Hyppää sisältöön

Blogin mediakortti on avain yhteistöihin – näin teet mieleenpainuvan esittelyn

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 04.08.2017
Mediakortista on apua blogiyhteistöiden hankkimisessa, joten sen sisältöön ja visuaaliseen ilmeeseen kannattaa panostaa.

Mediakortti on tärkeä apuväline bloggaajalle

Blogiyhteistyöt ovat monelle bloggaajalle tänä päivänä arkipäivää, ja yritykset ymmärtävät blogien arvon markkinoinnissa paremmin kuin koskaan aiemmin. Blogiyhteistyö on monivaiheinen prosessi, joka alkaa joko bloggaajan tai yrityksen yhteydenotosta ja päättyy yksityiskohtien hiomisen jälkeen huolellisesti suunniteltuna kokonaisuutena blogiin.

Yksi tärkeistä tekijöistä blogiyhteistyön toteutumisessa ja suunnittelussa on blogin mediakortti. Kaikessa yksinkertaisuudessaan mediakortin tulisi tarjota vastaus siihen, miksi yrityksen kannattaisi tehdä yhteistyötä juuri sinun blogisi kanssa, sillä yritysten päätökset yhteistöistä perustuvat suurelta osin mediakortin tarjoamiin tietoihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mikä on mediakortti?

Mediakortti on blogin sähköinen käyntikortti, josta löytyy kaikki blogin oleelliset tiedot tiiviinä pakettina. Se on väline, jonka tarkoitus on kertoa yhteistyötaholle blogisi tiedot mahdollisimman selkeästi, yksinkertaisesti ja kiinnostavasti. Mediakortti on yhteistyökumppanille usein ensikosketus blogiisi, ja siksi sen sisältöön ja visuaaliseen ilmeeseen kannattaa panostaa. Kaikki yritykset eivät mediakorttia kysy, mutta ammattimainen bloggaaja lähettää sen yritykselle automaattisesti yhteistyötä ehdottaessaan.

Vaikka mediakortti kulkeekin bloggaajan ja yhteistyökumppanin välillä useimmiten sähköisenä, voi sitä jakaa potentiaalisille yhteistyökumppaneille myös paperiversiona esimerkiksi verkostoitumistilaisuuksissa ja messuilla.

Mitä mediakortin tulee sisältää?

Mediakortin sisällölle on olemassa muutama selkeä ohjenuora, vaikka sen sisältö vaihteleekin bloggaajien omien mieltymysten mukaan.

Mediakortissa tulisi hyvä kuitenkin olla vähintään seuraavat asiat:

– Blogin logo
– Blogin kuvaus ja kirjoittajan tiedot
– Uniikit kävijät per kuukausi
– Sivunäyttöjen määrä
– Blogin kohderyhmä (ikä- ja sukupuolijakauma)
– Käytössä olevat kanavat sosiaalisessa mediassa ja kanavien seuraajamäärät
– Yhteystiedot

Tiedot mediakorttia varten kannattaa katsoa Google Analyticsistä, joka on luotettava lähde. Lisäksi mediakortissa voi olla mainittuna lukijoiden blogissasi käyttämä aika, referenssit aiemmista yhteistöistä ja maininnat blogista muualla mediassa. Tyytyväisten lukijoiden ja yhteistyökumppaneiden kommentteja ei myöskään kannata säästellä, vaan kannattaa rohkeasti pyytää lupa kommenttien käyttöön.

Voit myös kertoa millaisia yhteistyömuotoja sinulla on tarjota. Osa bloggaajista laittaa mediakortin yhteyteen myös hintatiedot palveluista. Älä ujostele, vaan tuo mediakortissa ylpeänä esille blogisi parhaat puolet!

Tiivistä ja tuo esiin yhteistyön kannalta tärkeimmät asiat

Hyvä yleisohje on se, että mediakortin tietojen tulisi mahtua tekstinkäsittelyohjelmaa käyttäessä yhdelle sivulle. On kuitenkin hyvä huomioida, että yksi sivukin voi olla liikaa, jos se on täynnä tekstiä ja nippelitietoa. Ajattele mediakorttia ikään kuin CV:nä, jonka tarkoitus on kiinnittää lukijan huomio jo pikaisellakin vilkauksella.

Mieti myös, mitkä tiedot ovat yhteistöiden kannalta olennaisia. Jos Twitter-tililläsi on neljä seuraajaa ja olet käyttänyt Twitteriä viimeksi kaksi vuotta sitten, ei sillä ole arvoa yhteistyön kannalta. Sen voi silloin jättää mainitsematta. Mikäli sinulla on yhteistyökumppaneita Suomen ulkopuolella, kannattaa mediakortista tehdä luonnollisesti myös englanninkielinen versio.

Tallenna mediakortti PDF-muotoon

Mediakortti kannattaa tallentaa aina PDF-muotoon, jolloin se aukeaa vastaanottajalle siististi laitteella kuin laitteella. Mediakortti on helppo tehdä itse joko tekstinkäsittelyohjelmalla tai ilmaisella kuvankäsittelyohjelma Canvalla, jonka valikoimista löytyy lukuisia valmiita pohjia.

Tee mediakortista visuaaisesti sellainen, että se näyttää hyvältä myös tulostettuna: yhteistyötaho saattaa haluta tulostaa siitä oman kopionsa projektin dokumentointia varten.

Mediakortti blogissa

Siinä missä mediakortti on hyvä olla olemassa helposti eteenpäin lähetettävänä PDF-tiedostona, voi mediakortin tiedot julkaista myös blogin yhteydessä. Useimmiten mediakortti on blogeissa omalla välilehdellään, josta potentiaalisten yhteistyökumppaneiden on se helppo löytää. Näin blogin perustiedot löytyvät helposti eikä niiden perään tarvitse erikseen kysellä. Selkeä, informatiivinen ja säännöllisesti päivittyvä mediakortti antaa ammattimaisen kuvan blogista, ja edesauttaa yhteistyön toteutumista.

Onnistuneita esimerkkejä blogin yhteydessä sijaitsevista mediakorteista löydät Rantapallon Tuntematon Turisti -blogista sekä Pöndekengissä-blogista. Mediakortista voi myös tehdä erikseen ladattavan: Pallontallaajien Archie gone Lebanon -blogi tarjoaa yhteistyökumppaneille helposti ladattavan, visuaalisesti houkuttelevan mediakortin.

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Blogikoulu

Bloggaaja, tätä sinäkin olet usein miettinyt – kuinka hinnoitella blogiyhteistyö oikein?

Rantapallon blogikoulu

Lue vinkit bloggaajalle – millainen on hyvä blogiyhteistyö vuonna 2018?

Blogikoulu

Haluatko blogata tavoitteellisesti? Ota nämä asiat huomioon, kun haluat että blogi tuottaa myös rahaa

Blogikoulu

Näin lähestyt potentiaalista yhteistyökumppania ammattimaisesti ja hankit blogiyhteistöitä – lue vinkit!

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja