Kuva: Anu Nylund
Matkailu on tarinankerrontaa

Tarinankerronta ja brändäys – matkailuammattilaisen avaintaidot

Matkailu on tarinankerrontaa ja brändäystä. Ja niin on matkailukoulutuskin.

Tarina

Matkailija etsii matkallaan kokemuksia, elämyksiä ja kohtaamisia paikallisten kanssa. Hän haluaa viedä matkamuistona kotiin ostetun tilpehöörin sijaan tarinan; tarinan joka on syntynyt juuri hänen omista löydöistään ja kokemuksistaan.

Tarinaa vahvistavat kuvat, mielellään sellaisesta kuvakulmasta, mistä kukaan muu ei ole kuvia tajunnut ottaa.

Tarinankerronta

Matkailualan ammattilainen tietää, mitä erilaiset matkailijaryhmät matkaltaan kaipaavat. On niitä matkailijoita, joiden toiveet ovat niin sanottuja perinteisiä matkailutoiveita. Riittää, että peruspalvelut toimivat moitteettomasti, kohteessa on siistiä, turvallista ja helppoa. Opas kertoo faktaa ja vie tunnetuimpien matkailunähtävyyksien äärelle.

Sitten on matkailijoita, jotka ovat oman tiensä kulkijoita ja kokoavat tarinansa jututtamalla paikallisia, etsivät tietoa itse ja laittavat tarinan mausteeksi vähän omiaan.

Yhä useampi matkailija hakee samanhenkisten seuraa ja yhteisöllisyyttä myös matkalla. He jakavat mielellään kokemuksia ja nauttivat paikallisesti tuotetuista, tarinallisesti mielenkiintoisesti rakennetuista matkailupalveluista.

Matkailualan yritys kertoo oman tarinansa ja tulee lähemmäksi asiakastaan. Tarina voi johdattaa yrityksen historiaan tai kertoa ihmisistä yrityslogon takana. Matkailija hakee tarinasta yhtymäkohtia omiin arvoihin ja odotuksiin onnistuneen palvelun suhteen.

Kuva: Anu NylundManneken Pis ja Bad, bad boy
Manneken Pis Brysselissä ja Bad, bad boy Helsingissä houkuttelevat tarinankerrontaan.

Brändäys

Brändäyksen käsitteistöä on alettu käyttää palveluiden, organisaatioiden ja kohteiden markkinoinnissa vasta reilut parikymmentä vuotta sitten. Siihen asti brändäys liitettiin lähes sadan vuoden ajan fyysisiin tuotteisiin. Matkailumarkkinoinnissa puhuttiin 2000-luvulle saakka kohteiden ja matkailuyritysten imagosta, mielikuvista ja maineesta.

Brändäämisen voisi sanoa tarkoittavan imagon tietoista kehittämistä strategisten innovaatioiden avulla asiakkaan mielessä syntyväksi käsitteeksi tuotteesta tai palvelusta.

Brändi tarjoaa mahdollisuuden samaistua tuotteen tai palvelun arvoihin. Brändi on kaikkien fyysisten ja aineettomien osien summa, joka tekee tuotteesta ainutlaatuisen. Brändätty tuote tai palvelu antaa lupauksen laadusta, se tavoittelee asiakkaiden lojaalisuutta ja sen arvo muodostuu asiakkaiden mielessä.

Tarinankerronta ja matkailukoulutus

Matkailualan ammatilliselle aikuiskoulutukselle on asetettu selkeät ohjeet ja tavoitteet opintojen suorittamisen henkilökohtaistamisesta. Jokaiselle aikuiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen suunnitelma siitä, miten ja millä aikataululla tutkinnon tavoitteiden mukainen osaaminen hankitaan ja missä ympäristössä osaaminen näytetään.

Virkakielen taakse kätkeytyy selvä kytkös business-maailmaan. Opiskelijalle annetaan mahdollisuus ja tuki oman ammatillisen tarinan luomiselle. Aikuinen oppija on jo monessa liemessä keitetty ja monia onnistumisia elämässään kokenut konkari.

Aikuiskoulutukseen tullaan silloin, kun halutaan vaihtaa alaa tai päivittää osaamista. Se on myös oikea hetki kirjoittaa oma ammatillinen tarina; osoittaa arvostusta omaan osaamiseen, tehdä siitä näkyvä ja kertoa se ylpeästi myös muille.

Kuva: Anu NylundMatkailu on tarinankerrontaa
Vuonna 2015 ammattilainen bloggaa, vloggaa, twiittaa, snapchattaa ja päivittää Facebookia, Google+- ja Instagramia. Vuoden päästä voi olla jo toisin.

Brändäys ja matkailukoulutus

Matkailualan työlle tyypillistä on pienyrittäjyys, kausityöllisyys, pätkätyöt ja nopeat muutokset. Matkailu työllistää tilastojen mukaan Suomessa nyt noin 140 000 ihmistä ja vuoteen 2025 määrän arvioidaan nousseen noin 180 000 henkilöön. Työtä on siis tarjolla, mutta tekijältään se vaatii uudistumista ja joustavuutta.

Matkailualan menestyksen avaintekijöiksi voidaan nostaa kyky ennakoida ja ymmärtää asiakkaita; olla siellä, missä asiakkaatkin ovat ja puhua samaa kietlä. Esimerkkinä tästä voidaan esittää tarinankerronta ja digitaalisuus osana palvelumuotoilua ja asiakasprosessia ja tarjota vahvoja brändejä joihin on helppo samaistua ja sitoutua. Matkailukoulutuksen taas pitää ymmärtää alan tarpeita ja olla mukana matkailuelinkeinon kehittämisessä.

Matkailukoulutuksessa käytetään samaa kieltä kuin yrityksissä, samoja välineitä ja samoja myyntiä edistäviä markkinoinnin keinoja. Sen lisäksi, että aikuinen tutkinnon suorittaja pääsee näyttämään osaamisensa ja saa siitä todistuksen, oppii hän koulutuksen aikana myös brändäämään oman osaamisensa ja löytämään oikeat markkinointikanavat brändinsä jakamiseen.

Never Ending Story

Ammatillinen tarina ei pääty koskaan jos se on menestyksekkäästi brändätty. Brändätty tarina velvoittaa uudistumaan, kehittymään ja huolehtimaan siitä, että lupaukset pidetään. Jos oppii brändäämään oman itsensä, oppii todennäköisesti brändäämään myös matkailupalveluita, kohteita ja yrityksiä.

>> Lue lisää EU Tourism Skills -sivustolta

Tekstin lähteenä: Anu Nylund (2013): Matkailun keltainen kirja. Matkailuosaajat Suomi-kuvan lähettiläinä. Pro Gradu.Lapin yliopisto.

EU-komission konferenssi ”EU Tourism Education and Training offer” 21.10.2015, Bryssel. Esitys Suomen matkailukoulutuksesta, Anu Nylund. Koko esitys ladattavissa: EU Tourism Education and Training offer

Päivitetty: 9.11.2015

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 4,67 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia