Kuva: Shutterstock
Rantapallon blogikoulu

Bloggaaja, näin lähestyt yhteistyökumppania – lue konkreettiset esimerkit hotelliyhteistöiden hankinnasta

Blogi- ja muut vaikuttajayhteistyöt ovat arkipäivää sosiaalisessa mediassa ja muualla internetin syövereissä. On todennäköistä, että vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa lähivuosina entisestään ja kilpailu kovenee.

Kohtaa jokainen potentiaalinen yhteistyökumppani yksilönä

Tässä jutussa paneudutaan aiempaa yksityiskohtaisemmin siihen, mitä hyvä yhteistyöehdotus sisältää, esimerkkinä hotelliyhteistöitä käyttäen. Blogikoulun aiemmassa osassa on käsitelty blogiyhteistöiden hankintaa yleisemmällä tasolla, lue juttu pohjustukseksi täältä.

Hotelliyhteistyöt ovat melko yleinen yhteistyömuoto suomalaisessa blogi- ja vaikuttajamaailmassa. Hotellit ovat hyvä ja tarpeeksi yleinen esimerkki käytettäväksi tässä jutussa, sillä ne voivat löytävät haluttua kohderyhmää monen eri aiheisiin keskittyneiden vaikuttajien kautta. Esimerkkejä voi luonnollisesti soveltaa helposti myös muille yhteistyötahoille.

Moni yhteistyö syntyy vaikuttajan oman yhteydenoton kautta. Ennen yhteydenottoa potentiaalisen asiakkaan suuntaan, mieti vastaus seuraaviin kysymykseen: miten juuri tämä kyseinen hotelli hyötyy yhteistyöstä kanssasi ja miksi juuri sinä olisit sopiva yhteistyökumppani kyseiselle hotellille?

Kun vastaus kysymyksiin alkaa hahmottua, suunnittele valmis tarjous yhteistyökumppanille ja perehdy toivotun yhteistyökumppanin toimintaan. Älä lähetä samaa viestiä usealle hotellille tiedustellen, mitä heillä olisi tarjolla sinulle. Lähesty asiaa siitä näkökulmasta, miten tarjouksen vastaanottaja voi hyötyä yhteistyöstä kanssasi.

Perustele, miten juuri sinä voit olla asiakkaalle hyödyksi

Yhteistyöehdotuksen tiivistäminen ei ole aina helppoa, mutta ehdotus kannattaa pitää mahdollisimman ytimekkäänä. Itse yleensä tiivistän pääkohdat sähköpostiin, minkä jälkeen lisään mediakortin ja tarkemman tarjouksen erillisinä liitetiedostoina.

Tuo viestissä itsestäsi ja blogistasi esiin parhaat puolet, herätä toisen osapuolen kiinnostus ja perustele yhteistyön hyödyt. Yhteistyökumppania kiinnostaa pääasiassa se, miten se löytää juuri heidän tuotteestaan kiinnostuneita ihmisiä sinun kauttasi, eli tässä esimerkkitapauksessa uusia hotelliasiakkaita.

Vaikuttajan kohderyhmä on tässä kohtaa avainasemassa. Budjettimatkabloggaajan kannattaa harvoin ehdottaa yhteistyötä luksushotellin kanssa, sillä se tuskin kiinnostaa lukijakuntaa eikä näin ole hedelmällinen myöskään yhteistyökumppanin kannalta. Edullisemmat ketjuhotellit tai pienemmät majatalot ovat luultavasti lähempänä budjettibloggaajan kohderyhmän mieltymyksiä.

Samalla logiikalla perheystävällinen hotelli on usein luonnollinen yhteistyökumppani perhematkailusta kirjoittavalle blogille. Aihetta kannattaa tässä tapauksessa lähestyä siltä kantilta, että blogin kohderyhmä oletettavasti koostuu suurilta osin samankaltaisessa tilanteessa olevasta lapsiperheestä. Tämä kannattaa tuoda viestissä esille, kuten myös muu oleellinen tieto kohderyhmästä.

Jos hotellin tietoja tutkittaessa käy ilmi, että siellä on leikkihuone tai sen läheisyydessä on mielenkiintoisia nähtävyyksiä lapsiperheelle ja vaikkapa hyviä leikkipuistoja, kannattaa nämä tuoda ilmi, sillä niiden voi olettaa kiinnostavan lukijakuntaa. Ei haittaa, jos ehdotuksessa tuo lyhyesti esiin tämänkaltaisia mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Perustelussa kannattaa tuoda esille myös aikaisemmat yhteistyöt. Lisää linkki aiempaan, hyviä tuloksia saavuttaneeseen yhteistyöhön, jotta viestin vastaanottaja näkee heti, millainen tyyli sinulla on. Mikäli sinulla on suositus aiemmalta yhteistyökumppanilta, ei sitä kannata jättää mainitsematta.

Erittele, mitä ehdottamasi yhteistyö sisältää

Yhteistyökumppania kiinnostaa luonnollisesti heti, mitä yhteistyö kanssasi sisältää.

Erittele selkeästi, onko yhteistyössä kyseessä blogipostaus, YouTube-video, näkyvyys Instagramissa vai kenties eri kanavien yhdistelmä. Podcastit ovat tehneet nousuaan jo pidemmän aikaa, ja niitä voi myös hyödyntää yhteistöissä.

On tavallista, että hotelliyhteistyön kaltainen yhteistyö toteutetaan osissa. Hotelliyhteistöissä on usein käytäntönä, että vierailun ajalta tuotetaan materiaalia reaaliajassa sosiaalisen median kanaviin, esimerkiksi Instagram-tarinoihin, ja blogipostaus tai Youtube-video julkaistaan vierailun jälkeen, sovitun ajan kuluttua.

Yksityiskohdista voi sopia myöhemmin, mutta kannattaa kuitenkin lyhyesti kertoa millaista materiaalia voisit seuraajakunnallesi tuottaa ja milloin. Esimerkiksi hotellien huone-esittelyt, yleinen ilme, aamupala sekä palvelut ovat asioita, joita voi raportoida reaaliajassa. Tarina-ominaisuus on todella suosittu etenkin Instagramissa, joten se kannattaa ottaa hyötykäyttöön.

Olen itse tuonut aina esille yhteistyötä London and beyond -blogin kanssa ehdottaeessani, että tarjoamaani yhteistyöpakettiin kuuluu blogipostaus ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Selventäen samalla, että tämä tarkoittaa valmiin postauksen lisäksi myös postauksen jakoja Facebookissa ja Twitterissä, kuten myös reaaliaikaisia Instagram-tarinointia ja yhtä kuvaa.

Kerro myös, kuuluuko pakettiin kuvia esimerkiksi yrityksen kertaluontoiseen somekäyttöön tai mainitse muut ehdot.

Kiinnostava näkökulma on kaiken a ja o

Kerro yhteistyöehdotuksessa selkeästi, millainen näkökulma sinulla on tarjota juttuun.

Totuus on se, että moni hotelli palvelee useaa kohderyhmää. Oli kyse sitten pariskunnasta, ystäväporukasta tai lapsiperheestä, sama hotelli voi olla hyvä valinta kaikille.

Yhteistyötä kannattaakin lähestyä jostain tietystä kulmasta: kauempana pääkaupungista asuva bloggaaja voi tutustua helsinkiläiseen hotelliin kotimaan viikonloppuloman näkökulmasta, kun taas helsinkiläinen bloggaaja voi tarttua samaiseen aiheeseen hotelliloma kotikaupungissa -teeman myötä.

Koiran kanssa matkustamisesta kirjoittava voi tarjota mielenkiintoisen näkökulman koiraystävällisestä hotellista ja lapsiperheen elämään keskittynyt blogi voi antaa hyödyllistä tietoa seuraajilleen lapsiystävällisestä hotellista ja sen toiminnasta. Tämän voi jakaa vieläkin rajatumpaan aihepiiriin: vauvaperheellä on eri tarpeet kuin perheellä, jossa on kouluikäisiä lapsia.

Vuosipäivää viettävällä pariskunnalla on usein erilainen kokemus hotellista kuin lapsiperheellä ja paljon työn puolesta matkustava näkee hotellin eri valossa kuin moni muu. Ruokabloggaajilla iso osa yhteistyötä on usein ruoka, jolloin ravintolat voivat olla iso osa yhteistyötä. Anna mielikuvituksen lentää ja mieti, millainen näkökulma kiinnostaa sekä sinua että seuraajakuntaasi.

On yleistä, että yhteistyön sisältö muuttuu matkalla, mutta näkökulma kannattaa aina pureskella valmiiksi. Siihen on siten helpompi tarttua ja se on aina yleisluontoista ehdotusta kiinnostavampi ja konkreettisempi.

Mainitse myös hinta

Hinta on oleellinen asia yhteistyötä. Yleisesti ottaen ammattimainen yhteistyö vaikuttajan kanssa ei toteudu ilman rahapalkkiota. On kuitenkin hyvä muistaa, että jokainen vaikuttaja on uniikki seuraajaryhmineen eikä voi olettaa, että juuri aloittanut bloggaaja pienen seuraajajoukon kanssa pääsee samoille palkkioille pidempään alalla olleen kanssa.

Pelkkä tuotepalkkio, eli tässä esimerkkitapauksessa hotelliyö, voi kuitenkin olla täysin perusteltu, ja vaikuttaja voi saada siitä suosituksen seuraaviin yhteistöihin.

Päivitetty: 4.12.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnotaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia