Dubain risteily häämöttää noin kolmen kuukauden päässä. Tämä risteily tuli jotenkin sellaisena jokerikorttina varattua, kun säädin aiempia risteilyjä. Arabiemiraateissa olen lomaillut kaksi kertaa aiemmin – Dubaissa vuonna 1997 ja Abu Dhabissa vuonna 2001. Eli kyseiset kohteet ovat kyllä nykyään varsin erilaisia kuin aikanaan. Vanhoja kuvia kun katselin, niin ei puhettakaan mistään pilvenpiirtäjäalueista, Palmusaarista tai metroista.

Tämä reissu mietityttää hieman, koska viimeaikaiset uutiset kyseisestä maailmankolkasta tuntuvat viestivän levottomuuksista, mutta ainakin toistaiseksi Ulkoministeriön matkustustiedotteiden mukaan kyseinen maa on turvallinen matkailukohde ja normaali varovaisuus riittää. Eli esimerkiksi Barcelonassa lienee huomattavasti suurempi riski joutua esimerkiksi varkauden kohteeksi.
Myös laiva Jewel of the Seas on uusi tuttavuus ja tähän risteilyyn täytyy asennoitua hieman eri tavalla, kuin kesän Celebrity Edgen risteilyyn. Jewel of the Seas on noin 15 vuotta vanha alus ja vaikka sitä on toki vuosien kuluessa säännöllisesti kunnostettu on se kuitenkin vanha laiva verrattuna uuden uutukaiseen Edgeen, joka oli kaikilla mittareilla todella upea alus ja todella hieno risteilykokemus.
Tältä risteilyltä haetaan ennenkaikkea lämpöä ja lepoa ja siinä samalla on mahdollista vierailla vähän erilaisemmissa kohteissa, kuin viime vuosina on tullut käytyä.
Risteily poikkeaaa aiemmista risteilykokemuksistamme myös siten, että nyt osa risteilysatamista on ns yöpyviä kohteita, eli vietämme Dubain satamassa laivassa sekä risteilyn aluksi että lopuksi vuorokauden, joka mahdollistaa myös illat Dubaissa.
Reitti
Suora Finnairin lento menee Dubaihin siten näppärästi, että iltapäivällä koneen laskeutuessa suuntaamme suoraan kentältä laivalle. Koska laivaan meno tapahtuu nyt hieman myöhemmin kuin mitä normaalisti, on laivayhtiölle tullut toimittaa etukäteen tiedot lennosta ja sen aikatauluista. Ensimmäinen ja toinen risteilypäivä siis vietetään Dubaissa ja uuden vuoden aattoiltana laiva jatkaa matkaa kohti Abu Dhabia. Lähtöajaksi on merkattu kello 17, mutta toivottavasti laivalta olisi mahdollista nähdä myös uuden vuoden ilotulistusta, joka käsittääkseni ainakin Dubaissa on varsin mahtava.
Dubain osalta suunnitelmissa on varata etukäteen liput Bur Khalifan pilvenpiirtäjään ja käydä katsomassa, miltä näyttää maisemat maailman korkeimmasta rakennuksesta. Ajatus huimaa jo nyt, mutta eiköhän se suju. Aavikkoajelu oli elämys vuonna 1997, jota se varmasti olisi myös uudelleen.

Dubaista matka jatkuu kohti Abu Dhabia, jossa aikomus on vierailla valtaisassa Sheikki Zayedin moskeijassa. Myös Ferrari World -teemapuisto voisi olla mielenkiintoinen vierailukohde, tosin varmuudella jo tiedän, että puistossa sijaitsevaan maailman nopeimpaan vuoristorataan en tule menemään.
Abu Dhabin kaupunkielämän jälkeen on edessä mielenkiintoinen pieni saarikohde Sir Bani Yas. Saari on 17 km pitkä ja 9 km leveä. Paikallinen Sheikki perusti kyseisen saaren luonnonsuojelualueeksi 1971 ja saarella elääkin nykyisin suuri määrä eläimiä kirahveista flamingoihin. Täällä näyttäisi olevan järkevää varata retki laivayhtiön kautta, koska saarella itsellään ei vaikuta juurikaan palveluita olevan.
Saarella vierailun jälkeen vuorossa on rentouttava meripäivä, jonka varmasti saa hyvin kulumaan laivan palveluista ja auringosta nauttien.
Meripäivän jälkeen tulee uusi maa tutustuttavaksi kun laiva saapuu Omanin Muscatin kaupunkiin. Täällä näyttäisi nähtävyyksinä olevan jälleen vuorossa erilaisia moskeijoita.

Lopuksi tällä viikon risteilyllä on saapuminen takaisin Dubaihin, jossa laiva on jälleen yhden yön satamassa siten, että parin päivän ajan on mahdollisuus tutustua vielä Dubaihin ennen siirtymistä lentokentälle ja Suomen pakkasiin. Nämä pari viimeistä Dubain päivää taitavat mennä tuolloin Dubaissa olevien Shopping festivaalien tarjontaan tutustuessa jossain lukuisista valtavista kauppakeskuksista. Huhut kertovat, että alennukset ovat huikeita ja tarjonta valtaisaa, joten ehkä matkalaukkuja ei ole syytä pakata täyteen lähteissä.

Laiva
Laivana tulee olemaan Jewel of the Seas, joka kuuluu Royalin Radiance-luokan laivoihin. Pituutta laivalla on 293, leveyttä 32 metriä ja matkustajia alukselle mahtuu noin 2500, joista huolehtii noin 850 henkilökunnan jäsentä. Tämän luokan laivoilla emme olekaan aiemmin risteilleet, joten mielenkiintoista nähdä, millaisen vaikutuksen kyseinen laiva tekee. Kuvien perusteella laiva näyttäisi olevan perinteisempi ristelyalus suurine lasi-ikkunoineen ja korkeine keskusaukioineen. Luistinratoja tai surffisimulaattoreita ei tältä laivalta löydy, mutta kiipeilyseinä ja perinteiset uima-allasalueet toki löytyvät.
Risteilyn hintaan kuuluvasta ravintolatarjonnasta pitävät huolen niin perinteinen pääsalikonsepti kuin buffetravintola. Erikoisravintoloina laivalla ovat pihviruokaa tarjoileva Chops Grille, italialaistyylinen Giovanni´s Table sekä japanilaistasta ruokaa tarjoava Izumi. Koska kyseessä on uuden vuoden risteily on erikoisravintoloihin mahdollisuus ostaa spesiaali uuden vuoden illallinen 80 eurolla. Normaali-iltoina näissä erikoisravintoloissa illallistaminen maksaa 30 – 45 euroa hengeltä sisältäen kolmen ruokalajin illallisen.

Lapsille laivalta löytyy perinteiset eri ikäisten kerhot ja teineille omat tilansa. Mielenkiintoista onkin nähdä, kuinka paljon lapsiperheitä tällaisella loma-ajan risteilyllä on tällä reitillä.
Muutoin laivan ohjelma ja tarjonta sisältävät kaiken tarvittavan kuntosalia, teatteriesityksiä, muusiikkia, erilaisia luentoja, paraateja, visailuja jne, joten aika tuskin laivalla tulee pitkäksi.
Risteilyn odottaminen on jo osa matkaa
Erityisen mukavaksi tämän risteilyn odottaminen on siitä syystä, että kyseisellä reitillä ei ole tullut aiemmin risteiltyä, joten näin etukäteenkin riittää paljon perehdyttävää ja luettavaa.
”Eli esimerkiksi Barcelonassa lienee huomattavasti suurempi riski joutua esimerkiksi varkauden kohteeksi” -> piti tulla tähän kommentoimaan oma kokemus, sillä multa varastettiin suuresta käsilaukusta jota kannoin kainalossa (!!) puhelin eräällä ostarilla Barcelonassa vuonna 2013 (ja olin vieläpä neljättä kertaa Barcelonassa ja mielestäni erittäin varovainen). Tämän vuoden tammikuussa taas olin Dubaissa ja erään kerran taksista noustessa aukasi taksikuski vielä ikkunan ja alkoi huutamaan peräämme, että jonkun puhelin jäi autoon, multa oli nimittäin tipahtanut puhelin housuntaskusta taksin takapenkille! Olin niin kiitollinen tuolle taksikuskille! Että tällä tavalla, varmasti pitää paikkansa toi sinun toteamus 😀