hero taustakuva

Millainen blogi saa lukijan kiinnostumaan?

Rantapallo artikkelin kuva
Matkabloggaus
Blogit ovat nykyajan nettikansan suosittua ajanvietettä. Tässä viisi hyvän blogin tunnusmerkkiä, jotka saavat lukijan kiinnostumaan, sitoutumaan ja palaamaan aina uudelleen.
Teksti: Leena-Mari Laukkanen
Päivitetty: 24.02.2016
facebook   whatsapp

Blogien tarjonta on valtava – kuinka erottua joukosta?

Blogien määrä on nykyisin valtava. Blogeja luetaan niiden tarjoaman tiedon vuoksi, vapaa-ajan ratoksi ja inspiraation löytämiseksi: ne toimivat paperisten lehtien korvikkeina ja tuovat mielenkiintoiset aihepiirit helposti lähelle.

Suomessa suosituimmat blogit ovat tällä hetkellä lifestyle- ja muotiaiheisia, mutta myös treeni- sekä matkablogit nostavat koko ajan suosiotaan.

Suomen suurin blogien listauspalvelu Blogit.fi ilmoittaa listoillaan olevan noin 4 000 blogia, mutta on syytä olettaa suomenkielisten blogien luvun olevan todellisuudessa huomattavasti suurempi. Kaikki eivät halua ilmoittaa blogejaan palveluihin, joten tarkkaa lukemaa on mahdotonta sanoa.

Olen itse bloggaaja ja blogien suurkuluttaja, niin harrastus- kuin ammatilliseltakin kantilta katsottuna. Suomalainen blogikenttä on täynnä todella laadukkaita ja mielenkiintoisia blogeja. Tähän artikkeliin olen koonnut viisi lukijaystävällisen blogin tunnusmerkkiä. Kysymys kuuluu: Mikä saa lukijan kiinnostumaan ja palaamaan blogiin kerta toisensa jälkeen kovasti kilpaillussa blogiviidakossa?

1. Yksi varma keino saada lukija koukkuun on tuottaa laadukasta sisältöä (yllätys!)

Yksi laadukkaan blogisisällön tunnusmerkeistä on se, että se puhuttelee. Toisin sanoen: blogin sisältö on mielenkiintoista. Mielenkiintoinen sisältö tarkoittaa jokaiselle lukijalle eri asiaa. On sula mahdottomuus miellyttää kaikkia, joten bloggaajan kannattaa suunnata energia itseään eniten kiinnostaviin ja inspiroiviin aihepiireihin.

Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä helpommin blogin kantavat aihepiirit ovat selitettävissä ja rajattuna, sitä lojaalimpaa ja kiinnostuneempaa lukijakunta on. Aihepiirejä on blogimaailmassa luonnollisesti monia: yksi blogi keskittyy muotiin, toinen matkailuun. Näiden laajojen teemojen sisään mahtuu pienempiä aihepiirejä, ja esimerkiksi matkablogeja löytyy niin perhe-, luonto-, budjettimatkailunkin saralta.

Rajatun aihepiirin kautta on helppo löytää motivoituneita lukijoita, jolla on samat kiinnostuksen kohteet bloggaajan kanssa.

2. Persoonan merkitystä ei voi korostaa liikaa

Suosituimpia blogeja ovat ne, joiden takana on selvästi persoona eli henkilöbrändi. Lukijaa kiinnostaa henkilö blogitekstien takana, ja bloggaaja onkin lukijalle parhaimmillan kuin luotettu ystävä.

Eri blogigenret vaativat persoonan esiintuloa eri tavoin. Äitiysblogit nojaavat suurelta osin kirjoittajan henkilökohtaiseen elämään, kuten myös suuri osa lifestyleblogeista. Tämä on luonnollista, sillä ihmiset kiinnostavat ihmisiä, ja ihmisluonne on pohjimmiltaan hyvin utelias. Pieni kurkistus toisen elämään on mahdollista blogien kautta. Tämä selittää suosituimpien blogien suosion.

Matkablogit ovat tässä suhteessa kuitenkin hieman erilaisia. Kirjoittaja voi tuoda omaa personaansa esille hyvinkin paljon, mutta se ei ole välttämättömyys. Matkablogeissa painavat myös muut tekijät persoonan lisäksi. Näitä ovat esimerkiksi täsmälliset faktatiedot kohteesta ja hyväksi havaitut käytännön vinkit.

On tärkeää, että kirjoittaja kuitenkin paljastaa itsestään edes vähän. Lukija voi ostaa matkalehden, mikäli haluaa lukea matkakohteesta pelkkää faktaa ja kohteen kuvailua. Blogien valtti on se, että ne tarjoavat aitoja reissufiiliksiä ja elämyksiä, joita lukija voi elää kirjoittajan kautta. Aitous, rehellisyys ja omien (räväköidenkin) mielipiteiden takana seisominen toimivat aina. Bloggaaja, jolla on mielipiteitä, on kiinnostava!

3. Aihetta voi lähestyä monesta eri näkökulmasta

Mielenkiintoisen sisällön tärkeisiin tekijöihin kuuluu myös osuvan näkökulman valinta. Sen sijaan, että kerrot yleisesti “viikonlopusta Pariisissa”, voit ottaa asiaan toisenlaisen lähestymistavan. Erikoiset tapahtumat ja draama kiinnostavat lukijaa.

Tapahtuiko matkalla jotain kiinnostavaa tai kamalaa, jonka kautta reissua voi lähestyä tarinan muodossa? Entä tuliko reissulla vastaan mielenkiintoisia ihmisiä? Saman asian voi kertoa monella tapaa.

On vielä yksi sisältöön liittyvä asia, joka bloggaajan tulisi muistaa: älä kirjoita väkisin. Muista, että laatu korvaa määrän. Hyvä blogi toki päivittyy säännöllisesti, joten pidä kiinni totutusta aikataulusta, mutta älä kuitenkaan ahnehdi sisällön kustannuksella. Lukijaa kiinnostaa laatu, ei sinnepäin tehty työ. Oikeinkirjoitus on myös tärkeä tekijä.

4. Vastavuoroinen kommunikointi on tärkeää

Kun blogi puhuttelee ja kiinnostaa lukijaa, hän jättää kommentin. Jokainen kommentti on aiheuttanut lukijassa reaktion suuntaan tai toiseen: hän haluaa kertoa mielipiteensä.

Bloggaajan ajatuksella vastatut kommentit kannustavat lukijaa palaamaan blogiin, ja bloggaaja tulee jokaisen kommentin kautta tutummaksi. Joskus näkee blogeissa sitä, että bloggaaja pyytää lukijoiden mielipidettä tiettyyn aiheeseen, mutta kommentteihin jätetään vastaamatta. Vastaavasti vastauksen saanti voi myös kestää viikkoja. Tätä en suosittele ketään bloggaajaa kokeilemaan vaikka kommentteja tulisi miten paljon tahansa – ja vaikka niihin vastaaminen vastaavasti veisi aikaa miten paljon tahansa. Kommentin takana on aina oikea ihminen, jota blogi puhuttelee, ja se on liian arvokas mahdollisuus tuhlattavaksi.

Lukijan kiinnostus lakkaa nopeasti, jos hänen ajatuksensa ja blogiin käyttämänsä aika eivät saa vastakaikua.

5. Kun sisältö ja kommunikointi ovat kunnossa, huomio kiinnittyy luettavuuteen ja ulkoasuun

Lukijan huomio kiinnitetään sisällöllä ja vuorovaikutus saa lukijan palaamaan blogiin kerta toisensa jälkeen. Mutta jos blogia on hankala selata, sen ulkoasu on sekava ja kuvat ovat laaduttomia, lukija kyllästyy helposti.

Kun lukija saapuu blogiin, hänen huomionsa kiinnittyy ensiksi yleisilmeeseen. Blogeja, joissa teksti ja kuvat ovat etusijalla, on yleensä mukavampi lukea kuin sekavia ja kirkkain värein tehostettuja sivustoja. Blogin ei tarvitse olla ultramoderni ollakseen luettava, mutta nykypäivää vastaava ulkoasu ja vaalea pohjaväri tekevät ihmeitä.

Kuvien osuutta ei voi myöskään korostaa liikaa. Kuvat ovat tänä päivänä yksi blogien tärkeimmistä elementeistä, ja bloggaajat ovat viime vuosina alkaneet panostaa huomattavasti kuvien laatuun. Ammattilaiskuvaaja ei bloggaajan kuitenkaan tarvitse olla, siitä ei ole kyse.

Kannattaa kuitenkin käyttää hieman aikaa kuvien valitsemiseen, kuten myös niiden latautumisaikaan: suttuiset, pimeät ja liian pienet kuvat eivät tee oikeutta jutulle ja liian pitkään latautuvat kuvat vievät mielenkiinnon helposti – varsinkin jos teksti pomppii niiden latautuessa.

Puhutteleva ja persoonallinen sisältö, selkeästi rajattu aihepiiri, vastavuoroinen kommunikointi ja helppolukuisuus. Siinä avaimet kiinnostavaan blogiin. Kun blogi on aito ja bloggaaja kirjoittaa sydäntään lähellä olevista aiheista, lopputulos menee harvoin mönkään.

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: London and Beyond

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Toi persoonan tärkeys on kyllä niin game changer – blogissa pitää olla persoona mukana jotta lukijat jää blogiin! :) Matkailupuolella on ihan liikaa kasvottomia blogeja.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.