Kuva: Blogikoulu
Blogikoulu

Raportointi blogiyhteistyön jälkeen on yhtä tärkeää kuin varsinainen yhteistyö – lue miksi

Yritys, joka tekee blogiyhteistyötä, odottaa luonnollisesti saavansa yhteistyölle vastinetta. Raportointi blogiyhteistyön jälkeen kannattaakin aina hoitaa bloggaajan osalta niin hyvin kuin se on mahdollista – siitä hyötyy niin yritys kuin bloggaajakin.

Raportointi mittaa yhteistyön onnistumista

On tärkeää, että bloggaaja raportoi yhteistyön tuloksista niin hyvin kuin se on kussakin tilanteessa mahdollista. Näin yritys saa osviittaa yhteistyön onnistumisesta, ja suuntaa antavat tiedot ovat aina paremmat kuin ei tietoja ollenkaan.

Hyvin hoidettu raportointi yhteistyön jälkeen hyödyttää myös bloggaajaa – raportointi on osoitus ammattimaisuudesta, ja se voi olla avain tuleviin yhteistöihin. Tästä lisää jutun loppupuolella.

Raportoinnin tyyli on hyvin vapaa. Kannattaa kuitenkin panostaa siihen, että tiedot ovat helposti näkyvillä. Esimerkiksi Canvasta löytyy lukuisia, visuaalisesti kauniita pohjia, jotka voi tallentaa pdf-muotoon. Ne on helppo lähettää eteenpäin sähköpostin liitetiedostona.

Yhteistyöpostauksen lukukerrat ja postauksen parissa vietetty aika ovat tiedoista oleellisimpia

Blogiyhteistyön raportointiin kuuluu läheisesti muutama asia, vaikka jokainen yhteistyö kannattaakin käsitellä yksilönä. Pohdi, millä tiedoilla on eniten merkitystä juuri tietyn yhteistyön kohdalla. Numerot kertovat paljon, mutta ne eivät ole ainoa mittari.

Tärkeimpiä lukuja ovat postauksen yksilöidyt katselukerrat, sillä tämä määrä kertoo mahdollisesti eniten asiakkaalle yhteistyön laajuudesta. On myös hyvä mainita, kuinka paljon aikaa lukijat ovat blogipostauksen parissa käyttäneet.

Jos postausta on jaettu sosiaalisessa mediassa tai sen yhteydessä on sovittu esimerkiksi Instagram-yhteistyöstä, on hyvä mainita luvut myös näistä kanavista. Tykkäysten määrä ja Instagram-tarinoiden katselukerrat ovat mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa.

Liian monimutkaisille luvuille ei kannata antaa liikaa huomiota, ellei yhteistyökumppani niitä erikseen halua. Perustiedot tarjoavat selkeää ja ymmärrettävää tietoa.

Raportointiin tulee haasteita, kun kaikki luvut eivät ole saatavilla

Raporttia tehdessä kannattaa myös huomioida se, että osassa blogeja tuoreimmat postaukset näkyvät kokonaisina etusivulla, ulkoasun teemasta riippuen. Postausta luetaan, vaikka sitä ei erikseen avatakaan.

Kun yhteistyöpostaus on ollut ensimmäisenä etusivulla, suoraan blogiin saapuneet kävijät voi myös eritellä raporttiin siltä ajalta. Ongelma tässä on se, että luku ei sisälly postauksen parissa vietettyyn aikaan. Se antaa kuitenkin suuntaa.

London and beyond -blogissa viimeisin julkaistu postaus näkyy kokonaisena etusivulla, joten raportointtiin on usein kuulunut myös saapuneiden lukumäärä siltä ajalta, kun yhteistyöpostaus on ollut ensimmäisenä näkyvissä. Numeroiden yhteyteen kannattaa laittaa selvitys, mistä on kysymys.

Älä unohda kommentteja blogissa ja sosiaalisessa mediassa

Jos yhteistyöpostaus on kirvoittanut keskustelua ja saanut kommentteja, näistä kannattaa poimia kohokohdat raporttiin. Kehut, ihmetykset, kysymykset sekä kehitysehdotukset ovat aina arvokasta tietoa yritykselle.

Moni yritys seuraa itsekin yhteistyöpostauksen kommenttikenttää, mutta muutama kommenttinosto on hyvä keino tehostaa vaikutelmaa siitä, että postaus on ollut kiinnostava ja se on herättänyt ajatuksia ja mahdollisesti kysymyksiä lukijoiden keskuudessa.

Mikäli yhteistyöstä on ollut juttua myös Instagramissa esimerkiksi tarinoiden muodoissa, sieltä voi myös nostaa kommentteja raporttiin, sillä yhteistyökumppani ei niitä näe.

Raportin yhteydessä voit tehdä ehdotuksen uusista yhteistöistä

Raportin yhteyteen kannattaa myös sisällyttää ehdotuksia tulevasta yhteistyöstä, mikäli sille on kiinnostusta. Mikäli yhteistyö on toiminut hyvin, jatko voi olla niin yrityksen kuin bloggaajankin mielessä. Hyväksi havaittu, tyytyväinen yhteistyökumppani on todennäköinen yhteistyökumppani myös jatkossa.

Voit esittää yhteistyöyritykselle valmiiksi pureskeltuja ideoita tulevia yhteistöitä ajatellen raportin yhteydessä tai kertoa millaisia yhteistöitä yleensä yritysten kanssa teet. Yritysten on aina helpompi lähteä pohtimaan yhteistöitä, kun heillä on ajatus valmiina.

Milloin on hyvä aika koota tiedot ja lähettää ne yhteistyökumppanille?

Milloin raportti pitäisi toimittaa yhteistyökumppanille on kysymys, johon ei ole olemassa yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta. Kuten bloggaajat tietävät, blogipostaus voi elää ja kerätä paljon lukukertoja kauan postauksen julkistamisen jälkeen.

Kun postaus on jaettu sosiaalisessa median kanavissa, kannattaa mielestäni odotella ainakin muutama viikko tai kuukausi ennen kuin raportti lähtee yhteistyökumppanille. Tästä voi mainita ja sopia jo yhteistyöstä sovittaessa.

Mikäli yhteistyö kerää kuukausittain tai jopa vuosittain mainittavan määrän liikennettä, mikään ei estä raportoimasta tästä yritykselle – se on jopa toivottavaa.

Päivitetty: 3.5.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia