Millainen oli minun Da Nang – 7 tärppiä kaupunkiin!

Palasin tänään takaisin Hueen Da Nangista – oltiin pidennetyllä viikonlopulla vähän rentoutumassa uusilla kulmilla. Tää lomailu täällä Huessa onkin niin rankkaa, että koin suurta tarvetta päästä rentoutumaan. Ei vaiskaan, kiva vähän siis vaihtaa maisemia hetkeksi. Da Nang on yksi Vietnamin suurimpia kaupunkeja ja eniten länsimaalaistunut – hyvin erilainen kuin esimerkiksi Hue. Kaupungin valttikorttina on ehdottomasti rannat, jota onkin huikeat 60 kilometriä!

Da Nang oli meidän mielestä hieman epäselkeä, tavallaan oli hirmu hankalaa hahmoittaa missä on mitäkin ja missä on esimerkiksi kaupungin ydin. Me pidettiin tukikohtana My Khe Beachia, joka oli mukava ravintoloineen ja baareineen. Da Nangissa rakennetaan tällä hetkellä paljon, siis tosi paljon. Tää näkyi selkeästi kaupunkikuvassa, erityisesti meidän alueella – hotellia nousee yksi toisensa perään katsoit minne katsoit. Hotellitarjontaa olikin hyvin, me löydettiin oikein kiva ja siisti hotelli uima-altaineen 20 eurolla yö – ei ollenkaan paha!

Vaikka me oltiin kolme yötä Da Nangissa, kaupunki sopii periaatteessa hyvin myös päiväretkikohteeksi esimerkiksi Hoi Anista tai Huesta, joista molemmista on lyhyt matka. Da Nangissa kohtasi sopivasti kaupunkielämä vs. rantsuelämä, jossa riittää hyvin puuhaa useammallekin päivälle tarvittaessa. Mitäs siellä Da Nangissa sitten voi puuhata? Tässäpä muutama loistava tärppi:

Rannalle rakentumassa isoakin isompi hotelli

Ruoka – erityisesti burgerit

Löydettiin pari aivan mahtavaa burgeripaikkaa ja voin sanoa, että tää hampparikissa oli aivan taivaissa! Aasiassa oon yhden kerran elämässäni aikaisemmin syönyt hyvää hampurilaista ja nyt kyllä löytyi pari hyvää kilpailijaa The Burgerin ykkössijalle! Toinen paikka oli niin hyvä, että meidän oli yksinkertaisesti pakko mennä sinne vielä kerran testaamaan, oliko se niin hyvää. Onneksemme päästiin toteamaan, että kyllä se oli.

Burger Bros – tämä hamppareiden mekka tarjosi suussasulavia hampurilaisia ja hamppareilla todellakin lähtee nälkä! Laadukkaita makuja ja homemade-lupaukset pystyi maistamaan joka puraisulla.

Tam’s pub and surf shop – idyllinen pikkupubi, vain kolme pöytää ja töissä on vain paikan omista Tam. Burgerit ei ehkä yltänyt Burger Brosin tasolle, mutta oli silti e r i t t ä i n hyvää. Paikasta spesiaalimman teki paikan omistaja, Tam. Hän on noin 60-vuotias surffaava leidi, joka kertoi meille paljon tarinoita hänen nuoruudestaan ja elämästään. Pubin seinät on siis vuorattu kaikenmaailman valokuvilla, jotka kertoo hänen elämästään ja hänen ystävistään. Tam on yksi Vietnamin sodasta selvinneistä ja näyttikin meille paljon kuvia sota-ajoilta ja kertoi hänen selvitymistarinastaan. Hän puhui tosi hyvää englantia sen takia, kun sota-aikana hän oli amerikkalaisten kanssa ja oppi tämän kautta kieliä. Hänen pubistaan löytyi myös kahden sodassa kuolleen ystävänsä kypärät ja ruokakipot. Tam kertoi paljon asioita sodan jälkeisestä ajasta ja siitä, mistä vietnamilaiset eivät mielellään puhu: kommunismista. Tällä supernaisella on seitsemän lasta, kaikki adoptoituja – ihanaa, että vähästäänkin on hän antanut muille ja antanut kodittomille orvoille kodin. Oikeasti, aivan huikea nainen ja huikeita tarinoita!

