miettimään tuota lentomaksua.. 🙂 Ei se olisi kuin noin 10%lentolipun hinnasta..

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 6.2.2018 at 16:01

      Vitsit miten kiva Niina! :)) Mä tykkäsin kanssa sikana tästä Inkan loistavasta ideasta, tehdäänkö tästä yhdessä vuotuinen perinne aina laskeskella omat hiilijalanjäljet? Joo sama täällä, lennot nostatti aika reippaasti ylöspäin tuota tulosta. Mutta voidaan ruveta tekemään töitä niissä arjen pienissä jutuissa, niin saadaan hilattua tuloksia hyvin alaspäin!

      Joo toi oli kyllä kätevä idea tuo lentomaksu, olin jotenkin aivan unohtanut tuon olemassaolon – hyvä vinkki siulta ja Sonjalta!

  • Reply Susanna 9.2.2018 at 00:50

    Hyvä kuitenkin se että lensit ilmeisesti suorilla lennoilla ilman vaihtoja?
    Tukholmaan kannattaa matkustaa laivoilla, samalla voi syödä hyvin ja ostaa vaikka kosmetiikka. Nykyäänhän laivoilta saa jo sushiakin ja vaikka mitä. Minä en ole lentänyt pariin vuoteen, mutta olen ”saastuttanut” ekologiseksi luulemillani bussireissuilla, flixbus käyttääkin kuulemma dieseliä luulin toisin. Junamatkailua yritän parhaani mukaan aina suosia, mutta aina ei ole reittejä tarjolla ja en haluaisi maksaa satoja euroja junalipuista esim. kaupungista toiseen samassa maassa. Onneksi junat ovat vielä Välimeren maissa edullisia mutta Keski-Euroopassa ei. Risteilyt olen kokenut omalle kohdalleni hyviksi, koska niissä ei tarvitse raahata laukkuja ja lentää edes takaisin, mutta silti samalla kertaa näkee useita eri kohteita

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 9.2.2018 at 08:10

      Jep, suorilla lennot – nuo reitit mitä ilmoitin tuossa postauksessa. 🙂 Joo tuosta laivasta olin tietoinen, mutta meillä ei ollut aikaa ”tuhlata” laivalla syöpöttelyyn ja shoppailuun – oli niin paljon ohjelmaa itse Tukholmassa kun oltiin kaveireidemme vieraina siellä. Mä suosin kanssa junia, etenkin Suomessa.

      Jos hyvissä ajoin tietää, että on menossa jonnekin niin silloin ne junat on suhteellisen edullisia, kotimaassa siis. Esimerkiksi Joensuuhun pääsee parhaimmillaan meno-paluuna alle 50 eurolla, jos on myöhässä liikenteessä niin liput on reippaasti yli satasen. Ja ulkomailla junat vasta edullisia onkin – paljon Keski-Euroopassa sitten ne junaliput on? Suomen tasoa?

  • Reply Eveliina | Korkkarit rinkassa 15.2.2018 at 20:03

    Oli pakko laskea mielenkiinnosta omat hiilidioksidipäästöt viime vuodelta. Tuo meidän Kuuban ja Miamin reissu oli näemmä todellinen ympäristöpommi! Onneksi suosin Suomessa edes julkisia kulkuneuvoja, mutta eihän tuo tilasto mikään kehumisen arvoinen ole..
    HEL-ALC-HEL = 467
    ARN-LAX-PTY-HAV-SNU-MIA-LIS-HEL = 1629
    HEL-TXL-HEL = 237
    =2333

    • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 16.2.2018 at 16:52

      Lennot kyllä vie yllättävän paljon, etenkin nuo todella pitkät lennot. Teitkö sitä elämäntapatestia Eveliina? Kannattaa tehdä se vielä, koska sullahan on aika paljon vielä käyttämättä siihen 7500kiloon, mikä on aika yleinen määrä hiilidioksidipäästöjä.

  • Reply Saana | Live now – dream later 16.2.2018 at 16:56

    Olipa mielenkiintoinen juttu, täytyy oikein ajan kanssa testailla ja laskeskella omaa hiilijalanjälkeä (jos uskallan). Pyrin arjessa elämään niin vihreästi kuin suinkin voin, mutta välillä kyse on niin pienistä valinnoista ettei niillä edes tajua olevan suurta merkitystä ympäristölle. Nämä molemmat testit menevät siis to do -listalle jonon jatkoksi! 🙂

  • Leave a Reply