Hae äkkilähtöjä
hero taustakuva

Bernina Express – punaisella junalla yli Alppien

Swiss Image / Tibert Keller artikkelin kuva
Matkailu Sveitsissä
Bernina Express tarjoaa huimaavan kauniin junamatkan Sveitsin vuoristomaisemissa.
Teksti: Anu Anttila
Päivitetty: 05.10.2015
facebook   whatsapp

Satavuotias junareitti on Unescon maailmanperintökohde

Sveitsin vuoristossa kulkeva reilu satavuotias, parinkymmenen vuoden aikana valmistunut junarata otettiin käyttöön 1910 ja nykyään se on yksi suosituimmista junalla tehtävistä maisemareiteistä Sveitsissä.

Vuonna 2008 Bernina Express junareitin Thusis-Tirano-osuus liitettiin Unescon maailmanperintökohteiden listalle.

Reittiä operoi kapearaiteinen Rhätische Bahn, jonka raideleveys on vain metri, ja se soveltuu erinomaisesti vaikeakulkuiseen vuoristoon.

145 kilometriä alppimaisemia

Pisimmillään reitti on 145 kilometrin mittainen alkupisteestä Churista pääteasemalle Tiranoon (4h 15min). Jos reitin aloittaa Davosista, on matka muutaman kilometrin lyhyempi (3h 40min). Hätäisimmille on vaihtoehtona myös junaan hyppääminen vasta St. Moritzista (2h 35min).

Maisemallisesti reitti on erittäin vaihteleva, jylhien alppimaisemien kautta kuljetaan muutamassa tunnissa Italian puolelle Tiranoon, jossa palmupuut ovat osa kaupunkikuvaa.

Bernina Express
Bernina Express tarjoaa upean vuoristoelämyksen.

Huikean matkan varrella on 55 tunnelia, joista pisin on 5,9 kilometrin pituinen Albula. Matkalla ylitetään 196 siltaa ja korkeimmillaan punainen juna kipuaa Berninan solaa aina 2 253 metrin korkeuteen asti Ospizio Berninaan. Tunnelma junamatkan korkeimmalla alueella on hieman epätodellinen, ympärillä oleva autius on vaikuttava. Tuntee nousseensa lähes Euroopan katolle. Matka taittuu pitkiä aikoja ilman, että näkyvissä on ristin sielua.

Jyrkkä maasto vaatii erikoisia rakennusratkaisuja

Arkkitehtonisesti näyttävimpiä kohtia on heti matkan alkupäässä Filisurissa sijaitseva jykevä 136 metriä pitkä Landwasser Viaduct, jossa juna sukeltaa suoraan vuoren sisästä 65 metriä korkealle, viiden pilarin tukemalle rautatiesillalle.

Toinen hämmästyttävä taidonnäyte reitillä on Brusio Viaduct, jossa juna kitisee raiteillaan ja vaikuttaa menevän aivan solmuun pyörähtäessään 360-asteisen maasillan ympäri, ja lopulta sujahtaa kiskojen alta jatkaakseen matkaansa.

Radan rakentaminen suoraan alas ei aikanaan ollut mahdollista rinteen jyrkkyyden takia. Maasilta jouduttiin rakentamaan, jotta radan jatkaminen ylipäätään oli mahdollista.

Pääteasema Tirano

Lähestyttäessä Italiaa ja Tiranon kaupunkia, junareitti yllättää jälleen. Le Presen kaupungissa juna sompailee hiljakseen keskellä kaupunkia, lähes kosketusetäisyydellä taloista. Samoin tapahtuu perillä Tiranossa, jossa juna liikkuu raitiovaunun tavoin, mutta paljon isompana aivan kaupungin sydämessä. Kontrasti muutaman tunnin takaisiin avariin alppimaisemiin on valtava.

Tiranosta matkaa voi jatkaa pidemmälle Italiaan tai palata vaikka postibussilla takaisin Sveitsiin ja Luzerniin. Mikään ei myöskääm estä palaamasta samaa reittiä takaisin. Italialaisen lounaan jälkeen ehtii vielä saman päivän aikana takaisin matkan alkupisteeseen. Maisemien kertaus ole pahasta, reitin varrella kun ei ehdi matkan aikana läheskään kaikkea huomioida.

Junaan on varattava paikat etukäteen. Parhaimmat paikat sijaitsevat maisemavaunuissa, joissa ikkunat ulottuvat kattoon saakka. Junan käytävällä kulkevat myyntikärryt pitävät huolen ettei jano tai nälkä pääse matkan aikana yllättämään.

Saksan-, englannin- ja italiankieliset selostukset kuuluvat junalipun hintaan. Maisemat elävät vuodenaikojen mukaan. Kesäiset Alpit ovat ehkä hivenen vaihtelevammat, mutta matkalle voi lähteä mainiosti myös talvella.

Tähän matkaan pätee kirjaimellisesti vanha sanonta – tärkeintä ei ole perille pääsy, vaan matkalla oleminen.

Liput ja lisätiedot: www.rhb.ch

Kuvat: Swiss-image.ch / Andrea Badrutt, Max Galli, Tibert Keller

Lue kommentit (0) Jätä kommentti

    Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.