Rannat

Niinkuin jo tuossa aikaisemmin totesinkin, että Da Nangissa rantaviivaa on 60 kilometriä ja näinpä ollen jokaiselle löytyy oma kolonsa. Rannat ei ole ehkä parhaimpia uimiseen, mutta musta alkaa tuntua, että mikään Vietnamin ranta ei ole. Kaikki missä oon käynyt, aallokko on kova. Tämä ei kuitenkaan haittaa, kyllä sinne kastautumaan pääsee silti. Rannat Da Nangissa oli siistejä ja rantatuolitkaan ei maksaneet kuin parisen euroa! My Khe Beach, Red Beach ja Non Nuoc Beach on käymisen arvoisia. Lisäksi lähempänä vuoria löytyy myös kalastusranta, jossa oli mielenkiintoista tarkastella paikallisten kalastusta ja ihailla veneitä.

Lady Buddha

Pitäähän sitä turisteilla välillä, joten suunnattiin ehkäpä Da Nangin nähtävyys numero ykköseen: Lady Buddhaan, joka on Vietnamin korkein (67 metriä) buddha-patsas. Aikamoinen turistikohdehan tämä oli, aasialaista aasialaisen perään ja me. Oli kyllä kaunis patsas ja maisemat vuorelta oli hienot merelle. Patsas on osa Linh Ung Pagodaa, jonne ei ollut minkäänlaista pääsymaksua. Kannattaa käydä!

The Marble Mountains

Viiden vuoren rykelmästä koostuva alue, joka on nimetty viiden elementin mukaan: metalli, tuli, vesi, puu ja ilma. Marble Mountains oli mielenkiintoinen kohde, käytiin aamulla tunnin visiitillä siellä. Vuorella oli erilaisilla tunneleita ja koloja, minne pääsi seikkailemaan. Vuoren sisältä löytyi erilaisia patsaita ja suoria veistoksia kallion seinämiin. Vuoren alaosaan oli rakennettu helvetti ja rappusia ylöspäin lähempänä huippua päästiin taivaaseen. Sisäänpääsy oli lähes ilmainen, olisko ollut noin euron verran.

Hemmottele itseäsi

Da Nangista löytyy paljon erilaisia hieronta- ja spapaikkoja, joten valinnanvaraa on. Istuttiin iltaa Burger Brossa, kun ruvettiin miettimään hierontaa. Samalla kadulla sijatsi L-spa, joka tarkemman tutkailun jälkeen on toisella sijalla Da Nangissa hieronta/spa-paikoissa. Ei ollut vaikea arvata, että hetki tästä meidät löydettiinkin jo hierontapöydältä! Hieronta oli vähän hinnakkaampi, mutta todellakin sen arvoinen! Välillä tekee hyvästä hemmotella itseään ja sijoittaa omaan hyvinvointiin.

Hieronnan jälkeiset vihreät teet

Hải Vân Pass

Hải Vân Pass oli osa meidän matkareittiä moottoripyörällä, mutta jos tie ei kuulu varsinaisesti matkaasi – käy ehdottomasti täällä! Maisemat on upeat, kun säät sen sallii. Meidän tulomatkalla Da Nangiin sää oli kehno, joten näkymät oli myös sen mukaiset. Tänään paluumatkalla näkyvyys oli suhteellisen hyvä ja kaunista oli!

Hải Vân Pass tunnettiin sodan aikaan nimellä ‘Street Without Joyna”. Vuoren ylitys on noin 20 kilometrin pituinen ja tiet oli tosi hyvässä kunnossa, verrattuna siihen vaikka kun viime kesänä ajettiin Ranskan vuorilla. Vuoteen 2005 asti Hải Vân Pass oli ainoa tapa päästä vuoren toiselle puolen, mutta sitten ison moottoritien ansiosta rakennettiin vuori tunnelin läpi, jonka jälkeen Hải Vân Pass kutsutaan myös ‘Street Without Traffic’. Mikä tunnelista tekee erikoisen, siellä ei saa ajaa millään kaksipyöräisellä eikä vissiin öljyrekoilla.

Aasialainen poseeraus-tyyli alkaa tarttua

Sumu ja pilvisyys oli kotimatkallakin vähän riesana

Joenvarsi ilta-aikaan

Illan hämärtyessä kaupungin valot syttyy ja väriloistoa riittää. Dragon Bridgen läheisyydessä paikalliset ja turistit hengaa sekä kuultiin huhua, että täällä olisi myös ilotulitukset kymmeneltä iltaisin. Oltiin sen verran väsyneitä, että ei jaksettu oottaa näitä ja lähdettiin hotellille (okei, lähibaarin kautta). Joenvarrella on paljon erilaisia kahviloita, ravintoloita ja baareja, minne turisti saa hyvin kulutettua rahansa.

Tälläistäpä tänään! Minkälaisia mietteitä Da Nang herätti sussa / ootko käynyt aikaisemmin jo? Mielestäni oiva kaupunki rantalomaa haluaville vai mitäs? Nyt peiton alle nukkumaan ja kohti uutta viikkoa.