hero taustakuva

Bloggaaja, ota kaikki hyöty irti Facebookista – näin saat lisää lukijoita

Blogikoulu artikkelin kuva
Matkabloggaus
Facebook on bloggaajalle tärkeä työkalu, joka tuo lisää liikennettä blogiin ja sitouttaa seuraajia.
Teksti: Leena-Mari Laukkanen
Päivitetty: 27.07.2017
facebook   whatsapp

Lisää liikennettä Facebookista

Facebook on tärkeä markkinointityökalu bloggaajalle. Kun katselen tilastoja Rantapallon blogiportaalissa sijaitsevan London and beyond -blogini liikennettä silmällä pitäen, on selvää että Facebook on yksi tärkeimmistä markkinointikanavistani Googlen jälkeen.

Facebookin merkitystä blogimarkkinoinnissa on sivuttu blogikoulun aiemmissa osissa ja sanoma on ollut seuraava: jokaisella blogilla kannattaa olla Facebookissa oma sivu, jonka tehtävä on tukea blogin sisältöä, sitouttaa seuraajia ja tuoda liikennettä blogiin. Tämän artikkelin on tarkoitus avata tarkemmin, miten bloggaaja voi hyötyä Facebookista vieläkin enemmän.

Laatu korvaa määrän

Facebook-markkinoinnissa on olemassa muutama pääperiaate. On ensiarvoisen tärkeää, ettet tuki jaoillasi seuraajiesi Facebook-seinää, sillä se ärsyttää monia ja pienentää reagointimääriä. On myös tärkeää valita jaettava sisältö tarkoin seuraajiesi kiinnostuksen kohteet huomioiden.

Keskity laadukkaisiin, lukijoita kiinnostaviin jakoihin määrän sijaan: moni Facebookissa aktiivinen yritys luottaa yhden tai maksimissaan kahden päivittäisen päivityksen taktiikkaan. Sosiaalisen median alusta Buffer on kirjoittanut blogiinsa hyvän artikkelin aiheesta, artikkeliin pääset tästä.

Voit jakaa muitakin kuin omia tekstejäsi, kunhan ne ovat seuraajiesi mielestä kiinnostavia: tarjoa hyödyllistä tietoa, inspiraatiota tai käytännön vinkkejä. Näin saat kaivattuja reaktioita eli tykkäyksiä ja kommentteja aiheesta kiinnostuneilta Facebook-käyttäjiltä, mikä nostaa sivusi arvoa Facebookin silmissä.

Aitous on kaiken a ja o

Facebook-seuraajiasi kiinnostavan sisällön merkitystä ei voi alleviivata tarpeeksi. Mitä paremmin seuraaja kuuluu kohderyhmääsi, sitä arvokkaampi hän on. Mitä enemmän ihmiset tykkäävät ja kommentoivat, sitä laajemmalle sisältö leviää. Tämän vuoksi seuraajien ostamista ei suositella: he kuuluvat harvoin kohderyhmääsi, eivätkä he reagoi jakoihisi.

Facebook-sivu, jolla on paljon tykkääjiä muttei juurikaan reaktioita, ei ole järin arvokas: se nousee huonosti näkyviin Facebookin käyttäjille. Pienempi mutta aktiivinen seuraajajoukko toimii paremmin.

Toimi oikein Facebook-ryhmissä

Kun aloin muutama vuosi sitten jakaa blogiartikkeleitani Facebook-ryhmissä, olen pannut merkille positiivisen kasvun kävijämäärissäni. Myös vuorovaikutus lukijoiden kanssa on lisääntynyt: ihmiset kommentoivat herkemmin Facebookissa.

Jakoihin käytetyt ryhmät kannattaa valita tarkoin: esimerkiksi matkailupostauksille tarkoitettu Reissupostauksia-ryhmä on hyvä liikenteen lähde matkabloggaajalle. Muista tutkia ryhmän luonne huolella ja välttää liikaa jakamista ryhmissä, jotka eivät ole tarkoitettuja vain blogitekstien jaoille, ja käytä pelisilmää.

Jaot ryhmiin kannattaa tehdä blogin oman Facebook-sivun kautta, jolloin lukija saa mahdollisuuden painaa sivusi tykkää-nappia suoraan jaon yhteydessä. Tämä on helppoa: klikkaa blogin sivulla jaettavan artikkelin oikeasta alakulmasta käyttäjäksi oma henkilökohtainen profiilisi, paina jaa ja kirjoita kenttään haluamasi ryhmän nimi.

Harva lukija lähtee varta vasten etsimään blogin Facebook-sivua, joten tämä taktiikka kannattaa ottaa käyttöön heti: kynnys sivun tykkäämiseen on lukijalle näin pienempi. Varmista, että sivusi on houkutteleva satunnaiselle vierailijalle sisällön lisäksi myös visuaalisesti.

Maksetut mainokset Facebookissa, hitti vai huti?

Vaikka Facebookin avulla voi saavuttaa hyviä tuloksia ilman rahallista panosta, on maksettu mainonta yksi vaihtoehto.

Olen käyttänyt Facebook-mainontaa mainostaessani London and beyondin yksittäisiä artikkeleita. Mainostin taannoin Facebookissa paljon luettua artikkelia Kuopion ruokakulttuurista 10 eurolla. Kohdensin yleisöksi ruoasta pitävät kuopiolaiset, laajalla ikähaarukalla.

Sain tykkäyksiä juttuun juuri kohderyhmääni kuuluvilta henkilöiltä, sekä muutaman arvokkaan tykkäyksen blogini omalle sivulle. Liikennettä tuli jonkin verran, joskaan massiivista kävijäryntäystä en pienellä summalla saanut aikaan. Liikenteen määrä oli hienoinen pettymys.

Bloggaajan, joka ei halua käyttää rutkasti rahaa Facebook-mainontaan, kannattaa miettiä hyöty tarkkaan, ja tehdä kokeiluja pienillä summilla. Kannattaa lähteä liikkeelle artikkeleista, jotka ovat olleet suosittuja ilman mainontaakin, ja kohdentaa mainoksia niiden pohjalta. Punnitse tarkasti hyöty ja mainostukseen käytetty raha, sillä ilmaiseksikin voit saada hyvän tuloksen.

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Kiitos neuvosta:
    ”Tämä on helppoa: klikkaa blogin sivulla jaettavan artikkelin oikeasta alakulmasta käyttäjäksi oma henkilökohtainen profiilisi, paina jaa ja kirjoita kenttään haluamasi ryhmän nimi.”

    Onnistuin!
    Tatjaana


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.