Kuva: iStockphoto
Luonto on yksi Suomen matkailun valttikorteista.

Matkailuala tarvitsee rohkeita yrittäjiä ja moniosaajia

Maailma muuttuu. Matkailu muuttuu. Matkailuala tarvitsee rohkeita yrittäjiä ja moniosaajia.

Kansainväliset matkailijavirrat – katse Kiinaan?

Maailman suurimmat matkailumaat saapuvien kansainvälisten matkailijamäärien mukaan ovat Ranska, Yhdysvallat ja Espanja ja jos mittarina pidetään matkailutuloa, kolmen kärki on Yhdysvallat, Espanja ja Kiina.

Matkailun kehittämisen näkökulmasta on kiinnostavaa seurata matkailijavirtoja lähtömaiden mukaan ja tietoa siitä, mitkä maat kuluttavat eniten rahaa matkailuun. Tämän tilaston kolme kärkimaata ovat Kiina, Yhdysvallat ja Saksa, jatkona Yhdistynyt Kuningaskunta, Venäjä, Ranska, Kanada, Italia, Australia ja Brasilia.

Maailmassa eniten matkailuun kuluttavia kansalaisuuksia katsoessa Suomen tilanne näyttää hyvältä – saavutettavuuden kannalta monet ovat hyvinkin potentiaalisia lähtömaita Suomelle. Saksa, Yhdysvallat ja Yhdistynyt kuningaskunta ja Venäjä ovat tärkeimpien matkailumaiden listalla.

Huomio on viime vuosina keskittynyt Aasiaan ja etenkin Kiinaan: Finnairin suorat lennot sekä yhteistyössä Visit Finlandin kanssa lanseerattu ”Stop over” -matkailupalvelujen kehittämishanke edesauttavat matkailijamäärien kasvua Aasiasta.

Matkailun edistämistä on myös se, että Suomessa asuvat kiinalaiset matkailuyrittäjät ovat hakeutuneet yhteistyöhön ja kouluttautumaan suomalaisten kanssa. Jaettu tieto ja kokemus auttavat kehittämään matkailupalveluita asiakaslähtöisesti.

Innovatiivisen tuotteistamisen tulos: hintalappu suomalaiselle luonnolle

Kiinalaiset kuluttavat Suomen matkallaan reilusti enemmän kuin muualta tulleet matkailijat, mutta olisivat valmiita kuluttamaan vieläkin enemmän. Latinalaisesta Amerikasta tuleva matkailija haluaisi ostaa ja kuluttaa Suomen kiertomatkallaan, mutta ostosmahdollisuuksia ja palveluita ei ole riittävästi tarjolla.

Toisinaan tarpeet eivät kohtaa tarjontaa, mutta fiksu yrittäjä osaa myös luoda kysyntää. Kun raha polttelee matkailijan taskussa, on myyjällä hyvät mahdollisuudet tehdä kauppaa.

Vastuullinen matkailun kehittäminen huomioi ekologisen, taloudellisen ja sosiokulttuurisen kestävyyden, turvallisuuden ja eettisen toiminnan ja paikallisuuden kunnioittaminen on tärkeää. Suomalaiset matkailualan yrittäjät ja ammattilaiset voivat toiminnallaan osoittaa edelläkävijyyttä nimenomaan vastuullisuudessa ja tarjota rohkeasti omien arvojensa mukaan tuotettuja palveluita ja tuotteita.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys eivät tarkoita liiketoiminnan pysäyttämistä tai halvalla myymistä. Pitkällä tähtäyksellä kestävät ratkaisut kannattavat. Suomen matkailun vetovoiman vahvuuksina ovat puhtaus, autenttisuus, luonto ja hiljaisuus.

Matkailualan yrittäjät voivat olla ylpeitä vahvuuksista ja hinnoitella sellaistakin, mihin tuntuu olevan vaikea laittaa hintaa – vaikkapa tarjoamalla hiljaisen hetken järven rannalla.

Muutos on mahdollisuus eikä valtion rajoilla ole enää niin väliä

Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Sen vuoksi myös matkailu muuttuu. Ihminen – kuluttaja, asiakas – on matkailualan tärkein muutoksen moottori. Yksi ja sama tuote tai palvelu ei sovi kaikille.

Kulttuurien väliset erot ovat yksi useimmiten käytetty palveluiden erikoistumisen lähtökohta, mutta uusimmat tutkimukset kertovat myös toisenlaista totuutta: yhdessä ja samassa valtiossa asuu hyvin erilaisia kulttuureja edustavia ihmisiä.

Traditionaalit arvostavat perinteisiä arvoja ja uskontoa, modernit tiedettä, postmodernit taidetta ja individualismia ja transmodernit kokemuksia, yhteisöllisyyttä ja luontoa.

Postmoderni amerikkalainen odottaa saavansa samanlaisia palveluja kuin postmoderni saksalainen, traditionaali saksalainen on onnellisempi istuessaan samassa bussissa kiinalaisen traditionaalin kuin japanilaisen transmodernin matkailijan kanssa. Kansalaisuudella ei ole enää niin väliä.

Uuden ajan matkailun ammattilaiset: matkailun moniosaajat ja rohkeat yrittäjät

Suomi vastaanottaa Maailman matkailujärjestön tilaston mukaan reilut neljä miljoonaa kansainvälistä matkailijaa vuodessa ja ansaitsee reilut kaksi ja puoli miljardia euroa matkailutuloina. Kun mukana lisätään muuten kuin lentäen maahan saapuvat matkailijat, vastaavat luvut ovat noin 7,5 miljoonaa matkailijaa ja vientituloksi rinnastettava tulo noin 4,5 miljardia euroa.

Mitä tahansa lukuja tarkastellaankaan, on myönnettävä se tosiasia, että Suomessa matkailusta saatava taloudellinen hyöty matkailijaa kohden on euroissa mitattuna alempi kuin suuressa osassa muuta maailmaa – ja voisi olla paljon enemmän.

Tämän vuoksi Suomi tarvitsee rohkeita uusia yrittäjiä ja matkailun moniosaajia tuottamaan, markkinoimaan ja myymään asiakkaiden haluamia palvelutuotteita kilpailukykyiseen, vaan ei liian alhaiseen hintaan.

>> Haluaisitko sinä olla mukana kehittämässä uuden ajan matkailua? Lue lisää moniosaajista: www.liiketalousopisto.fi

Päivitetty: 4.6.2015

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 votes, average: 5,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia