Uusi vuosi ja uudet kujeet

Vuosi vaihtui juhlinnan merkeissä perinteisiin tapaan. Meillä on kaveripiirin kanssa jo perinteenä kokoontua yhteen ja varata saunatila uudeksi vuodeksi. Aiemmin järjestimme usein uuden vuoden juhlat jonkun kotona. Tosin koti on hieman ahdas paikka kekkereille ja muutenkin vuokratila on helpompi vaihtoehto, kun siivouksesta on jo maksettu vuokran yhteydessä, niin kenenkään vastuulle ei sitten jää jälkien korjaaminen. Myöskin juhliessa on hauskaa, kun voi olla hieman huolettomammin eikä tarvitse olla huolissaan, jos sotkua syntyy. Olemme usein saunatilaan myös järjestäneet ruoat pitopalvelusta, joten siitäkään ei tarvitse illan isännän tai emännän murehtia. Voin kyllä todella suositella tätä meidän järjestelyämme myös muille porukoille, koska kaikki ovat paljon vapautuneempia, kun ei olla kenenkään kotona.

Mutta mitä tulee vielä vuoden vaihtumisen juhlintaan, niin hieman siinä tuli kyllä liioiteltua syömisen ja juomisen kanssa. Tarkoituksena oli ottaa vain muutama saunaolut ja syödä tuttuun tyyliin nakkeja perunasalaatin kera. Sen sijaan tuli siinä juhlinnan tuoksinassa herkuteltua kaikenlaisilla purtavilla ja oluen lisäksi kului myös viiniä ja lonkeroa. Aamulla oli kyllä sellainen pöhötys, että olo oli kuin täyteen pumpatulla vappupallolla. Siitä oikeastaan sainkin idean, että nyt on aika aloittaa kuntoilu.

Tiedän kyllä, että uutena vuotena lupausten tekeminen on aikamoinen klisee, mutta siitäkin huolimatta päätin luvata itselleni, että tänä kesänä olen vihdoin kesäkunnossa. Annan itselleni aikaa 7 kuukautta, jonka aikana tarkoituksena on pudottaa kymmenisen kiloa painoa ja muuttaa ruokavaliota ja muitakin elämäntapoja terveempään suuntaan. Sen pitäisi oikeastaan onnistua kohtuullisen helposti. Kunhan vain jättää oluen lipittämisen vähemmälle ja karsii roskaruokaa ja lisää liikuntaa, niin homman pitäisi hoitua lähes itsestään. Tilasin itselleni jopa Fit-lehden vuodeksi, kun sopiva netin lehtitarjous osui sattumalta kohdalle. En kuitenkaan ole mitenkään järkyttävän huonossa kunnossa, vaikka hyötyliikunta onkin vaihtunut toimiston pöydän takana istumiseksi ja työmatkapyöräily autoiluksi. Olen aiemmin liikkunut melko rutkastikin, joten taustaa liikkumisesta löytyy kyllä.

 

Kuntosalilla en ajatellut alkaa käymään, koska se on mielestäni todella tylsää. Jokin uusi mielekäs tapa liikkua onkin tarkoituksena löytää. Kävely ja hiihtäminen on myöskin mielestäni liian tylsiä urheilumuotoja.

Maisema on kaunis, mutta hiihto ei maistu

Laskettelemaan ikävä kyllä ehtii melko harvoin ja juoksu tai hölkkä taas on nivelille liian raskaita urheilumuotoja. Varmaankin tarvitsee vain kokeilla erilaisia urheilumuotoja, niin eiköhän se sopivakin sieltä vielä löydy. Pyöräilystä olen aina pitänyt, joten ehkä spinning voisi olla sopiva laji. Siinä kuitenkin pääsee osallistumaan ohjatuille tunneille. Olen hieman laiska luonteeltani, joten ohjattu tunti on paras tapa liikkua. Toki kaverin kanssa kuntoilu on myöskin hyvä tapa, mutta en huonojen nivelien vuoksi pysty oikein mihinkään pallopeliin enää lähtemään mukaan.

Mutta eiköhän tämä kuntoremontti tästä lähde käyntiin, niin voi sitten hyvällä itseluottamuksella kesällä olla rannalla ilman paitaa 🙂

 

Previous Post