Kuva: Sokos Hotels
Tarjoilija

Huonepalvelusta, iltaa – mitä saisi olla?

Perinteisen huonepalvelun rooli hotelleissa on muuttumassa. Mitä sinä tahtoisit tilata?

Aika muuttaa huonepalvelun luonnetta

2000-luvulla tultaessa hotellien huonepalvelun rooli on muuttumassa, ja alalla onkin kova tarve keksiä koko huonepalvelukäsite uudelleen. Huonepalvelun olemassaolo on tärkeä osa hotellin brändiä ja laatukriteeristöä. Mutta ongelma on se, että huonepalvelun pyörittäminen on hotellille kallista ja myynti vähäistä.

Asiakkaatkaan eivät halua enää tilata huonelistalla olevaa ruokaa ja maksaa siitä normaalia enemmän. Maksulle on kuitenkin olemassa perusteet, sillä huonepalvelu sitoo henkilökuntaa, joka on pois ravintolan palvelusta huonepalveluaterian valmistelun ja sen kuljetuksen ajan.

Hissipoikia ei enää näy

Sokos Hotelleissa on toimittu yhtenäisenä hotelliketjuna 40-vuotta ja nähty tänä aikana monenlaisia muutoksia palvelukulttuurissa. Niin fyysiset tilat, henkilökunnan ammattinimikkeet kuin palvelutkin ovat aikojen saatossa muuttuneet. Huonepalvelu on yksi niistä palveluista, joka on muutoksen edessä nyt.

1970-luvulle tultaessa hotelleissa hääri vielä hissipoikia, pikkoloita, hovimestareita ja huonepalvelutarjoilijoita. Tuolloin hotelliasumisen ylellisyyksiä olivat muun muassa kenkien kiillotus ja hyvän illallisen tilaaminen hotellihuoneeseen. Vuosikymmeniä huonepalvelu onkin tarkoittanut samaa kuin illallinen huoneessa henkilökunnan tarjoilemana.

Drinkkejäkin kuljeteltiin huoneisiin, mutta se vähentyi 1980-luvun lopussa, kun minibaareista tuli hotellihuoneiden vakiovaruste. Minibaarien ansiosta asiakkaalla oli mahdollisuus valita itse, mitä ja milloin halusi juoda. Nyt 2010-luvulla minibaareja muutellaan jääkaapeiksi, kun nykymatkaaja haluaa säilyttää niissä omia eväitään.

Siinä missä minibaarit vaikuttivat huonepalvelumyyntiin 80-luvulla, 2010-luvulla sen ovat tehneet 24/7 -shopit, joita on ilmaantunut joka hotellin aulaan.

Robotteja tarjoilijoina ja kitaroita lainaksi

The Hard Rock -hotelli Yhdysvalloissa esittelee kitaramenun vieraille. Starwoodin Aloft-brändi puolestaan palkkasi tänä syksynä robotteja huonepalvelutarjoilijoiksi.

Meillä Suomessa ei vielä käytetä robotteja, mutta tekniikka mahdollistaa aterioiden ja muiden huonepalvelutuotteiden tilaamiseen hotellihuoneen puhelimen sijaan älylaitteilla. Vaikka ennakkoon.

Kuva: Sokos HotelsEstoria
Solo Sokos Hotel Estoria Tallinnassa.

Uutta huonepalvelussa ovat erilaiset kuntoiluvälineet, joita asiakas voi tilata huoneeseensa. Valikoima on laaja joogamatoista jumppavälineisiin. Hemmottelutuotteet ovat kysyttyjä, esimerkiksi viinipullo, suklaa ja kukkakimput ovat suosittuja silloin, kun hotelliin tullaan erityisestä syystä.

Tuliaisia ja kukkakimppuja

Monet hotellit ovat uusineet huonepalvelu-menua kevyempään suuntaan. Nyt tarjoillaan esimerkiksi salaatteja ja focacciaa antipastojen kanssa. Terveellisyystrendi näkyy huonepalvelussakin, asiakas voi nyt joissakin hotelleissa tilata iltapalaksi vaikka hedelmäsalaattia ja smoothie-juomia.

Uusinta uutta on varata tuliaiset valmiiksi hotellihuoneeseen. Sokos Hotelsilla esimerkiksi Solo Sokos Hotel Paviljonki tarjoaa italialaisen herkkuvalikoiman kotiiniviemisiksi.

Mitä asiakkaat sitten haluavat tänä päivänä huonepalvelusta tilata? Onko jokin tuote ollut kestohitti vuosikymmenten ajan?

Sellainen taitaa olla huoneaamiainen. Niitä menee Sokos Hotelleissakin viikonloppuaamuisin todella paljon. Mikä onkaan ihanampaa kuin hemmotella itseään pitkällä aamiaisella oman huoneen rauhassa ja hyvässä seurassa. Kiireettömiin viikonloppuaamiaisiin voi yhdistää myös myöhäisemmän uloskirjautumisen.

Mitä sinä haluaisit saada tilattua hotellihuoneeseesi?

Päivitetty: 3.12.2014

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (5 votes, average: 4,40 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia