Tasan vuosi sitten tähän aikaan risteilimme Välimerellä uuden uutukaisella Celebrity Edgellä. Kymmenen Royal Caribbean risteilyn jälkeen Celebrity vei risteilykokemuksen uudelle tasolle monella mittarilla. Laiva itsessään oli jo nähtävyys ja pienetkin yksityiskohdat oli viimeisteltyjä. Ruoka oli erinomaista ja palvelu hiottua. Olen tähän kirjoitukseen koonnut viisi asiaa Edgeltä, jotka tekivät erityisen vaikutuksen tai joilla laiva eroaa muista aluksista. Jos haluat lukea lisää reissusta, niin täältä löytyy laajempi raportti: https://www.rantapallo.fi/arcticcruiser/2019/07/31/viikko-celebrity-edgella-wow/
1. Magic Carpet, ”taikamatto”
Tätä ei voi olla huomaamatta aluksen ulkonäössä ja tämä mainitaan aina Edgestä kirjoitettaessa. Kyseessä onkin hyvin näkyvä osa laivaa, joka oranssina hehkuu laivan sivulla. Kyseessä on laivan runkoa pitkin ylös alas liikkuva uloke, joka toimii niin ravintolana kuin baarina ja tarvittaessa myös tenderalusten laiturina. Uloke on pysäyksissä aina tietyssä kerroksessa siellä olevan toiminnan mukaan, eli liikkuminen ei tapahdu matkustajien ollessa kyydissä, kuten esim Royalin Oasis luokan aluksilla olevassa Rising Tide Barissa, joka liikkuu promenad- ja puistokerrosten väliä.
Magic Carpetilla oli tarjolla risteilyn aikana tiettynä iltana lisämaksullinen illallinen, mutta useimmiten tila oli käytössä baarina, joka olikin oikein mukava paikka ja toi uuden näkymän laivalta. Kerran risteilyn aikana taikamatto laskettiin myös ihan veden rajaan, jolloin sen kautta poistuttiin tender -alukseeen siirryttäessä maihin ja takaisin laivaan.
Vaikka kyseiseen baariin mahtui vain noin 100 henkeä, joka on kuitenkin aika pieni määrä, kun aluksella oli noin 3000 matkustajaa, löytyi baarista hyvin tilaa.

2. Eden
Eden oli laivan perässä useamman kannen korkuinen monitoimitila, jossa oli ohjelmaa tai ravintola/baari -toimintaa aamusta iltaan. Tilana Eden sisälsi monenlaisia paikkoja rentoutumiseen niin riippukeinussa, kuin mukavissa nojatuoleissa, joista saattoi ihailla merta.

Edenissä oli tarjolla pientä lounasta tyyliin täytettyjä leipiä tai keittoa. Päivän mittaan tilassa järjestettiin erilaisia tietovisoja tai musiikkiesityksiä tai paikalle saattoi vain mennä baariin istumaan. Illantullen tila muuntautui fantasiaympäristöksi, jossa tanssi/trapetsitateilijat taiteilivat yleisön keskudessa, milloin pienellä lavalla, milloin katosta roikkuen.
Edenin lisämaksullinen illallinen oli elämys, illallisen valmistuessa avokeittiössä ja taiteilijoiden myös esiintyessä illallisen lomassa. Elämys, jota voi suositella.
3. Rooftop Garden
Laivan perästä yläkannelta löytyi oma viheralueensa, jossa kasvillisuuden siimekseen oli aseteltu oikein mukavia sohvaryhmiä ja istuinpaikkoja, joilta pystyi seuraamaan isolta screeniltä näytettäviä elokuvia tai rentoutumaan drinkin ääressä muuten vain.

Alueella oli myös Rooftop Garden Grill, joka toimi iltaisin lisämaksullisena grilliravintolana. Tätä ravintolaa emme testanneet. Varsinkin merellä oltaessa tämä ravintola vaikutti olevan aika altis tuulelle ja olen ymmärtänytkin, että jotain muutoksia rakenteisiin oltaisiin nyt tehty, joilla tulisuutta voitaisiin vähentää.
Rooftop Garden alueen takana sijaitsi Sunset Bar, jossa nimensä mukaisesti saattoi siemailla drinkkejä auringonlaskua ihastellen. Tänne kokoontuikin varsin paljon iltaisin väkeä. Päivisin paikka oli usein auringonpaahteessa liian kuuma.
4. Le Petit Chef -illallinen
Le Petit Chef -illallinen kuului myös sarjaan uudet elämykset. Kyseessä on sinällään normaali (lisämaksullinen) kolmen ruokalajin illallinen, mutta erityiseksi sen tekee se, että ennen kunkin annoksen tarjoilua pöydälle heijastetaan piirretty, jossa animaatiokokit kisaavat illallisen valmistamisessa, ja lopulta valmis piirretty annos on sitten se, joka myös kulloinkin eteen tuotiin. Varsin viihdyttävä kokemus, joka sopii koko perheen illallisohjelmaksi.
5. Infinite parvekehytti
Valtaosa aluksen parvekehyteistä oli ns Infinite parvekehyttejä, jotka tuntuvat jakavan mielipiteitä. Itse tykästyin kyllä hyttimuotoon varsinkin, kun hytissä matkusti kolme henkeä, niin tällaisena konseptina hyttiin sai enemmän tilaa.
Mistä sitten on kyse? Kun normaalisti hytin paveke on siten avoin, että hyttien parvekkeiden välissä voi olla jokin kevytrakenteinen seinämä ja yläosa on yleensä avoin, on Infinite parvekkeissa kokonaan kiinni olevat seinät sivuilla ja hytin parvekkeelle tulee lisäksi ikäänkuin lasitus myös parvekkeen yläosaan. Tämän yläosan saa toki myös auki, mutta ihan samallalailla avoin ei parveke ole kuin perinteiset.
Huoneen ja parveekkeen erotti toisistaan taittuvat lasiovet, joten jos parvekkeen lasituksen laittoi kiinni ja väliovet auki, tuli hyttiin lisätilaa parveekkeen verran. Näppärää ja pystyi näin maksimoimaan tarvittaessa hytin koon, mutta nauttimaan samalla myös meren tuoksuista ja aaltojen kohinasta.
Sisaralus Apex
Edgen sisaralus Apex on jo valmiina, mutta koronasta johtuen risteilyjä ei ole pystytty aloittamaan huhtikuussa ja laivan kastajaisseremoniat on näillä näkymin siirretty järjestettäväksi vasta loppuvuodesta 2020. Tällä hetkellä Celebrity yhtiö on ilmoittanut, että se aloittaisi risteilyt lokakuun alussa ja mm We Love Cruises -risteilymatkatoimiston nettisivujen mukaan ensimmäinen Apexille varattavissa oleva risteily olisi 10.10.2020 Barcelonasta lähtevä 12 päivän läntisen Välimeren risteily.
Itse suhtaudun tällä hetkellä suurella varauksella kyllä siihen, että pääseekö Apex tai ylipäätään mikään alus aloittamaan risteilyjä Välimerellä enää tälle kaudelle. Apexin kun on tarkoitus suunnata Atlantin yli Floridaan jo 22.10. joten tuo yksi 12 päivän risteily olisi ainoa, minkä Apex tekisi tänä vuonna Euroopassa. Meillä on varattuna risteily Apexille ensi kesälle Välimerelle, mutta siihen on vielä niin pitkä aika, että maailma ja tautitilanteet ehtivät niin moneen kertaan muuttua, etten mitään lentoja tms edes harkitse vielä varattavaksi.
Pientä valoa on kuitenkin risteilyjen osalta nähtävissä, koska Sea Dream Yacht -varustamo on aloittanut risteilyt Norjan vuonoilla. Tosin kyseessä on todella pieni alus – jahti – jolle nyt vielä koronatilanteesta johtuen otetaan huomattavasti vähemmän matkustajia kuin normaalisti. Todellista luksusta siis olisi tarjolla vieläpä kohtuulliseen hintaan, kun katsoin, mitä normaalisti kyseiset risteilyt kustantavat.