Vierähtänyt edellisestä nojatuolimatka -kirjoituksesta, mutta nyt matka jatkuu… Tämän nojatuolimatkan kautta voi seurata risteilyä Välimerellä Royal Caribbean varustamon Oasis -luokan aluksilla. Kokemukset ja tunnelmat perustuvat kolmeen risteilyyn näillä aluksilla ja noin kymmeneen muuhun risteilyyn pääasiassa Royalin aluksilla. Edellisessä kirjoituksessa pysähdyttiin Marseilleissa ja sitä edellisessä Palmassa.
La Speziasta – merivoimien satamakaupungista kaltevan tornin Pisaan
Yön aikana Ranska on vaihtunut Italiaan ja yksi maan suurimmista satamista eritysesti merivoimien osalta ottaa meidät vastaan. Laivan pikkumatkustajat ovat myös haltioissaan, kun voivat seurata sataman hyörinää nostureineen ja lukuisine kontteineen. Laivalta on helppo suunnata kaupunkiin vaikka kävellen, mutta harva jää tähän kaupunkiin. Valtaosa risteilymatkustajista ottaa kohteekseen joko Unescon maailmanperintökohteen Cinque Terren tai kaltevasta tornistaan tunnetun Pisan. Kumpikin kohteista on todellakin näkemisen arvoinen, mutta tällä kertaa nojatuolimatkalla suuntaamme Pisaan.
Nappaamme taksin heti terminaalin ulkopuolelta, jolla hurautamme noin kymmenessä minuutissa La Spezian päärautatieasemalle. Junaliput on vaivatonta ostaa automaatista ja matka Pisaan taittuu mukavasti noin tunnissa. Italian junat ovat mukavan siistejä ja yhtä kertaa lukuunottamatta olleet myös ajoissa.
Ihmeiden aukio
Saavuttaessa Pisan rautatieasemalle, suuntaamme askeleemme kohti kapungin vanhaa keskustaa. Kaupunki on viehättävä ja kävelykadun molemmin puolin sijaitsee mukavia liikkeitä. Edellisestä reissusta viisastuneena, poikkean nyt muutamissa liikkeissä, koska paluumatkalla on siestan aika ja valtaosa kaupoista menee kiinni. Noin puolessa välissä matkalla Tornille sijaitsee aina yhtä viehättävä jäätelöpaikka, jossa tälläkin kerralla pysähdymme.
On oikeastaan aika jännä, kuinka tuntee olevansa aivan tavallisella asuinalueella ja yhtäkkiää kulman takaa se vain ilmestyy näkyviin – Pisan kalteva torni! Onhan se juuri sellainen kuin kuvissa, valkoinen, koristeellinen, niin ja kallellaan. Ihmisiä on paljon. Ja valtaosa haluaa ikuistaa itsensä hupsunhauskoissa kuvissa, joissa ikäänkuin työntävät tornia tai vastaavasti estävät sitä kaatumasta.
Emme tälläkään kertaa kipua torniin. Liput olisi kannattanut ostaa etukäteen, jolloin olisi välttänyt tuntien jonotuksen. Askelmia olisi saanut kivut 294 kappaletta.
Torni ei ole ainoa näkemisen arvoinen rakennus tällä isolla tuomiokirkon alueella, Campo dei Miracolilla, eli ihmeiden aukiolla. Tornihan on ”vain” kellotorni varsinaiselle tuomiokirkolle, joka on myös todella vaikuttava ilmestys. Tuomiokirkon toisella puolella oleva kastekappeli on erittäin kaunis ja erikoinen muodoltaan. Aukiolta löytyy myös useita patsaita.
Aikansa kun on pyörinyt paahteisella aukiolla turistivilinässä, on aika lounalle. Turisteja täynnä olevia pizzapaikkoja on vieri vieressä, mutta oikein hyvää pizzaa on tarjolla ja taas jaksaa jatkaa tallustamista läpi siestan hiljentämän Pisan.
Show & dinner
Saavuttuamme taas junamatkan jälkeen takaisin satamakaupunkiin, kävelemme nyt taksin sijaan halki kaupungin ja erityisesti rantapromenadilla on kiva istuskella vielä hetki ennen laivaan menoa. Toki voisi ajatella lepäilevänsä ennen illallista, mutta sen sijaan suuntaamme kannelle minigolffia pelaamaan ja muutama meistä uskaltautuu myös vaijeriliulla ylittämään Boardwalk-kannen. Itse toimin mieluusti kuvaajana.
Illalliselle emme tänään mene pääravintolaan, vaan olemme varanneet pöydän Izumi-ravintolasta Hibachi-illalliselle. Osa seurueestamme on kokenut vastaavan illallisen jo aiemmilla risteilyillä, mutta se ei haittaa. Ruoka on erinomaista, kokki viihdyttää niin seurueen nuorimmaisia kuin vanhempia jäseniä. Kananmunat ja veitset lentelevät ja illallisen lomassa pääsee myös testaamaan, miten ruuan nappaaminen ilmasta onnistuu. Eli jos haluaa rauhallista ja vakavaa illallistunnelmaa, niin en suosittele.
Ilta päättyy jälleen upeaan auringonlaskuun. Huomenna aikainen aamu, kun saavutaan Civitavecchiaan ja tiedossa koko päiväksi ohjelmaa Roomassa, joten yökerhot ja muut laivan houkutuset saavat nyt jäädä.